El cicle troià

Aquil·les a Làmia, Ftiòtida

Encara que la guerra de Troia va esclatar perquè Paris va raptar Hèlena, els seus orígens remunten al casal d’Aquil·les. Homer a la Ilíada l’anomena l’Eàcida, no fill, sinó nét d’Èac, que va ser el més pietós de tots els grecs i va acabar com a jutge a l’Hades. Èac era fill de Zeus i de la nimfa Egina. La seva gent eren els Mirmídons, formigues que Zeus va convertir en homes. Els fills d’Èac van ser Peleu i Focos, que es van barallar; Peleu va matar de manera accidental, en un llançament de disc, el seu germà, i va ser exiliat fora d’Egina, a Ftia, a la Tessàlia, on es va casar amb la filla del rei i va matar accidentalment el seu sogre amb una llança quan caçava el Senglar de Calidó. Es va haver de refugiar a Iolcos, i Acast, el fill de Pèlias, el va purificar. La dona d’Acast se’n va enamorar i va provocar el suïcidi de l’esposa de Peleu, però no va aconseguir el seu amor. Com a recompensa a la seva castedat, els déus van concedir a Peleu la mà de Tetis, una de les cinquanta filles de Nereu, les nereides o dones-peix. En la celebració del casament, tots els déus i deesses hi eren convidats, tret de la dea Eris, que va llançar una poma d’or amb la inscripció «per a la més bella». Hera, Atena i Afrodita es van disputar la poma fins que Zeus va decidir que fos el mortal Paris, fill del rei Príam de Troia, qui decidís quina era la més formosa. Paris va triar Afrodita, que el va seduir amb l’amor de la dona més bella: Hèlena, casada amb el rei Menelau d’Esparta. Paris va anar a Esparta i, tot aprofitant un viatge de Menelau a Creta, va raptar Hèlena i se la va emportar a Troia. Hi ha versions, però, que expliquen que Hèlena se’n va anar voluntàriament amb Paris.

De la nereida Tetis i de Peleu va sobreviure un fill: Aquil·les. Tetis volia que el seu fill fos immortal i el posava al foc; Peleu la va enxampar, i Tetis va haver de tornar al mar. Tetis havia fet Aquil·les immortal en tot el cos, tret del taló per on sostenia el nen. En una versió més tardana, Tetis submergeix Aquil·les a les aigües de la llacuna Estígia per fer-lo immortal.

Tetis sabia que Aquil·les moriria a Troia i, per això, quan es va organitzar l’expedició contra la ciutat, el va disfressar de dona perquè no el reconeguessin i el va enviar a la cort del rei Licomedes, a l’illa d’Esciros, amb Pàtrocle, també besnét d’Egina; però Odisseu el va descobrir, i Aquil·les, sense el qual els oracles havien pronosticat que Troia no seria conquerida, es va unir a l’expedició.

La flota grega reunida a Àulida no va obtenir els vents favorables per salpar cap a Troia fins que Agamèmnon es va decidir a sacrificar la seva filla Ifigenia.

Els grecs (anomenats per Homer, a la Ilíada, aqueus, dànaus o argius) van arribar a Troia, de la qual era rei Príam, amb la missió de recuperar Hèlena, segons el mite; però és probable que l’objectiu fos conquerir aquest valuós punt estratègic.

Combat als vaixells davant de Troia, baix relleu d'un sarcòfag (segle III)

Troia o Ílion (del nom del seu fundador Ilos, fill de Tros) era una gran i rica ciutat envoltada d’unes muralles magnífiques, construïdes pels déus Apol·lo i Posidó; per tant, inexpugnables. Al sud de Troia s’aixecava el mont Ida i ben a prop hi passava el riu Escamandre. Troia, el nom de la qual vol dir ‘rica en or’, estava situada a la Tròada, a l’Àsia Menor, prop de l’Hel·lespont (l’actual estret dels Dardanels), i gaudia d’una situació estratègica privilegiada, que permetia als troians controlar les rutes comercials entre Europa i Àsia, i cobrar impostos elevats als vaixells que passaven entre el mar Egeu i el mar Negre.

