Amb aquest apunt, inicio una sèrie de 4 publicacions en què donaré a conèixer seqüències didàctiques elaborades pels alumnes del Màster Universitari de Formació del professorat en la seva especialitat de Llengua Catalana i Literatura a la UB.
Un dels reptes principals de la matèria “Didàctica de la llengua i la literatura catalana” és aconseguir que l’alumnat creï seqüències didàctiques coherents amb l’esperit comunicatiu que hauria d’inspirar la nostra matèria i que les programi d’una manera clara. Fem notar que la programació parteix del currículum vigent fins al 2015, però els materials són perfectament útils independentment del currículum i, fins i tot, m’atreveixo a dir que serien útils en ensenyament d’adults, en els cursos d’accés a cicles formatius…
El fil conductor de tots els treballs és el tema de l’humor català. Segurament es fa difícil de definir què entenem per humor català, però segur que si el lector es fixa en els treballs dels alumnes, es farà una idea del que estem parlant.
El primer treball que publiquem, Carticaturitzant un personatge famós, és el de la Patrícia Rodríguez i l’Íngrid Vilà i gira entorn de la carta i la caricatura. Fins i tot donen nom al gènere: carticartura. En destaco la pulcritud de tots els seus elements, tant els exercicis pensats per a l’alumnat com la graella de programació. A cada moment es veu que s’ha pensat quin paper ha de jugar cada element en el conjunt de la graella. Podeu descarregar-vos el treball des del Dipòsit Digital de la UB: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/67843
Pot ser útil ficar-se en:
a. La relació dels objectius didàctics i, sobretot, en la correlació de les activitats proposades amb els indicadors d’avaluació.
b. La concreció i claredat de consignes que es dóna als professors en la graella de seqüències d’activitats.
c. La concepció de reescriptura de l’activitat de síntesi.
d. La rúbrica dissenyada per a avaluar la seqüència didàctica.
e. La proposta d’interdisciplinarietat.
f. Els exercicis de comprensió lectora i els que proposen sobre figures retòriques són perfectament adequats al que cerca la unitat didàctica.
Si us agrada, feu-los-ho saber.
Moltes gràcies per tot, Joan Marc!!!
Bona feina! Gràcies per compartir-la!