“El segon llibre de Poètica” d’Aristòtil és l’arma homicida i tracta de la comèdia i l’humor. El motiu per el qual es prohibit es perquè el tema del humor no esta ben vist per als monjos benedictins. El riure suprimeix la por i aquesta es necessària per tenir fe.
Baskerville sap en tot moment quina és la realitat del problema; Tot i així, per la pressió de l’església a de modificar o adaptar tot allò que realment sap que a succeït. A la pel·lícula, durant el judici i condemna a mort de dos monges dulcinistes i una jove acusada de bruixa Guillem es mostra ferm debat l’idea d’acusar d’assassins perquè sap que no han estat ells tot i que si són culpables de ser dulcinistes.
Els dominics i els franciscans discutien per la pobresa de l’època. L’església era rica i poderosa i tenia el control de molt bona part de l’economia d’aquella època, ja que pressionaven molt a la classe baixa mitjançant impostos. Els franciscans reclamaven a favor de la classe baixa i l’església més pobra, però els dominics no estaven d’acord. La pobresa era necessària per l’església per rendir el culte a Déu.
Els heretges eren els culpables dels crims segons l’inquisidor Bernat Gui ja que invocaven al Diable.
Baskerville durant el film sempre es basa en el nominalisme ; No redueix la seva investigació en acusar com l’església diu al Diable com a l’autor dels fets sinó busca investigar de manera real i fidel als seus principis.
Les paraules que diu“No he sabut mai el nom d’ella, però segueixo pensant en ella cada dia”. fan referencia a la noia, la qual és amb qui te la seva única experiència carnal i a qui dedica paraules d’amor i nostàlgia.
Si parlem en referencia als instruments de Baskerville, crida l’atenció com les lents o l’astrolabi son acusats per als monges com a instruments del diable i Guillem intenta ocultar-los.
El nominalistes creuen que els noms, els arquetips, les idees entre d’altres no existeixen com a tals amb una naturalesa pròpia, sinó que son noms buits que usem per a designar les coses. Així mateix, l’home nomes pot conèixer allò singular, material i no pas res mes enllà, perquè no existeix. Els noms són buits, son un principi d’economia, designem per anar bé, no per ontologia, perquè existeix una idea a la que s’assemblen.
Primer de tot, destaquem la dona com a una representació del mal; A la pel·lícula la comparen amb el diable. La sexualitat, tema directament relacionat amb la dona, es algo que t’allunya de Déu, per tant són temes prohibits. Tot i això, les idees i pensaments que tenen no van acompanyats de les seves accions. Molts d’ells abusen de la jove i pasen a ser pecadors. Respecte l’amor, com que Déu es considerat un ser suprem; l’amor a de ser cap a aquest; La manera d’estimar es estimant al progim.
En el moment on tots els franciscans que tenen ideologies empíriques apareix una crisi. Aquets estan trencant amb l’escolàstica la qual fomenta al raó a la fe per augmentar els dogmes del cristianisme que dit d’una altre manera vol dir refusar el coneixement.
Respecte el que fa la bruixeria , en el film la veiem reflexada a la noia que es acusada de ser bruixa ja que la troben o diuen trobar-la entre gats negres que es signe de bruixeria. En aquella època la bruixeria era una crisi espiritual que va provocar la mort de moltes innocents.
Justet
fet