Reciclem!

El nostre projecte es duu a terme durant tot l’any i hi participa tota la comunitat educativa amb l’objectiu que des del poble es potenciï el reciclatge.

És un projecte interdisciplinari de manera que es treballa des de totes les àrees dins l’horari habitual.

Al llarg de tot el curs, per cicles, es programen diferents activitats per dur a terme des de les diferents àrees.

El procés d’ensenyament-aprenentatge és un procés on l’alumne hi ha de tenir un paper actiu i on ha de ser el protagonista del seu propi aprenentatge, essent sempre el descobridor del què ha après.

Totes les activitats es duen a terme seguint un mateix patró partint sempre dels coneixements previs dels alumnes.

Sempre es procura que hi hagi activitats internivell i crear espais on els alumnes puguin compartir els seus aprenentatges.

 

Producte final

El repte final de tots els projectes que hem elaborat serà un acte públic per compartir i mostrar els aprenentatges adquirits al llarg d’aquest viatge educatiu. Els alumnes de primer elaboraran uns productes alimentaris que s’exposaran en el marc d’una fira de l’alimentació. Els estudiants de segon després d’investigar sobre els propis talents, acabaran fent una fira on els participants podran experimentar les seves habilitats i capacitats. Els adolescents de tercer curs, faran The Seven Arts Exhibition on mostraran les seves habilitats artístiques. Finalment, els alumnes de quart curs organitzaran el Vlnfnt fest: 4t Sidral. Esperem passar-nos ho molt bé i que tot sigui un èxit.

Metodologia

S’ha preparat una SITE per a cada curs, la idea és que tots els projectes segueixin la mateixa estructura i cada equip faci els mateixos documents, d’aquesta manera es pot  maximitzar el treball i compartir els documents que anem creant: plantilla de la programació del projecte, model d’horaris del professorat, models de rúbriques d’avaluació, excel d’avaluació del projecte…

Els professors impulsors lideren els equips de treball recordant la estructura i els objectius a assolir en cada sessió.

Tot el que es va acordant respecte al desenvolupament del projecte s’escriu a la SITE i els documents que es creen es guarden a la carpeta compartida del drive que s’ha creat per tenir tots els documents a l’abast en el moment de la implantació dels projectes.

Cada equip va dissenyant el seu projecte en les diferents sessions. Segons l’evolució d’aquests, entre sessió i sessió els membres de l’equip reflexionen sobre diferents aspectes per tal d’aprofitar els espais compartits de cada sessió.

Planificació

 

Ens hem organitzat en dos blocs diferenciats.

Hi ha un treball important de compartir el material i la informació que se’n facilita des de la Xarxa de competències bàsiques a les formacions. En aquest espai s’aprofita perquè els membres impulsors de cada nivell posin de manifest les seves inquietud i aquells problemes que van sorgint en els equips de treball. L’objectiu és que tots els projectes vagin prenent forma i  que es vagin resolent les dificultats que pot generar el treball en equip. Tot és una oportunitat d’aprenentatge. El treball en xarxa permet compartir els recursos i enriquir la xarxa d’ajuda i treball col·laboratiu entre el professorat. Aprofitem per prendre les decisions importants l’organització, metodologia, dates…

En un segon espai diferenciat ens trobem amb la resta de professors que dissenyaran els projectes. Aquí hi ha hagut una feina important d’organització i distribució de les sessions tenint en compte que s’ha de fer a cada sessió per tal d’ajustar la preparació i disseny d’aquests amb la posada en pràctica.

Som-hi! La part creativa ens espera.

Qui som?

Impulsats per seguir millorant cada dia en l’aprennetatge globalitzat dels nostres alumnes, aquests curs ens engresquem a formar part de la xarxa de competències bàsiques.

L’equip impulsors de l’institut de Vilafant està format per 9 professors de diferents matèries. Ens hem distribuit per cursos garantitzant que es pugui iniciar el treball per projectes en tots els nivells de la ESO, hi ha dos membres de l’equip impulsor a cada curs.

