Enllaços interessants

En la darrera excursió a Sevilla, he conegut persones molt interessants que també pengen a la xarxa molta de la seva feina.

José Rovira Collado em va mostrar el blog que fa servir per dinamitzar les seves classes de Didàctica de la Llengua i de Literatura a la Facultat de Magisteri de la U. d’Alacant. Val la pena fer-hi una visita, ja que hi apareixen molts treballs dels seus alumnes que poden il·lustrar-nos en molts sentits de la nostra àrea.

Clicar sobre José Rovira a contribuyentes ens obre el seu perfil i les dimensions infinites de la seva feina a la xarxa. Hi anirem entrant de mica en mica.

http://dondeleenlasmaestras.blogspot.com/

A Fernando Trujillo no el vaig poder conèixer personalment, però ens va presentar una conferència sobre competències que difícilment oblidaré. Un crac de la comunicació. Dels molts recursos que ens va mostrar, vaig caçar el seu bloc personal, en el qual posa a disposició dels internautes una gran quantitat d’explicacions i referències al voltant de l’ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera. L’última entrada fins avui, dedicada al portafolis electrònic, és una de les mostres significatives del seu esforc:

http://deestranjis.blogspot.com/

Finalment, us voldria presentar un blog d’aula ben organitzat, que ens pot donar idees sobre el que es pot fer amb aquest fantàstic recurs. La seva autora és una companya canaria, Juana Rosa Suárez:

http://www.mencantaescribir.blogspot.com/

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS, General | Deixa un comentari

Publicació gestos lectors

Avui m’han comunicat que ja està disponible la memòria de la llicència d’estudis “gestos lectors per fomentar gestos professionals efectius” de què vaig disposar durant el curs 2008-2009.

Vull agrair al SGSIRE la diligència en publicitar tots aquests treballs i l’amabilitat amb què m’han tractat al llarg d’aquesta fantàstica experiència.

Consulta en línia: http://www.xtec.cat/sgfp/llicencies/200809/memories/1865m.pdf

Cercador de llicències: http://phobos.xtec.es/sgfprp/entrada.php

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS | 3 comentaris

Carta a la mestra

Una conferència de la Montserrat Fons em va fer pensar en aquest exercici que, evidenment, acaba amb l’enviament de la carta. Ja us explicaré com m’ha anat l’experiència.

carta-a-la-mestra

Publicat dins de EXERCICIS | Deixa un comentari

Ortografia

Ai, l’ortografia! Quin maldecap! Jo sempre he tingut problemes amb l’ortografia, no he pogut mai amb les irregularitats, deu ser que tinc alguna de les neurones ortogràfiques lleugerament despistades o vés a saber! M’hi esforço, però de tant en tant…

Sempre m’ha preocupat poder explicar d’una manera senzilla i raonable l’ortografia del català, buscant tot tipus d’estratègies per millorar la competència del meu alumnat. Quan vaig començar a treballar, podia concentrar-me en les faltes dels alumnes; actualment, hi ha un garbuix tan gran en els textos que sovint no sé per on començar.

La Didàctica de l’ortografia sempre ha postulat que els exercicis repetitius i memorístics no duien enlloc i s’ha dedicat a proclamar que la reflexió sobre les normes, sobre les pròpies errades, la creació de corpus personals i grupals de faltes eren les línies correctes d’actuació. En honor a la veritat, he de dir que ho he provat gairebé tot amb un èxit poc destacable. Mai he gosat publicitar cap dels meus invents ortogràfics.  Malauradement, la majoria de propostes alternatives d’ensenyament de l’ortografia xoquen amb la realitat, es basen amb la idea peregrina que els aprenents tenen ganes de deixar de fer faltes, i xoquen, sobretot, amb les possibilitats reals de gestió de tots aquests instruments per part del professorat. Si corregir dictats i redaccions ja resulta esgotador, enfrontar-se amb els quaderns de reflexió de faltes suposa, simplement, un suïcidi personal, com a mínim  en els primers cursos de l’ESO on, com vaig mostrar en la memòria de la meva llicència, els alumnes experts poden fer una errada cada cinc mots, aproximadament.

Per tot això, resulta poc habitual trobar articles sobre l’ortografia que no et facin excitar. Ahir al vespre vaig xocar amb una petita meravella a l’especial d’Articles número 48 [no l’he acabat, potser trobaré alguna cosa més]. Ja havia devorat l’article fabulós del meu amic Joan Busquets, però ahir vaig llegir el de la professora Assumpta Fargas de la Universitat de Vic “L’ensenyament-aprenentatge de l’ortografia: una qüestió només de regles”. Recomano fervorosament la lectura de l’article ja que deixa clares una sèrie de nocions que sovint ens maregen (norma, regla, excepció…). A banda de la demostració que fa que moltes de les regles que posem davant dels nostres aprenents els són inaccessibles, incomprensibles o fins i tot falses; el que més em va ajudar de l’article va ser la introducció del concepte d’impredictibilitat. Moltes de les solucions normatives de les llengües són imprevisibles i s’han d’aprendre “de memòria”, “perquè sí”, consultant professorat i diccionaris.

