Lectura extensiva

El treball de les lectures extensives és sempre un repte organitzatiu. Deixant de banda el cas on tots els alumnes llegeixen el mateix text, l’anàlisi i l’avaluació de la lectura esdevé un calvari ja que difícilment el professorat haurà llegit tots els llibres que llegiran els alumnes.

Crec que el potencial formatiu de la tria de llibres (si pot ser d’un llistat una mica treballat) és molt interessant i s’ha de compaginar amb alguna/es lectura/es general al llarg de cada curs. Quan s’opta per aquest camí, indefectiblement s’ha d’acceptar que saber del cert si tots els alumnes han fet com calia la lectura esdevé impossible. Cal, per tant, centrar-se en el plantejament d’activitats que ajudin els alumnes a aprofundir críticament en la lectura, generant aquell conflicte cognitiu que només s’esdevé quan les preguntes no tenen una resposta única.

Proposem dividir la lectura en tres parts i fer una activitat escrita al final de cada part, de manera que treballem  l’expressió escrita, la formulació d’hipòtesis i la reflexió crítica, per exemple. Les preguntes que teniu al power que segueix són simplement una petita mostra emprada durant el curs 2007-2008. M’interessa més la filosofia que no pas les preguntes en concret.

Algun dia hauré de parlar del llibre “Lectures adolescents” que ha aparegut fa poc.
[slideshare id=766831&doc=avaluaci-lectura-en-3-parts-1227083232651137-8&w=425]

Aquest article ha estat publicat en EXERCICIS. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.