L’Olimpíada 2019 en vídeo

Com altres anys, compartim amb vosaltres l’acte final de l’Olimpíada que va tenir lloc a l’Auditori del CCCB el passat 30 de març. Els comentaris són del nostre company Ferran Wesselo.

Les primeres a parlar van ser les estudiants finalistes de dilemes morals: la Marina Fasanar i la Carla Placeres, de l’INS Ferran Casablancas, i la Carla Lucchetti, de l’INS Menéndez y Pelayo. Van defensar les seves posicions recorrent des de a la moral kantiana fins a posicions més utilitaristes; hi van haver reflexions sobre la mentida i el patiment.

Després van venir els de fotografia. Francesc Nava, de l’INS Lluís Companys, va defensa la veritat que trobem a les ombres; la Miranda Sánchez, de l’INS Quatre Cantons, va reflexionar sobre com l’aparença ens pot fer invisible la realitat que tenim davant dels ulls; i, finalment, la Sílvia Sellabona, de l’INS La Garrotxa, es va recolzar en Mercè Rodoreda per parlar del caràcter fragmentat i fragmentari de la realitat.

Llavors va venir el torn de les dissertacions. El mite de la caverna de Plató va aparèixer tant a la dissertació de la Sara Delgove, del St. Peter’s School, com a la del Pol Fernández, del INS Milà i Fontanals. Altres temes també van ser recurrents en gairebé tots els alumnes, com ara les xarxes socials, les realitats alternatives o les fake news. La Raquel Sánchez, del St. Peter’s School, va decidir fer una defensa molt aferrissada de la visió nietzscheana del problema i va negar totalment la dicotomia realitat-aparença. En últim terme, l’Ana Vicente, de l’Escola Joan Pelegrí, va reprendre molts dels temes ja esmentats, tot i que per relativitzar l’articulació clàssica entre realitat i aparença.

Finalment, la modalitat de vídeo. El Lluc Castells, de l’INS Ferran Casablancas, va sortir en representació d’un grup de set nois i noies, mentre que la Matilda Velntina, del mateix institut, ho va fer en representació seva i d’una companya. El Fabián Aranda, de l’INS Milà i Fontanals, només es representava a si mateix. Els vídeos es van moure entre referències platòniques, cartesianes i el surrealisme; veiem des dels moviments d’una aigua amb regust a Heràclit fins a un ull arrancat que ens podia remetre al cinema de Buñuel.

Us deixem l’entrega de premis per acabar amb el que va ser l’Olimpíada de Filosofia de Catalunya d’aquest 2019. Ens veiem al març de 2020!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El Cafè filosòfic de l’Olimpíada torna al maig per dialogar sobre els somnis

Tots somiem, de vegades recordem els somnis, els donem significat
o ens llevem amb l’impuls d’explicar-los… Però, què són els somnis? Serveixen per alguna cosa?

En el proper cafè problematitzarem aquest tema des de diversos punts de vista com ara el psicoanalític, fisiològic, mític o artístic.
“Tot en la creació és essencialment subjectiu i el somni és un teatre on el somiador és alhora escenari, actor, gerent, autor, públic i crític”, va afirmar Jung.

“¿Qué es el mundo real sino el sueño que soñamos todos; el sueño común?”, va dir Miguel de Unamuno.

Al voltant dels somnis, els joves participants dialogaran a partir de les preguntes següents:
● Podem fer servir el somiar com a mètode d’autoconeixement?
● Les imatges que projectem quan somiem reflexen aspectes
del subconscient?
● Ens serveix per fer dissabte al nostre cap?
● Per comunicar-nos amb el món diví?
● Són una font d’inspiració artística?

