Avaluació, de la normativa a l’aplicació

Avaluació segons normativa:

2.3 L’avaluació ha de tenir un caràcter formatiu, regulador i orientador del procés educatiu, i la informació que proporciona ha de permetre no tan sols millorar els aprenentatges de l’alumnat sinó també els processos d’ensenyament emprats i la pràctica docent. L’avaluació ha de constatar l’assoliment de resultats de l’aprenentatge.

2.4 L’avaluació ha de ser, també, diferenciada per les matèries del currículum, a i de constatar els avenços de l’alumnat en cadascuna. Els referents per a l’avaluació són l’assoliment de les competències bàsiques i els criteris d’avaluació de les matèries. Així mateix s’han de tenir en consideració els diferents elements del currículum, el treball fet a classe i l’interès i l’esforç per progressar demostrat per l’alumne/a.

Avaluació segons l’aplicació:

L'avaluacio segons SAGA

Les diferències entre el discurs i la realitat han arribat a extrems molt preocupants. Nosaltres ens esforcem en treballar de forma rica i estimulant, integrant els coneixements de les diferents assignatures, cercant un aprenentatge basat en les competències, procurant una avaluació reguladora i formativa. Ens costa molt i molt, ens hi trenquem les banyes, ens hi deixem nits de son. No ens en sortim, però fem camí. Després de mesos de feina, però, el Departament ens demana que tot convergeixi en la tria d’una lletra d’entre cinc.

Crec que fa 20 anys, quan era professor de BUP, era gairebé igual, tot i que llavors tenia 9 números i ho feia en un disquet.

Potser ens ho hauríem de fer mirar, això de l’avaluació.

L’hora del conte

“Si un alumne de tres a sis anys té un taller d’empresa; si a primària pot crear cooperativa a l’aula, si sap dissenyar un producte i presentar-lo al mercat, si visita empreses i rep gent del món de l’empresa que li expliquen com s’han transformat en accions les grans idees, a secundària sistematitza els coneixements i a la Formació Professional es prepara per ser protagonista de la seva formació i del seu futur”.

Consellera Irene Rigau dixit. Viure per veure.

Famílies i TIC

Els pares i mares de l’AMPA de l’Institut Joan Amigó van organitzar una jornada adreçada a la comunitat educativa del centre sobre les TIC i el futur dels joves en un món digital. Una trobada inicialment informal, que es va anar convertint en un esdeveniment més “mediatic” degut a la presència de Dolors Reig i a la difusió que en van fer els organitzadors.

Agraït per haver pensat que els podia ajudar, no saps mai en aquestes intervencions quin impacte tindran en les famílies. Una cosa sempre queda clara després de sessions amb pares i mares: és necessària una major implicació de les famílies en el coneixement de les eines i els entorns digitals en els que viuen el seus fills. Crec que moltes pors i dubtes s’esvairien amb més coneixement de la cultura digital.

L’administració i les comunitats educatives hi tenen un paper fonamental. Suposo que els docents, també, en els nostres centres. Una feina pendent, en molts casos.

Eix ensenyament del pla de Govern 2011-2014

L’educació: aposta de país

Aquest eix es divideix en 6 àmbits, els quals tenen un total de 15 objectius.

Àmbits

  • 2.1 Dret a l’educació
    - Millorar la satisfacció de les famílies en l’elecció de l’escola dels seus fills i filles.
    - Facilitar i promoure la implicació de la família en el seguiment de l’evolució acadèmica i personal de l’alumne.
    - Desenvolupar el Servei d’Educació de Catalunya amb la col·laboració de la iniciativa social.
  • 2.2 Èxit escolar
    - Establir la competència lectora com a eix vertebrador de l’aprenentatge.
    - Identificar els problemes i les dificultats d’aprenentatge de l’alumne, i promoure la seva atenció immediata.
    - Potenciar el talent al llarg de tot el sistema educatiu.
  • 2.3 Centres de qualitat
    - Prioritzar l’aprenentatge de les competències bàsiques.
    -  Millorar la formació inicial i contínua dels professors i especialment dels equips directius del centre, en el marc de l’autonomia de centre.
    - Establir uns horaris escolars més eficients i adaptats a les necessitats de les famílies
    - Fomentar el bon comportament en els centres.
  • 2.4 Formació professional
    - Promoure la Formació professional.
    - Potenciar la formació d’adults.
  • 2.5 Adminsitració educativa
    - Fer de l’administració educativa una administració eficaç i transparent.
  • 2.6 Universitat
    - Impulsar mesures que millorin l’eficàcia i l’eficiència del sistema universitari català.
    - Desenvolupar un model universitari que opti per l’excel·lència, la captació de talent i la internacionalització de les institucions universitàries, la seva oferta acadèmica i l’ R+D.

Pla de Govern 2011-2014

He trobat aquestes dues referències a les TIC: en el 2.3 diu “Promoure l’aplicació de formes d’aprenentatge associades a l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació”. I en el punt 2.5, diu “Dissenyar nous models d’edificis i equipaments escolars més versàtils i funcionals, adequats a les TIC i que incorporin nous espais i entorns d’aprenentatges.”
Vol dir això “descongel·lar” el Projecte eduCAT1x1? Significa incorporar els 100 centres que van fer totes les gestions per a incorporar-se al projecte fa cinc mesos? Significa obrir la digitalització als centres de primària que volien participar-hi? Tot indica que no. Més aviat confirma que la digitalització de les aules ha deixat de ser una prioritat a ensenyament.