Ens presentem!

L’IE Mestre Andreu està situat a Sant Joan de les Abadesses, a la comarca del Ripollès. Es tracta d’un centre educatiu distribuït en dos edificis separats per una distància de 900m. Pel que fa a l’escola (situada al centre del poble), s’imparteixen les etapes d’EI i PRI; a l’institut (als afores del poble), de darrera construcció (inaugurat el setembre de 2018); s’imparteix ESO. Com a únic centre, prioritzem la consolidació d’una línia metodològica que doni coherència al centre i alhora garanteixi la coordinació interetapa i el seguiment de l’alumnat.

El curs 2018-19 és el nostre primer curs que formem part de la Xarxa de competències bàsiques. Com a formació de centre, hem endegat projectes d’innovació, com ara el tractament integrat de llengües (TIL) i l’orientació educativa a través de les activitats SCAP. De la connexió d’aquestes formacions ens ha encoratjat a participar de la XCB per tal d’aglutinar les diferents estratègies i portar-les al camp del treball per projectes, on tindrem l’ocasió de desenvolupar un treball més competencial i per tant una millora dels aprenentatges de l’alumnat.

Actualment tenim una distribució dels projectes de nivell de centre fonamentalment basada en els treballs interdiscliplinaris a nivell de PRI i de treballs de síntesi a SEC; d’altra banda a l’àrea de Medi en ambdues etapes s’estan elaborant programacions atenent als indicadors de l’SCAP, que al seu torn esdevenen petits projectes que donen lloc a projeccions externes.

De la mateixa, de manera transversal sorgeixen petits projectes com ara a nivell de Plàstica;: es tracta de projectes emergents que es treballen als diferents cursos d’EI, PRI i SEC, amb la finalitat de treballar un determinat autor (com ara Peter Anton o Van Gogh) amb el resultat d’un producte final. De la mateixa manera, hem dut a terme el projecte pati, del qual en sorgeixen d’altres com ara l’apadrinament dels arbres del pati, projecte que treballa llengua, Medi i Plàstica.

Tot i l’aposta del claustre de participar enguany en la XCB, només el Cicle Inicial de PRI es va mostrar disposat a formar part de l’Equip impulsor. L’objectiu és fer taca d’oli per tal que la resta de cicle i etapes s’hi vagin adherint. Esperem que entre tots farem bona feina!!!

 

QUI SOM I ON VOLEM ANAR

L’escola La Draga és una de les 5 escoles de primària de la ciutat de Banyoles.

Es va crear l’any 1996 iniciant-se amb els dos primers cursos d’educació infantil als baixos d’un edifici del Passeig de la Generalitat de la Vila Olímpica. Posteriorment es va traslladar a l’inici de la carretera de Figueres on va anar creixent amb diferents mòduls d’aules prefabricades (barracons) i es va convertir en una escola de línia sencera amb un primer grup d’educació infantil desdoblat. Hi va estar fins a 10 anys. El gener del 2006 es va situar al barri de la Vila Olímpica a l’edifici actual on va continuar creixent fins a configurar-se com a escola de dues línies. Actualment la nostra escola la formen 459 alumnes i un claustre de 32 mestres més el personal PAE i PAS del Departament.

La proximitat de l’estany de Banyoles li dóna un marc incomparable, però a més, té l’avantatge de tenir el centre de la ciutat a pocs metres, la qual cosa la fa accessible i ens dóna moltes possibilitats d’enriquiment a partir del nostre propi entorn.

L’educació transformadora és un dels pilars  del nostre projecte d’aprenentatge. El foment de les capacitats emprenedores contribueix a formar alumnes amb un nivell competencial molt elevat i , per aquest motiu, s’ha convertit en un dels motors que empeny les nostres accions educatives.

Els projectes que estem desenvolupant  proposen un treball transversal i significatiu dels alumnes. Es parteix dels seus coneixements previs per tal que els apliquin i modelin en situacions reals i en necessitats observades. Fomenten també el treball cooperatiu i col.laboratiu; ajuden a treure el millor de cadascú; potencien la presa de decisions (a vegades arriscades) i, entenen l’error com un procés que forma part de l’aprenentatge i de la vida. Potencien també  la creativitat, la innovació i, per descomptat, afavoreixen l’autonomia personal i l’autoestima.