DIA I HORA: dissabte, 4 de maig a les 16:30h
LLOC: bar del teatre la Gleva; carrer de la Gleva, 19
INSCRIPCIONS: cafealagleva@gmail.com

Coordina: Núria Boix, professora de filosofia de secundària a l’INS Montserrat de Barcelona.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Vam anar a Málaga, a la VI Olimpiada Filosófica de España

Amb molta il·lusió els nostres representants, acompanyats per la Myriam Gallego, professora de secundària i membre de l’equip organitzador de la nostra Olimpíada, va volar cap a Málaga divendres 26 d’abril per fer aquella mateixa tarda la prova de dissertació i la de dilema.

A dissertació la pregunta va ser “On es troba la realitat avui?”, una pregunta que considerem que no compleix amb les condicions per promoure l’adopció d’una posició que s’hagi d’argumentar. Més aviat fomenta l’exposició i no és això el que es demana a una Olimpíada de Filosofia. Són ja sis edicions i és la segona vegada que passa. Sembla que entre els companys de professió no hi ha sempre acord sobre què fem i com ho valorem.

Naturalment, les dissertacions guanyadores que allà es llegeixen -no es defensen oralment com sí fem nosaltres a la nostra final (aviat disposarem del vídeo de la jornadaal CCCB i ho podreu comprovar)- eren exposicions de possibles respostes a la qüestió, guanyant aquell o aquella que més idees de més filòsofs pot exposar, amb més encert i millor expressió lingüística.

El dilema proposat era un calc de la situació real que va fer saltar al govern del PP fa anys arran de la gestió de l’atemptat a l’estació d’Atocha. Els estudiants s’havien de posar en la pell del comisari encarregat de la investigació! No ens sembla molt “proper a la seva experiència”!

Tenim mal perdre, com deia una de les participants a un dels vídeos que van fer improvisant la seva valoració? Més aviat diria que provoca una gran decepció trobar que es valora “saber moltes idees” més que no pas la construcció del propi pensament.

Som conscients que a Catalunya tenim una hora menys de classe de filosofia a 1r de batxillerat que a la resta d’Espanya. També que les “nostres” matèries s’adjudiquen a persones d’altres especialitats. El cas de la Cultura i Valors i de la Psicologia i Sociologia són escandalosos. A la majoria de comunitats autònomes això no és així, i s’ha de notar. Penseu que a Catalunya, si els alumnes no trien l’optativa de Filosofia de 4t d’ESO, si és que s’oferta, poden acabar l’ensenyament obligatori sense haver fet ni una hora de classe de filosofia. I el màxim que hauran fet els de batxillerat seran cinc hores en dos cursos, cosa que és més una manera de parlar que una realitat amb els dies de festa, convocatòries de vaga no educatives i activitats extraescolars diverses. La preparació dels estudiants ha de ser, forçosament, inferior.

Tot i així, està clar que fer un recitat de teories dels altres no és filosofar, cosa que el mestre Kant ja ens va fer saber. Nosaltres continuarem fent el que venim fent, i intentarem millorar. Esperem que la propera convocatòria, que tindrà lloc l’abril de 2020 a Santiago de Compostela, sigui coherent amb les normes i l’esperit olímpic, que vol fomentar el treball del pensament dels joves a partir de les propostes dels filòsofs.

Ah, cap dels nostres representants va arribar a la final de cap modalitat. Un altre cop serà.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Crònica de la VI Olimpíada de Filosofia de Catalunya

Sempre hem volgut sortir en premsa. Gràcies al nostre company Ferran Wesselo tenim la crònica del que ha estat aquesta edició de la VI Olimpíada de Filosofia de Catalunya en les seves dues jornades presencials de participació amb alumnat.

Dijous 14 de març, dia de la prova escrita:

A un quart de cinc comença el degoteig d’instituts. A poc a poc els professors i estudiants es van distribuint pel quart pis de la facultat de filosofia de la Universitat de Barcelona i alguns  aprofiten per donar un cop d’ull a la Sala Gran, on es farà l’examen. A les cinc −mitja hora abans de començar− ja s’han acreditat gairebé la totalitat dels alumnes i els més impacients ja van prenent lloc.

