El primer màrtir de la ciència, d’Ángel Díaz

L’article titulat “El primer màrtir de la ciència” d’Ángel Díaz, del diari El Mundo, ens parla sobre Tales de Milet, que va ser el primer grec en predeir un eclipse de Sol.  És sorprenent com a l’antiguitat hi havia savis que tenien tants coneixements sobre els moviments i la naturalesa dels astres, sent que tenien uns escassos mitjans per poder fer les seves observacions i investigacions. L’any 585 a.C, Tales de Milet va predir un eclipsi de Sol tot i que els seus contemporanis encara no sabien predir aquest esdeveniment. És molt probable que Tales es basés en les observacions dels babilonis i que s’hagués basat en el cicle de Saros, però Otto Neugebauer al segle XX, va negar això i va dir que era probable que el sabés predir però que era impossible que hagués sabut exactament en quin lloc seria visible l’eclipsi. Segons Plutarc, Tales va ser el primer en esbrinar que  els eclipsis solars es produeixen amb el pas de la Lluna davant del Sol. Gràcies a això, molts savis es van començar a plantejar preguntes sobre els astres. Amb aquesta afirmació, Tales estava parlant de dos cossos sòlids i no de déus. Tot i això després de Tales molts grecs seguirien divinitzant els astres. Els filòsofs de Grècia es van basar en el descobriment de Tales, un d’ells va ser Anaxàgoras, que va deixar constància de que els eclipsis es produeixen pel pas d’un astre davant d’un altre.

Anaxàgoras va ser el primer teòleg de la història en argumentar que l’origen de totes les coses no podia ser cap compost o element material sinó un força superior que ell va anomenar Nous.  L’any 467  a. C. gràcies a l’observació d’un meteorit va comprovar que els cossos celests estan formats per roques i que per tant La Lluna i el Sol no podien ser divinitats sinó cossos sòlids.  Segons ell, el cosmos es va originar amb una massa de matèria, en la qual els seus elements estaven barrejats i sobre la qual i va actuar Nous i va crear un remolí en el seu centre. Llavors les substàncies lleugeres es van separar de les pesades i aquestes últimes van crear la Terra. Ell deia que de la Terra havien nascut la Lluna i altres astres. Algunes de les teories actuals, com la de la formació de la Lluna, es van basar en la teoria d’Anaxàgoras. Anaxàgoras va poder explicar com es produïen els eclipsis. En els solars va encertar ja que es va basar en la teoria de Tales de Milet; però en els lunars es va equivocar. Això va fer que la gent es mentalitzés que la Lluna i el Sol no eren més que simples roques i no divinitats com creien en aquella època. Aquestes idees el van fer portar a la presó amb la qual cosa va ser el primer pensador assetjat per les seves idees sobre la Lluna. D’aquesta manera, es va aprovar una llei que prohibia ensenyar teories sobre els astres que discrepessin sobre la religió atenesa. Plató i Aristòtil van rebutjar  aquesta idea,  per a ells el cosmos s’havia originat d’una forma menys caòtica.

Filolau de Crotona creia que tant la Terra com el Sol, la Lluna i els cinc planetes llavors coneguts,  giraven al voltant d’un foc central, Hèstia, situat al cor de l’univers, cosa que volia dir que pensava que els astres eren cossos amb moviments. La secta dels pitagòrics deien que la Lluna era un mirall de la Terra i que allà anaven a parar els espèrits dels morts, idea que fins fa poc es creia a Nepal. Filolau va descobrir que la Lluna triga el mateix temps en girar sobre el seu eix que en completar una òrbita al voltant de la Terra; per tant vol dir que nomès veiem una sola cara de la Lluna. Si estiguéssim a la Lluna i estiguéssim el temps suficient sobre qualsevol punt de la seva superfície, veuríem com es succeixen el dia i la nit, també en l’anomenat lloc obscur. A més a més, Filolau va afirmar que la ciència necessita l’observació experimental i no només el raonament.

En aquell moment, ningú no buscava una explicació a les irregularitats de la Lluna, més enllà de les explicacions relacionades amb els mites i la religió. Tot i així Demòcrit, vaafirmar que les taques de la Lluna eren muntanyes, teoria que més tard descartaria Aristòtil dient que la Lluna no podia tenir imperfeccions. A ple segle XIX, la gent creia que habitaven unicorns a la Lluna, a causa d’una sèrie d’articles científcs publicats al diari “The Sun” amb el nom del prestigiós astrònom John Herschel. Encara que les teories d’aquells savis, no eren del tot certes, si que és veritat que han servit de base per a la creació de les teories que coneixem avui en dia. Ells es van interessar pels moviments astrals i van passar aquest interés a les generacions futures.

