Els romans eren molt aficionats als jocs, sobretot als espectacles de masses. Al principi es celebraven en honor d’algun déu, però després eren organitzats per a contentar el poble i allunyar-lo dels problemes polítics i econòmics i fins i tot, com explica Virgili a l’Eneida, per commemorar la memòria d’una persona estimada.
“Amb tanta envestida, a la carrera de carros,
els cavalls es precipiten des de les cotxeres
i volen per la pista ….,
aixi, els conductors, futejant els seus cavalls,
agiten les regnes soltes i
inclinen el cos cap endavant amb el fuet preparat a la mà.
Llavors, amb el estrèpit dels aplaudiments
i les veus dels que criden animant-los , tot ressona …”
Aquests ludi es divideixen en carreres al circ, lluites a l’amfiteatre i representacions teatrals.
Hem estudiat els dos primers i ara amb tota la informació de la que disposeu, feu:
Imatge d’un circ romà
1. Us deixo dos vídeos que reflecteixen molt bé la carrera de carros o vehicles en diferents moments de la història: el passat i el futur.
Compareu-los i expliqueu com eren les carreres, on es feien, les parts…
2. A més ,escriviu en llatí els noms en negreta del text i expliqueu el seu significat.
3. Comenteu aquest mapa on es localitzen els circs romans existents a Europa i escriviu el topònim de la ciutat on es troben:
Paraules en negreta:
-Cotxeres: carceres
-Pista: arena
-Conductors: auriga
-Fuet: flagellum
Als circs romans es feien carreres de carros de cavalls. Si els carros eren de dos cavalls se’ls hi deia bigues, si n’eren de tres, trigues, i si eren de quatre, quadrigues. El conductor del carro es deia Auriga. Hi havia quatre equips d’un color cadascun; blanc, verd, vermell i blau, i el públic apostava per un equip.
El circ romà tenia moltes parts; hi havien les carceres, que era de on sortien els carros, l’arena, que era la pista per on corrien els carros, i la spina, que dividia l’arena en dues parts iguals. Aquesta última part, la spina, està formada pels marcadors, un obelisc que la dividia per la meitat, moltes estàtues de personatges importants o corredors famosos i, per últim, la meta.
En cada carrera, sempre hi havia algú que la presidia. Aquesta persona es col•locaven a la llotja del president dels jocs, i les altres persones importants a la llotja imperial per observar la carrera. La gent normal l’observava des de les grades.
Les carreres de carros consistien en que els diferents corredors es col•locaven a les carceres per sortir, quan començava la carrera i sortien, havien de donar voltes a la spina. Cada volta es contava mitjançant uns marcadors que funcionaven amb unes estatuetes col•locades a aquests marxadors, que baixaven cada cop que es donava una volta. Normalment es feien set voltes.
Al primer vídeo es veu el procediment antic, primer tots els carros fan una volta i es col•loquen en posició, i també es veu a la gent apostant. Al segon es veu també al president de la carrera que la presentava i li donava començament, i ja es veu directament com els vehicles, en aquest cas una espècie de naus, es preparen i comencen la carrera. A la resta del vídeo podem veure la carrera en si i alguns accidents, anomenats en aquells temps naufragis.
Podem observar, en aquest mapa, els diferents circs romans que han estat descoberts. En tindríem el de la Colonia Claudia Caesarea, situat a l’actual algèria, el Circ Romà d’Itàlica, situat al municipi de Santiponce, a Sevilla, el Circ Romà de Mirobriga, el de Mèrida, el de Còrdova, el de Sagunt, el de Calahorra, el de Calatayud, el Circ de Majenci, el Circ de Lecce, el de Plovdiv-Bulgaria, l’Hipòdrom de constantinoble i, per últim, el Cesarea Marítima a Israel.
Paraules en negreta:
-Cotxeres: carceres
-Pista: arena
-Conductors: auriga
-Fuet: flagellum
Als circs romans es feien carreres de carros de cavalls. Si els carros eren de dos cavalls se’ls hi deia bigues, si n’eren de tres, trigues, i si eren de quatre, quadrigues. El conductor del carro es deia Auriga. Hi havia quatre equips d’un color cadascun; blanc, verd, vermell i blau, i el públic apostava per un equip.
El circ romà tenia moltes parts; hi havien les carceres, que era de on sortien els carros, l’arena, que era la pista per on corrien els carros, i la spina, que dividia l’arena en dues parts iguals. Aquesta última part, la spina, està formada pels marcadors, un obelisc que la dividia per la meitat, moltes estàtues de personatges importants o corredors famosos i, per últim, la meta.
En cada carrera, sempre hi havia algú que la presidia. Aquesta persona es col•locaven a la llotja del president dels jocs, i les altres persones importants a la llotja imperial per observar la carrera. La gent normal l’observava des de les grades.