«Què t’ha mogut a dedicar una tarda lliure a la filosofia?», pregunto a l’Aïda, una estudiant de 1r de Batxillerat de l’INS Barres i Ones. «Allò que m’agrada de la filosofia és que et permet sortir de les normes del pensar i anar més enllà de les coses», em respon. També l’Arnau, un estudiant de 2n de batxillerat de l’INS Carrasco i Formiguera, mostra un gust pel fet de pensar i, més concretament, un interès per l’escriptura «en tots els seus àmbits». Alguns es mostren nerviosos però d’altres, per contra, tenen molt confiança en si mateixos.

A dos quarts de sis, amb tothom ja assegut, parla el degà de la Facultat de Filosofia de la UB, Josep Monserrat, i ràpidament després s’inicia la prova. Els alumnes de dilemes han de valorar el cas del Joan, un estudiant que ha basat tota la seva relació d’amor en l’anonimat que donen les xarxes socials. Els de dissertació, en canvi, han de raonar a partir de l’enunciat següent: «És possible que la realitat esdevingui aparença en el món actual?». Mentre el temps passa es poden veure ulls mirant a l’aire i se sent el brunzir que fan els bolígrafs quan guixen el paper.

Poc més de mitja hora després d’haver iniciat la prova, comencen a sortir els primers estudiants. Les sensacions que tenen son variades. La Bet, una estudiant de 4rt d’ESO de l’INS Montbui, ha sentit que el tema del dilema moral li era proper a la seva vida i ens assegura que una amiga seva ha viscut un cas similar. També la Carlota, de l’INS Menéndez y Pelayo, i l’Alícia, de l’INS Ferran Casablancas, s’han sentit còmodes amb la pregunta de la dissertació, que els sembla oberta i clara, i que s’allunyava del tòpic de les xarxes socials. La mateixa pregunta, però, no ha acabat de convèncer el Pol, de l’INS Bernat el Ferrer, a qui li ha semblat massa abstracte i s’ha acabat «fent un embolic». Tampoc a l’Alexander, de l’INS Mediterrània, per raons similars.

A mesura que van sortint, els alumnes es reuneixen amb els professors i comenten la jugada. Tal com han entrat, a poc a poc, els centres van abandonant el quart pis de la Facultat de Filosofia fins que el deixen completament buit.

Dissabte 30 de març, dia de la defensa oral:
Un escenari, un micròfon, una seixantena d’ulls que et miren i les preguntes d’un jurat. El problema segueix sent el mateix que el de la prova escrita −el vincle entre realitat i aparença− però en un ambient absolutament diferent. La impressió escènica, però, no sembla ser un gran impediment per aquests estudiants d’entre 15 a 18 anys, que exposen les seves idees amb una claredat i fermesa envejables.

Els primers a sortir són els de dilemes morals. La Marina i la Carla, de l’INS Ferran Casablancas, i la Carla Lucchetti, de l’INS Menéndez y Pelayo, defensen les seves posicions recorrent des de la moral kantiana fins a posicions més utilitaristes; es reflexiona sobre la mentida i el patiment. Després venen els de fotografia: el Francesc Nava, de l’INS Lluís Companys, defensa la veritat que trobem a les ombres; la Miranda Sánchez, de l’INS Quatre Cantons, reflexiona sobre com l’aparença ens pot fer invisible la realitat que tenim davant dels ulls; i, finalment, la Sílvia, de l’INS La Garrotxa, es recolza en Mercè Rodoreda per defensar el caràcter fragmentat i fragmentari de la realitat.

Acabat el torn de les fotografies es dona pas a les dissertacions. El mite de la caverna de Plató apareix tant a la dissertació de la Sara, del St. Peter’s School, com a la del Pol, del INS Milà i Fontanals. Altres temes també són recurrents en gairebé tots els alumnes, com ara les xarxes socials, les realitats alternatives o les fake news. La Raquel Sánchez, del St. Peter’s School, decideix fer una defensa molt aferrissada de la visió nietzscheana del problema i nega totalment la dicotomia realitat-aparença. L’Ana Vicente, de l’Escola Joan Pelegrí, tracta molts d’aquests temes, tot i que ho fa per relativitzar l’articulació clàssica entre realitat i aparença.

