TEXT 1
2. Expliqueu breument el significat, en el text, de les expressions següents (entre 5 i 15 paraules en cada cas): a) «àmbit de la llibertat» b) «àmbit de la moralitat»
a) «àmbit de la llibertat»: l’individu té dret a la independència del seu cos i esperit. En aquests casos l’Estat no pot intervenir, només el propi individu.
b) «àmbit de la moralitat»: lliure de fer el que vulgui en la vida privada. Si les accions que es porten a terme perjudiquen a altres persones, llavors l’Estat pot intervenir.
TEXT 2
1. Explicar breument l’argument principal del text.
Mill es planteja quin és l’origen dels sentiments morals, és a dir, si aquests són innats en l’home o si són d’alguna manera adquirits, apresos. Ell està convençut que aquests sentiments no són innats sinó adquirits, el que passa és que després d’un procés tan llarg de convivència social, han acabat formant part de la nostra naturalesa. És a dir, són sentiments que surgeixen de nosaltres amb facilitat, però que al mateix temps poden ser treballats i cultivats fins a un alt nivell de desenvolupament.
Arriba un moment, doncs, en què a l’home ja li resulta natural sentir-se integrat dins de la societat on viu, i per això s’interessa pels altres i fa tot el possible per ajudar i ser útil a la societat.
El bé dels altres es converteix per a ell en una prioritat, a la qual ha d’atendre de forma natural i necessària. I tot com a fruit del progrés de la civilització i d’una educació cada cop més estesa, que ens porta a plantejar-nos els altres no com a rivals sinó com a iguals que tenen els mateixos objectius que nosaltres.
TEXT 3
2. Explicar breument què vol dir “benestar”, en la frase del text «Ell és la persona més interessada en el seu propi benestar».
En aquest text Mill, quan parla de benestar, es refereix allò que és bo i que ens és útil per a ser feliços. El benestar és l’estat en el qual es troba la persona, tant física com psicològicament.
TEXT 4
3. Per què diu Mill que quan la conducta d’algú no afecta els interessos d’altri «hauria de tenir una perfecta llibertat, social i legal, per fer l’acció»? (En la vostra resposta, haureu de referir-vos als aspectes del pensament de Mill que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.)
La llibertat és el bé més important a protegir, fins i tot a risc que l’individu malmeti la seva fortuna, la seva fama i la seva salut. La societat ja disposa de la llarga etapa de l’educació per reprimir i coaccionar l’infant, de tal manera que seguir fent-ho quan un és gran, converteix els ciutadans en criatures adultes. L’únic límit a la llibertat es justifica pel dany greu que es pugui fer a terceres persones.
Per poder determinar què és el correcte moralment, estableix un criteri únic, el Principi d’utilitat, que es basa en que s’han de realitzar preferiblement aquelles accions que afavoreixen la major felicitat pel major nombre de persones. Però Mill no defensa un utilitarisme de l’acte, sinó un utilitarisme de la regla o de la norma: examina quines normes de conducta estan d’acord amb la recerca de la màxima felicitat pel major nombre i quines no.
Bé, però només corregeixo deures i millores presentades fins el 13 de maig. Ho sento. Sou 77 per 8 exercicis, dues vegades, … multiplica. La nota és sobre els deures presentats fins el 13. Prepara l’Examen.
Modificat Joaquim.
Text 1 “perjudicar” en els dos casos, per tant és el mateix un àmbit que l’altre?
Resta bé.
Deures de Mill fets!