Fragment del mural anomenat “Anaxàgoras” pintat per Eduard Lebiedzki sobre un dibuix de Carl Rahl, a la Universitat d’Atenes.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

La biblioteca d’Alexandria

Alexandria per aquell temps va ser la ciutat més gran del món. Va ser manada construir per Alexandre el gran, senyor de Grècia, Egipte i part de la India, però amb la seva mort a l’imperi s’hi va establir Ptolemeu Sòter. Ptolemeu es va disposar a fer d’Alexandria el nou centre de la cultura grega. Va començar a construir una gran biblioteca que es va ampliar sota les ordres del seu fill, Ptolemeu Fidelf, fins a ser una de les meravelles del món antic. En la construcció de la biblioteca es van gastar importants sumes de diners. Alexandria enviava al món sencer agents compradors de textos i donava treball a molts copistes. La biblioteca es va convertir en la peça principal del Museum o temple de les muses. Però no es tractava d’un museu en el sentit modern de la paraula, sinó de la primera universitat que ha existit en el món. Tenia aules de lliçons, instruments astronòmics, sales de dissecció, jardins botànics i zoològicss.

Existien en el Museum quatre departaments principals: de literatura, de matemàtiques, d’astronomia i de medicina. Els salaris del personal docent i investigador procedien directament del rei, i eren suficients per assegurar tota la facilitat en l’ensenyament i la investigació, a més d’una vida fastuosa per mestres i científics. Els mateixos ptolemeus, assistien als banquets que eren un element de la vida acadèmica, i durant els quals la conversació permetia intercanvis de punts de vista i experiències entre els homes de les quatre facultats diverses. Molts homes talentosos van ser atrets per la biblioteca; per això els homes més talentosos del món van anar algun cop a la seva vida allà.

Eratòstenes va dur a terme algunes activitats científiques, mentre ocupava el càrrec de bibliotecari i també l’astrònom Conó de Samos als volts del 245 a.C , que va identificar una nova constel·lació i l’anomenà la cabellera de Berenice, en reconeixement de l’esposa de Ptolemeu. El 47 aC, les tropes de Juli Cèsar incendien la flota d’Alexandria. El foc s’hauria propagat al moll i hauria destruït una part de la biblioteca. Centenars de llibres sobre astronomia van convertir-se en cendra aquell fatídic dia.

Biblioteca d’Alexandria

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , | 2 comentaris

Equinocci

L’equinocci (en grec Ισημερί) és cadascun dels dos moments de l’any en què el sol creua l’equador celeste. Durant els equinoccis, la nit i el dia tenen la mateixa durada a tot el món, excepte en els pols. Tot i així els països més allunyats de l’equador tenen els dies una mica més llargs ja que el Sol triga més en sortir i en pondre’s. La paraula “equinocci” ve del llatí aequinoctium i significa “nit igual”. Hi ha dos equinoccis:

L’equinocci de primavera o equinocci vernal es produeix al voltant del 21 de març quan el Sol creua l’equador celeste, passant de l’hemisferi sud al nord. A l’hemisferi nord marca l’inici de la primavera.

L’equinocci de tardor es produeix al voltant del 23 de setembre quan el Sol creua l’equador celeste passant de l’hemisferi nord al sud.  A l’hemisferi nord marca l’inici de la tardor.

Els equinoccis també poden considerar-se com dos punts en el cel. Són els punts on l’equador celeste talla a l’eclíptica. En astronomia, aquest punts s’anomenen punt Àries o punt vernal (l’equinocci de primavera) i punt Libra (l’equinocci de tardor). Això és degut a que fa uns dos mils anys, els equinoccis marcaven els inicis d’aquestes constel·lacions.

En els equinoccis el Sol surt exactament per l’Est i es pon per l’oest. Els equinoccis poden tenir lloc en diferents dates, això és degut als diferents calendaris empleats. La majoria dels països utilitzen el sistema gregorià de 365 dies i 366 quan l’any és de traspàs. Els equinoccis es retarden 6 hores cada any i un dia cap enrere els de traspàs. S’afegeix aquest dia per corregir la desviació gradual dels equinoccis durant les estacions.

