Quina metodologia hem fet servir?

Aprenentatge col·laboratiu: La major part del projecte treballem de manera cooperativa, a partir de grups heterogenis. Poques classes magistrals.

Ex: El còmic el treballem conjuntament.

Col·laboració entorn: Treballem amb entitats del poble com el Grup de recerca local.

Ex: Exposició de cal Badia organitzada pel GRL.

Aprenentatge amb tecnologia: L’alumnat utilitza les noves tecnologies que té a l’abast per a treballar, cercar informació, etc. Creiem que la tecnologia empodera l’alumnat.

Ex: El Wikiloc

Aprenentatge de servei: L’ensenyament fa participar els estudiants en un servei comunitari que s’integra amb els objectius d’aprenentatge del currículum acadèmic.

Ex: Sortida al bosc

Sabeu que la Lola Anglada va fer una estada al nostre poble?

Sabeu que la Lola Anglada va fer una estada al nostre poble?

Aquesta projecte respon a un dels objectius del centre que és la connexió amb l’entorn del poble (Cervelló) i amb tota la comunitat educativa, en general. Fa qüestió de tres anys el Grup de Recerca Local, a partir de la publicació d’una biografia, va descobrir que la il·lustradora i escriptora Lola Anglada havia fet una estada al poble per a refer-se del tifus que havia contret a París. A partir d’aquí, l’Institut i el Grup de recerca local es van coordinar per treballar la il·lustradora i escriptora amb els alumnes per tal de produir alguna cosa que acabés sent patrimoni de la vila, en aquest cas, un itinerari cultural, entre d’altres.

Durant aquesta estada al poble, l’escriptora va escriure i il·lustrar un dels seus llibres més coneguts Margarida, va ser aquí que l’autora va decidir escriure els seus propis contes, a més a més d’il·lustrar-los. Sota aquesta premissa, el fil conductor del projecte es formula des de la matèria de llengua catalana i literatura, però gairebé totes els altres matèries hi estan implicades.

1 SESSIÓ

1 hora

Presentació de l’activitat per part de la professora.

Què saben de la Lola Anglada?

Què us agradaria saber?

Formació dels grups.

Visionat del Somni de la Lola Anglada (Una mà de contes).

Gran grup

2 SESSIÓ

2 hores

Sortida a Cal Badia1 (una casa propietat de l’Ajuntament) en la qual el grup de Recerca Local hi té un espai dedicat a l’estada de la Lola Anglada.

Explicació de l’exposició per part del Grup de recerca local.

Gran grup

3 SESSIÓ

1 hora

L’alumnat de quart d’ESO que està treballant la revolució industrial explica als alumnes com era la indústria al poble2.

Gran grup

4 SESSIÓ

1 hora

Qui era la Margarida? El llibre que Lola Anglada va escriure i il·lustrar mentre estava curant-se de la seva malaltia al poble.

Lectura de fragments de l’obra.

Gran Grup

5 SESSIÓ

1 hora

Recopilació de material. Exposició, cerca internet (a casa), material creat pel professorat…

Diari de grup. Planificació de les tasques.

Petit grup

6 SESSIÓ

1 hora

(Conjuntament amb EVIP)

El llenguatge del còmic.

Visionat d’exemples sobre diferents còmics i d’il·lustracions de la Lola Anglada.

Explicació sobre la tasca que cal fer: confegir un còmic3 que expliqui l’estada de la Lola Anglada a Cervelló. Feina col·lectiva.

Gran grup

7 SESSIÓ

3 hores

Treball en equip.

Petit grup

8 SESSIÓ

3 hores

(1hora conjuntament amb EVIP)

Lectura en veu alta sobre fragments dels textos de la biografia de la Lola Anglada. (Prèviament s’han escollit aquells textos que parlen del poble4).

Agafant de referència Contes de bona nit de nenes rebels (llibre de lectura a classe) els alumnes han de començar a pensar un text breu sobre la Lola Anglada (com si fos una pàgina més). Amb coordinació amb EVIP treballaran el retrat i completaran el treball.

Feina individual. Text narratiu.

Gran grup

9SESSIÓ

6 hores

(3 hores d’Educació física i ciències naturals)

En aquesta sortida hi podran venir els familiars que puguin combinar-s’ho.

Agafant de referència tota la informació recopilada se’ls recorda que han de realitzar un itinerari cultural sobre els llocs on va estar la Lola Anglada durant la seva estada al poble.

Faran un itinerari escrit (tríptic). 5En grup. Text instructiu.