Quan la flota grega va arribar a les costes troianes, Hèctor, fill de Príam i germà de Paris, va ordenar atacar els grecs quan intentaven desembarcar. Els grecs es van allunyar de la costa i van establir un campament, ja que els troians resistien el setge. Després de deu anys de guerra, Odisseu, fill de Laertes i d’Anticlea, va idear l’estratagema de construir un cavall de fusta on s’amagarien un grup selecte de guerrers. Els troians, que van acollir el cavall com un trofeu, van ser vençuts pels soldats grecs, que van sortir del cavall i van obrir les portes de la ciutat als seus companys. D’aquesta manera, van destruir Troia.

Troia en flames, pintura de Johann Georg Trautmann (1713–1769)

Publicat dins de Cicles mítics, Déus, General, Herois, Rapte d'amor, Venjança | Etiquetat com a , , , , , , | 43 comentaris

Prometeu i Pandora

Segons la mitologia grega Prometeu era fill de Jàpet, descendent d’una divinitat, i de la deessa Clímene. Era germà d’Atles, Epimeteu i Meneci, als quals superava en astúcia i enginy. No tenia cap por als déus, i va ridiculitzar Zeus i la seva poca perspicàcia.

Prometeu va ser el creador de l’home. Quan ell i Epimeteu van començar a fer criatures per poblar la terra per ordre de Zeus, Epimeteu va preferir la quantitat i va fer moltes criatures, dotant-les amb molts dons que els havia assignat per a tal fi (pell, arpes, ales i aletes…). Mentre el seu germà feia això, Prometeu treballava acuradament en una criatura a semblança dels déus: un humà. No obstant això, Prometeu va trigar tant a fer la seva obra mestra que, quan va acabar, Epimeteu havia usat ja tots els dons que Zeus els havia donat.

Prometeu va sentir pena de la seva creació, en veure-la tremolar durant les fredes nits d’hivern, i va decidir escalar l’Olimp per a robar el foc del carro d’Hèlios i portar-li-ho als humans sobre la tija d’un fonoll, però Zeus no estava d’acord amb la idea d’ajudar els humans.

Càstig de Prometeu Prometeu donant el foc a la humanitat

Per apavaigar Zeus, Prometeu va dir als humans que cremessin ofrenes als déus. Per aquesta raó van decidir sacrificar un gran toro. El sacrifici no va tardar a ser ensumat pels déus, però tot això formava part d’un engany que duia a terme Prometeu, aquest va oferir-li dues safates a Zeus, la primera que consistia en una safata plena de carn però coberta per ossos i la segona que estava formada per la resta d’ossos del sacrifici i coberta per apetitós greix. Llavors va deixar triar a Zeus la seva ofrena, Zeus enganyat va triar el plat d’ossos, i Prometeu amb gran perspicàcia va aconseguir quedar-se amb el plat de carn per a si mateix i la resta de mortals.

Zeus va voler castigar Prometeu per la seva hybris, per això va decidir emportar-se el foc de la terra. Per altra banda, també va voler venjar-se de Prometeu per l’ofensa del sacrifici, per això va ordenar a Hefest que fes una dona d’argila anomenada Pandora. Zeus li va infondre vida i la va enviar a Prometeu, juntament amb la caixa que li havia regalat Hermes. Prometeu va sospitar i no va voler tenir res a veure amb Pandora, alegant que era estúpida, per la qual cosa aquesta va ser enviada Epimeteu, qui es va casar amb ella malgrat els advertiments del seu germà perquè no acceptés cap regal dels déus.