Moltes cultures celebren l’equinocci de primavera com l’inici de la temporada de creixement i plenitud, és el cas de la Pasqua.  A l’Iran i l’Afganistan l’equinocci vernal marca l’inici de l’any nou. A més, en els equinoccis se solen realitzar observacions astronòmiques de gran importància.

Imatge dels equinoccis

L’eclíptica, el zodíac i els equinoccis

Publicat dins de General | Etiquetat com a | 1 comentari

Eratòstenes de Cirene

Eratòstenes (en grec Ἐρατοσθένης) va ser un important astrònom, geògraf, matemàtic i filòsof grec, que va néixer l’any 284 a.C a Cirene, una colònia grega sota domini del faraó Ptolemeu III. Va passar la major part de la seva vida a Alexandria. No només va dominar les ciències, sinó també la poesia, la filosofia i la filologia per la qual cosa va ser anomenat “Pentatleta”, que era el nom que rebien els vencedors dels jocs olímpics.  Vivia a Atenes fins que va ser cridat a Alexandria (245 a.C) per educar els fills de Ptolemeu III i per dirigir la biblioteca de la ciutat, on va romandre fins al regnat de Ptolemeu V Epífanes.  Va ser molt famós en el camp de les matemàtiques perquè va saber calcular el famós algoritme, a l’any 230 a.C, que portava el seu nom (sedàs d’Eratòstenes), utilitzat per trobar els nombres primers, i perquè va imaginar un instrument que ell va anomenar Mesolabi, instrument de càlcul utilitzat per determinar dues mitjanes proporcionals entre dos segments donats. Va ser el primer a establir la longitud de la circumferència de la Terra (252.000 estadis: 40.000.000 de quilòmetres) amb un error d’uns 90 quilòmetres respecte a les estimacions actuals.

També va calcular la obliqüitat de l’eclíptica per mitjà de l’observació de les diferències entre les altituds del Sol durant els solsticis d’estiu i hivern. La seva tasca com a músic va ser molt celebrada per Ptolemeu i Porfiri, que relaten com Eratòstenes va escriure un llibre en el que tractava les proporcions musicals mitjançant una teoria especial. Un altre treball astronòmic va ser una copilació en un catàleg de prop de 675 estrelles. Va crear un dels calendaris més avançats per a la seva època i una història cronològica del món des de la guerra de Troia. Va realitzar investigacions en geografia dibuixant mapes del món i va descriure la regió d’Eudaimon (actual Yemen) a Aràbia. També va calcular la distància al Sol en 804.000.000 estadis i la distància a la Lluna en 780.000 estadis. Es va quedar cec a causa d’una malaltia freqüent a la vall del Nil, i sembla ser que aquest va ser el motiu que el va conduir a posar fi als seus dies, desesperat en no poder llegir els seus llibres preferits. Eratòstenes va morir per inanició el 194 a.C a Alexandria.

El seu interès per les matemàtiques el dugué a redactar l’obra ‘’Platònic’’ (Πλατωνικός), i un tractat de geometria ‘’Sobre les proporcions’’ (Περἰ μεσοτήτων). Va escriure la obra “Geografia” (Γεωγραφικά) . Aquesta obra anava precedida d’un tractat de caràcter físic i astronòmic: “De la mesura de la Terra” (Περὶ τῆς ἀναμετρήσεως τῆς γῆς) on hi havia les mesures de la circumferència de la Terra, i de les distàncies del Sol i de la Lluna, així com de la grandària d’aquests astres i de les mesures relatives als eclipsis totals o parcials. També va escriure l’obra ‘’Catasterismes’’ (καταστερισμοί), on fa una descripció fabulosa de les constel·lacions i les seves estrelles. També cal destacar obres com “els Vencedors olímpics” (Ὀλυμπιονῖκαι), on esmenta als guanyadors de les olimpíades i altres temes relacionats. i les “Cronografies” (Χρονογραφίαι). També fou un reconegut poeta. Són cèlebres el seus “Hermes” i “Erígone”. Va escriure una obra en 12 llibres dels que probablement les obres “Ἀρχιτεκτονικός” i “Σχευογραφιχός” en són parts.

