Plató

EXERCICI 1.- Llegeix el fragment 4 i explica de què parla, què diu i què vol dir i explica per què distingeix els “llits” que fa l’artesà de la “idea de llit” de la qual es serveix. Què significa la frase final: “car no és la idea mateixa que fabrica l’artesà; això és impossible”

Aquest text tracta de les diferències entre idees i coses. Hi diu que mai l’artesà de llits podrà crear un llit igual al que volem o del qual ens servim ja que s’ha d’adaptar a la idea de llit que té. La distinció entre “llit” i “idea de llit” es troba en que l’artesà fent un llit, és a dir una cosa, està copiant la idea de llit, representan-la a la realitat. Fa aquesta distinció ja que la idea de llit no es pas concreta, és una idea que engloba totes les característiques de tots els llits del món però cap d’específica.

 

EXERCICI 2.- Llegeix el fragment 1 i explica amb les teves paraules de quin tema tracta i quines són les idees principals del text que es defensen i amb quins arguments ho fa.

Aquest text tracta sobre el coneixement autèntic de les idees, concretament de la de bé. El coneixement de la idea es basa ser capaç de diferenciar la idea de bé de les altres idees, de fonamentar les proves del nostre coneixement d’aquesta en l’essència i no en la seva aparença i de no assolir la idea donada per l’opinió sino per la idea en si.

 

EXERCICI 3.- En el fragment 6 quina ontologia es es defensa?

En aquest fragment es defensa l’ontologia dualista de Plató, l’idealisme, que dona més importància a les idees que no pas al món sensible, per ser les idees les que componen l’essencia, i les coses, ombres que captem amb els diferents sentits i poden ser enganyoses.

 

EXERCICI 4.- Respon les dues preguntes del Text 7

1.-Què vol dir “per a nosaltres aprendre no és altra cosa que recordar”

Recordem perquè l’ánima en ésser quelcom immortal ja sabia abans de quedar lligada al nostre cos el concepte que en “aprendre”, realment recordem

2.- Quin argument es fa servir per defensar que l’ànima és immortal?

El fet que anteriorment vam aprendre allò que ara recordem, demostra que l’ànima ja coneixia allò que hem recordat, i per tant si en cada moment de quedar lligada a un cos només està recordant semprehi ha un moment previ on va aprendre, d’això es dedueix que és immortal.

EXERCICI 5.- Llegeix el fragment 2 i explica què diu aquest text i què opina Plató sobre els governants més enllà del que explícitament apareix en el text.

En aquest text trobem l’obligació de Plató sobre els savis d’ésser governants en la seva utopia i els honors que li retrà la polis per la seva acció un cop morts o cessats del càrrec. Els savis segons aquest han de conèixer les idees i han de saber guiar els altres en el seu paper a la polis, han de ser persones que no es corrompin, per tant, que sempre cerquin el bé dels seus conciutadans i no pas el seu propi. Han de ser doncs homes dominats per la prudència.

Aquest article ha estat publicat en Filosofia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Plató

  1. Joaquim diu:

    Tot bé.

  2. vmartin13 diu:

    corretgit i actualitzat, revisa si no et sap greu els 3 exs nous

  3. Joaquim diu:

    Alerta amb la frase “Crec que vol dir que les representacions, a la realitat, de les idees no són iguals. Que aquestes són quelcom semblant a una adaptació de com se l’imagina cadascú.” És totalment incorrecte. Plató, considera que les idees no són representacions “de” la realitat, sinó que les coses són “còpia” de les idees (el llit concret que fa l’artesà pretén ser “una” còpia de la idea de llit). Parlar, per tant de “representacions de les idees” que no són iguals, és confús, ja que les “coses” més que “representacions” són còpies de les idees, i al dir “aquestes” no queda clar si et refereixes a les “idees” o a les “coses”, i la paraula “imagina” tampoc á fas servir adequadament, ja que Plató quan parla d’imaginació es refereix al coneixement sensible, al moment en el qual ens fem “imatges ” (de les ombres o qualitats sensibles) de les “coses”. Mira de redactar-ho de manera prou clara com que una persona que no conegui a Plató ho pugui entendre bé, sense cap confusió respecte el que exactament vol dir Plató. Refés. No redactis per “complir” amb els deures, redacta per “entrenar-te” a explicar bé Plató.

  4. vmartin13 diu:

    Exercici 1!

Deixa un comentari