Ortografia 2

I si us agrada i interessa el tema ortogràfic des d’una perspectiva didàctica més aprofundida, aquest article d’Anne Gobin em va interessar força, ja que dóna moltes pistes d’intervenció de cara a assolir la competència ortogràfica de l’alumnat. Recordeu que es tracta d’un resum informal. Les dades completes de l’article a http://www.fundp.ac.be/recherche/publications/page_view/53615/

RESUM INFORMAL:anne-gobin_-remediacio-ortografia.pdf

Publicat dins de LECTURES DIDÀCTIQUES, RESUMS INFORMALS | Deixa un comentari

Ortografia 1

El treball sobre l’ortografia sempre és dur i insatisfactori. Fins fa poc fins i tot hi havia veus que en predicaven l’eliminació. Sembla que la sensatesa es torna a imposar i de mica en mica la norma es reincorpora a la formació formal i, en conseqüència, arbitrària dels nostres i les nostres joves. Algun dia buscaré un article molt bonic que vaig llegir sobre el tema, però ara us deixo unes paraules de l’Espinàs, una persona que bé es mereix ser escoltada:

ortografia.pdf

Publicat dins de General, LECTURES DIDÀCTIQUES | 2 comentaris

Una recerca sobre la lectura

Vet aquí una possible explicació en cinc minuts de la recerca que he emprès durant aquest curs:

[slideshare id=628140&doc=resum-llicncia-1222809754059334-9&w=425]

Publicat dins de PUBLICACIONS | Deixa un comentari

Potser Nadal

Una bonica tradició de la terra és la de recitar el verset de Nadal. Som conscients que es va perdent, però vaja, s’ha de fer el que es pugui per les tradicions. A banda de triar poemes diferents cada any, el que més m’agrada és el d’en Papasseit, procuro no avorrir-me i preparar alguna activitat que pugui resultar interessant i útil a la vegada per a desenvolupar la competència lectora.

En  aquest cas vam treballar Potser Nadal, de Miquel Martí i Pol.

En aquest cas, es presenta aquest poema dividit en quatre parts, es llegeix col·lectivament i es demana a l’alumnat que faci una paràfrasi de cada una de les parts, de manera que es pugui constatar el seu nivell de comprensió. Un cop discutit el sentit del poema, cal fer quatre il·lustracions que demostrin haver entès cada una de les parts del poema. Finalment, les penjarem a l’aula per tan que es pugui socialitzar la feina.

Algun cop ho he fet a l’inrevés, començar demanant el dibuix comprensiú i després explicant-lo davant dels companys o en petits grups. Em sembla que cadascú pot adaptar la metodologia a les seves necessitats.

FITXA: potser-nadal.pdf

Publicat dins de EXERCICIS | 1 comentari

Els test de comprensió lectora

Si mirem bibliografia sobre avaluació, segurament trobarem moltes crítiques aferrissades als test per les seves limitacions a l’hora de valorar la competència lectora dels alumnes i aspirants. He de reconèixer que no és un gènere didàctic que m’entusiasmi però per aquelles coses que té la vida, algun cop m’ha tocat preparar-ne algun  i entrar en contacte amb el meravellós món del test.

Després de fer-los servir de manera més o menys esporàdica, m’he adonat que, com tot a la vida, tenen les seves possibilitats didàctiques si es preparen amb un cert rigor.  Als alumnes els agraden, desenvolupen diverses estratègies lectores, són fàcils de corregir, es poden comentar a classe amb certa facilitat(com a mínim més que resums), se’n poden fer habitualemnt (per exemple jo sempre n’incloc un de breu en els controls ordinaris de 1r cicle d’ESO)

Una altra cosa ben diferent és valorar el percentatge d’encert que caldrà per superar-lo. Segons el nivell es pot exigir més o menys, tot i que sempre ha de ser més del 50% ni que sigui com a medura pedagògica: els lectors no poden estar satisfets si només entenen la meitat dels textos.

A continuació afegeixo unes quantes reflexions que m’han servit a l’hora de preparar test de lectura.

  1. FORMAT fàcilment identificable per l’alumnat.

  2. La durada global de l’activitat s’hauria d’encabir en una sessió ordinària de classe. Seria fantàstic que es pogués lligar amb una unitat didàctica de la matèria.

  3. Cal que quedi clar el caràcter transversal de la lectura, amb la tipologia de textos, com pels temes.Varietat de textos

  4. Les activitats aniran lligades a estratègies de lectura dels lectors.

  5. En principi s’esperen respostes escrites i no objectives (tipus test).

  6. Hi hauria d’haver una contextualització de les activitats, ja siguin redactades o exposades pel professor

TIPOLOGIA DE PREGUNTES:

a. activitats destinades a localitzar informació expressada de forma textual.

b. activitats destinades a localitzar informació expressada mitjançant una modificació lèxica o paràfrasi [reclamen una mínima inferència]

c. activitats on s’ha de produir una inferència amb el context proper del text i, per tant, comprendre globalment un fragment.

d. activitats on s’ha de produir una inferència que implica la comprensió global del text.

e. activitats on s’ha de produir una inferència relacionada amb coneixements del món o les pròpies vivències personals.

f. activitats on s’ha de produir una inferència relacionada amb una àrea d’estudi acadèmica [activació de coneixements previs]

g. activitats metalingüístiques.

h. activitats que activen coneixements literari.

Publicat dins de EXERCICIS, PRESENTACIONS, Test comprensió lectora | Deixa un comentari