Les carreres de carros consistien en que els diferents corredors es col•locaven a les carceres per sortir, quan començava la carrera i sortien, havien de donar voltes a la spina. Cada volta es contava mitjançant uns marcadors que funcionaven amb unes estatuetes col•locades a aquests marxadors, que baixaven cada cop que es donava una volta. Normalment es feien set voltes.
Al primer vídeo es veu el procediment antic, primer tots els carros fan una volta i es col•loquen en posició, i també es veu a la gent apostant. Al segon es veu també al president de la carrera que la presentava i li donava començament, i ja es veu directament com els vehicles, en aquest cas una espècie de naus, es preparen i comencen la carrera. A la resta del vídeo podem veure la carrera en si i alguns accidents, anomenats en aquells temps naufragis.
Podem observar, en aquest mapa, els diferents circs romans que han estat descoberts. En tindríem el de la Colonia Claudia Caesarea, situat a l’actual algèria, el Circ Romà d’Itàlica, situat al municipi de Santiponce, a Sevilla (Hispalis), el Circ Romà de Mirobriga, el de Mèrida (Emerita Augusta), el de Còrdova (Corduba), el de Sagunt (Sagunt), el de Calahorra (Calagurris), el de Calatayud (Bilbilis), el Circ de Majenci, el Circ de Lecce, el de Plovdiv-Bulgaria, l’Hipòdrom de constantinoble i, per últim, el Cesarea Marítima a Israel.
En aquests dos vídeos veiem curses de cavalls/vehicles en dues èpoques totalment diferents. Al primer, pertaneixent a la pel·lícula de Ben Hur, veiem a l’època Romana una cursa de carros de cavalls. Aquestes carreres es realitzaven al circ, una estructura allargada de sorra (arena), amb graderies (cavea), on hi havia la part pel poble i la part pel amfitrió (tribuna presidencial). Al mig de l’arena, hi havia la spina, que la dividia en dos, per on els aurigues donaven voltes. A l’spina s’hi trobaven diversos monuments, ja fossin de divinitats o en memòria de personatges importants, un obelisc que marcava la meitat de l’estructura i els marcadors al extrem, els quals per marcar cada punt feien caure un ou o un dofí. A una punta del circ hi havia les carceres, des d’on sortien els carros. Aquestes curses es feien amb bigues (dos cavalls), trigues (tres cavalls) o quadrigues (quatre cavalls), i l’auriga anava dret al darrere, conduint aquest carro.
Al segon vídeo, de la pel·lícula de Star Wars, veiem una cursa de carros completament diferent a la de l’antiga Roma, encara que amb alguns aspectes semblants. Aquests corrien a tota velocitat amb vehicles voladors, amb motor i tecnologia avançada, i el conductor anava a dintre de la nau. Corrien, en comptes de al circ o a alguna estructura especial, al desert, enmig de les roques que aquest té.
Cursus carrus: carrera de carros.
Carceres: cotxeres.
Arena: pista.
Aurigues: conductors.
Habena: fuet
De circs romans, a Espanya, trobem el de Tarragona (Tarraco), el de Sagunt (Saguntum), el de Calahorra (Calagurris), el de Cuenca (Segobriga), el de Toledo (Toletum), el de Ciudad Real (Alcoba), el de l’Alhambra, el de Mèrida (Emerita Augusta), el de Cordova (Corduba), el de Itàlica (Itàlica), i el de Mirobriga.
1.Traducció de les paraules en negreta:
Carrera de carros : Curriculis plaustriCotxeres : auguris o bé raedaris
Pista:
Els conductors: duxes
fuet: flagello o bé loro
2.Comparació dels vídeos
En el primer vídeo, veiem una cursa de carreres de carros, on els carros estan tirats per cavalls. Els
auriques, eren les persones que estaven sobre el carro i que dirigien els cavalls per poder fer les 7 o 9 voltes. Es realitzen al’amfiteatrei corren al voltant de l’spina a l’arena. A l’spina, hi trobem el marcador on normalment eren ous o dofins amb el nombre de voltes que havien de fer. També hi trobem la meta i al mig de l’spina hi ha l’obelisc que la separa en dues parts.En el segon vídeo, veiem una cursa totalment diferent a l’anterior, ja que els carros son més desenvolupats, metàl·lics i probablement amb “motor”. L’amfiteatre és molt més gran, l’spina es muntanyosa, ja que no hi ha figures de deus o deesses ni escultures de personatges importants. El marcador, no és com l’antic, sinó que s’encenen uns llums. A l’arena, on els concursants corren amb els seus cotxes, hi ha també muntanyes, pedres, passadissos i túnels, tal i com es pot veure, és molt més gran (en sentit de metres o kilòmetres) que l’arena de l’amfiteatre del passat. Les “instal·lacions” són diferents. Abans de la carrera, per davant de tots els concursants,
passen unes persones que duen unes banderes, després només fa falta que el marcador s’encengui per poder començar la cursa.En els dos vídeos, l’amfiteatre del passat i del futur, hi ha tant les grades com la llotja imperial.
