Livil·la

Clàudia Lívia Júlia, més coneguda com a Livil•la (la petita Lívia), va néixer l’any 13 aC.

xxx

Bust de Livil·la

Va ser l’única filla de Neró Claudi Drus i d’Antònia la Menor, germana de l’emperador Claudi i de Germànic.

Aquesta, tenia una gran ambició de poder i va tramar molts complots per aconseguir els seus objectius.

Es va casar amb el fill de l’emperador Tiberi, Juli Drus, que durant el govern d’Octavi August i de Tiberi era l’hereu del Principat. L’any 23 Drus va aparèixer mort, i ningú va sospitar de que havia estat enverinat per Livil•la, que havia tingut dos fills amb ell.

Livil•la sentia una gran enveja d’Agripina la Major, la dona del seu germà Germànic.

Juntament amb el seu amant Sejà, van organitzar un complot per matar a Agripina i els seus fills van quedar exclosos de la successió de Tiberi.

El complot va ser descobert i Livil•la va ser condemnada a morir de fam tancada en una habitació per la seva mare l’any 31 dC.

Segons Robert Graves a la seves novel•les Yo, Claudio i Claudio el dios y su esposa Mesalina

Robert Graves ens mostra a Livil•la a les seves novel•les com una dona bella, cruel i ambiciosa:

“Me enteré por mi hermana Livila, una muchacha hermosa, pero cruel, vana y ambiciosa – en una palabra, una Claudia típida de la variedad maligna -, que mi madre me llamó <<fenómeno>>, y que decía que habrían debido consultar los libros sibilinos cuando yo nací.”

Yo, Claudio; V

Tal com ens informen els autors clàssics, Livil•la tenia un amant, Sejà, de qui es va enamorar estant casada amb Juli Drus (Càstor segons Robert Graves). Els dos volien aconseguir el màxim poder i arribar a ser governants de l’Imperi:

“Para entonces Livila estaba tan enamorada de él, que podía contar con ella para traicionar a Cástor como otrora había traicionado a Póstumo – quién sabe cómo, él se había enterado de la historia -, e incluso hubo entre ellos conversaciones en las que lamentaban no ser emperador y emperatriz, para hacer lo que les viniese en gana.”

Yo, Claudio; XXII

“Seyano y Livila tenían que pensar ahora cómo alcanzar su ambición de llegar a emperador y emperatriz. Nerón, Druso y Calígula se interponían en su camino, y tendrían que ser eliminados. Tres parecían ser demasiados para eliminarlos sin problemas, pero, como señaló Livila, la abuela de los niños había conseguido librarse, en apariencia, de Cayo, Lucio y Póstumo cuando quiso colocar a Tiberio en el poder. Y era indudable que Seyano se encontraba en una posición mucho mejor que Livia para llevar a cabo sus planes.”

Yo, Claudio; XXII

Per poder casar-se amb Sejà, Livil•la va enverinar el seu marit:

“Cástor murió (envenenado por su esposa, mi hermana Livila, como nos enteramos varios años más tarde) […]”

Claudio el dios y su esposa Mesalina, I

“Seyano era el ministro más fiel de mi tío Tiberio, pero había conspirado con mi hermana Livila para matarlo y usurpar la monarquía. […] Lugo se descubrió que Livila había envenenado a su esposo Cástor siete años antes…”

Claudio el dios y su esposa Mesalina, II

Més tard, va tenir dos fills amb el seu nou marit:

“Si se me pregunta por qué Livila no fue con nosotros, la respuesta es que acababa de dar a luz mellizos, de los cuales, de paso, el padre parece haber sido Seyano.”

Yo, Claudio; XXI

Utilitzava constantment mentides i enganys per aconseguir els seus propòsits:

“Mientras Livia contaba ese cuento, la ramera de Livila sollozaba y se tapaba la cara con las manos.”

Yo, Claudio; X

“Tenía puesta una bata, el cabello suelto, y estaba infernalmente hermosa. Me contó la crueldad con que se había portado Cástor con ella. Dijo que no le debía nada como esposa porque, por propia confesión suya, se había casado con ella mediante un engaño, y se portaba brutalmente con ella.”

Yo, Claudio; X

Robert Graves també ens mostra Livil•la com una dona ambiciosa i gastadora:

“Por otra parte, Livila era extravagante en sus gastos, y mi madre siempre la regañaba por eso.”

Yo, Claudio; XXVII

“Pero Livila la vendió muy pronto, porque hacía una vida extravagante y necesitaba el dinero.”

Claudio el dios y su esposa Mesalina, II

Degut a les seves conspiracions juntament amb Sejà pel seu ascens al poder, va morir de fam en una habitació, tal com esmenten els autors clàssics Tàcit i Suetoni:

“Por consiguiente no se juzgó a Livila en público. Mi madre la encerró en una habitación próxima a la suya y la condenó a morir de hambre. Escuchó sus gritos y maldiciones día tras día, noches tras noche, cada vez más débiles. Pero la mantuvo allí, y no en algún sótano donde no se la pudiera escuchar, hasta que murió.”

Yo, Claudio; XXVII

livila

Pintura actual de Livil·la

Conclusió

Livil•la va ser una dona ambiciosa de poder, com moltes de les dones de la seva familia.

Amb un caràcter sense escrúpols, va ser protagonista d’assassinats i de conspiracions.

Era una dona egocèntrica que només buscava la seva pròpia felicitat.

També era calculadora, mentidera i una bona actriu.