Esfera Armil·lar

Eratòstenes va inventar cap al 255 aC. l’esfera armil·lar o gnòmon, que encara s’utilitzava al segle XVII. Ell va utilitzar aquest instrument per a diverses observacions astronòmiques una de les més importants va ser la que el va conduir a la determinació de l’obliqüitat de l’eclíptica. Una esfera armil·lar, que ve del llatí armilla (braçalet) és un instrument astronòmic format per cèrcols (anomenats armil·les) que representen els cercles més importants que es poden considerar sobre l’esfera celest. S’utilitza per representar de forma aproximada el moviment dels cossos celestes al voltant de la Terra o el Sol i els moments dels equinoccis i els solsticis.

Mesura de la Terra

Una de les seves principals contribucions a la geografia va ser la mesura de grandària de la la Terra. Eratòstenes, estudiant els papirs de la biblioteca d’Alexandria, va trobar la dada segons la qual, a la ciutat de Syene (l’actual Assuan) els raigs solars al migdia del dia del solstici d’estiu (l’actual 21 de juny) hi cauen verticalment, de tal manera que penetren fins al fons dels pous, per més profunds que siguin, i els objectes no hi produeixen cap ombra. Eratòstenes llavors va esperar el solstici d’estiu al migdia a Alexandria per veure si s’esdevenia el mateix, i s’adonà que això no passava: a la seva ciutat els objectes feien una ombra amb un angle de 7º 20′ amb la vertical, és a dir la cinquantena part de tot el cercle.

Eratòstenes suposà correctament que si el Sol es troba a gran distància, els seus raigs en arribar a la Terra hi havien d’incidir paral·lelament. Si, en canvi, la Terra fos plana, com es creia en aquella època, no s’haurien de trobar diferències entre les ombres projectades pels objectes a la mateixa hora del mateix dia, independentment del punt d’observació. Tenint present que totes dues ciutats són gairebé sobre el mateix meridià. A partir d’aquí necessitava saber la distància sobre el terreny en línia recta entre Syene i Alexandria. Amb aquesta dada podria calcular la longitud total del cercle màxim de la Terra.

Eratòstenes envià diversos ajudants seus a mesurar la distància entre les dues ciutats. Amb aquestes dades pogué deduir la circumferència de la Terra, uns 250.000 estadis, és a dir 40.000 quilòmetres. Eratòstenes (tenint presents els recursos de l’època) va obtenir un resultat amb una excel·lent exactitud: menys d’un 1% d’error.

Imatge d’Eratòstenes

File:Eratosthenes.bjb.svgImatge de la medició de la circumferència de la Terra

Imatge d’una esfera armil·lar

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , | 39 comentaris

Pervivència en l’art

Hi ha molts artistes que s’han inspirat en l’univers per fer grans obres d’art. Aquest és el cas d’en Jon Lomberg, un artista espacial nord-americà i periodista científic. Va ser director col·laborador artístic de Carl Sagan per a més de vint anys i el 1998, la Unió Astronòmica Internacional va nomenar un asteroide amb el nom de Lomberg en reconeixement als seus èxits en la comunicació de la ciència. Però no és l’únic artista que pinta l’univers ja que també n¡hi ha d’altres. Potser és per la bellesa que té o perquè simbolitza un món inmens comparat amb els humans, el cas és que cada vegada hi ha més artistas contemporanis que es senten atrets per la màgia i la infinitat del cosmos.

Acreció” de Don Nixon

Les Plèiades” de David Egge

Caçadors i flotadors” d’Adolf Schaller

 

 photo b21970d2-8e7c-47eb-9b64-8b479233232c_zps950c6300.jpg

Estrella pulsar de neutrons” de Don Davis

 

 photo 1452a160-e5d4-4b0a-a885-3257fea7941b_zps5ee57ff8.jpg

Regresió infinita“, Jon Lomberg

 photo aa40452b-5c9d-400d-afb7-deb96a4a8682_zps81d4c097.jpg

Cúmul globular“, de Anne Norcia

 photo 3a769b47-ee1b-4d86-90ea-70233c0654b4_zps3b1873d3.jpg

La nebulosa” de John Allison

 