3.Topònims
Estambul( Constantinoble)
Bulgaria ( Plovdid)
Itàlia(Lecce)
Roma (Mejenci
Roma: Itàlica
Tarragona: Tarraco
Sagunt: Saguntum
Calahorra: Calagurris
Segovia: Segobriga
Ciudad Real
Toledo: Toletum
Còrdova: Corduba
Mèrida: Emerita
Sevilla: Hispalis
Mirobriga
1-Primeramentla gran diferencia es que en el primer video el gladiador és un jove fort, en canvi en el 2n video el gladiardor és un nen petit.
2- en el 1r video la curssa es fa en un circ i en canvi el 2n video la cursa es fa en un lloc desertic on no hi ha ningu menys els gladiadors
3-que en el 1r video utilitzen carros i caballs per fer la cursa, en canvi en el 2n video son unes maquines que tenen una velocitat molt rapida comparant-la amb el carros dels gladiadors entics.
4-en el 1r video surten nomes persones normals, però en el segon video sorten o intervenen robots i unes espècies rares i diferenntes de l’esser humà.
5-els gladiadors del 1r video fan la cursa amb 4 caballs, en canmvi els del 2n video la fan amb maquines , una redera on seu el gladiador i dues adebant, fan com un triangle.
en el 1r video abans de comensar la cursa fan una volta encanvi els del 2n no fan res comencen directament.
els gladiadors del 1r grup utilitzaven eines fetes a mà per destruir el carro de l’enemic , però en el segon video utilitzen armes.
carreres.
Les curses de carros eren un dels esports més populars de l’antiga Grècia i Roma. Solien ser perilloses tant per als aurigas com per als mateixos cavall s, que sovint patien serioses lesions, arribant fins i tot a morir. Aquest esport generava un fort entusiasme en els espectadors comparable a l’actual interès pel automobilisme. Alguns dels aspectes de l’organització de les curses de carros s’equiparaven a les actuals pràctiques en esports professionals. En les curses de carros, segons l’estil romà, els equips estaven formats pels diferents grups que la finançaven, competint de vegades pels serveis dels conductors més experts. Aquests equips tenien un gran suport per part dels espectadors, el que en ocasions provocava disturbis entre els seguidors dels diferents equips. De vegades els combats eren polititzats, de manera que l’esport va començar a ser alguna cosa més que les carreres en si mateixes i va començar a afectar el total de la població.
on es feien:es feien en el circ romà(Era un edifici rectangular amb un costat curt semicircular)
parts. els carros si tenien 2 cavalls es deien vigues
3cavalls es deien trigues
4 cavalls es deien quadrigues
el conductor era l’auriga.
Souad, no t’he corregit res per a que te n’adonis dels teus fallos. Primer, no són gladiadors !!!!!, segon, l’edifici no és rectangular!!!!, i tercer no has contestat la primera pregunta ( mira els teus apunts) ni l’íltima ( el mapa i posar els topònims).
A més vigila les faltes d’ortografia i l’expressió !!!!
Gemma, no t’he corregit res per a que te n’adonis de les teves faltes d’ortografia i d’expressió. Fixa’t en les paraules o frases que t’he subratllat, si us plau, rumia i torna a fer-lo. NO MIRIS INTERNET PER FER l’exercici 1 , mira el llibre i els teus apunts !!!!!
La part dels topònims no entenc res!!!!
COM EREN LES CARRERES? Les carreres es tractava de fer 7 voltes al voltant de l’espina .Els Aurigae , eren considerats com a guanyadors quan anavan més ràpit que els oponents i que arribavan a la meta, per
guanyar també podrian fer caure els oponents i quan els impactes en els quals es destruïa el carro i l’auriga i els cavalls s’incapacitaven de continuar, es coneixien com naufragi . Un cop un auriga guanyava , recordar que els aurigas eren esclaus, rebien una corona de fulles de llorer i probablement una mica de diners.
D’aquesta manera, si guanyaven suficients carreres podrien comprar la seva llibertat
ON ES FEIEN? En el primer video podem apreciar que els corredors, o els aurigas fan la cursa en un espai tancat amb forma circular, i concretament, la cursa es fa en el Circ Màxim de Roma, localitzat entre el turó Palatí i el turó Aventí.