I un itinerari mitjançant un Wikiloc. (Educació Física). Sortida de curs. (Amb professors implicats)

Primera part en petit grup.

Segona part Sortida de primer d’ESO (Tot un matí, de 8:00 a 11:00)

10 sessió

2 hores

Durant la sortida hauran conegut algunes herbes aromàtiques que apareixen a la lectura de Margarida (Ciències naturals) que recopilaran en un mostrari. En grup.

Petit grup

11 sessió

2 hores

Treball en equip.

Finalitzar les tasques.

Petit grup

12 sessió

2 hores

Valoració i comentaris.

(Taula d’avaluació en grup i rúbrica d’activitat final)

Posarem en comú totes les feines fetes en grup.

Petit grup/Gran grup

Equip docent Institut de Cervelló

Durant el curs passat l’equip directiu de l’Institut va reservar reunions d’equip del claustre sencer per tal que poguéssim reflexionar sobre la pràctica educativa, la diversitat de l’alumnat, les conductes disruptives, etc. Així doncs, el claustre després de reunions reflexives sobre el procés d’aprenentatge de l’alumnat i la pràctica educativa va arribar a uns acords per anar implementant una manera diferent d’ensenyar/educar el nostre alumnat, per tal d’esprémer al màxim els objectius recollits en el PEC, d’aquesta manera els acords es van prendre arran dels següents objectius de centre; garantir una formació inclusiva i de qualitat per a tot l’alumnat; adequar les mesures a les necessitats dels alumnes i; implicar tota la comunitat educativa, així com també la participació de les famílies i el projecte entorn del poble al qual pertany l’Institut.

En aquest sentit, els acords als quals es va arribar des del claustre van ser:

  • Començar a implementar projectes educatius.

  • Reduir el nombre de professorat dins l’equip de primer d’ESO, així doncs, el professor de ciències naturals també pot impartir les matemàtiques d’algun curs, o la professora de llengua catalana també pot impartir les optatives de llengua creativa o d’ortografia.

  • Vincular l’Institut amb el projecte entorn del poble i, d’aquesta manera implicar tota la comunitat educativa, i que per tant, les famílies també formin part d’aquest projecte.

  • Consolidar la implementació del programa ILEC (Impuls per la lectura). Mitja hora de lectura diària, lliure i en silenci. Aquesta mesura és extensiva a tot l’Institut, i fins i tot, és un acord establert de coordinació entre les escoles de primària de la vila i l’Institut de secundària.

  • Assolir les competències bàsiques per part de l’alumnat, i fer-lo agent actiu del seu procés d’aprenentatge.

  • Establir dues reunions d’equip docent setmanals per tal de poder fer una reflexió sobre el procés d’aprenentatge de l’alumnat i de la pràctica educativa.

  • Treballar en equip i de forma coordinada per part del professorat i, de tota la comunitat educativa.

L’equip impulsor de l’Institut de Cervelló està format per l’equip docent de primer d’ESO. La finalitat de formar part de la Xarxa de Competències bàsiques és aprendre d’altres centres i compartir experiències amb altres companys, per així anar-nos formant i trobar la manera de seguir treballant l’aprenentatge de l’alumnat a partir de la motivació i de l’emoció.

Mompou, posa’t guapo! Producte final

Us presentem alguns exemples de producte final del projecte Mompou, posa’t guapo! Es demanava que cada grup classe expliqués el projecte i els resultats a partir d’un text amb imatges que ho documentés tot plegat. AQUÍ en teniu un exemple.

Els de 1r ESO A han anat una mica més enllà i han fet un vídeo molt interessant i divertit que inclou fins i tot entrevistes al professorat creador del projecte. N’estem molt contents i orgullosos! Enhorabona a tot l’alumnat de 1r d’ESO per la feina feta i la implicació.

