L’obra de Lola Anglada dins la Literatura Infantil a l’escola de Tivissa

La presentació del Correllengua s’ha centrat en l’obra de la il·lustradora i escriptora Lola Anglada (1892-1984), a càrrec de Joana Vernet, realitzant una sessió d’animació lectora per a tots els alumnes de l’escola, des de l’educació infantil a cicle superior de primària:

.Recull de la seva vida i exposició de la seva obra publicada dins la LIJ

.Presentació dels personatges dels seus contes

.Lectura de fragments dels seus llibres

.La natura, el paisatge mediterrani, la infància, les joguines o les seves nines com a motiu d’inspiració de les seves obres

i l’Auca, són uns bons recursos per a engrescar a llegir, dibuixar i escriure.

Una bona motivació per al treball de l’autora i dels seus contes a l’aula i a la biblioteca.

Certamen Nacional Infantil i Juvenil de Lectura en Veu Alta

Ja es poden consultar les bases del nou Certamen de Lectura en Veu Alta per als alumnes de Primària i Secundària a la web d’Enciclopedia Catalana, amb les diferents fases de selecció.

La inscripció finalitza el 31 d’octubre.

Us animem a practicar la lectura en veu alta amb aquests llibres proposats i que organitzeu dins el vostre centre un Certamen per a realitzar la selecció prèvia de l’alumne que representarà al centre.

MIREU LA PROPOSTA DE LECTURES

A la web s’exposen les destreses per a una bona lectura expressiva i per a la comprensió del que es llegeix. També trobareu les modalitats de lectura en veu alta:

•Lectura dramatitzada: Permet la intervenció de més d’un alumne i la lectura dels fragments corresponents a un narrador i diferents protagonistes de la història.
•Lectura comunicativa: Lectura individual d’un text que els altres no tenen. Potencia la capacitat d’escoltar de la resta del grup.
•Lectura avaluativa: Lectura en veu alta d’un text determinat per avaluar-ne després determinats aspectes: la velocitat, l’entonació, la correcció, el ritme, la fonètica… Permet assenyalar els aspectes concrets de la lectura que cal millorar. 

A més d’altres recursos i graelles de valoració de la lectura en veu alta.

A la Ribera d’Ebre tenim l’experiència de l’Escola Lluís Viñas de Móra d’Ebre que fa diversos anys que hi participa.

 

 

Continua la ruta de l’exposició MAUS

MAUS a l’Institut-Escola Tres d’Abril de Móra la Nova, octubre 2012

La guia didàctica ajuda a planificar les activitats amb els alumnes i els temes que tracta el llibre i l’exposició, segons ens ha comentat Àngels Pérez, coordinadora de l’activitat al centre.

La valoració del centre que ha gaudit durant dues setmanes de l’exposició i els lots de llibres que l’acompanyen, ha estat positiva. Principalment perquè s’ha pogut realitzar un treball literari sobre l’obra i l’autor amb els alumnes de primer i segon d’ESO, que són els quatre grups de secundària que té el centre. També amb els de segon es van analitzar alguns elements del còmic com les tècniques, les vinyetes, els dibuixos, les onomatopeies, globus, color, manera d’il·lustrar,… conjuntament amb l’àrea de visual i plàstica.

S’ha realitzat un treball previ, durant i després de l’exposició:

Abans de visitar l’exposició es va treballar a l’aula, sobretot el tema, els personatges i els protagonistes, acompanyat d’un power.

Durant l’exposició tenien un guió, extret de la guia didàctica.

Després de l’exposició amb els alumnes de segon d’ESO van treballar, amb grups cooperatius, unes qüestions a resoldre. Posteriorment es van comentar a classe en gran grup.

La novel·la gràfica de MAUS ha estat de bastant interés pels alumnes de segon d’ESO i molts han demanat en préstec un exemplar per poder-la llegir a casa.

La col·laboració de la Xarxa de Biblioteques Públiques, el Programa Puntedu i els SE-CRPs de les Terres de l’Ebre ha estat primordial per a portar a terme aquesta activitat, que continua la seva ruta pels centres de secundària de  la Terra Alta i el Montsià.

Cal agraïr el suport de la Biblioteca Comarcal de Móra d’Ebre i de Joana Vernet, assessora del SE-CRP de la Ribera d’Ebre.

 

MAUS al col·legi Santa Teresa de Móra d’Ebre, setembre 2012:

Per a conèixer millor l’obra, el centre també disposa de 16 exemplars del llibre MAUS, cedits mitjançant el préstec interbibliotecari per la Biblioteca Comarcal de Móra d’Ebre, que acompanyen a tot el material de l’exposició itinerant pels centres de secundària de les Terres de l’Ebre des del mes d’abril del curs passat, amb el suport del Servei Educatiu-CRP de la Ribera d’Ebre.

El professor de socials amb els alumnes d’ESO treballa l’argument històric, la història real d’un supervivent dels camps de concentració nazis. Uns fets històrics d’una gravetat, irracionalitat i crueltat que queden reflectits en les vinyetes en blanc i negre del còmic, i que l’autor recull de boca del seu pare, junt a una relació familiar fruit de la postguerra.