 photo d4881107-a98d-4462-928b-2d69dd6dd95a_zpse1901dc2.jpg

Cervell còsmic” de Jon Lomberg

 photo 5d46ae41-5545-46e5-822b-e4fb7e665fab_zpsd17d9a93.jpg

Europa, de Jon Lomberg

 photo 1c29a875-a0e5-4f82-89dc-33248a1076c1_zps119b16ef.jpg

Io, de Jon Lomberg

 photo f8c4d59a-cbd9-402f-afbd-ab9b31fe31f3_zps5ecb1997.jpg

Mol·lècules en els cometes, de Jon Lomberg

 photo 494f0b63-5f76-4b00-8798-d5169e3390db_zpsff3ef4f5.jpg

La Via Làctea, de Jon Lomberg

 photo 34e63a8b-9973-43b0-92c3-e3c6b45d0b40_zps0d742524.jpg

El gran eclipsi, de Jon Lomberg

 photo 00b657c8-1654-4a0c-9fec-7f3e3485885c_zps15fb6e0f.jpg

Astronomicum Caesarium, de Petrus Apianus

Diana observant a Endimió dormint de Victor Florence Pollet

La caigudade Faeton” de Peter Paul Rubens

File:Fragonard aurore.jpgAurora de Jean Honoré Fragonard

Las Pléiades de Elihu Vedder

Iris” de Charles Hayter

Hèlios” d’Anton Raphael Mengs

Gea“, per Anselm Feuerbach

“Urània” al Museu del Louvre

File:MAN Atlante fronte 1040572.JPGAtlas Farnesi de Nàpols

Retrat al·legòric de Urània, de Luis Tocqué

Estàtua d’Urània, al Museu Arqueològic de Madrid

 

 

Publicat dins de General | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Parlem per Skype amb Antoni Janer

)

El dimecres 1 de maig vàrem fer una entrevista a Antoni Janer Torrens, professor de clàssiques a Mallorca que té un bloc anomenat Batecs clàssics, a través del Skype. En Toni ja ha publicat diversos articles a la coneguda revista Sàpiens, i ens va enviar un correu dient que s’havia mirat el nostre bloc i li havia agradat molt i que havia fet un article fa temps anomenat Les històries que amaguen les estrelles.

Ha estat mai en un observatori?

Bé, jo no sé si heu estat mai a Mallorca.

No, no hem estat.

Bé, resulta que a Mallorca jo visc al centre de l’illa, a Sineu, i resulta que a deu kilòmetres d’aquí hi ha un observatori a Costitx que és molt famós, jo no ho sabia, a nivell europeu i de fet fa dos mesos hi vaig anar. És un dels observatoris que treballa per als asteroides d’Europa. I de fet és molt interessant perquè és poc coneguda aquí, a nivell local, la tasca d’aquest observatori i realment és sorprenent. El que passa és que jo, encara que he estudiat i investigat la relació entre la mitologia i l’astronomia, he de dir que sóc bastant dolent a l’hora de reconèixer les constel·lacions. No sé si us passa a vosaltres?

Doncs no, no les reconeixem molt bé, però ara ja una mica millor.

El que passa és que també el que comento en el reportatge moltes vegades has de posar molta imaginació per veure el cel les figures dels personatges mitològics. No? Per exemple en el tema de l’astronomia tot i que la majoria de noms són de procedència clàssica, els grecs i els llatins, bé, sobretot els grecs, el que van fer va ser traslladar al seu àmbit tots els coneixements que ja havien adquirit els sumeris, que van ser els pioners. És molt curiós perquè allà on els sumeris veien un carro, els grecs veien l’Óssa major, i has de posar-hi molta imaginació per veure una óssa allà on els sumeris en principi… el carro si que és fàcil de veure. És clar, d’aquí a veure una óssa, doncs devien de tenir molta imaginació. Per ventura els grecs igual es drogaven, no ho sé.

Què és el que més li fascina de tot l’univers?

De l’univers, més que res… a mi aquest reportatge el vaig escriure perquè sempre m’havia cridat l’atenció que la majoria de constel·lacions i estrelles rebien noms de personatges mitològics, sobretot de la mitologia clàssica, i a partir d’aquí em va cridar molt l’atenció i vaig començar a investigar i vaig quedar sorprés de com el firmament és com un llibre obert que parla de la nostra història, de totes les civilitzacions. A mi em va agradar fer el símil de que, a part de ser un llibre obert, cada estrella és com una espècie de far que de nit s’il·lumina i ens recorda la nostra història; això sempre m’ha cridat l’atenció.

Per què creu que la galàxia Andròmeda rep aquest nom? És per la proximitat que té de la constel·lació anomenada amb el mateix nom?

