Exposició “MAUS. Relat d’un supervivent”

Aquesta obra d’Art Spiegelman és una de les obres majors en la història del còmic.

Ara els alumnes dels Instituts la coneixeran d’aprop a partir de l’exposició de panells de gran format que permeten contemplar:

-la tècnica del còmic,

-les formes d’expressió i narració que utilitza Spiegelman,

-les relacions humanes i socials que desprenen les imatges i diàlegs,

-la història personal viscuda i l’argument de fons sobre l’holocaust nazi i què va passar al final de la guerra.

…El professorat mitjançant la Guia Didàctica trobarà suggeriments per al treball educatiu i l’animació lectora.

MAUS, una novel·la gràfica increïble que narra la història d’un supervivent dels camps de concentració nazis, explicada a través del seu fill, l’autor del llibre. Un fil narratiu amb múltiples continguts.

Un còmic on els éssers humans apareixen retratats com animals (els alemanys de gats i els jueus de ratolins) i que no deixa indiferent a ningú, ni tant sols als adolescents.

Trobareu més informació a la Guia del Còmic.

A partir d’aquest mes d’abril, aquesta exposició passarà pels Instituts de secundària de la Ribera d’Ebre, per a continuar la ruta el curs vinent pels centres de Secundària de les Terres de l’Ebre, amb el suport del SE-CRP.

Aquesta és una proposta del Programa Puntedu de Biblioteques Escolars en col·laboració amb el Departament de Cultura.

Podeu contactar amb Joana Vernet  (jvernet@xtec.cat)  del  SE-CRP Ribera d’Ebre per qualsevol suggerència o podeu deixar el vostre comentari.

Exposició a l’Institut Julio Antonio de Móra d’Ebre, abril 2012

Aquí tenim MAUS al Saló i a la Jornada del Còmic, de Barcelona:

Exposició MAUS a l’Institut de Flix, maig-juny2012

Acompanyada d’una col·lecció de llibres del CEPSE, com ara novel·les gràfiques relacionades per la temàtica i grans còmics com  Maria i jo de Miguel Gallardo,    Palestina: en la franja de Gaza de Joe SaccoEl fotógrafo de Guibert, Lefévre i Lemercier,  Arrugas de Paco Roca, ¡No passaran! de Vittorio Giardino, àlbum de les aventures de l’investigador Max Fridman ambientades en la guerra civil espanyola, o,  Adolf de Tezuka Osamu, entre d’altres que podeu trobar a l’expositor de l’entrada, al costat dels panells dedicats a MAUS. A la biblioteca s’ha muntat una exposició de còmics juvenils i una selecció de novel·les històriques amb un rerefons d’una guerra. Mireu el reportatge dels nous espais :

5 thoughts on “Exposició “MAUS. Relat d’un supervivent”

1. jvernet Post author

Ja tenim l’exposició a l’Institut Julio Antonio de Móra d’Ebre i tota la comunitat educativa en pot gaudir.
    S’ha fet difusió mitjançant els departaments, la biblioteca del centre i la coordinació pedagògica de l’Institut.
    Hi ha 6 àmbits o temes analitzats en els 16 panells de MAUS:
    -Història: La història del passat de Polònia i l’holocaust nazi.
    -Sociologia: Relacions socials entre diferents poblacions en temps de guerra i opressió, vinculades als drets humans.
    -Literatura: Recursos estilístics literaris, metafòrics i d’ús de la llengua.
    -Expressió gràfica: Eines del còmic i les il·lustracions de l’autor.
    -Psicologia: Superació personal i relacions familiars lligades al desenvolupament humà.
    -Filosofia i ètica: Incita a reflexionar sobre els valors humans i com són presentats. “Spiegelman no jutja els fets, només els dóna cos en imatges i els conta de forma realista.”

2. montse banque

” Agraïm la col·laboració de la Biblioteca Comarcal de Móra d’Ebre que ens ha facilitat mitjançant el préstec interbibliotecari 12 exemplars del llibre MAUS que hem posat a disposició del professorat del centre i ens ha permès conèixer més l’obra d’Art Spiegelman i la història que mostra en les seves vinyetes. Així com el préstec de la col·lecció de Còmics Juvenils que hem exposat a la Biblioteca de l’Institut i que ha permès a l’alumnat del centre gaudir de diferents formats i estils de còmics, durant les dates de l’exposició.”

3. jvernet Post author

L’exposició MAUS romandrà fins al mes de juny a l’Institut de Flix, acompanyada d’una col·lecció de 50 llibres seleccionats pel CEPSE (Central de Préstec i Serveis Especials de la Xarxa de Biblioteques Públiques) relacionats amb el còmic i amb MAUS.
    La Comissió de Biblioteca de l’Institut ha organitzat diferents espais per a la seva dinamització.

4. Joana

Us deixem aquest comentari,
    Des del Departament de Ciències Socials de l’Institut Julio Antonio, els alumnes des de diferents cursos han aprofitat aquesta exposició per diferents motius:
    En primer lloc perquè en el temari de l’ESO apareix inserit el tema de la intolerància i com a dues actituds vinculades s’hi relacionen, malauradament, el racisme i la xenofòbia. La pitjor reacció davant d’aquestes actituds és el genocidi. Al llarg del segle XX, incomprensiblement, han aparegut intents d’extermini molt greus.
    Amb l’exposició l’alumnat ha pogut reviure l’horror nazi que va tenir lloc durant la Segona Guerra Mundial (1939-1945), tema que ha estat debatut entre els grans filòsofs del segle passat. L’Art Speigelman mitjançant l’art del còmic sap transmetre de manera breu aquest material tan sensible per a tots.

En segon lloc ens sembla que l’alumnat ha de ser sensible davant d’aquests temes perquè no es torni a repetir i per intentar difondre la llavor de la igualtat, ningú és inferior que un altre sigui per raça, origen o religió.

En darrer lloc l’obra d’Spiegelman també remet a les relacions personals entre ell i la seva família, aspecte que no es pot oblidar davant de fets tan traumàtics, en concret al sentiment de culpa que van tenir els seus pares com a supervivents de l’holocaust.

Una exposició molt emotiva.

5. Pingback: Biblioteques Escolars de la Ribera d’Ebre » Continua la ruta de l’exposició MAUS