Per aquest motiu aquest curs la reflexió de l’equip docent i del grup impulsor de la nostra escola se centra en desenvolupar i millorar aquests projectes:

  • L’AULA QUE VOLEM (P-5)
  • L’ESCOLA DELS SOMIATRUITES (2N)
  • LES NOSTRES ARRELS ( 3R)
  • L’OBRADOR (5È)
  • RÀDIO LA DRAGA! (6È)

COMENCEM

El grup impulsor de cicle inicial ha fet la primera trobada per planificar i organitzar el projecte: “Com es fa una pel·lícula?”
Hem partit d’un esquema de la Nati Bergadà que ens ha ajudat a sintetitzar i organitzar la programació.
Hem:
-concretat els continguts educatius que volem treballar i
-decidit com presentem el projecte i com el documentem (diari d’alumne/a).

grup impulsor cicle inicial

ENS PRESENTEM

L’Escola l’Entorn està situada al centre de Mata, un dels moltíssims veïnats que té Porqueres. És una escola gran, amb més de 400 alumnes agrupats en dues o fins i tot tres línies.
Actualment estem en ple procés de canvi metodològic, fa temps que estem pensant i repensant qui i com volem ser per tal d’oferir al  nostre alumnat bones  pràctiques educatives. Per aquest motiu, una vintena de docents ens hem engrescat a formar part de la XCB, per tal de formar-nos i poder créixer en la direcció que desitgem.

ENS PRESENTEM

Som el grup impulsor de l’Escola Frigolet (Porqueres). És el primer any que formem part de la Xarxa de Competències bàsiques i ens fa molta il·lusió poder compartir i debatre el nostre full de ruta amb tots/es vosaltres.

La nostra escola es troba ubicada en una zona rural, prop de l’estany de Banyoles i està envoltada de camps i espais verds. L’edifici escolar és una masia de l’any 1956, que actualment consta d’una ampliació nova que s’integra a la masia inicial.

Fa temps que hem iniciat canvis metodològics a favor d’una educació transformadora que recolza la metodologia per ambients i aprenentatge a través del joc.

Aquest curs escolar comptem amb dues comunitats (petits i grans). La comunitat de petits avarca de P3 fins a 2n i la comunitat de grans de 3r a 6è.

A la franja horària del matí es fan els ambients (ambients literaris, científics, matemàtics i art&english). A les tardes duem a terme els tallers (música, teatre, filosofia, hort i educació física/psicomotricitat).

Pel que fa a l’agrupament aquest és divers. D’una banda, cada nen/a té el seu grup de referència “tribu” on hi ha alumnes de diferent edat (P3-2n / 3r-6è) i d’altra banda, hi ha els agrupaments amb el cicle. Concretament, els ambients es realitzen amb el grup multinivell i els tallers amb el cicle corresponent.

En aquest bloc documentarem el projecte “Creació de l’himne d’escola”. Aquest, neix d’un interès inicial per identificar l’escola amb una melodia pròpia.  És un projecte que hi participen els nens i nenes de cicle mitjà i cicle superior. El procés creatiu de la proposta intenta establir connexions entre l’art visual, la música i el llenguatge verbal.

Seguim compartint!

CERT O FALS (AVALUACIÓ INICIAL)

Es reparteixen unes imatges als alumnes ( una imatge per parella ). Aquests han d’observar bé la imatge que els ha tocat i han de debatre si creuen que té a veure amb la prehistòria. Es deixa una estona per tal que els alumnes parlin, discuteixin …

Un cop passat un temps, les parelles surten a davant de la classe i expliquen el contingut de la imatge que els ha tocat I argumenten per què creuen que té o no a veure amb la prehistòria.  En un mural, dividit en dues parts, es van enganxant les imatges ( segons es considera cert o fals ).

Aquest mural queda exposat al llarg de tot el projecte. A mesura que es vagi avançant, els mateixos alumnes aniran veient quins són els coneixement erronis i aniran modificant la distribució de les imatges, a manera d’avaluació formativa.

Aquesta és la foto de com va quedar el mural inicialment.

ENS PRESENTEM

Som el grup impulsor de l’Escola Els Estanys de Sils. L’escola va néixer fa 9 anys amb un projecte singular en què l’anglès, les matemàtiques, el treball per projectes i les activitats internivells formen un pilar important.

L’escola està situada al veïnat de Les Mallorquines en un entorn natural privilegiat. Tot i estar en aularis i amb la manca d’espais que això suposa, intentem que els nostres alumnes i mestres se sentin el màxim de bé possible.