Els últims a parlar són els dels vídeos. El Lluc, de l’INS Ferran Casablancas, surt en representació d’un grup de set nois i noies, mentre que la Matilda, del mateix institut, ho fa en representació seva i de la seva companya. El Fabián, de l’INS Milà i Fontanals, només es representa a ell. Els vídeos es mouen entre referències platòniques o cartesianes i el surrealisme; veiem des dels moviments d’una aigua amb regust a Heràclit fins a un ull arrancat que ens remet al cinema de Buñuel.

Un cop acabades totes les defenses, el jurat delibera i tria cinc guanyadors. Tant els que han aconseguit el bitllet a Màlaga com els finalistes reben els seus obsequis pertinents i els alumnes comencen a marxar, deixant els nervis enrere, uns més contents, d’altres més resignats, alguns potser creient que haurien de ser entre els escollits.

L’Olimpíada de Filosofia de Catalunya acaba un any més i, un any més, toca mirar retrospectivament amb l’esperança de poder seguir millorant. Aquesta és ja la sisena edició d’aquest projecte, sis anys de bones experiències i sis anys que confirmen que l’OFC és una molt bona eina per tal que els alumnes puguin seguir portant l’interès per la filosofia fora de les aules.

Lliurament de premis de dissertació

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Guanyadores de la IV Olimpíada de Filosofia

Un any més, i ja van sis, ens trobem al voltant de la proposta d’una Olimpíada de Filosofia per celebrar la tasca de professorat i alumnat de secundària obligatòria (4t d’ESO) i Batxillerat. Han estat més de 150 alumnes participants de centres de tota Catalunya els que han estat presentats pels seus professors en les diferents modalitats. Un cop triats els finalistes, ha tingut lloc la defensa oral a l’Auditori del CCCB  amb un Jurat format per:

  • Sr. Josep Monserrat, Degà de la Facultat de Filosofia de la UB
  • Sra. Jèssica Jaques, professora titular d’estètica i teoria de les arts de la UAB
  • Sra. Elisabet Goula, membre de l’equip de documentació i debats del CCCB

La presentació de l’acte ha anat a càrrec de la Bàrbara Roig, del Servei educatiu del CCCB i de la Cristina Fernàndez, membre de l’equip organitzador de l’Olimpíada, que ha estat també la conductora.

Els finalistes de les diferents modalitats han estat els següents. Destaquem en negreta les guanyadores.

En dilema moral:

  • Marina Fasanar, de l’IES Ferran Casablancas de Sabadell
  • Carla Lucchetti, de l’IES Menéndez y Pelayo de Barcelona
  • Carla Placeres, de l’IES Ferran Casablancas de Sabadell

En fotografia:

  • Francesc Nava, de l’IES Lluís Companys de Ripollet
  • Miranda Sánchez, de l’IES Quatre Cantons de Barcelona
  • Sílvia Sellabona, de l’IES La Garrotxa d’Olot

En dissertació:

  • Sara Delgove, de St. Peter’s School de Barcelona
  • Pol Fernández, de l’IES Milà i Fontanals de Vilafranca del Penedès
  • Raquel Sánchez, de St. Peter’s School de Barcelona
  • Ana Vicente, de l’Escola Joan Pelegrí de Barcelona

En vídeo (VIdees):

  • Fabián Aranda, de l’IES Milà i Fontanals de Vilafranca del Penedès
  • Lluc Castells, de l’IES Ferran Casablancas de Sabadell
  • Matilda Cubela, de l’IES Ferran Casablancas de Sabadell

Les guanyadores representaran a Catalunya a l’Olimpiada Filosófica de España que tindrà lloc a Málaga els propers 26 i 27 d’abril.

