“El nom de la rosa”
“El que queda d’una rosa quan aquesta es marceix és el seu nom”
Algunes pistes per fer el treball:
Fitxa tècnica i sinopsi: Dirigida per J.J. Annaud, a partir d’un guió basat en l’obra d’Umberto Eco (1932. Professor de semiòtica a la Universitat de Bolonya ), El nom de la rosa.
L’acció del film se situa al nord d’Itàlia i transcorre a la tardor de l’any 1327. El franciscà Guillem de Baskerville i el seu deixeble Adso de Melk arriben a un monestir dels benedictins per tal d’intervenir en una disputa teològica. A la seva arribada a l’abadia, però, són informats de l’estranya mort d’un monjo, aleshores, l’abat els demana ajuda per aclarir aquest misteri.
Aspectes filosòfics:
-
Conflicte entre l’autoritat de l’església i l’autoritat de la raó.
– La interpretació dels signes i el significat de les paraules: el nominalisme i el problema dels universals.
– La presència d’Aristòtil en el pensament medieval.
– La controvèrsia entre raó i voluntat i la seva presència en les reflexions al voltant de l’amor i del riure. -
Conflicte entre llibertat d’accés al coneixement i autoritat o control de la informació.
-
Diversitat d’interpretacions teològiques sobre Déu, l’home, el pecat, la salvació, la fi del món, el paper del diable, etc.
Guia per al comentari:
* Quin és el llibre que serveix d’arma homicida? De què tracta? Per què es considera un llibre prohibit?
* Quina posició adopta Guillem de Baskerville davant el conflicte entre l’autoritat de l’església i l’autoritat de la raó? Com es veu reflectida en la pel·lícula?
* Quina discussió es produeix, a l’abadia benedictina, entre els representants dels diferents ordres religiosos?
* Quin és el pensament de l’inquisidor Bernat Gui respecte els heretges?
* Quin tipus de raonament fa servir Guillem de Baskerville per resoldre el misteri de l’abadia?
* Què volen dir les paraules finals d’Adso quan veu la noia?
* Com es reflecteix el nominalisme i la interpretació dels signes al llarg de la pel·lícula?
* Concepcions sobre l’amor, la dona, la sexualitat i l’ésser humà.
* Poder polític de l’emperador i poder eclesiàstic del Papa.
* Els franciscans i la crisi de l’escolàstica
* La pobresa evangèlica
* La bruixeria
* La presència de les idees clàssiques de Grècia i Roma en la cultura medieval.
* Referències a la literatura contemporània: Conan Doyle, Jorge Luis Borges, …
ORIENTACIONS PEL TREBALL
És un treball filosòfic, que cal que sigui molt ben redactat, acuradament escrit, ordenat, coherent, sòlid, ben argumentat, etc.
El film és una excusa per reflexionar sobre la filosofia medieval, la seva relació amb la filosofia grega, la síntesi amb el cristianisme, la crisi de la filosofia cristiana escolàstica, la presència dels primers elements de filosofia moderna i ciència, etc.
Els exercicis fets Joaquim!