TEXT 1
La rebel·lió dels esclaus en la moral comença quan el ressentiment mateix es torna creador i engendra valors: el ressentiment d’aquells éssers als quals els està vedada la veritable reacció, la reacció de l’acció, i que es rescabalen únicament amb una venjança imaginària. Mentre que tota moral noble neix d’un sí triomfant dit a si mateix, la moral dels esclaus diu no, ja d’entrada, a un «a fora», a un «altre», a un «no-jo»; i aquest no és el que constitueix la seva acció creadora. Aquesta inversió de la mirada que estableix valors —aquest necessari adreçar-se cap a fora en lloc de tornar-se cap a si mateix— forma part precisament del ressentiment: per sorgir, la moral dels esclaus necessita sempre primer un món oposat i extern, necessita, parlant fisiològicament, estímuls exteriors per a poder actuar en absolut —la seva acció és, d’arrel, reacció.
Friedrich Nietzsche, La genealogia de la moral
2. Explicar breument què vol dir en el text “noble” i “ressentiment”
– NOBLE: Aquell que fa el que creu que ha de fer, sense seguir a la resta, perquè creu que és el que està bé.
– RESSENTIMENT: Sentiment d’enveja i impotencia cap a la persona noble, ja que ell no pot ser “noble”. Aquell que es descriu com a resentit es “revela” ataquen a la noblesa.
TEXT 2
En l’home noble s’esdevé exactament el contrari: concep la idea de «bo» d’una forma prèvia i espontània, és a dir, a partir de la seva pròpia persona, i només a partir d’això es fa una idea d’allò que és «dolent». Aquest concepte de «dolent» d’origen noble i aquella idea de «pervers» sorgida de la perola de cervesa que és l’odi insaciable […] són molt diferents, per bé que ambdós termes, «dolent» i «pervers», sembla que es contraposen a la mateixa idea de «bo». Tanmateix, la idea de «bo» no és la mateixa: només cal que hom es pregunti qui és pròpiament «pervers» en el sentit de la moral del ressentiment. La resposta rigorosa és aquesta: precisament «l’home bo» de l’altra moral, precisament el noble, el poderós, el dominador, simplement que acolorit, interpretat i vist de reüll per la mirada plena de verí del ressentiment.
NIETZSCHE. La genealogia de la moral, I
2. Per què diu Nietzsche que aquell que la moralitat del ressentiment anomena «home pervers» és l’home noble mateix? (En la vostra resposta, haureu de referir- vos als aspectes del pensament de Nietzsche que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.)
Perquè com diu en el text, el terme “pervers” defineix als “nobles” per l’enveja i l’odi que els ressentits els hi tenen. Els nobles menyspreaven a als ressentits per ser inferiors. S’ha observat que les classes altes (aristocràtiques) agafen el títol de “bones” només per ser socialment superiors d’aquesta manera, els oprimits, que serien les classes baixes, adquireixen automaticament el títol de (dolentes).
Per tant, per a un ressentit, l’home noble és l’home pervers per pur odi i sentit de venjança per creure superioritat respecte d’ell.
TEXT 3
La indicació de quin era el bon camí me la donà la pregunta sobre quin significat tenien pròpiament des del punt de vista etimològic els termes referents a allò que és “bo”, encunyats per les diverses llengües. En aquest punt vaig descobrir que tots ells es referien a lamateixa transformació del concepte, que a tot arreu “noble”, “distingit” en el sentit corporatiu era el concepte fonamental a partir del qual s’havia desenvolupat el terme “bo” en el sentit de “psíquicament noble”, de “generós”, de “psíquicament distingit”, de “psíquicament privilegiat”. Aquesta transformació, duta a terme d’una forma inevitable, va sempre acompanyada d’una forma paral·lela d’aquella altra transformació que obliga els mots “vulgar”, “plebeu”, “baix” a convertir-se al cap i a la fi en el concepte “dolent”.
NIETZSCHE. La genealogia de la moral, I
- Per què diu Nietzsche que “ …vaig descobrir que tots ells es referien a lamateixa transformació del concepte … ? (En la vostra resposta, haureu de referir- vos als aspectes del pensament de Nietzsche que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.)
Nietzsche relaciona el concepte de “bo” amb els nobles, els que gaudeixen del lloc més alt socialment, que ells mateixos es van designar com que els seus actes eren els bons, els seus pensaments i accions eren positius, el que tenien pensaments negatius, de fracás, eren els esclaus, els de la classe baixa, els ressentits.
TEXT 4
Aquest problema referent als valors de la compassió i de la moral de la compassió (sóc un adversari del vergonyós efeminament modern dels sentiments) sembla que sigui d’antuvi només una cosa aïllada, un signe d’interrogació concret i determinat. Tanmateix, a aquell qui s’hi dediqui una vegada, a aquell qui aprengui a preguntar sobre aquest punt, li passarà el mateix que em passà a mi: se li obrirà una nova i immensa perspectiva, serà afectat per una possibilitat semblant a un vertigen, li naixeran tota mena de malfiances, de suspicàcies i de temors, vacil·larà la seva fe en la moral, en qualsevol moral, sentirà finalment la crida d’una nova exigència. Expressem quina és aquesta nova exigència: necessitem una crítica dels valors morals, cal qüestionar d’una vegada el valor intrínsec d’aquests valors. En aquest sentit, cal un coneixement de les condicions i de les circumstàncies de les quals sorgiren aquests valors, en les quals es desenvoluparen i canviaren (moral com a conseqüència, com a símptoma, com a màscara, com a esperit de Tartuf, com a malaltia, com a malentès, per bé que també com a causa, com a remei, com a estimulant, com a entrebanc, com a verí), un coneixement que fins ara no ha existit ni tan sols no s’ha cobejat.
Friedrich NIETZSCHE, La genealogia de la moral
- Expliqueu breument les idees principals del text.
Nietzsche intenta trobar l’origen dels conceptes de”bo” i “dolent” a través de la genealogia. Finalment va arribar a la conclusió que el terme “bo” donava peu a conceptes de noblesa, bondat; i d’aquesta manera els termes “dolents” donen peu a altres termes com “plebeu” , “inferior”, “fracàs”.
No totes les creences són les correctes per a tothom, és a dir, la societat ha d’apendre que tothom té dret de fer el que vulgui, si això per a ell és el correcte, encara que pels demés no.
La resposta al text 4 no queda gens clara.
Nietzsche fet!