Hi ha professors que ja estan fent projectes en el centre dins dels programes Erasmus+, o dins de les seves pròpies matèries, altres ja havien treballat amb aquesta metodologia en altres centres docents. Però tots engeguem amb moltes ganes i força, ja us anirem explicant com ens va! : )

TOTS JUNTS… REGUEM

Un cop l’equip impulsor va tenir encaminada la tasca, havia arribat el moment de regar amb més idees aquell petit projecte que tot just feia unes setmanes havia començat a crèixer.

Havia arribat el moment d’obrir el projecte a la resta de cicles. En equip podrien pensar quines serien les possibles activitats que es durien a terme durant la setmana dedicada a temàtica. La pluja d’idees va ser intensa… la llavor que havia arrelat amb timidesa i por va anar agafant força i va anar creixent i creixent, preparant-se per treure les fulles en el moment oportú.

Varen ser unes setmanes una mica atrafegades valorant les possibles activitats, descartant-ne també algunes, creant material i coordinant horaris… intentant no caure en l’error de crear un “projecte locomotora”. Teníem clar que no havíem de perdre de vista allà on volíem arribar però ens permetríem fer canvis en funció d’on ens portés la motivació dels alumnes.

TOTS JUNTS… VEIEM ELS PRIMERS BROTS

Havia arribat el moment de començar a fer crèixer aquest projecte. Acordar els objectius generals per a cada cicle per, després, poder centrar-nos cadascú en el seu lema. Tot i que al principi ens semblava una tasca molt complicada, de seguida ens vàrem posar d’acord, va ser la millor senyal de que tot l’equip havíem entés cap a on volíem anar.

Llavors, ens vàrem separar per cicle i cada petit grup va pensar els objectius propis, alguns dels criteris d’avaluació. En aquest moment va començar també la pluja d’idees sobre les possibles activitats  que podríem per aconseguir dits objectius.

PROJECTE TOTS JUNTS… 

Objectiu general:

“Conèixer l’associacionisme com a sistema d’organització i participació que uneix esforços per a arribar a un objectiu comú per tal de contribuir a la millora de la societat”

El lema i l’associació que cada cicle hauria de treballar era:

  • EI: Tots junts…gaudim amb els Amics dels Gegants
  • CI: Tots junts… construïm amb els Castellers de Figueres
  • CM: Tots junts… protegim amb la IAEDEN
  • CS: Tots junts… donem amb els Donants de Sang

TOTS JUNTS… ARRELEM LA LLAVOR

Tot i que durant les primeres sessions havíem fet el primer pas i plantat la llavor, calia arremangar-nos i posar fil a l’agulla per fer que la nostra llavor comences a arrelar.

Per aconseguir això, primer ens havíem d’impregnar de la filosofia del treball per projectes. Així doncs, les coordinadores de l’equip impulsor varen fer el traspàs de tota la informació que havien rebut a les sessions de coordinadors (seguint els power point i mirant alguns vídeos). Així, la resta de membres de l’equip vàrem poder interioritzar els nous conceptes i, a l’hora de prendre decisions era molt més fàcil ja que tothom sabia de què es parlava.

La part que més va agradar va ser la part on es tractava el model de mestre que érem: locomotora, califòrnia o penell? Ens vàrem adonar que tots teníem una mica de tot, tot i que el que predominava era el model locomotora i el califòrnia. Amb el model penell tots varen coincidir que en una escola amb tants alumnes podria ser un veritable caos! i vàrem entendre que, per fer uns bons projectes havíem de deixar una mica de banda el model locomotora.

Planificació

L’equip impulsor es va reunir per veure quines de les experiències que es feien a l’escola podien ser considerades projectes.

Després de llegir diferents articles especialitzats i documents proporcionats per la XCBT11, vàrem arribar a la conclusió que l’activitat que fèiem i que més s’assemblava a un projecte era la de l’hort. Calia però, donar-li forma de projecte i animar a la resta de docents a participar-hi.

Es va presentar al claustre. Tots junts vam començar el projecte, aportant cada grup una part per tal de poder construir el nostre projecte d’escola.