EXERCICI 4, per Marc González

Respon les dues preguntes del Text 7.

“Ben cert, afegí Cebes reprenent la paraula, si és veritat aquell argument que tu, Sòcrates, acostumes a repetir sovint, segons el qual per a nosaltres aprendre no és altra cosa que recordar, llavors cal necessàriament que en un temps anterior hàgim après el  que ens és recordat. Però això no és possible si la nostra ànima no existia en algun lloc abans de néixer en aquesta forma humana. D’on resulta que també així sembla probable que l’ànima és immortal. […]

– Veges-ho ara des d’aquest altre punt de vista. Quan l’ànima i el cos estan plegats, la natura disposa que l’un serveixi com un esclau i sigui manat, i que l’altra mani i faci d’amo. Si parteixes d’aquesta relació, ¿quin dels dos creus més semblant al que és diví i quin al que és mortal? ¿O no et sembla que el diví naturalment té la capacitat de manar i dirigir, mentre el mortal la d’ésser manat i servir com un esclau?

– A mi, sí.

– A quin dels dos s’assembla l’ànima?

– Evidentment, Sòcrates, l’ànima s’assembla al que és diví, i el cos al que és mortal.

– Examina ara, Cebes, féu ell, si de tot el que hem dit no ens en resulta aquesta conclusió: allò que més s’assembla al diví, a l’immortal, a l’intel·ligible, al que té una forma única i no es pot descompondre, al que és immutable i idèntic a ell mateix és l’ànima; en  canvi, allò que més s’assembla a l’humà, al mortal, al que té una forma múltiple i és inintel·ligible, al que es pot descompondre i mai no resta idèntic a ell mateix és el cos. […]

PLATÓ, Fedó

1.-Què vol dir “per a nosaltres aprendre no és altra cosa que recordar”

Plató esmenta aquesta frase, perquè ell diu que tothom té unes idees innates que van acompanyades dins de la nostra ment desde el moment en que naixem. La teoria de la reminiscencia diu que conèixer és recordar.  És a dir, quan nosaltres aprenem alguna cosa, relacionem aquesta nova cosa apresa amb la perspectiva que ja teniem del món, les idees. L’anima nomes ha de recordar les idees que ha perdut, les que ha oblidat. Quan aprenem alguna cosa, el que fem es recordar el que veiem a traves dels nostres sentits.

Perqué la part racional del anima aconsegueixi el coneixement ha de posseeir 3 virtuts:

Part racional → Prudència

Part irascible → Fortalesa

Part concupiscible→ Temperància

2.- Quin argument es fa servir per defensar que l’ànima és immortal?

Plató diu que el cos esta  format per dos parts, una part immortal que mai mor, és a dir la que mana i una altra que es esclava. L’anima i el cos quan estan junts, un ha de ser anomenat esclau i l’altre el que mana. L’anima procedeix del món de les idees i es immortal ja que mai desapareix, en canvi, el cos procedeix del món de les coses i es mortal ja que pot desapareixer. Diu que el cos procedeix del mon de les coses, un món que no ha existit sempre, es a dir, el cos mor.

-ANIMA es IMMORTAL

-COS es MORTAL

Aquest article ha estat publicat en Filosofia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a EXERCICI 4, per Marc González

  1. Joaquim diu:

    Ara sí.

  2. marcgv1998 diu:

    Corregit!

  3. Joaquim diu:

    I per què si ja tenim les idees de manera innata les hem de “recordar”? És que hem oblidat?
    Hi ha un segon argument.

  4. marcgv1998 diu:

    Exercici 4 fet Joaquim!

Deixa un comentari