Convocatòria de la VI Olimpíada de Filosofia de Catalunya

Amb algunes novetats que ja vam anunciar, convoquem la VI Olimpíada de Filosofia, una proposta per a alumnes de secundària dels centres educatius de Catalunya promoguda per la Societat Catalana de Filosofia, amb el suport de la Facultat de Filosofia de la UB i del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, i organitzada per professorat de filosofia de secundària. La informació general per a la participació en les diferents modalitats la podeu trobar a les Bases en aquest mateix bloc.

Tema

El tema de l’Olimpíada de Filosofia 2019 és Realitat i aparença en el món actual. Proposem el següent llistat de preguntes com a orientacions a l’hora de treballar el tema:

• Què és la realitat?
  • Hi ha una única realitat?
  • Hi ha realitat sense aparença?
  • És real allò que és aparent? I és aparent allò que és real?
  • Existeix una realitat d’allò no real?
  • Podem distingir entre real i aparent en l’actualitat?
  • Té més valor el que és real que el que és aparent?
  • Podem decidir què és real i què no?
  • La realitat és tal i com se’ns apareix?
  • És el món actual un món d’aparences i poca realitat?
  • Allò aparent ens condueix a allò real?
  • Hi ha diverses realitats (objectiva, subjectiva, intersubjectiva, combinada amb virtual) i una única aparença?
  • Construïm la realitat i construïm l’aparença?
  • L’aparença sempre enganya?
  • Allibera l’aparença o esclavitza?
  • La realitat és més important per les nostres vides?
  • L’aparença ens fa més sensibles a la realitat?
  • Podem conèixer la realitat o només l’aparença?
  • Es pot confondre allò real amb allò virtual?
  • La realitat virtual, és realitat o aparença?
  • Tot el que sabem de la realitat és una interpretació?
  • Tenim criteris per diferenciar la realitat del que no ho és?
  • És la realitat una al·lucinació compartida?
  • És la postveritat la nova realitat?
  • És possible diferenciar realitat d’aparença en les xarxes socials?
  • Els nostres perfils a les xarxes socials, són meres aparences?
  • Vivim a la caverna o fora d’ella?
  • Són les noves cavernes un refugi contra la realitat?
  • Són les xarxes socials el fonament de l’escepticisme en l’actualitat?
  • Podem identificar els fets en el món actual?
  • És possible conèixer la realitat en un món de fake news i postveritat?
  • És més rellevant per la vida la realitat virtual que la material?

Modalitats

Es convoquen quatre modalitats:

• Dissertació per a alumnes de Batxillerat
  • Dilema moral per a alumnes de 4t d’ESO
  • Fotografia filosòfica (individual)  i Vídeo filosòfic (VIdees)  (individual o en grup) per a alumnes de 4t d’ESO i de Batxillerat.

Inscripcions

Les inscripcions s’han de fer al formulari que trobareu a l’enllaç corresponent a l’apartat Convocatòria 2019 del blog a partir del 5 de novembre de 2018 i fins al 31 de gener de 2019.

La quota depèn del nombre d’alumnes participants i té en compte les línies de 4t d’ESO i de Batxillerat del centre, com segueix:

• Centres amb una línia d’ESO o de Batxillerat: màxim un alumne per modalitat.
  • Centres amb dues o més línies d’ESO o de Batxillerat: màxim dos alumnes per modalitat.

Les quotes de participació  són les següents:

• Un alumne: 30€ (una única modalitat)
  • Dos alumnes: 45€ (de diferents modalitats o de la mateixa)
  • Tres o quatre alumnes: 60 € (dos de cada modalitat o dos d’una i un d’altra)
  • Cinc o sis alumnes: 75€ (tres modalitats)
  • Set o vuit alumnes: 90€ (quatre modalitats)

Per ingressar l’import de la quota cal seguir les instruccions del formulari d’inscripció. Els centres podran obtenir la factura en el moment de la inscripció, sempre que triïn l’opció de pagament amb tarja Visa.

Certificat d’Activitat de Formació Permanent

El professorat responsable de la participació dels alumnes del seu centre en qualsevol modalitat, podrà sol·licitar el Certificat d’Activitat de Formació Permanent (30h). L’Olimpíada ha estat reconeguda com a tal pel Departament d’Ensenyament en Resolució del 19/10/2018. Un cop finalitzada l’Olimpíada 2019, a partir del dia 1 d’abril de 2019, el professorat interessat en obtenir el Certificat haurà d’enviar un missatge a inscripcions.olimpiada.cat@gmail.com.

Primera fase de participació

La primera fase de participació de les modalitats de dissertació i de dilema moral tindrà lloc el dia 14 de març de 2019 de 17 a 19:30 h. a la Sala Gran de la Facultat de Filosofia de la UB.

Horari previst:

17-17:30 h: Acreditació dels participants. Lliurament dels diplomes de participació de centre i dels obsequis.

17:30 h: Benvinguda. Lliurament de dilema i pregunta.

17:45 h: Realització de la dissertació i del dilema.

19:15 h: Lliurament de dissertacions i dilemes.

El lliurament dels treballs en fotografia i en vídeo tindran com a data límit aquest mateix dia. El procediment de lliurament es troba especificat en les bases corresponents.

Comunicació de finalistes

Es comunicaran els finalistes per a la defensa oral de les diferents modalitats entre els dies 23 i 25 de març en aquest bloc i també per correu electrònic al professorat dels alumnes seleccionats.

Segona fase de participació

La defensa oral dels finalistes de les diferents modalitats serà pública i tindrà lloc al hall del CCCB el dia 30 de març de 2019

Els criteris d’avaluació de la defensa oral es troben a l’apartat corresponent d’aquest bloc.

L’horari previst es comunicarà als finalistes i es difondrà en aquest bloc.

Els guanyadors seran els representants catalans que participaran en l’Olimpiada Filosófica de España que es celebrarà a Màlaga els dies 26, 27 i 28 d’abril.

És molt important que el professorat posi en coneixement de l’alumnat participant aquestes dates i compti amb el seu compromís que, en cas de guanyar, participarà en la fase final espanyola de l’Olimpíada i s’asseguri de la seva disponibilitat a viatjar en aquestes dates.