Grup impulsor Escola Sant Josep

Som el grup impulsor de l’Escola Sant Josep de Sant Vicenç dels Horts.
El formem 15 mestres des d’Educació Infantil fins a Educació Primària. Tots els cicles tenim representació dins d’aquest grup.
Fa anys que a l’escola fem un projecte interdisciplinari anual dins de la setmana cultural. Aquest projecte és triat per tots els alumnes de l’escola, des de P3 fins a 6è, mitjançant una votació partint d’uns temes inicials escollits per cada nivell.
A banda, des de P3 fins a 2n treballem el projecte del nom de la classe que és triat pels alumnes i que inclou moltes activitats diverses dins i fora de l’aula (sortides).
Al Cicle superior, a 5è, participem al projecte d’Emprenedoria des de fa quatre cursos. Aquest projecte és impulsat des de l’Ajuntament i inclou diverses activitats per saber com crear una empresa/cooperativa i que avarca des de la creació del nom de la cooperativa, el seu logotip o la creació de la producció que té com a cloenda la venda al mercat del poble.
Des d’altres nivells es fan activitats puntuals que també tenen un caràcter globalitzador i amb una estructura similar a un projecte.
Aquest curs 2017-2018 ens hem plantejat com a claustre la necessitat, o si més no la il·lusió i les ganes, d’evolucionar en la nostra metodologia dins de l’aula amb la implicació de la majoria del claustre. Quan se’ns va plantejar aquest curs de Xarxes de Competències Bàsiques vam fer una anàlisi dels projectes que ja fèiem a l’escola i de com els fèiem, i ens hem adonat que no estem tan lluny de totes les pautes i directrius que ens estant donant els nostres formadors. Això ens fa estar optimistes i amb ganes de continuar i millorar la nostra manera de fer dins la nostra escola.

Així doncs, encetarem un projecte seguint les pautes de la Xarxa de CB al Cicle Mitjà, centrat en el nivell de 4t, des de diferents àrees i que rebrà el nom de “Think in green”. Ja us anirem explicant l’experiència.

Planificació del projecte “THINK IN GREEN”

A l’escola, des de fa uns cursos, es porten a terme moltes activitats relacionades amb els hàbits saludables i la conscienciació de la cura del medi ambient: fruita a l’escola, projecte pilot de l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts sobre escola sostenible, diada de l’Activitat física, projecte Apil·lo XII, Infadimed (hàbits saludables a cicle Infantil), Projecte SI! (Salut Integral a l’etapa d’Infantil)… S’ha de dir que els alumnes ja participen de forma directa en totes les activitats anteriors.

A l’hora de plantejar-nos la implementació d’un projecte vam decidir entre el grup impulsor unificar totes aquestes activitats en un sol projecte. El títol que vam escollir va ser “Think in Green”.

Donades les persones que formem part del grup impulsor vam veure adient implementar aquest projecte als tres grups de 4t de Primària.

Nosaltres pensem que un bon punt de partida per aquest projecte és plantejar als nostres alumnes un producte final: una exposició al vestíbul de l’escola sobre totes les activitats que es porten a terme referents als hàbits saludables. Així doncs, el primer dia plantejarem la tasca final, però haurem de mirar quin recorregut haurem de fer per arribar al punt final.

DIARI “Plantes aromàtiques”

1a. Sessió:

Introduim el tema de les plantes, i preguntem si coneixen algunes plantes aromàtiques. Al llarg de la primera sessió fem recollida d’informació, d’allò que ja sabem i coneixem sobre el món de les plantes, i què ens agradaría saber.

Triem quatre plantes aromàtiques entre tots que ens agradaría treballar, i seguidament plantegem el “repte” – Quines utilitats, o què podriem fer amb les propiestats de la planta-

Aquest repte se l’emporten a casa, per a poder fer una posada en comú en la següent sessió.

2a. Sessió :

Recollim la información que porten de casa, i formem els grups. Surten 4 grups, i cadascú s’agrupa lliurement. LA MENTA, L’ESPÍGOL, EL ROMANÍ I L’ALFÀBREGA

Cada planta té un repte i és fer un producte que entre tots han pactat. Sabó, repel·lent de mosquits, colònia d’espígol i bosses d’olor.

3a. Sessió:

Sortida al Garden. Hem concertat una sortida a un garden, on ens explicaran i ens faran un petit taller sobre com cuidar les plantes, com i quan trasplantar-les… i finalment els nens/es, les compren. (Aquí treballem continguts matemàtics relacionats, com la moneda)

Els nens s’emporten la seva planta a l’escola.

4a. Sessió:

Treballem els conceptes “Què volem aprendre” mitjançant l’observació directa. Algunes de les coses que van sortir eren: Com Mengen, com s’han de cuidar, què necesita una planta per a fer-se molt gran….

Partim la classe en dos grups, i mentre una mestra es queda amb el grup de la Menta i l’espígol fent un experiment. (plantar una llavor dins d’una capsa amb un forat per on passa la llum), l’altra mestra s’en va amb el romaní i l’alfàbrega, a observar i explicar com s’alimenten les plantes.

Experiment. “Com trobarà la planta la llum??”

En aquest experiment es plantegen diferents ipòtesis i més endavant veurem els resultats.