Això… ho he estat mirant i la veritat és que no t’ho sabria contestar. El que sí que us puc dir és que, jo l’única informació que tinc és de la constel·lació d’Andròmeda que agafa el nom de la noia que va salvar Perseu. El fet de que a una galàxia se li posés el nom d’Andròmeda no sé si vosaltres sabeu l’any que es va descobrir la galàxia.

Doncs no, no ho sabem.

El que passa és que segurament quan es va descobrir aquesta galàxia es va seguir la tradició de posar noms clàssics, que és el que passava en l’època moderna.

Per què creu que els romans anomenaven als planetes “Planetes errants”?

Sí, el nom de planetes he de dir que és d’origen grec, no romà. Pel que jo tinc entès, abans els planetes no eren els actuals planetes. Uns quants sí, però hem de tenir en compte que imperava la teoria geocèntrica del món, per tant el Sol i la Lluna eren considerats planetes també. Els grecs en observar el firmament van constatar que hi havia una zona, on hi havia una sèrie d’astres que tenien un moviment propi independent i anaven al seu aire, perquè ens entenguem, anaven sense rumb i els van posar el nom de planetes per això.

Per què els grecs quan miraven les constel·lacions podien imaginar les formes dels herois i personatges mitològics? Quin paper jugava la mitologia en l’astronomia?

Això és molt important i interessant perquè abans us comentava que el firmament és un llibre obert sobre la història de les civilitzacions. Quan els grecs van començar a catalogar les estrelles van agafar elements que els eren propers, familiars, i van posar noms de personatges del seu imaginari col·lectiu, de la seva cultura. De fet això encara continua passant. En aquest observatori de Costitx, he vist que molts asteroides agafen noms de personatges importants de la nostra història, per exemple fa sis anys quan en Rafa Nadal, el tennista, va començar a despuntar aquest observatori en va descobrir un i li va posar el nom de Rafa Nadal. També hi ha un asteroide que es diu Bruce Springsteen, un altre que es diu Ramon Llull, un altre crec que es diu Eric Clapton… Això no és casual, ja que el que es tracta és de seguir aquesta tradició clàssica de posar noms que formen part de l’imaginari popular d’una cultura, en aquest cas de la cultura grega que posa noms com Perseu, Andròmeda… que eren personatges que tothom coneixia i formaven part d’aquest imaginari col·lectiu grec.

Vostè sap quin és el mite que predomina més en les constel·lacions?

No t’ho sabria dir, perquè, més que predominar, els herois més importants de la mitologia grega hi són per el que he dit abans. Un dels més principals és Perseu.

Per què els asteroides tenen un origen mitològic? És perquè estan a prop d’alguna constel·lació o per alguna característica que tenen que els fa semblar als personatges mitològics?

Més que mitològic, jo el que sé, és que els pocs que darrerament s’han descobert en aquest observatori agafen noms de personatges, més que mitològics, moderns, però, perquè, en certa manera, volien seguir la tradició però l’han adaptat als nous temps. Per això tenim personatges amb el nom de Rafa Nadal, Ramon Llull, Galileu i altres. El que no sé si a en Rafel Nadal, quan van descobrir aquest asteroide, li van demanar permís. Però a part tenen una nomenclatura numèrica especial i és la tradició que se segueix.

Per què els planetes, els estels i els satèl·lits tenen noms mitològics?

Els planetes van rebre el nom, més que personatges, de déus, que ens han arribat amb el nom del sedàs clàssic. Saturn, Júpiter, Neptú… perquè els planetes eren els que destacaven més en el firmament i en certa manera, per honrar els déus els van posar el seu noms.

Per què era tan important per als grecs i romans els astres? Què representaven per a ells?

No només per als grecs i per als romans, per les primeres cultures, els sumeris. Ens hem de situar en aquell moment, clar que avui en dia la gent dóna l’esquena al firmament, sobretot les grans ciutats on hi ha una gran contaminació lumínica. Ens hem oblidat que vivim en un entorn natural i curiosament, paradoxalment, ara li donem l’esquena. Però abans el poble estava pendent del firmament, amb una espècie de fascinació, ja que el firmament no deixa de ser un espectacle visual, però també fort perquè tothom estava pendent de si plovia, si tronava, si hi havia tempestes… El comportament del firmament condicionava la vida de les persones perquè tothom estava pendent del camp, si hi havia inundacions podia ser un gran problema, si hi havia un eclipsi… Després va entrar l’astrologia, perquè hem de recordar que en un principi astronomia i astrologia s’agafaven de la mà, si hi havia un eclipsi la gent tenia por perquè això podia significar una mala temporada i fins i tot podia ser interpretat, si hi havia rei, que aquest podia ser destronat… Hi van haver una sèrie de circumstàncies que va fer que tothom estigués pendent del firmament.

