L’Olimpíada a la Marató del Pensa

Disputatio exprés és una proposta adreçada a equips d’estudiants de 4t d’ESO i de Batxillerat que vulguin posar en joc les seves habilitats argumentatives al voltant de preguntes filosòfiques.

A diferència d’altres propostes que fem des de l’Olimpíada de Filosofia, no és una competició ni un concurs. No hi ha guanyadors ni perdedors. Els estudiants que participen disputen amb altres estudiants per a aprendre conjuntament.

La inspiració de l’activitat és la metodologia que es feia servir a l’ensenyament escolàstic i que es dividia en la lectio (molt semblant a una classe magistral a partir de la lectura de textos), la quaestio (quan es confrontaven les diferents interpretacions) i la disputatio, que va sorgir quan es van organitzar les diferents parts en què la quaestio s’estructurava.

L’origen de la disputatio  es troba en els plantejaments d’Aristòtil sobre l’argumentació, i en particular sobre la deducció i la intuïció, però els escolàstics, especialment Tomàs d’Aquino, no només deduïen els principis particulars dels principis generals, sinó que posaven en dues columnes separades les opinions filosòfiques a favor i en contra, amb la finalitat d’extreure la veritat i eliminar la falsedat.

Aquesta metodologia es remunta a Sòcrates i Plató i la podem considerar dialèctica. Amb el temps, la lectio va anar perdent importància i la disputatio va incorporar a la quaestio  com a procediment previ i es va portar tot el protagonisme com a mètode específic de l’ensenyament i de l’aprenentatge de la Filosofia a les Universitats de l’època.

Proposem una activitat orientada a l’aprenentatge genuïnament filosòfic i compartit que, gràcies a la Direcció de la Marató Pensa, podrà reunir a equips de diferents centres, però pensem que és un format aplicable a l’aula de filosofia en qualsevol nivell i sobre qualsevol tema o qüestió.

Ens trobarem a la Sala Magna de la Facultat de Filosofia de la UB (C/Montalegre s/n) el 16 de novembre a les 11 h.

Qui pot participar?

• Qualsevol equip de 3-4 estudiants de filosofia d’un centre educatiu de Catalunya amb inscripció prèvia feta pel seu professor/a de Filosofia.
  • Per fer la inscripció cal enviar un email a filo.olimpiada.catalunya@gmail.com indicant el centre, el professor i el nombre dels estudiants que formen l’equip.
  • Un dels estudiants serà el portaveu de l’equip i l’interlocutor del seu equip davant del coordinador de l’activitat.
  • Només podrà participar un equip per centre. L’equip pot estar format per estudiants de diferents nivells.
  • No cal pagar quota per a inscriure’s. Com qualsevol altra activitat de la Marató Pensa és gratuïta.
  • Hi haurà un límit de participants per centre. Comptant l’equip de participants i el professorat acompanyant, màxim 35.

Com es desenvolupa?

La pregunta assignada es decidirà per sorteig. Aquesta pregunta tindrà a veure amb els temes proposats en aquesta convocatòria.

L’ordre d’intervenció dels equips es decidirà per sorteig.

Un cop assignada la pregunta, es decidirà també per sorteig quin equip argumentarà a favor i quin equip argumentarà en contra.

Cada equip disposarà de 10 minuts per preparar els arguments de l’opció que li correspongui.

Un cop passats aquests 10 minuts, els equips pujaran a l’escenari i començarà la disputatio, de la següent manera:

1. Primera intervenció del primer equip (E1) argumentant la seva posició: màxim 3 minuts (no hi ha intervenció mínima).
  2. Primera intervenció del segon equip (E2): mateixes condicions que el primer.
  3. Torn de refutacions dels equips.
    • Temps i torns de paraula regulats pel moderador/a. Màxim: 10 minuts.
    • Caldrà respectar el torn de paraula i no interrompre.
    • Podran intervenir tots els membres de l’equip, però mai dos membres del mateix equip podran fer dues intervencions seguides.
    • Es podran refutar les refutacions.
  4. Elaboració de conclusions: cada equip disposarà de 2 minuts per a preparar la conclusió en defensa de la seva posició. Hauran de demostrar que han disputat amb l’altre equip, responent de manera sintètica a les refutacions formulades. No es podrà repetir el mateix que al principi, perquè això implicaria que no hi hauria hagut cap aprenentatge al llarg de la disputatio.

En cap cas es podrà superar el temps total assignat a la disputatio que serà de 20 minuts en total. No oblideu que és EXPRÉS!

Abans de la següent disputatio es procedirà de la mateixa manera.

Durant els 10 minuts que tindran els equips per preparar les seves argumentacions, el públic podrà interpel·lar els equips que han acabat i plantejar-los preguntes i objeccions.

Al final de l’activitat se’n farà una valoració per part de tots els assistents i participants que vulguin aportar les seves idees.

Les qüestions que serveixen d’orientació a les disputatio seran les següents:

TEMA 1: La revolució i la utopia

1-. Pot ser legítima una revolució social? I una revolució política?

2-. És compatible la revolució sociopolítica amb la democràcia?

3-. Totes les revolucions sociopolítiques són iguals?

4-. Necessitem les revolucions per avançar en el progrés de les llibertats i els drets?

5-. Són sempre utòpiques les revolucions?

6-. És necessària la utopia per la societat?

TEMA 2: La realitat i l’art

1-. Té realitat el producte artístic?

2-. És real el que imagina l’artista?

3-. És l’art un producte únicament humà?

4-. L’art reprodueix la realitat o la inventa?