Zeus es va enfurismar encara més en veure com Prometeu es deslliurava de Pandora, i va fer que el portessin al Caucas, on va ser encadenat per Hefest amb l’ajuda de Bia i Cratos. Zeus va enviar una àguila (filla dels monstres Tifó i Equidna) perquè es mengés el fetge de Prometeu. Sent aquest immortal, el seu fetge tornava a créixer cada dia, i l’àguila tornava cada dia per devorar-lo. Aquest càstig havia de durar 30.000 anys, però al cap de 30 anys Hèracles va passar pel lloc de captivitat de Prometeu de camí al jardí de les Hespèrides i el va alliberar en disparar una fletxa a l’àguila i matar-la. Aquesta vegada Zeus no li va importar que Prometeu evités de nou el seu càstig, fins hi tot va proporcionar més glòria al seu fill Hèracles per l’alliberament d’aquest. Prometeu va ser convidat a tornar a l’Olimp, amb la condició que havia de portar amb ell la roca a la qual va ser encadenat.

Per altra banda, Pandora acabaria obrint la capsa que li havia donat Hermes, malgrat les indicacions d’Epimeteu i Prometeu de què no l’obrissin sospitant els dos de la paraula de Zeus de què la capsa estava plena de tresors. La llegenda diu que Pandora era molt tafanera i que un dia mentre Epimeteu dormia aquesta li va prendre la clau i va obrir la capsa, de dintre en van sortir tots els mals que corren avui per la terra. Quan Pandora es va adonar del que havia fet, va tancar la capsa, però l’únic que va aconseguir que hi restés va ser l’esperança. Per això es diu que l’esperança és l’últim que perd l’home i encara s’usa l’expressió la caixa de Pandora. Els mals que van escapar de la capsa també van provocar la mort de la mateixa Pandora.

Naim Bensaed

Publicat dins de Amor conjugal, Amor filantròpic, Déus, General | Etiquetat com a , , , , , | 16 comentaris

El mite de Narcís i la seva pervivència en Federico García Lorca

Salve!!

Mentre llegíem un llibre de poesia de Federico García Lorca hem trobat un poema molt bonic, titulat “Narciso:

Narciso.
Tu olor.
Y el fondo del río.

Quiero quedarme a tu vera. 
For del amor.
Narciso.

Por tus blancos ojos cruzan
ondas y peces dormidos.
Pájaros y mariposas
japonizan en los míos.

Tú diminuto y yo grande.
Flor del amor. 
Narciso.

Las ranas, ¡qué listas son!
Pero no dejan tranquilo 
el espejo en que se miran
tu delirio y mi delirio.

Narciso. 
Mi dolor. 
Y mi dolor mismo.

Què us ha semblat el poema? Podríeu dir a quin mite fa referència aquest poema? Dè què tracta? A quin llibre pertany i quin n’és l’autor? A quin gènere pertany? Podríeu especificar algunes característiques d’aquest gènere?

Per il·lustrar aquest poema deixem tot seguit un quadre que reflecteix molt bé el mite:

sedfds

Podríeu dir a qui pertany el quadre, com es diu i de quin any és? En coneixeu més?

Andrea i Irina Balart
2n Batx. C

Publicat dins de Amor narcisista, General | Etiquetat com a , , , | 7 comentaris

El casal de Tebes

Tebes, la de set portes, era una ciutat de Beòcia a la Grècia central fundada per Cadme, fill d’Agenor, rei de Tir. Cadme era germà d’Europa, que va ser raptada per Zeus, transformat en toro, i portada a l’illa de Creta, on van consumar el seu amor. Cadme va voler anar a buscar Europa, però l’oracle de Delfos li va desaconsellar la recerca de la seva germana i li va encomanar que fundés una ciutat on s’ajagués una vaca. Allí va fundar, després de donar mort a una serpent, el que havia d’esdevenir Tebes. Cadme es va casar amb Harmonia, filla del déu de la guerra Ares.

