TEXT 1
Pregunta 2
2. Explicar breument què vol dir en el text “noble” i “ressentiment”
”Noble” és un valor moral que Nietzsche anomena a aquelles persones que tenen capacitat de crear moral i que fan les coses perque volen, que saben que no hi ha camí però no es desesperen, tracen el seu propi camí i viuen aquesta vida.
”Ressentiment” és un sentiment que és va acomulant a les persones que no són lliures moralment, és a dir, que necessiten seguir la pauta d’algú, que són esclaves, que necessiten un perquè per fer les coses i un camí de la vida traçat per seguir, que no són capaços de crear la seva propia moral i aquest sentiment s’acomula a causa de voler ser fort, lliure, valent, atrevit però no poder, perquè aquesta persona és totalment el contrari, dèbil, esclava…
TEXT 2
Pregunta 2
Per què diu Nietzsche que aquell que la moralitat del ressentiment anomena «home pervers» és l’home noble mateix? (En la vostra resposta, haureu de referir- vos als aspectes del pensament de Nietzsche que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.)
Cal fer un esment que per Nietzsche la moral és un invent, i que per tant, no existeix la moral verdadera, sinó que existeixen morals. El problema ve quan creiem que una de les morals és la verdadera i les altres són falses. Nietzsche diria que com que és un invent, és tant verdadera o tan falsa la teva moral com la dels altres, per tant, no intentis imposar a ningú una moral i menys una moral que nega aquesta vida, com ho és la moral feble.
Com he mencionat en l’exercici anterior la persona que no és capaç de crear la seva propia moral i necessita un líder per saber què ha de fer, té una moral feble, i a causa de l’enveja que té de l’home noble, que fa el que vol perquè vol, que no necessita a ningú que li digui què ha de fer… a la persona de moral feble se li acomula un sentiment de ressentiment que fa que vegi a l’home lliure i noble com un home pervers i intenta convence’s que la moral noble és la moral equivocada i dolenta, per això l’anomena moral perversa.
TEXT 3
Pregunta 3
Per què diu Nietzsche que “ … vaig descobrir que tots ells es referien a la mateixa transformació del concepte … ? (En la vostra resposta, haureu de referir- vos als aspectes del pensament de Nietzsche que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.)
Nietzche va voler saber l’origen de la moral i el va trobar a partir de llengüatge:
Va veure que ”bo”, en tots els llengüatges, englobava valors com clar, valent, recte, autèntic, amo, elevat, noble… i que dolent englobava valors com fosc, covard, tort, fals, esclau, baix, plebeu…
Això porta a Nietzsche a diferenciar dues morals, la noble, que conté els valors bons i la moral feble, que conté els valors dolents.
I doncs, quan es refereix a que va descobrir que tots ells es referien a la mateixa transformació del concepte és que en totes les cultures el concepte de ”bo” comportava valors que significaven valentia i fortalesa mentre que per contradicció, ser dèbil i covard són valors ”dolents”.
El que ha fet el cristianisme és una transvaloració on ha canviat el concepte de ”bo” per la seva moral que inclueix valors com dèbil, esclau, plebeu… I llavors la moral noble passa a ser el concepte de ”dolent” incluint els valors lliure, fort, valent. En unes altres paraules, el cristianisme ha fet una transvaloració on ha intercanviat els valors dels conceptes de ”bo” i ”dolent”.
TEXT 4
Pregunta 1
1. Expliqueu breument les idees principals del text.
Nietzsche creu que estem poc informats dels nostres valors morals i que hauriem de ser capços de poder fer una crítica als valors morals que hem establert i qüestionar-nos si són els adeqüats.
En les primeres línies del text Nietzsche ens diu que en el moment en què ens qüestionem la nostra moral pot ser que ens n’adonem que realment és un invent, i que realment no tenim res a seguir i una finalitat per fer les coses. Per això diu que podem sentir vertígen o perdre la innociència en la nostra fe moral. Però no per això hem de deixar d’inventar perquè és una característica dels humans inventar, i hem d’inventar una moral adeqüada, que s’adapti a les noves circumstàncies. Això ho podem fer a partir de l’estudi de com van sorgir les morals que hem establert i acceptat en la nostra cultura.
Molt bé.
Joaquim, últims exericis de filo fets!!!