Un any més volem agrair a estudiants, professorat, membres dels diferents jurats, entitats i membres de l’equip organitzador la seva tasca. L’Olimpíada és de tothom i no és de ningú: és una porta oberta a compartir l’afany per l’ensenyament i l’aprenentatge de la filosofia.

Tornem aviat! I comptem amb tots vosaltres!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Un altre any a l’Olimpíada Internacional de Filosofia

Per tercer any consecutiu, una estudiant catalana ha estat seleccionada per a representar a Espanya en l’Olimpíada Internacional de Filosofia (IPO 2019) que tindrà lloc a Roma del 16 al 19 de maig.

La Sofia Medina, finalista de dilema moral a la nostra Olimpíada fa dos anys, estudia 2n de batxillerat al St. Peter’s School. Ha estat seleccionada amb un assaig sobre el tema Herència cultural i ciutadania. 

La felicitem a ella i al seu professor, Josep Soler, i esperem que aprengui tant com gaudeixi de l’experiència.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

A la selecció per participar a l’Olimpíada Internacional de Filosofia (IPO)!

Quatre centres presenten un total de set alumnes capaços d’elaborar un assaig en anglès, francès o alemany sobre Herencia cultural i ciutadania, el tema de l’IPO 2019, que tindrà lloc a Roma del 16 al 19 de maig. Organitzada per la Società Filosofica Italiana, podeu trobar més informació en la seva pàgina web.

Els centres catalans participants són els següents:

  • Montessori Palau, de Girona
  • La Vall, de Bellaterra
  • Institut Josep Lluís Sert, de Castelldefels
  • St. Peter’s school, de Barcelona

Estem molt malament acostumats, doncs els darrers dos anys ha estat una estudiant catalana seleccionada. Esperem aconseguir-ho també aquest any!

Coordina la participació des de Catalunya, el nostre company Josep Soler.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El darrer Cafè Filosòfic de l’hivern

El tema del proper Cafè Filosòfic de l’Olimpíada a La Gleva serà el progrés. A càrrec de la nostra companya Núria Boix, com sempre.

La ciència i la tecnologia són, de manera innegable, una de les construccions més sòlides, exitoses i admirables de la humanitat. Però paral·lela a l’admiració pel que ja s’ha aconseguit i que creiem que s’aconseguirà, creix també una horrible sospita: i si ens haguéssim equivocat de camí? I si la nostra no fos una història d’èxits, de progrés, sinó -en paraules de Benjamin- una única catàstrofe, una tempesta que ens empeny cap al futur i que va deixant enrera piles de ruïnes?

En aquest cafè filosòfic volem examinar la idea del progrés de la mà de tres autors que en fan una crítica radical: Georges Bernanos, Walter Benjamin i Rafael Sánchez Ferlosio.

Trenta, seixanta, cent milions de morts no us desviarien de la vostra idea fixa: “Anar més ràpid, és igual per quin mitjà” Anar ràpid? Però anar a on? (…) De què us escapeu així, imbècils? Ai las! És de vosaltres que fugiu, de vosaltres mateixos- cadascun de vosaltres fuig dell mateix, com si esperés córrer prou ràpid com per sortir per fi de la seva pròpia pell

Georges Bernanos; La France contre les robots

Possibles preguntes per a encetar un diàleg:

  • Es pot parlar de progrés en la història de la humanitat? En quin sentit?
  • Podem parlar d’una història de la humanitat?
  • Les màquines ens tornen més imbècils? Ens separen de la naturalesa? Ens deshumanitzen? Ens esclavitzen?
  • Pot acabar sent el treball humà innecessari?
  • El progrés és com un “huracà” imparable? Té sentit criticar-lo?