El grup impulsor està format per 8 mestres entre membres de l’equip directiu, especialistes i tutors de primària i les sessions del grup impulsor han esdevingut un espai importantíssim de reflexió i cooperació entre iguals. Hem decidit elaborar un projecte de celebració dels 10 anys de l’escola i el títol del projecte l’escollirem mitjançant un procés participatiu en què participaran voluntàriament els alumnes de primària.

 

 

ENS PRESENTEM

Som el claustre de l’Escola Juncadella de La Cellera de Ter. La nostra escola, és d’una línia amb un total de 170 alumnes i 15,5 mestres. És una escola de poble on el tracte és molt proper i la comunicat educativa està molt implicada amb les activitats que es realitzen tan a dins com a fora del centre.

Fa temps que hem iniciat canvis metodològics per renovar-nos i adaptar-nos a la societat actual:
• Treballs Internivells (a Coneixement del medi i a d’Educació Artística) a tots els cicles per potenciar el treball cooperatiu.
• RoboMat per treballar les matemàtiques de manera manipulativa i introduir les STEAM.
• Escola verda amb la finalitat d’afrontar els nous reptes i valors de la sostenibilitat.
• Pati sense pilota per dinamitzar l’hora del pati.
• Festes Obertes ja que volem fer partícips a tota la comunitat educativa en activitats comunes de participació (escola com a eix vertebrador dels sectors).
• La Màgia de llegir i escriure, una nova metodologia de lectoescriptura que hem iniciat aquest curs.

L’equip impulsor el formen l’Equip Directiu i les coordinadores d’Educació Infantil i d’Educació Primària. Mensualment es fa una trobada amb tot el claustre per donar a conèixer les diferents informacions de la Xarxa de Competències Bàsiques, així com crear un espai de reflexió i debat pedagògic.
Durant aquest curs l’escola té com a lema “3, 2, 1,… ACCIÓ!” i ens ha sorgit, des de cicle inicial, la pregunta “Com es fa una pel•lícula? Per tant aquest serà el nostre punt de partida.

ENS PRESENTEM

L’escola Sant Salvador d’Horta està situada a Santa Coloma de Farners, a la comarca de la Selva. És una escola de doble línia però tenim el curs de 1r triplicat. En total som uns 450 alumnes aproximadament. És una escola antiga i el curs que ve farà 100 anys. 

L’escola està ubicada al centre de la població i molt a prop del Parc de Sant Salvador. 

Aquest és el primer curs que formem part de la Xarxa de Competències Bàsiques i estem molt engrescats.

Actualment l’Equip Impulsor està format per 13 mestres del Claustre i hi ha representació de mestres de tots els cicles. Per tant, som un grup impulsor gran i amb moltes ganes d’aprendre qüestions relacionades amb el treball per projectes a l’escola.

L’Equip Formador ens va guiant i donant les pautes a seguir per anar desenvolupant el nostre projecte  i entre tots reflexionem i compartim idees, pensaments, dubtes… 

En aquest blog documentarem el projecte “Quins animals hi ha al nostre pati?” Serà un projecte destinat a alumnes de Cicle Inicial i els mestres responsables a portar a terme el projecte seran les tutores juntament amb mestres especialistes i de suport.

 

ENS PRESENTEM

L’escola Can Puig està situada a Banyoles, ubicada en un barri del municipi el qual li dona el nom.  És una escola de doble línia, àmplia i lluminosa i amb un bon estat de conservació. L’alumnat de la nostra escola és molt divers i amb un nivell socioeconòmic i cultural molt heterogeni.

Aquest és el primer curs que formem part de la Xarxa. En els últims cursos  hem anat fent petites passes per apropar-nos al treball de projectes i participar a la Xarxa representa fer una aposta clara cap aquesta manera d’entendre el dia a dia a les aules.

Actualment l’Equip Impulsor està format per mestres dels diferents cicles. Quan ens trobem aprofitem per transmetre les informacions referides a les reunions de l’Equip Formador, però també esdevenen espais de reflexió, on els mestres poden compartir els seus dubtes, experiències, idees …

En aquest blog documentem el projecte “D’on venim els humans?” dut a terme al llarg del segon trimestre amb els alumnes de 2n de Cicle Inicial. Les mestres que duem a terme aquest projecte som les tutores, juntament amb les mestres de suport i la mestra especialista TAC. A mesura que avancem en el projecte i que es prenen decisions, aquestes es van comunicant a la resta de membres de l’Equip Impulsor, per tal de valorar-les i debatre-les.