“Una gruesa y alta serpiente con garras y alas es quizás la descripción más fiel del Dragón. Puede ser negro, pero conviene que también sea resplandeciente, asimismo suele exigirse que exhale bocanadas de fuego y de humo. Lo anterior se refiere a su imagen actual; los griegos parecen haber aplicado su nombre a cualquier serpiente considerable. Plinio refiere que en verano el Dragón apetece la sangre del elefante, que es notablemente fría(…) También leemos que los Dragones de Etiopía, en busca de mejores pastos, suelen atravesar el Mar Rojo y emigrar a Arabia. Para ejecuatar esa hazaña, cuatro o cinco Dragones se abrazan y forman una especie de embarcación, con las cabezas fuera del agua. Otro capítulo hay dedicado a los remedios que se derivan del Dragón. ahí se lee que sus ojos, secados y batidos con miel, forman un linimento eficaz contra las pesadillas…
En el libro undécimo de la Iliada se lee que en el escudo de Agamenón había un dragón azul y tricéfalo; siglos después los piratas escandinavos pintaban Dragones en sus escudos y esculpían cabezas de Dragones en las proas de las naves. Entre los romanos, el Dragón fue insignia de la cohorte, como el águila de la legión; tal es el origen de los actuales Regimiento de Dragones…
En occidente , el Dragón siempre fue concebido como malvado. Una de las hazañas clásicas de los héroes ( Hércules, Sigurd, San Miguel, San Jorge) era vencerlo y matarlo…
El tiempo ha desgastado notablemente el prestigio de los Dragones. Creemos en el león como realidad y como símbolo; creemos en el minotauro como símbolo, ya que no como realidad; el Dragón es acaso el más conocido, pero también el menos afortunado de los animales fantásticos. Nos parece pueril y suele contaminar de puerilidad las històrias en que figura. Conviene no olvidar, sin embargo, que se trata de un prejuicio moderno, quizá provocado por le exceso de Dragones que hay en los cuentos de Hadas.”
JORGE LUIS BORGES, El libro de los Seres Imaginarios,
Ed.Bruguera Alfaguara, Barcelona 1979, Pàg. 95-98
En 1678 , Athanasius Kircher publicava Mundus Subterraneus, en el qual hi havia dibuixats quatre dracs, entre ells el de Suïssa i el de Rodes.
El dia 23 d’abril hi celebrem la “Diada de Sant Jordi” , la lluita del Sant contra un Drac que pretenia menjar-se una jove princesa. És el dia els enamorats i les parelles es regalen una rosa vermella, símbol de la sang del drac , i un llibre perquè es commemora la mort de Miguel de Cervantes i de Shakespeare.
És un festa popular i tradicional que omple de colors, de gresca i alegria els carrers de Catalunya. Un dels documents més antics que hi en tenim és la ” Consueta de Sant Jordi”, del segle XIV i d’origen mallorqui. Es tracta d’una representació teatral on apareixen tres caçadors ( Antímaco, Andrònico i el tercer caçador ), el rei, l’algotzir, lo fadrinet , la filla i Sant Jordi. I diu així: ”
ANTÍMACO
Amichs de mi molt amats,
un poch vosvoldria dir
que anàssem a cassar
per nostra vida recrear
y aquella divertir.
(…)Are descobren lo drach.
ANTÍMACO
¿ Què és lo que veig venir
ab una ten gran furia?
ANDRÒNICO
¿ A on és, que descobrir
no u puch ab la vista mia?
TERCER CAÇADOR
¿ No veys an aquell endret
un drach, segons mon parer? (…)
Are van el rey, y diuen an el porter:
ANTÍMACO
Dieu-me, senyor porter:
¿poriem parlar ab lo rey? (…)
Are se dóna un colp el front, y diu lo rey:
REY
O male sort! ¿ Y què serà
de mi, si asó és ver?
Tot quan és devorarà,
desminuint mon poder. (…)
Are fan la batalla y lo drach los desberate a tots
(…)Are escriuen los noms, y trauen un fadrinet, y
aporten-lo al drach (…) Are i lígan an el pal, y lo drach ve a menjar-lo-
Y los cavallers, tornant an el cadefal, trauen la filla del rey a sort.
Y lo algutzir va devant lo rey, y diu (…)
Are aporten la filla an el pal, y anant anant
diu, “Plant”:
LA FILLA
O cavallers de bondad !,
¿ quin desliber és aquest,
voler-me donar el drach
sabent que jo no u maresch? (…)
Are ve Sant Jordi a cavall ab un cavall blanch,
a la donzella, y diu a to de “Veni Creator”
Are ve lo drach envés la donzella, y diu en to “Vexilla”:
LA DONZELLA
Fugiu, fugiu, bon cavaller,
car lo drach me ve devorar.
Baste prou lo vostro voler:
salvau-vos, si us poreu salvar.(…)
Are sant Jordi pega la lansade an el drach,
y aprés devalle del cavall y desliga la donzella. (…)
Are sant Jordi arranque la spase y acaba de
matar lo drach. Y diu-li lo rey, en to “Almé”:
LO REY
En senyal de bona amor
vull prengau, vos ,cavaller,
ma filla ab mon tresor;
que sia vostra muller.
SANT JORDI
No vull muller, o bon rey,
ni or que puga robar;
mas, per fer a Déu servey,
quatre coses vull manar.
La Sglésia honrereu,
venerau los capellans,
missa tots jorns oireu,
feu bé els pobres vergonyans (…)
are se’n va sant Jordi, i cavalca. Y lo rey fa fer una crida:
ALGUTZIR
Per contentar el gran Déu
façam-nos tots cristians.
Bateix-se tot hom arreu,
i cascú dó lo nom seu,
y viscam com a germans. (…)
Finis
A la mitologia grega tenim una història molt semblant a la de Sant Jordi. Us deixo unes imatges representatives de totes dues. Sabreu dir:
a) Quina imatge pertany a la llegenda de Sant Jordi i quina al mite grec?
b) A quin mite fa referència?
”
A més a més, a la literatura llatina Fedre fa una faula titulada La guineu i el drac , i també explica això: “Una guineu, mentre excavava el seu cau, va treure molta terra fent profundes galeries subterrànies. Així va arribar a la profundíssima cova d’un drac que custodiava uns tresors amagats. Quan el va veure, li va dir: (…)” Fedre acaba la faula criticant un vici humà que està representat pel drac. Feu una petita recerca i escriviu la resta de la faula, i després digueu a quin vici es refereix.