Destacant la importància del passat per comprendre el present.

El llibre enganxa com a tebeo als adolescents però també pel tractament d’un dels esdeveniments capitals de la història de la humanitat, a l’Europa de finals dels anys trenta i quaranta.

Amb els plafons de l’exposició es copsen molt bé els detalls més significatius de l’obra, dibuixos que conmouen per la seva expressivitat:

Alumnes d’ESO al Col·legi Santa Teresa.

 

 

 

 

Díptic Maus. Clicant aquí.

Autors a les aules

Podem fer la sol·licitud dels Itineraris de Lectura a la Institució de les Lletres Catalanes, fins al 30 de setembre, segons la modalitat:

AUTORS A LES AULES

EN VEU ALTA

Consulteu les condicions per a participar-hi.

També mitjançant algunes editorials, podem aconseguir aproximar els autors, escriptors o il·lustradors, amb una visita al centre educatiu, havent treballat els seus llibres.

Si les obres són d’autors ebrens o propers podem contactar directament amb l’autor.

Com activitat motivadora de la lectura i del coneixement, té un gran valor pedagògic, a més que engloba el treball de moltes competències bàsiques. Mireu altres articles publicats al bloc sobre la visita d’ autors i les experiències dels centres en altres cursos.

 

“L’animació lectora” la clau per a iniciar o reforçar lectors

Com animar a llegir?

Comencem el curs escolar i planifiquem activitats a la biblioteca o a l’aula d’ANIMACIÓ LECTORA, és a dir, d’estones de lectura lliure, de compartir lectures, de presentació de llibres, de contacontes, de tastets de lectures, de tertúlia sobre llibres, autors o …

Moltes possibilitats que si es treballen amb periodicitat, amb estratègies didàctiques consensuades i amb bons consells a les famílies, ajuden a DESVETLLAR o ENTUSIASMAR les ganes de llegir.

Aquí teniu un bon recurs i una bona eina que segur que aprofitareu, fent homenatge i acomiadant-nos de l’escriptor i pedagog Emili Teixidor, que malauradament ens va deixar aquest passat mes de juny. Incansable col·laborador d’escoles i biblioteques i promotor de la lectura i la Literatura Infantil i Juvenil:

L’obra literària i les recomanacions per a pares i mestres que ens fa Emili Teixidor al seu llibre:

La lectura i la vida. Com iniciar els nens i adolescents a la lectura. Disponible al CRP.

On trobarem bons consells per a crear hàbit lector i millorar com a lectors.

Podeu mirar la presentació  realitzada a TV3.

 

Gaudim de la seva obra literària dins la narrativa infantil i juvenil.

Destacaríem per a primària:

Els llibres de la Formiga Piga, especialment, un dels darrers:

La Formiga Piga va a la biblioteca, publicat al 2012, és un bon exemple de llibre que parla d’altres llibres i que engresca a la seva lectura. L’escriptor Emili Teixidor, amb el seu personatge, una formiga curiosa, ens dóna a conèixer uns uns llibres fantàstics dins una gran biblioteca. Tastet de llibres clàssics de la literatura universal i catalana, molt llegits per totes les edats i que explicats en forma de conte o donant resposta a les preguntes de la Formiga Piga són una bona eina per a l’animació lectora.

El podeu trobar a la Biblioteca Comarcal de Móra d’Ebre i us el recomanem per a les vostres biblioteques escolars.

Segur que a la biblioteca teniu els llibres de la Formiga Piga, personatge creat el 1996 per Teixidor amb les il·lustracions de Gabriela Rubio, publicat a diferents sèries (Blanca, Blava i Taronja) de la col·lecció Vaixell de Vapor de l’editorial Cruïlla. Un personatge que va complir 15 anys i que ajuda a descobrir el món i a gaudir de la lectura.

Podeu consultar altres seleccions de llibres que parlen de la biblioteca, en  articles anteriors i la guia recollida al Seminari de Biblioteques Escolars de la Ribera d’Ebre del curs passat.

Jornada de Biblioteques Escolars a les Terres de l’Ebre:

“Pla de Lectura i Biblioteca Escolar”

Aquest és el tema central de la Jornada de Biblioteques Escolars a les Terres de l’Ebre, del dia 25 de juny a Tortosa, de 9 del matí a 2 del migdia.

La Jornada s’inicia amb la conferència de Dolors Bundó, formadora i col·laboradora del Programa Puntedu del Departament d’Ensenyament, que després ens exposarà el PLEC del seu centre, l’escola Cossetània de Vilanova i la Geltrú.

A la segona part intervenen els següents centres:

-INSTITUT CRISTÒFOL DESPUIG DE TORTOSA

-ESCOLA DE FERRERIES

-ZER MONTSIÀ

-INSTITUT RAMON BERENGUER IV D’AMPOSTA

El termini d’ inscripció finalitza el 20 de juny.

Aquí podeu consultar el programa:

 

 

 

 

Trobareu les experiències presentades a la pàgina del PLEC d’aquest bloc.

I com en les darreres jornades de biblioteques escolars, al recull de les Jornades de Biblioteca de les Terres de l’Ebre.

Litterarum i Fira del Llibre Ebrenc 2012

Dies 1, 2 i 3 de juny a Móra d’Ebre, Espectacles Literaris i Fira del Llibre Ebrenc. Consulteu el programa:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gaudiu del teatre, la poesia, la música, els jocs, les tertúlies i els espectacles.

 

De les presentacions de llibres us recomanem:

PER ALS MÉS PETITS:

La nana de Sara de Josep Maria Franquet, un conte infantil, una cançó de bressol il·lustrada per Jordi Alfonso (fill de Móra d’Ebre), editada per Onada.

Els contes de Muniatto de les germanes Besolí, d’Onada Edicions.

Altres encàrrecs de Miquelet de Jesús Serrano, il·lustracions de Jordi Alfonso-Onada

PER ALS GRANS:

La senyora d’Avinyó de Francesca Aliern de Cossetània

Molles per no perdre’m de Jesús M. Tibau, Petròpolis

-Poemari Cloc! d’August Bover, Arola

entre d’altres.


“La resposta és en els llibres: Com ajudar els infants i els joves a construir el seu propi itinerari lector”. Xerrada de Jaume Centelles

Dins el cicle de conferències de l’Impuls de la Lectura del Departament d’Ensenyament a Tortosa, el dijous 10 de maig, vam poder gaudir de la darrera xerrada, a càrrec de Jaume Centelles, mestre i dinamitzador de la biblioteca de l’escola Sant Josep-El Pi, col·laborador en nombroses biblioteques, grups de treball, jornades, …assessor i formador que ens fa una reflexió sobre:

-QUÈ LLEGIM?

-COM LLEGIM?

-COM AVALUEM?

-QUÈ FEM PERQUÈ ES LLEGEIXI MÉS?

Ens va aportar experiències, camins i contextos d’invitació a la lectura amb propostes de llibres per a diferents edats.

Recordeu que a la revista GUIX, de l’editorial GRAÓ, mensualment, en Jaume Centelles ens deixa una proposta a “Viure la lectura”.

Aquest més de maig dedicada a la lectura de textos teatrals a l’aula: “Descongelar la paraula escrita”.

XXX Saló Internacional del Còmic

La visita guiada per Rubén González, adreçada al professorat de primària o de secundària, ens dóna una visió general del XXX Saló Internacional del Còmic de Barcelona i de l’enfocament didàctic de diferents espais com són:

-Novetats editorials en còmic de diferents formats i estils.

-Obres premiades i autors reconeguts internacionalment

-Exposicions commemoratives: “Spiderman, 50 anys enredant-se”,  “Little Nemo de Winsor McCay”, “50 anys de Cavall Fort i dels còmics d’autors catalans”, “Exposició dedicada a Moebius” o “els New-52”

-Espai de “Robots en la seva tinta, un recorregut de la ficció a la realitat, de la literatura i el cinema a la robòtica: Exposició central del Saló.

-Tallers de còmic, concursos, expositors i xerrades.

Aquí en teniu un tastet:

-On es troben Spiderman i R2-D2

 


El còmic, una eina pedagògica

Aquesta és la jornada pedagògica adreçada al professorat realitzada al Saló del Còmic de Barcelona. Les tres ponències presentades donen eines per treballar a l’aula i a la biblioteca escolar a partir del còmic.

-Rosa Aparacio exposa seleccions bibliogràfiques i els diferents formats del còmic, des de les tires, el còmic book, els àlbums o la novel·la gràfica. Així com els gèneres narratius (històric, bèl·lic, de fantasia i ficció, d’humor, d’aventures, policíaca,…) amb una selecció bibliogràfica molt interessant per conèixer i animar a llegir des dels centres docents. Tenim les propostes didàctiques a la web del gust per la lectura per a primària i per a secundària i també al seu bloc de:

Llops dins les parets. Neil Gaiman (Còmic CM)

Sakura, la caçadora de cartes. Clamp (1r i 2n d’ESO)

-Mercè Abeyà, Sònia Llinàs i Maite Roldán mostren l’experiència en instituts de secundària per aplicar els llibres de la Maleta de còmic o de la Bibliomaleta didàctica de còmics, dinamitzades des dels CRPs, mitjançant assessoraments, xerrades, exposicions  i clubs de lectura que enganxen als adolescents a llegir, compartir i debatre temes de les lectures d’alguns còmics especials com ara aquests:
Les aventures imaginàries del jove Verne: La porta entre els mons

 

 

 

 

 

 

-El jove Lovecraft

 

 

 

 

 

 

 

 

-Jordi Ojeda ens acosta al món dels robots a través del còmic, relacionant literatura-còmics-robots i cinema. Podeu consultar el projecte.

Aquesta edició del Saló del Còmic està dedicada als robots, reals i ficticis.

 

Trobareu més informació a: http://elcomicunaeinapedagogica.wordpress.com


i una extensa bibliografia actualitzada.