            Mort Cadme, i després de diverses vicissituds per la successió al tron de Tebes, el poder va passar a Laios, al qual un oracle va advertir que moriria a mans del seu fill: en conseqüència, quan va ser pare, va manar abandonar el seu fill al mont Citeró, amb els peus junts clavats amb un clau. Els pastors de Pòlip, rei de Corint, que no tenia fills, el van trobar, el van portar a la cort i allà va ser criat com a fill de Pòlip, que el va anomenar Èdip (‘peus botits’). Quan es va fer gran, Èdip va voler trobar resposta als seus orígens i va anar a l’oracle de Delfos, que li va revelar que es casaria amb la seva mare després de matar el seu pare. Horroritzat, va decidir de no tornar a Corint i es va dirigir cap a Tebes; però, durant el viatge, un vell amb un carro el va voler fer fora del camí i Èdip el va matar: el vell era Laios, el seu autèntic pare. En aquella època, Tebes estava assetjada per l’Esfinx, que devorava aquells qui no encertaven l’enigma que els plantejava. Èdip, però, va resoldre l’enigma , i a Tebes li van demanar que fos rei i es casés amb la reina Iocasta. Van tenir dos fills, Etèocles i Polinices, i dues filles, Antígona  i Ismene. Quan Èdip va descobrir que s’havia acomplert l’oracle, Iocasta es va suïcidar i ell es va treure els ulls. El germà de Iocasta, Creont, va regir Tebes fins que els fills mascles d’Èdip, arribats a la majoria d’edat, es van barallar per compartir el tron. Èdip els va maleir, se’n va anar a Atenes i va morir a Colonos.

Èdip i Antígona de Gabriel Wickenberg

Etèocles es va negar a cedir el tron al seu germà, i Polinices es va exiliar a Argos; va reclutar sis famosos guerrers amb els seus exèrcits i es van encaminar contra Tebes. En una de les set portes de la ciutat, Polinices va lluitar contra Etèocles i tots dos van morir; però, Polinices, per ordre de Creont, va ser deixat que es corrompés desenterrat. Antígona, la seva germana, va desobeir l’ordre i li donà sepultura; per això va ser condemnada a morir emparedada en una cova. Els atenesos van prendre Tebes i van empresonar Creont.

Etèocles i Polinices de Giovanni Battista Tiepolo

Publicat dins de Amor incestuós, Cicles mítics, General, Herois, Venjança | Etiquetat com a , , , , , , , , , , , , , , , | 5 comentaris

Eros, Afrodita i Pegàs en un poema de Rubén Darío

Un poema eròtic de Rubén Darío com el XVII de “Otros poemas” ens pot servir per veure l’ús intensiu dels referents clàssics d’Eros i Afrodita. “¡Carne,celeste carne de la mujer! Arcilla” transpua un panerotisme radical que Pedro Salinas definia com “misticismo erótico”. 

¡Carne, celeste carne de la mujer! Arcilla,
dijo Hugo —ambrosía más bien —¡oh maravilla!
La vida se soporta,
tan doliente y tan corta,
solamente por eso:
¡roce, mordisco o beso
en ese pan divino
para el cual nuestra sangre es nuestro vino!
En ella está la lira,
en ella está la rosa,
en ella está la ciencia armoniosa,
en ella se respira
el perfume vital de toda cosa.

Les referències a l’eros són ben clares; de sobte, el poema canvia d’escenari i continua amb aquest cant a la carn de la dona:

Eva y Cipris concentran el misterio
del corazón del mundo.
Cuando el áureo Pegaso
en la victoria matinal se lanza
con el mágico ritmo de su paso
hacia la vida y hacia la esperanza,
si alza la crin y las narices hincha
y sobre las montañas pone el casco sonoro
y hacia la mar relincha,
y el espacio se llena
de un gran temblor de oro,
es que ha visto desnuda a Anadiomena.

Rubén Darío, sens dubte, fa ús d’una mitologia viscuda com a recurs poètic per poder plasmar les vivències personals. Per què anomena Afrodita Cipris? Quin altre epítet rep? Quina relació té la dea de l’amor grega amb l’Eva del Gènesis? Com presenta el cavall alat Pegàs? És heroic o eròtic? En què recorda el poema de Rubén Darío la “Venus Anadiomena” d’Arthur Rimbaud? Quina referència té de Víctor Hugo? Quina relació pot tenir amb l’obra pictòrica de Jean-Auguste Ingres?

Venus Anadiomena d’Ingres

Publicat dins de Amor carnal, Arts, Déus, General, Pervivència Literatura llatinoamericana | Etiquetat com a , , , , , , | 2 comentaris