L’autora postula que calen tres vies per assolir la competència ortogràfica: les regles, la memòria i la consulta, per la qual cosa no ens podem limitar a la primera i hem de fer entendre als nostres aprenents que cal que comptin amb les altres dues.

Gràcies, de tot cor, a l’autora.

Aquests dies m’estava enfrontant als diacrítics. Havia decidit seguir els consells d’una lectura francesa (crec que és la que vaig ressenyar aquí abans de l’estiu): donar només una de les solucions, sense confrontar-la a l’altra, no fer les dues columnes, aprendre’n primer unes, després unes altres, unitàriament. Ja us explicaré com m’ha anat d’aquí a unes setmanes….

Publicat dins de General, RESUMS INFORMALS | Etiquetat com a | 2 comentaris

I Jornada de difusió de la R. Univ.

Com molt bé sabeu, el dissabte passat vaig tenir l’honor de poder compartir aquestes jornades amb un grup d’investigadors de primera categoria. La veritat és que va ser un plaer immens veure com està la recerca didàctica i una satisfacció poder participar en aquesta iniciativa de l’ICE de la UB per fer-la arribar a la base.

Tots sabem que aquesta unió de recerca universitària i activitat a l’aula no sempre va de la maneta, però és responsabilitat de tots acostar les posicions.

El millor d’aquestes jornades és que et fan pensar molt i molt. Un ja no està com per anar prenent massa apunts (després els perdo), d’aquí que us faci cinc cèntims de què va anar tot, i ben aviat tindreu les actes per poder-hi entrar en profunditat.

Per exemple, em va agradar molt l’exercici d’aula que proposa el grup de la Doctora Montserat Fons, el relat de vida lingüística. Un magnífic exercici d’aula que permet recollir molta informació de l’alumnat, compartir experiències personals i lingüístiques i fer-ne anàlisis realment excepcionals. exemple de punt de diàleg entre activitat a l’aula i recerca: fantàstic.

Un dels moments culminants del dia va ser el que ens va oferir la Liliana Tolchinski amb la seva recerca sobre “les condicions del aprenentatge inicial de la llengua escrita: influència de les pràctiques vigents a l’aula i dels coneixements previs de l’alumnat.” La recerca, sorgida de dades de vuit comunitats autònomes, partia d’una idea d’Adams segons la qual l’èxit dels nens en l’aprenentatge de la llengua escrita a primer és el millor predictor dels rendiments escolars posteriors.El fracàs, a partir d’aquest moment, passa a ser acumulatiu i pocs aconsegueixen retornar al camí.

Partint d’aquesta certesa, els investigadors es proposen descobrir quin element és més important per assolir aquesta competència en la llengua escrita: el que porten els nens i nenes de casa o la qualitat de l’ensenyament rebut. Això els porta a una caracterització d’estils docents i al seguiment de diversos grups d’alumnes per arribar a la conclusió que, oh sorpresa, l’estil docent no condiciona el grau d’assoliment de la llengua escrita en els paràmetres estudiats.

Tot i que els partidaris de diversos estils d’aprenentatge puguin sentir-se trasbalsats, és evident que la dada també resulta tranquil·litzant. Val a dir que, com en tot, el que cal és un bon professor en el seu propi estil, però això ja serà, m’imagino, un altre estudi.

De totes maneres, jo portava una ponència sobre gestos professionals, i la recerca en qüestió em fa postular cada cop més que el que cal és marcar gestos d’estudi que cal que realitzin els aprenents en cada nivell, i els gestos professionals haurien de ser línies d’acció per assolir aquests gestos docents, cada un dins del seu estil.

Per la tarda, la Núria Castells ens va fer una xerrada realment encisadora, amb un estil d’aquells que envejaré tota la vida. Un plaer sentir-la explicar-se. La seva xerrada tenia punts de connexió amb la meva ja que tractava la importància de la lectura per aprendre i fomentava els estudis sobre tasques híbrides d’aula, d’alt nivell cognitiu, aquelles que combinaven la lectura i l’escriptura: el resum, una de les més destacades.

Finalment us recomano una visita al web   http://clic.ub.edu/,  on hi ha un bon conjunt de corpus lingüístics que mereixen la nostra atenció. Pel que vaig veure, la seva explotació didàctica és encara incipient, però segur que entre tots trobem idees agosarades i interessants.

Publicat dins de RESUMS INFORMALS | Etiquetat com a | Deixa un comentari