Lectors re-creant el text

Aquesta és la presentació que he emprat per presentar aquesta ponència al Simposi Internacional “Entre l’autor i el lector: els textos de l’obra”, celebrat al Campus Mundet de la Universitat de Barcelona els dies 22, 23 i 24 d’octubre de 2008.

A banda de la presentació, al final he preparat els enllaços relacionats.
[slideshare id=685296&doc=lectors-recreant-el-text-1224776462666157-9&w=425]

Exemple de re-creació a El fil de les clàssiques:  http://blocs.xtec.cat/elfildelesclassiques/2008/03/26/judici-de-paris-al-cristofol-ferrer/

Exemple d’activitat d’avaluació: http://www.slideshare.net/cristofolferrer/accident-de-treball/

Exemple d’storyboard:

 

[slideshare id=681554&doc=accident-de-treball-1224665263144887-9&w=425]

Instruccions per a la re-creació de contes:  http://blocs.xtec.cat/jmrs/2008/10/22/re-creacio-de-contes/

Publicat dins de EXERCICIS, PRESENTACIONS | Deixa un comentari

Contar Contes

Ahir al vespre, dins dels actes del Simposi Internacional “Entre l’autor i el lector: els textos de l’obra. Les presències intertextuals a la literatura infantil i juvenil”, Carles Cano, escriptor i contacontes professional, ens va fer una defensa enfervorida i justificada de l’acte de contar contes en tots els àmbits, des dels més personals fins als més acadèmics. A banda de la necessitat de contar-los a l’educació infantil i primària cada dia es fa més necessari incloure aquesta activitat a secundària. Sé que no tots estem dotats per contar, però segurament n’hi hauria d’haver prou amb una lectura expressiva. Fa uns anys que ho practico (sobretot al primer cicle de l’ESO i als grups de reforç) i la veritat és que no em va malament.

No repetiré els arguments d’en Carlos Cano ja que difícilment algú que hagi caigut en aquest bloc no li’n vindran al cap moltíssims, simplement us recordo que en aquest mateix bloc vaig deixar unes indicacions per a llegir contes en veu alta: http://blocs.xtec.cat/jmrs/2008/09/09/lectura-dun-conte/

Experiències com la del registre de lectura tanbé van en aquesta direcció.

Us deixo l’enllaç a un document que m’han enviat avui, on uns parèntesis nefastos mostren el nivell del lector model a qui s’adreça la presentació:

[slideshare id=684273&doc=fabula-1224749501541505-9&w=425]

Publicat dins de EXERCICIS | Deixa un comentari

Re-creació de contes

Una de les activitats que més bons resultats ens dóna últimament és el diàleg entre textos literaris i textos audiovisuals. Normalment solem situar aquest projecte com a síntesi d’una seqüència didàctica centrada en les estratègies de lectura, però admet moltes variacions.

Trobareu que potser hi ha massa instruccions, però de sempre hem trobat nivells molt diferents a l’aula pel que fa als coneixements informàtics, de manera que ens esforcem per explicitar allò que creiem fonamental. D’aquesta manera es fa molt més factible l’valuació.

Volem remarcar que cal ser molt curós amb el tractament d’aquestes imatges. Tenint en compte que són adolescents, cal tenir signat el consentiment dels pares si volem difondre’ls o, si pot ser, deixar que siguin ells qui ho facin.

FITXA: recreacio-dun-text-narratiu.pdf

Alguns exemples:  http://blocs.xtec.cat/catalacferrer/2008/06/08/en-patufet/

http://blocs.xtec.cat/catalacferrer/2008/06/06/laprenent-de-lladre/

http://blocs.xtec.cat/catalacferrer/2008/06/05/aparentment-viva-la-pelicula/

Publicat dins de EXERCICIS | Deixa un comentari

Ens ho vam gastar tot en la sisena hora?

Realment, no crec que aquest text vagi en aquest bloc, però ara tampoc estic per crear-ne un d’alternatiu.

Aquests dies plouen les notícies sobre centres massificats a causa de l’arribada de matrícula fora de termini que satura les aules d’infantil, primària i secundària. Mares, pares i mestres  posem el crit al cel perquè s’estan superant les ràtois arreu sense cap mena de solució alternativa.

Tots els que hem estat en una aula sabem que la ràtio és un dels factors clau en la qualitat de l’ensenyament. Omplir fins a vessar les aules de nois i noies nouvinguts que, en molts casos, presentaran problemes de comunicació greus, és condemnar aquelles unitats a un estrés pedagògic massa sovint inassumible. Tothom farà tot el que podrà, però és obvi que molts quedaran exclosos, i molts grups, tocats.

La solució seria clara, abaixar les ràtios o, com a mínim, obrir noves línies allà on se superin els 25 alumnes a Infantil o primària i els 30 a secundària. Però no hi deuen haver diners. El pacte nacional d’educació ens va portar la sisena hora. Una sisena hora que legitimava la sisena hora que es feia a l’escola concertada de forma al·legal durant dècades. Una sisena hora de la qual es felicitaven la majoria de pares i mares ja que disposaven d’una estoneta més al dia per treballar i fer diners. Una sisena hora acceptada per alguns sindicats perquè significaven milers de llocs de treball més i rebutjada per altres sindicats que sempre ho rebutgen tot. Una sisena hora que fou el gran èxit del primer tripartit. Una sisena hora on no es pot impartir matèria lectiva i on l’activitat extrascolar i escolar queda desdibuixada. Una sisena hora que no deixa de ser una sisena tassa del mateix per als nois i noies que la pateixen: els que ja se l’empassaven, creixeran una mica més-no gaire- i els que no, doncs es quedaran igual, perquè continuen essent vint-i-cinc a l’aula (o més). Una sisena hora que ha costat tots els diners que hi havia a Educació (o això sembla) i que ens aboca al caos.

Podrem queixar-nos dels polítics, però ells ens van donar el que volíem: més temps per treballar. Ara hem de ser conseqüents i compartir aquestes aules amb més gent, pares, mares i mestres.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Rellegir

Tot i que d’opinions sobre la lectura n’hi ha moltes i diverses, sempre hi ha aquelles que et creen una certa solidaritat i aquelles que et fan dubtar massa. La idea que “allò que importa és llegir independentment del que sigui” està començant a caure en descrèdit entre la gent assenyada. Vegem que en deia en Josep Pla fa un grapat d’anys:

“No crec pas que bàsicament la qüestió consisteixi a llegir molt, sinó a llegir bé. Jo, almenys, he defensat sempre aquest principi; malauradament no l’he pas practicat sempre. De jove –de disset a vint-i-set anys –vaig llegir tot el que em caigué a les mans –o sigui desordenadament. Havent disposat d’una memòria una mica viva, la lectura, vasta i desordenada, em creà la il·lusió que avançava positivament. Vaig adonar-me, però, que no era pas així. Ja comprenc que llegir bé és dolorós i difícil. Posar atenció en les coses –en un text -,mirar-les bé, pausadament, implica un gran esforç. L’estat natural de l’home no és pas l’atenció: és la dispersió, és volar de branca en branca com els ocells. Per això observar és més difícil que xerrar, que improvisar, que delirar. Observar és més difícil que pensar.

No conec cap llibre positivament formatiu (normatiu) que d’entrada no sigui dolorós de rompre, que se us entravessi, com una nosa pesada. Per això crec que llegir bé vol dir en definitiva rellegir, insistir.”

Josep Pla (1981:179) El Geni del País i altres proses, Ed. 62, MOLC, 72

Publicat dins de LECTURES DIDÀCTIQUES, PARAULES | Deixa un comentari