Deures de Nietzsche

TEXT 1

1. Explicar breument què vol dir en el text “noble” i “ressentiment”

Noble: Concepte fonamental en la moral de Nietzsche. Representa l’orgull de ser superior, sense complexes de voler ser com el ramat. Oposat al conformisme, als camins coneguts, a la por al risc.

Ressentiment: És el sentiment que combina l’odi contingut a dins amb una certa impotència per treure’l obertament a fora. Això provoca una falsa resignació, una falsa humilitat. I per Nietzsche és la prova que la moral dels esclaus és dolenta i malaltissa.

TEXT 2

  1. Per què diu Nietzsche que aquell que la moralitat del ressentiment anomena «home pervers» és l’home noble mateix? (En la vostra resposta, haureu de referir- vos als aspectes del pensament de Nietzsche que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.

Nietzsche tracta d’explicar la formació, en termes històrics i psicològics, d’algunes nocions morals. En concret, tracta d’explicar l’aparició de la idees morals de “bo” i “dolent” tal i com les entén la nostra tradició judeo-cristiana. Nietzsche és un exemple de “pensador de la sospita”: tracta de mostrar que algunes de les concepcions que suposem naturals o necessàries tenen un origen determinat per certs fets històrics i per certs aspectes de la nostra psicologia.

Hi ha, segons ell, unes nocions a partir de les quals s’han format les nocions morals de “bo” i “dolent”. En el món clàssic no eren més que nocions relatives a les relacions de superioritat i inferioritat entre certes classes socials. Les classes aristocràtiques es consideraven a si mateixes com a “bones”, com a conseqüència de la seva superioritat social sobre els “dolents”, els oprimits, les classes inferiors. Aquesta superioritat implicava un seguit de capacitats (autonomia, confiança, creativitat) que eren típiques de l’home noble. En conseqüència l’home noble tenia raó en considerar-se així mateix superior. De la mateixa manera, el significat pre-moral de “dolent” no implicava una avaluació moral. L’home “dolent”, l’home baix era només l’home de la classe inferior que es veia privat de les capacitats i habilitats típiques de la noblesa. Ningú no associava aquesta inferioritat amb nocions com ara responsabilitat o culpa.

En aquest sentit de “noble”, els homes nobles menystenien els inferiors. Però no els feien moralment culpables per ser-ho. Aquest menyspreu no era un judici pròpiament moral.

TEXT 3

3.Per què diu Nietzsche que “ … vaig descobrir que tots ells es referien a la mateixa transformació del concepte … ? (En la vostra resposta, haureu de referir- vos als aspectes del pensament de Nietzsche que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.)

En aquest text, Nietzsche ens parla de la transvaloració, amb la qual estudiem els valors que formen les diferent morals.

Nietzsche busca l’origen de les morals, fixant-se en l’ús del concepte bé emprat en les diferents llengües. Va observar que per molt que els conceptes estiguessin estructurats de manera diferent segons la llengua, provenien de la transformació del mateix concepte.

És a dir que el concepte de bo de les diferents morals al final està fonamentat en els mateixos valors. Per totes les morals allò bo és generós, privilegiat, distingit, fort… A partir d’aquí va poder establir quins eren els valors que les diferents cultures consideren dolents, ja que si allò generós és bo, el que és egoísta és dolent de la mateixa manera que si ser fort és bo, ser dèbil és algo dolent.

TEXT 4

1. Expliqueu breument les idees principals del text.

Nietzsche exposa la seva visió utilitzant la genealogia com a mètode o camí  per trobar l’origen dels conceptes bo i  dolent.

A través de l’estudi de diferents llengües comprova com el terme bo havia significat “noble”, “distingit” i el concepte “dolent” s’havia entès com “baix”, “plebeu”, “vulgar”. Però s’ha de trovar la manera d’entendre que les nostres creences no tenen perquè ser les correctes i que tothom té dret a fer el que ell cregui que ha de fer, sense seguir el que tothom creu que és el bé.

Nietzsche creu que en general tenim poc coneixement de les morals, de la nostra pròpia i de les altres, i hem establert que només existeix la moral culturalment acceptada. És a dir en el nostre cas hem considerat moral només la religió. Nietzsche pensa que això és una error ja que ell creu en el relativisme moral.

 

Aquest article ha estat publicat en Filosofia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Deures de Nietzsche

  1. Joaquim diu:

    Molt bé.

  2. boplanas98 diu:

    Deures de Nietzsche fets!

Deixa un comentari