Retoc d’imatge

Darrerament ha aparegut un clip de vídeo al The New York Times que ens ha recordat la clàssica pregunta “estudies o treballes” remasterizada sota els auspicis 2.0 en forma de  “fotografies o retoques” ?

El retoc digital , lluny de considerar-se una falsedat, pot adquirir colors de “art” en funció del context on l’identifiquem o el posem en pràctica, com en aquest cas de Adriana Lima:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Ara bé. Com hem de fer la lectura pedagògica ? Ja fa temps que vam poder veure un clip també de retoc que ens portava per totes les “fases” d’un procés creatiu, des de la preparació de la fotografia fins la publicació del resultat a una valla publicitària, on es podien veure els “canvis” que es produien:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Tal com revela el primer vídeo al The New York Times, ” El 70 per cent de les noies opinen que les imatges de models a les revistes influeixen en la seva definició d’un cos femení perfecte “. Davant aquesta afirmació, contrastada per aquella altra campanya publicitària de The Body Shop ” Som 3 mil milions de dones al món, i només 8 són supermodels ” es troben els dos extrems ideològics que, d’una manera o d’altra, toca diferents apreciacions del món que ens envolta i de com ens veuen els altres.

Però, cal dir-ho, ni tot és bó ni tot és dolent, el que cal és informació, donar eines a qui jutjarà futurament què és el millor.

El número de novembre de 2008 de la revista Vogue jugava també amb el tema, i de mans d’autèntics especialistes en imatge, de tota mena,  convertia una mateixa model en una noia de 10 anys, 20 anys, 30 anys… o en una de 60:

Passar pel coneixement de les eines per a, posteriorment, embarcar-nos en la moralitat o legitimitat de determinats retocs d’imatge pot ser un camí. N’existeixen, de fet, molts, però si que hi ha una cosa certa:  la presència de dotzenes de revistes infantils i juvenils al quiosc que setmanalment donen per sabudes aquestes consideracions. I de planes web. I de campanyes de tota mena. I possiblement també revistes no tan infantils que ens van fer veure felicitacions de nadal com aquesta

 

En tot cas, deixem les qüestions de les finalitats, lícites o no, per a argumentacions subjectives que vindran amb els anys i amb la capacitat crítica, i en les que tampoc caldrà entrar massa. Una bona dosi informativa pot ser el millor mètode educatiu. Mentre, alguns dediquen el temps en l’extrem oposat , donant realisme extrem a la fotografia, immortalitzant-lo en milèsimes de segon a alta velocitat:

( fotografia d’ Alan Sailer )

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *