EXERCICI 1.- Llegeix el fragment 4 i explica de què parla, què diu i què vol dir i explica per què distingeix els “llits” que fa l’artesà de la “idea de llit” de la qual es serveix. Què significa la frase final: “car no és la idea mateixa que fabrica l’artesà; això és impossible”
En aquest fragment, Plató parla sobre les ”idees” de les coses i les coses en sí. Aquest fragment ens posa els llits i les taules com a exemples, on ens fa veure que aquests dos objectes estan basats en una idea central o principal. Això significa que hi han moltes maneres diferents de fer un llit o una taula, amb diferent mida, diferent material, però sabem que aquesta cosa és un llit per la idea que hem creat. Aquests objectes no cal que tinguin unes qualitats determinades per saber que és, sino que ho sabem gràcies a la idea.
El que vol dir amb la última frase, és que, el que farà l’artesà serà una còpia de la idea, però no serà la idea en sí ja que aquesta és única.
EXERCICI 2.- Llegeix el fragment 1 i explica amb les teves paraules de quin tema tracta i quines són les idees principals del text que es defensen i amb quins arguments ho fa.
El tema que tracta és el coneixement del bé. Les idees principals són el coneixement del bé per que així la persona pugui conèixer l’essència de les coses i no viure en l’aparença ni tampoc com en un somni.
Segons Plató, un cop tenim el cos controlat, hem de buscar la felicitat de l’ànima. El bé per l’ànima és tornar del món de les idees d’on no hauria de sortir mai. Però per tornar al món ideal o al kosmos noetos ha de ser com abans de caure en el món de les coses o kosmos oratos,ja que l’anima en el món de les coses s’ha embrutit i s’ha de purificar.
Per Plató, el bé és el coneixement de les idees. L’ànima sent desig, gana, plaer, per estar a prop de les idees. El millor que una persona pot fer és dedicar-se al coneixement per així purificar l’ànima i arribar a l’essència de les coses.
Les idees estan estructurades de manera jeràrquica i totes estan “governades” per una idea principal que permet veure les altres idees. Aquesta idea és el bé, diu que si no coneixem aquesta idea no comprendrem res. Totes les idees estan per sota d’aquesta idea de bé.
En el mite de la caverna, per exemple, relaciona aquesta idea amb el sol. Si aquest s’apaga no podrem veure res més.
EXERCICI 3.- En el fragment 6 quina ontologia es es defensa?
Plató ens diferencia dues realitats, la ideal i la material.
Per ell, la realitat ideal és la més important de les dues, ens diu que la realitat ideal, és la de les idees, que es formada per coses perfectes, i úniques i diu què és eterna. A diferència d’aquesta, la realitat material, no és perfecte, neix i mor i no és eterna, les coses són plurals. També ens diu que el món de les coses es concret i el de les idees és abstracte (és el que pensem, imaginem).
Plató diu que les coses són una còpia de les idees, i per això s’assemblen les dues realitats, perquè nosaltres no captem les idees com el que són, captem les característiques a través dels sentits, podem dir que coneixem el món a partir de les seves ombres, perquè no sabem en realitat com és cada cosa.
EXERCICI 4.- Respon les dues preguntes del Text 7
1.-Què vol dir “per a nosaltres aprendre no és altra cosa que recordar”
Vol dir que el que fem a l’hora d’aprendre és recordar a través de la ment, a quina cosa s’assembla allò que veiem, mitjançant els sentits.
L’ànima ha caigut del món de les idees i vol tornar però per tornar s’ha de purificar i per fer-ho ha de recordar les idees que ha oblidat al caure al món de les coses. Esta presionada dins del cos i vol marxar, però per molt que el cos mori segueix transmigrant a un altre cos fins que es purifica. L’ànima és immortal i mor només quan s’ha purificat i pot tornar al món de les idees. L’ànima no ha perdut les idees només les ha oblidat i les ha de recordar.
La part superior de l’ànima és la part racional i per què aquesta assoleixi el coneixement ha d’aconseguir 3 virtuts ( excel·lència ).
Les 3 virtuts són les 3 parts de l’ànima:
Part racional → Prudència
Part irascible → Fortalesa
Part concupiscible→ Temperància
2.- Quin argument es fa servir per defensar que l’ànima és immortal?
Fa un comparació entre allò diví i immortal i allò mortal i esclau. Diu que quan l’ànima i el cos estan units un ha de ser l’amo, el que mana, i l’altre ha de ser l’esclau, el que obeeix. Llavors Plató pregunta qui dels dos té les característiques d’ allò diví i immortal i qui és el mortal. Clarament, l’ànima és allò diví, que no mor, i el cos és allò mortal, que acabarà morint. El cos, és manat per l’ànima fins que aquest mor i la seva ànima cap a altre cos ja que és immortal.
EXERCICI 5.- Llegeix el fragment 2 i explica què diu aquest text i què opina Plató sobre els governants més enllà del que explícitament apareix en el text.
Plató ens divideix la societat en tres grups:
-Governants, en major part tenen l’ànima racional i la virtut de la prudència, perquè són els que manen i han d’estudiar els moviments que fan per la societat.
-Guardians, els predomina l’ànima irascible, i tenen la virtut de la fortalesa, perquè són els defensors de la ciutat durant tota la seva vida fins la vellesa, però aquests segueixen els consells, o consignes que els dona l’ànima racional, o el que és el mateix, els governants.
-Poble, els hi predomina l’ànima concupiscible, i per conseqüent, la virtut de la temperança, treballen i fan el que volen, actuen una mica per impulsos, per això, han de seguir la racionalitat dels governants per tal de poder viure en harmonia amb tota la societat, i els guardians s’encarreguen de que la gent del poble tingui certa serenitat, i no cometi cap bogeria.
Val, correcte.
Joaquim corretgit
E1 No, per a Plató d’idea de llit només n’hi ha una, el que pot haver és distintes “imatges” de llit en funció de l’experiència sensible de cadascú amb els llits materials concrets.
E2 Relates i descrius el text, però no EXPLIQUES perquè és tan important la idea de Bé.
E3 No, has d’exposar que defensa el dualisme, què és etc.
E4 què vols dir amb “va perdent pel camí2? com és que l’ànima ha oblidat? com és que ho sabia tot? I hi ha un segon argument sobre l’immortalitat
E5 De què depèn la pertinença a una o altra classe social? què tenen a veure les tres classes amb les tres parts i virtuts de l’ànima?
Exercicis fets Joaquim!!