Deures LOCKE, per Josep Brik

Pregunta sobre els textos de Jhon Locke (1,2,3,4,5,6)

1 i 2-Explica amb paraules teves les opinions de Locke de cada text.

TEXT 1: Locke ens diu en aquest fragment, que amb la jnostre ment només som capaços de capatr una petita part del que tenim en el nostre voltant.

En canvi, Descartes ens diu que no ens podem fiar dels nostres sentits, ja que es possible que ens enganyin, i que no són font de coneixement totalment segura.

TEXT 2: Locke ens parla i ens diu que les idees innates no existeixen. Diu que quan una persona neix, te la ment en blanc també anomenada tabula rasa i que mitjançant les exsperiències anem contruint la nostre ment. La realitat la veiem, la percebem a través de l’experiència, que fonamenta el coneixement.

Descartes, en canvi, defensa les idees innates.

TEXT 3: El text tracta de els 2 orígens de les idees venen de una experiència externa com les idees de sensació o l’experiència interna com les idees de reflexió. Les idees simples son rebudes per l’enteniment; si provenen dels sentits les anomenarem de sensació i si venen del reflex les anomenarem de reflexió.

Descartes en canvi, classifica les idees d’una altra manera:

Idees adventícies: són les idees que provenen de l’exterior.

Idees factícies: són idees creades per la nostra ment i poden ser verdaderes o falses com per exemple: una muntanya d’or o la Terra es mou al voltant del Sol.

Idees innates: idees verdaderes des de sempre.

TEXT 4: Les capacitats que tenen els objectes venen de les idees simples de sensació ja que són captades pels sentits. Aquestes capacitats dels objectes son anomenades i classificades com a qualitats primàries o secundàries. Les qualitats primàries són objectives, com la forma o l’extensió, i les qualitats secundaries són les subjectives formades per idees sensibles.

Per Descartes, el que són idees simples de sensacions de qualitats secundàries per a Locke, ell les anomena idees adventícies que son aquelles que provenen de fora, les sensacions que ens produeixen les coses.

TEXT 5: Locke creu que tots els homes són lliures i iguals, aquell govern on la lllibertat sigui molt menys restringida sera el govern ideal o perfecte. ENtre els homes han de pactar per aplicar la llei natural, que bdiu que totohom té dret a la seva lliubertat i les seves possesions.

En canvi, en aquest cas Hobbes, en referència a una frase d’un fragment seu ens diu “L’home és un llop per l’home”, Hobbes amb això ens vol fer veure que l’home per evitar conflictes, ha de pactar amb els altres una renúncia total de la llibertat i la felicitat per tal de poder viure amb seguretat. Hobbes creu que qui governa, ha de ser una persona que aporti seguretat a la resta. En canvi Locke, creu que qui governa, ha de ser una persona escollida per tots per tal de mantenir llibertat per tothom.

TEXT 6: Parlar també de la filosofia política de Locke, crewu que tothom pot tenir equivocacions, però si porten a un benefici propi la gent del poble pot dissoldre un govern i posar-ne un de nou, ja que així seria un tipus de democràcia.

Comparat amb Plató, per John Locke els bons governants són aquells que fan complir les lleis i fan allò que han de fer. S’han de preocupar pels ciutadans. En canvi, per Plató, els bons governants són els savis que saben el que és el bé i la justícia i podran fer lleis justes.

 

2- Relaciona les idees defensades en cada text amb les diferenbts opinions del llarg del temps, especialment amb Plató o DEscartes.

Una gran diferència entre Descartes i Locke, esta realacionada amb les idees innates. Descartes diu que existeixen aquell tipus de idees que son clares, simples i eternes, com per exemple el primer alumne que ha entrat a classe. Locke en canvi diu que aquestes idees no existeixen, perque per coneixer quina és aquesta idea hem de conèixer que és alumne, que és classe…

PEr Descartes hem de buscar una certesa absoluta, le vceritat indubtable i per això no podem guiar-nos dels sentits, sinò que hem de basar-nos en la raò. En canvio amb Locke no existeix, el coneixement que tenim es probable però no segur, per això ens hem de basar en la percepció visible.

 

Aquest article ha estat publicat en Filosofia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Deures LOCKE, per Josep Brik

  1. Joaquim diu:

    Correcte.

  2. josep1998 diu:

    corretgit joaquim

  3. Joaquim diu:

    El comparatiu molt fluix, cal anar fragment per fragment.

  4. josep1998 diu:

    FET!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Deixa un comentari