MOIXONS RIBERENCS:
Una proposta de projecte sobre les AUS A LA RIBERA des de les Biblioteques Escolars, completada amb la visita a l’Entorn d’Aprenentatge de Sebes a Flix.
ESTRATÈGIES METODOLÒGIQUES:
A partir de la metodologia del TREBALL PER PROJECTES que cada escola té acordat segons el cicle on es treballi.
PAUTEM LA CERCA i EL TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ (Competència informacional-digital) segons el treball final que hem proposat.
1er pas -CERCA D’INFORMACIÓ, dins les PAUTES DE CERCA del TREBALL PER PROJECTES:
-Què cerco i per a què ? (pluja d’idees prèvies, apartats a tractar, concretar guió temàtic segons treball a presentar)
-On i com ho cerco ? (tria de les fonts d’informació on cercar i els entorns, per exemple si cerco llibres de la biblioteca al catàleg Epergam o cerco en webs)
-Què he trobat i què em serveix ? (valoro utilitat del que he trobat, miro origen de la font o autoria, comparo, analitzo si el contingut és actual, fiable i si és el que cercava per al treball segons guió establert)
-Què faig amb el que he trobat i com ho he de presentar? (préstec si és un document de la biblioteca, referència bibliogràfica o webgràfica, consulta índex o apartats seleccionats, cerca imatges, selecciono informació trobada,…)
2on pas-TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ (resum, esquema, recull,… amb citació bibliogràfica o webgràfica).
3er pas-ELABORACIÓ final del treball: PRESENTACIÓ-COMUNICACIÓ FINAL: exposició oral amb un suport digital (power o presentació digital), mural amb imatges fotogràfiques, lectura de poemes sobre ocells, guia dels nostres ocells, …
Segons el producte final que s’ha d’elaborar i presentar es comença el treball cercant els documents i la informació necessària.
MODELS I PAUTES DE CERCA D’INFORMACIÓ:
A LA BIBLIOTECA I A L’AULA TENIM ESTABLERTES LES PAUTES DE CERCA:
Models presentats: Passos de la cerca
Documents web Info-Aula
PAUTES DE CERCA segons nivell educatiu a l’escola:
Per a iniciar-se podem utilitzar el Model de Pauta de cerca 1, web Cinfo-Aula:
Per anar avançant en les pautes de cerca, podem utilitzar els instruments proposats a CInfo-Aula, segons grau de dificultat 3, 4, 5 i 6 per a primària:
RECURSOS DE LES BIBLIOTEQUES ESCOLARS DE LA RIBERA D’EBRE:
BIBLIOTECA D’OCELLS:
- EL RACÓ DEL “NIU DE CONTES” amb una selecció de contes on els protagonistes són els ocells. Recomanacions des de cada biblioteca escolar. GUIA DE LECTURA DEL SEMINARI DE BIBLIOTEQUES ESCOLARS DE LA RIBERA, 2016-17 (inclou els contes riberencs sobre els moixons)
- GUIA EPERGAM i selecció dels llibres de CONEIXEMENTS, incloses les guia d’aus, i els LLIBRES DE FICCIÓ, contes d’imaginació sobre OCELLS, amb pauta de cerca a l’Epergam.
Guia Epergam CRP Ribera d’Ebre amb exemples de documents sobre les aus al territori.
Guia de lectura amb els recursos que ofereixen les biblioteques escolars:
-Biblioteca Escola Marcel·lí Domingo de Tivissa.
- LECTURA DE POEMES D’OCELLS: Recull escrit o Mural amb tria de Poemes, fotografies reals dels moixons del nostre entorn (llibret Moixons de la Reserva Natural de Sebes)
- RECULL de Dites i refranys sobre els moixons a la Ribera.
- BIBLIOTECA DIGITAL DELS MOIXONS RIBERENCS amb webs institucionals i d’entorns naturals per observar ocells.
CONSULTA D’ALTRES PROPOSTES LECTORES sobre ocells:
.El rei dels ocells: Proposta de Jaume Centelles sobre la il·lustradora del conte.
EXEMPLES DE TREBALLS ESCOLARS des de la biblioteca escolar.
VISITES ESCOLARS A SEBES, Flix
INVESTIGACIÓ CIENTÍFICA ESCOLAR SOBRE ELS OCELLS:
.Segons tipus de cos, d’ous, de nius i hàbitat
TREBALLS COMPLEMENTARIS:
PLÀSTICA:
.Dibuixar un ocell
.Un ocell de paper (papiroflèxia)
-Els ocells dels artistes
MÚSICA:
-El cant dels ocells
JOCS
TREBALLS DE RECERCA DE BATXILLERAT
Altres propostes i experiències de centres docents de Catalunya:
-ESCOLES SOSTENIBLES a Barcelona: Ocells, aucells, moixons i pardals
PROJECTES SOBRE OCELLS:
-
Nius
Projecte col·laboratiu per al seguiment de la nidificació dels ocells i per obtenir informació de la localització dels nius, la fenologia de cria i la seva biologia