DIA I HORA: dissabte, 2 de març a les 16:30h

LLOC: bar del teatre La Gleva; carrer de La Gleva, 19

INSCRIPCIONS:  cafealagleva@gmail.com

Us hi esperem!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Convocatòria per a la participació en la selecció a l’Olimpíada Internacional de Filosofia (IPO 2019)

L’Olimpíada Internacional de Filosofia que aquest 2019 celebra la seva 27ena edició a Roma del 16 al 19 de maig ja té tema: Herència cultural i ciutadania.

Per participar a la fase de selecció s’ha d’escriure un breu assaig sobre el tema en una llengua que no sigui oficial al país d’origen ni sigui la llengua materna de l’alumne. Així, un alumne espanyol no pot escriure en castellà , ni en anglès o francès si és la seva llengua familiar. La selecció dels dos alumnes que formaran part de la delegació espanyola la realitza l’Institut de Filosofia del CSIC.

La inscripció és gratuïta, però la despesa del viatge a Roma dels estudiants seleccionats va a càrrec del propi estudiant o del seu centre. La data límit d’inscripció és el 8 de febrer de 2019.

Per formalitzar la inscripció cal enviar un missatge a filoolimpiadainternacional.cat@gmail.com expressant el vostre interés. Rebreu un arxiu que haureu d’emplenar amb les dades de l’alumne, del professorat de filosofia i del centre. També rebreu orientacions concretes sobre les característiques de l’assaig i de la presentació que l’ha d’acompanyar.

La data límit d’enviament dels assajos serà el 26 de febrer a la mateixa adreça. Des de l’Olimpíada de Filosofia de Catalunya farem l’enviament a l’Institut de Filosofia del CSIC.

Si voleu consultar més informació sobre l’Olimpíada internacional podeu consultar la seva página web http://ipo2019.sfi.it/

Us animem a participar  per optar a la possibilitat de gaudir d’aquesta experiència filosòfica i vital amb joves de tot el món.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Cafè filosòfic de l’Olimpíada: Realitat i aparença en el món actual, II part

El mite de la caverna ens diu que els homes són com presoners que
viuen en una caverna, lligats de peus i mans, obligats a mirar sempre una paret blanca on es projecten ombres de coses que ells perceben com l’única realitat. Fins i tot ignoren la seva condició de presoners! Però, es pregunta Plató, què passaria si un dia un presoner pogués escapar de la caverna i sortir al món real?
Doncs depèn, contestaríem nosaltres, de la qualitat de les ombres: si a la pantalla fan l’última temporada de Joc de trons, el presoner potser es quedaria. I si estava a punt la nova versió per a playstation del FIFA, doncs també. I a més, abans de sortir, hauria d’aprofitar la seva llibertat per fer unes boniques fotos amb perspectiva de la caverna plena de presoners, i hauria de compartir-les i esperar a veure quants likes li posaven… I és que les ombres poden arribar a ser molt interessants i agradables, i a fora de la caverna, vés a saber què hi ha.
Després d’una primera sessió sobre el tema de la realitat i aparença en el món actual ens van quedar moltes coses a tractar. En aquest cafè intentarem dilucidar si, com han dit molts sociòlegs I filòsofs, la nostra és una societat de consum, de l’espectacle, del cansament i l’autoexplotació, en fi, una societat que ens aboca a viure vides falses i buides… o si, potser, no n’hi ha per tant.

Possibles qüestions a tractar:

  • Viure sempre connectat és més aviat positiu o negatiu?
  • Ser mirat, observat, admirat és un poder o una esclavitud?
  • Per què ens agrada que ens mirin?
  • Som el que publiquem o publiquem el que som?
  • Què té la “veritable realitat” que no tingui la realitat virtual?
  • La societat ens aboca a viure en petites bombolles individuals?
  • Es pot viure en la falsedat contínua?

DIA I HORA: dissabte, 15 de desembre a les 16:30h
LLOC: bar del teatre la Gleva; carrer de la Gleva, 19
INSCRIPCIONS: cafealagleva@gmail.com

Publicat dins de General | 2 comentaris