PARTS: en el començament de la cursa, els aurigas es posaven situats correctament en les carceres , després els carros surtien i quan estaven col•locats, l’emperador o l’home que fos l’amiftreó d’aquella cursa, quan veía que tots estaven a punt per sortir, ell tirava un
drap, conegut com mappa, per a indicar d’aquesta manera el començament de la carrera. Un cop iniciada la cursa, els carros podien avançar entre si per a intentar provocar que els oponents s’estavellessin contra els spinae ,en singular spina . Els spinae tenien “una mena
d’ous” semblants als “dofins” de les carreres gregues, que es deixaven caure en un canal d’aigua que corria al llarg del cim dels spinae simbolitzant el nombre de voltes que quedaven. La carrera consistia en
7 voltes. Els conductors romans, utilitzaven casc i equips de protecció. I després a part dels aurigae també hi ha els espectadors que estan a les grades.
Encanvi en el segon video, es veu en els principi com tots els conductors d’aquells vehicles tan tecnològics com es preparan per poguer surtir a correr, el nen es protegeix amb un casc ja que és molt important la protecció,llavors una mena de manatí que esta a una
llotja imperial que es diu el pulvinar i que encomptes de tirar el mappa el que fa es menjar-se el cap d’una rata i la tira amb un gong i quan fa el soroll del rebot al cap a al gong, surt una mena de semàfor i que s’encen, allà tots els correrdors començen a córrer. Les carreres ja no es fan en un circ Màxim de Roma si no que es fa en un
espai molt gran i molt ampli,ja que a mesura que va passant el video es veu que es un espai que hi ha roques i coves. En el segon video el protagonista només fa tres voltes i es el guanyador. Gairebé tots
els altres corredors han patit un naufragi,inclús el dolent. No hi ha n’hi espina, ni obelisc, peró si que hi ha els “ous” que serien aquell semàfor que he enamonat que surt el prinicpi de tot. És el marcador i cada cop que fan una volta aquest s’encen una llum blava.
Curriculis,plaustri
Aurigis/raedaris
Pista?
Duxes
Flagello/loro
3 En el mapa trobem,anant de dreta a esquerra:
primer Etsambul (Constantinoble),
Bulgaria(Plovdiv),lecce(Itàlia),Majenci(Roma),(Roma),Tarragona(Tarraco),Sagunt(Saguntum),
Calagurris(Calahorra), Segòbriga(Segòbriga) , Ciutat Real(Ciutat Real),Toledo(Tolletum),CiudadReal,Còrdova(Corduba),Mèrida(Emerita),Itàlica(Sevilla)Mirobriga
Andrea, no t’he corregit res d’ortografia i expressió per a que vegis els teus errors. Crec que confos un gladiador amb un auriga !!!!
1.Traducció de les paraules en negreta:
Carrera de carros
Cotxeres : carceres
Pista: arena
Els conductors: auriga
fuet: flagello
2.Comparació dels vídeos
En el primer vídeo, veiem una cursa de carreres de carros, on els carros estan tirats per cavalls. Els aurigues, eren les persones que conduïen el carro i que dirigien els cavalls per poder fer les 7 o 9 voltes. Aquests carros, tenien diferents noms segons el nombre de cavalls que hi havia en cada carro, es a dir, dos cavalls: bigues, tres cavalls: trigues i quatre cavalls: quadrigues. Es realitzaven al circ i corrien al voltant de l’spina a l’arena. A l’spina, hi havien els marcadors on normalment eren ous o dofins amb el nombre de voltes que havien de fer a un extrem i alguns monuments de personatges importants de l’època. També hi trobem la meta a l’altre extrem i al mig de l’spina hi havia l’obelisc que la separava en dues parts.
En el segon vídeo, veiem una cursa totalment diferent a l’anterior, ja que els carros son més desenvolupats, metàl·lics i amb motor. “El circ” és molt més gran, l’spina es muntanyosa, ja que no hi ha escultures de personatges importants. A l’arena, on els concursants corren amb els seus cotxes, o més ben dit, amb les seves naus, hi ha també muntanyes, pedres, passadissos i túnels, propis del terreny en que es troben tal i com es pot veure.
3.Topònims
Itàlica:Itàlica
Tarragona: Tarraco
Sagunt: Saguntum
Calahorra: Calagurris
Ciudad Real: alcoba
Cuenca: Segobriga
Toledo: Toletum
Còrdova: Corduba
Mèrida: Emerita Augusta
Sevilla: Hispalis
Mirobriga
Altres circs són: el de Constantinoble (Estambul), el de Plovidid (Bulgària), el de Lecce (Itàlia) i el de Mejenci (Roma)
Ara millor, Gemma. Recorda que els noms en llatí els has de posar en negreta o en cursiva.