Per què grecs i romans van assignar un origen mitològic a cada signe del zodíac? Què significava per a ells l’horòscop?

Quan els grecs, seguien la tradició dels sumeris, van començar a catalogar el firmament es van adonar que hi havia una zona per on transitaven els planetes i el Sol, que avui en dia no és un planeta però abans sí que ho era. Aquesta zona, que era com una espècie de cinturó, li van posar el nom de zodíac. Zodíac, que com bé sabreu, en grec vol dir camí dels estels i no és casual que aquest cinturó es dividís en dotze parts, perquè el número dotze a l’antiguitat era un número molt important. El sistema duodecimal no sé si sabeu l’origen del sistema duodecimal. Si agafem la mà i amb el dit polze comptem les falanges de cada dit, ens surt dotze. El dotze és un número predominant a l’antiguitat per això que us he dit, perquè la mà era el principal instrument per comptar. També el dia que té dotze hores durant el dia i dotze durant la nit. Per què una hora té 60 minuts? Doncs com que comptem dotze falanges en cinc dits, multipliquem dotze per cinc i ens dóna seixanta. La segona part de la pregunta no sé si l’he contestada. En un primer moment l’astronomia i l’astrologia anaven agafades de la mà i a partir del zodíac, van començar a fer interpretacions sobre el destí de la gent a partir del moviment dels astres i del zodíac. Aquí van començar, en certa manera, les supersticions.

Quina importància tenia pels navegants el cel a l’hora d’orientar-se?

El firmament era com una espècie de brúixola per quan sortien a la mar. De fet, a l’Odissea també hi ha referències en les que Odisseu anomena una sèrie de constel·lacions. Els navegants havien de saber situar les constel·lacions perquè els feia de brúixola. Aquesta tradició després seria recollida, quan al segle XV, van començar les expedicions per descobrir el nou món hi havia una part que no es van poder catalogar des de la zona d’Alexandria i aleshores els europeus van descobrir noves constel·lacions i també van continuar posant-hi noms de personatges mitològics, seguint aquesta tradició. Després també una altra cultura que va fer aportacions molt importants van ser els àrabs. Moltes constel·lacions són d’origen, no només grec, sinó àrab. Per exemple la constel·lació d’Altair, no recordo molt bé el que significa però té una etimologia i moltes altres. El que passa és que, per proximitat cultural, ens fixem més en les de procedència clàssica.

Què creu que era més habitual estudiar a l’antiga Grècia i a l’antiga Roma, l’astrologia o l’astronomia? Per què?

Jo sé que a Roma, els romans van fer poques aportacions a l’astronomia perquè eren més supersticiosos i si que van donar molta importància a l’astrologia i de fet moltes apoteosis… no sé si sabeu que en morir un emperador generalment se’l convertia en déu en una cerimònia. A vegades moltes apoteosis es traduïen per haver vist al firmament un estel fugaç o un altre moviment d’estrelles que feia que la gent ho interpretés com un presagi que indicava que aquell déu o aquell personatge havia de ser deïficat.

Com és possible que a l’antiga Grècia i a l’antiga Roma ja sabessin que la Terra era rodona?

Bé, això, no sé ben bé quin va ser… a Alexandria! sabeu que va ser un focus intel·lectual molt atractiu i allà i va haver un personatge, no me’n recordo del nom, que ja va intuir que la Terra era rodona i va haver un altre personatge, Aristarc, que va defensar la teoria heliocèntrica, que deia que no era veritat que la Terra fos el centre de l’univers sinó que la Terra era un planeta que girava al voltant del Sol. Aleshores no li van fer cas i després això Copèrnic, al segle XVI, ho recuperaria, però qui ho va interpretar va ser Galileu. En el seu moment se li va atribuir tot el mèrit, però en realitat va ser Aristarc qui ja ho va dir, el que passa és que no se li va donar prou importància.

Doncs, moltíssimes gràcies per contestar a les nostres preguntes.

De res.

Publicat dins de Entrevistes, General, Part pràctica | Etiquetat com a , , , | 4 comentaris