Aèlia Paetina

Aèlia Paetina va ser la tercera dona de Claudi. Van contraure matrimoni l’any 28.

Aelia_Paetina

Moneda d’ Aèlia Paetina

Provenia de la família Aelii Tuberones , que havia sigut elevada al rang de patricis per l’emperador August. Aèlia era germana adoptada de Sejà.

Aquesta unió va ser una ordre de l’emperador Tiberi, que volia emparentar a Sejà amb la família imperial. Anys més tard, quan Sejà va morir executat amb motiu de traïció a l’emperador, Claudi i Aèlia es van divorciar.

D’aquest matrimoni va néixer una filla, Clàudia Antònia.

Les causes del divorci van ser els abusos morals i emocionals per part d’Aèlia.

Segons Robert Graves a les seves novel•les Yo, Claudio i Claudio el dios y su esposa Mesalina

Tal com ens expliquen els autors clàssics, Robert Graves també ens mostra el matrimoni d’Aèlia Paetina amb Claudi, com un matrimoni de conveniència no desitjat per cap dels dos.

En una conversa entre Sejà i Claudi, es veu com aquest primer li proposa la mà d’aquesta dona a Claudi.

És descrita com una dona jove i bella, l’únic interés de la qual és emparentar-se amb la família reial:

“La mujer que tengo para ti es mi hermana adoptiva… Elia. Tú la conoces, por supuesto.

La conocía, pero oculté mi desilusión y sólo pregunté si una persona tan joven, hermosa e inteligente se conformaría con casarse con un tonto viejo, cojo, enfermo y tartamudo como yo.

Oh – respondió con brutalidad -, no le importará. Se casará con el sobrino de Tiberio y el tío de Nerón, y eso es lo que quiere. No te imagines que está enamorada de ti. Quizá se avenga a tener un hijo contigo, por el linaje, pero en cuanto a sentimientos…”

Yo, Claudio; XXIII

Aquesta es movia pels seus interessos i mai va estar enamorada de Claudi. Tots dos sabien que el seu matrimoni era una unió de conveniència:

“Yo y Elia éramos marido y mujer sólo de nombre. Lo primero que me dijo cuando entramos en nuestra cámara nupcial fue:

– Entiende, Claudio, que no quiero que me toques, y que si alguna vez tenemos que dormir juntos en una cama, como esta noche habrá una colcha entre nosotros, y al menos movimiento que hagas tendrás que irte de la habitación. Y otra cosa: ocúpate de tus asuntos que yo me ocuparé de los míos…”

Yo, Claudio; XXVI

EST81-1RESP41_AELIA_PETINA

Retrat d’Aèlia Paetina

Era una dona arrogant. Totes les descripcions de Claudi envers ella són negatives:

“Por lo que sé de Elia, tiene tendencia a criticarlo todo.”

Yo, Claudio; XXIII

“Era una mujer espantosa. Tenía la elocuencia ruidosa y persistente de un subastador del mercado de esclavos. Pronto dejé de intentar replicarle. Por supuesto, seguía viviendo en Capua, y Elia nunca fue a visitarme, pero Seyano insistió en que cada vez que yo visitase Roma me dejase ver lo más posible en su compañía.”

Yo, Claudio; XXVI

La filla que va tenir amb Claudi, també va ser per interessos personals:

“Porque Elia había aceptado quedarse embarazada por mí no bien sintió que la posición de Seyano se volvía incierta. Pensó que eso la protegería si él caía; Tiberio no podía ejecutarla mientras estuviese embarazada con el hijo de su sobrino. A mí me alegró mi divorcio de Elia, pero no la habría despojado de su hija si mi madre no hubiese insistido en ello.”

Yo, Claudio; XXVII

Conclusió

Poques coses es coneixen de la seva personalitat. Potser la característica més remarcable del seu caràcter és la seva arrogància.

Podem deduir que era una dona egocèntrica i egoista perque només es movia pels seus propis interessos.

Tenia uns objectius que aconseguia a través de pràctiques com abusos morals i emocionals; tal com va fer amb Claudi.

Com a característica física, es destaca que era una dona bella.