LOCKE

 

DEURES I TEXTOS AMB EXERCICIS DE JOHN LOCKE

1.- Els límits de les nostres capacitats
“Les nostres capacitats són les adequades al nostre estat i als nostres interessos. Perquè, tot i que la compressió del nostre enteniment quedi molt curta respecte a la vasta extensió de les coses, tindrem motius suficients per lloar el generós autor del nostre ser per aquella porció i grau de coneixement que ens ha concedit, tan per sobre de tots els altres habitants de la nostra morada. […] La làmpada que ens dóna llum brilla prou per a tots els nostres menesters.”
Assaig sobre l’enteniment humà, Introducció, n. 5.

1. Locke pensa que les capacitats de les persones estan molt reduïdes i són creades per Déu. Es simplifiquen en idees simples que ens arriben sense la necessitat de molta experiència, només am l’experiència de sensacions, sensacions que no poden ser descomposades en idees més simples.

2. Locke creu que les idees més simples són les simples que no poden descomposar-se en idees més petites mentre que la base de Descartes són les idees innates les úniques idees evidents i verdaderes que no cal demostrar.

2.- La ment, tabula rasa
“Suposem, doncs, que la ment sigui, com es diu, un paper en blanc, net de tota instrucció, sense cap idea. Com arriba llavors a tenir-la? D’on es fa la ment amb aquesta prodigiosa quantitat que la imaginació il·limitada i activa de l’home ha enregistrat en ella, amb una varietat gairebé infinita? A aquestes preguntes contesto amb una sola paraula: de l’experiència.
Assaig sobre l’enteniment humà, 1, 2.

1. Locke es refereix a la ment com a un espai buit, com a un paper blanc en que no hi ha res ni cap idea. Aquestes idees “s’escriuen” en el paper blanc a partir i únicament de l’experiència, per tant, no existeixen les idees innates per Locke. Tot el que es basa en la consciència prové exclusivament de l’experiència.

2. En canvi, Descartes pensa que existeixen unes idees innates que són el punt de partida de tot, mentre que per Locke la ment es crea a partir de les experiències que transcorren al llarg del temps.

3.- Els dos orígens de les idees
“L’enteniment no coneix cap idea que no sigui de les que rep d’un d’aquests dos orígens: «els objectes externs doten la ment d’idees i qualitats sensibles», que són totes aquestes percepcions diferents que es produeixen en nosaltres; i «la ment dota a l’enteniment amb idees de les seves pròpies operacions».
Assaig sobre l’enteniment humà, l.2, cap. 2, 5.

1. Per Locke, les idees simples, les que la ment no pot descompondre en idees més senzilles es diferencien en les idees simples de sensació, aquelles idees que provenen dels sentits i de sensacions exteriors, i les idees simples de reflexió, aquelles en que la ment és conscient de si mateixa i dels seus propis coneixements.

2. Per Descartes les idees innates són les idees simples de sensació de Locke, però Locke nega l’existència de les idees innates ja que per exemple, si algú no té la idea d’alumne no pot saber que hi ha un alumne que ha sigut el primer en entrar a classe.

 

Aquest article ha estat publicat en Filosofia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a LOCKE

  1. Joaquim diu:

    Correcte.

  2. mrovira98 diu:

    1,2,3 de Locke fets

Deixa un comentari