A la següent sessió canviem els grups.

Mentre tant, anem elaborant un mural on plasmarem tot el procés del projecte per a que tingui una bona visibilitat tant pels nens, com per a la resta de l’escola.

5a. Sessió:

Trasplantem les nostres plantes a l’hort. Com que ara sabem què necessiten les plantes per a créixer i fer-se grans, les trasplantem a l’hort de l’escola, per veure com creixen.

Com ho farem?

L’objectiu del projecte seria un producte final en forma de mural on els alumnes aportin accions per millorar el treball dels hàbits saludables des de l’escola. Treballaran els hàbits saludables des de la vessant d’activitat física, alimentació i higiene. Aquest mural s’exposarà al hall de l’entrada de l’escola perquè tant alumnes com famílies el puguin veure.

A cada activitat la mestra comparteix l’objectiu d’aquesta i la rúbrica amb la que seran avaluats els alumnes.

La metodologia es centra en petits grups de 4-5 alumnes on comparteixen les tasques a realitzar, amb un temps de treball individual, posada en comú en petit grup i posada en comú en el grup classe. Per exemple, en l’ elaboració de les enquestes sobre els hàbits saludables primer es fa un llistat de preguntes a nivell individual segons la pauta facilitada i tot seguit s’unifiquen i comparteixen el petit grup per consensuar un únic model d’enquesta a nivell de grup classe.

Les tasques són compartides, és a dir, cada membre del grup realitza les mateixes que la resta del grup i s’ajuden i avaluen entre ells.  Una de les activitats és la realització de fotos relacionades amb hàbits saludables i no saludables, doncs cada grup s’encarrega de realitzar fotos en diferents espais i llocs de l’escola, per exemple uns a l’entrada de l’escola, altres durant el pati als alumnes, o durant el pati als mestres, a l’espai de menjador, extraescolars, sessions d’educació física …

El tipus d’avaluació pot variar segons les activitats proposades, tenim autoavaluació en activitats com la realització del llistat d’hàbits saludables i no saludables, coavaluació durant les exposicions orals de les recerques sobre les possibles conseqüències dels hàbits no saludables i avaluació per part del mestre en el moment que els alumnes passen les enquestes als enquestats.

Tot el procés va quedant reflectit en un mural explicatiu de totes les activitats que guien el fil conductor del projecte

 

.

Com ho hem fet?

El projecte s’ha implementat la darrera setmana de maig i primera de juny a 4t de primària, implicant diferents àrees curriculars i reforços de mestres.

Primer hem fet un treball de recerca sobre que entenem que són els hàbits saludables de cada vessant, i les possibles conseqüències de tenir i no tenir hàbits saludables.

Tot seguit s’ha fet un treball de recull fotogràfic d’accions relacionades amb els hàbits saludables i no saludables que es realitzen a la comunitat educativa de la nostra escola.

 

Així s’elaborarà un petit mural amb un llistat d’hàbits saludables i no saludables (classificats en les seves 3 vessants) amb la recerca de les seves possibles conseqüències, recolzat amb el treball fotogràfic realitzat per l’alumnat, on cada grup l’exposarà davant de la resta de la classe.

Hem elaborat les enquestes sobre hàbits saludables, que ha tingut com a resultat una única enquesta significativa des de cada vessant (d’activitat física a l’àrea d’anglès, d’ hàbits alimentaris a l’àrea de llengua catalana, i d’ hàbits higiènics a l’àrea de llengua castellana).

Els alumnes han passat l’enquestes a l’alumnat de l’escola de diferents cicles, a l’equip docent, personal del PAS, monitoratge del menjador, extraescolars i famílies. A fi de recollir dades i fer una diagnosi sobre les accions que es realitzen a nivell escolar i familiar.

 

Amb les dades de les enquestes primer hem fet un buidatge per poder realitzar un gràfic de barres que el permeti visualitzar i  estudiar la informació recollida per poder comparar que es fa a l’escola i així formular propostes de millora.

 

 

Amb la diagnosi de les accions que es realitzen a l’escola i de les mancances o punts a millorar sobre el treball dels hàbits saludables els alumnes han realitzat propostes de millora a nivell de l’escola per optimitzar el seu treball i incidir en les mancances i punts febles trobats. Les propostes de millora es valoraran per fer la seva implementació de cara al proper curs.

Tot el treball quedarà recollit en una exposició que s’ubicarà al vestíbol de l’escola perquè tant alumnes, com famílies i tota la comunitat educativa puguin veure el treball realitzat.