Els vídeos per a la ciutadania del Projecte eduCAT1x1

Entre el Departament i Talència vam fer uns vídeos per a explicar què és el Projecte eduCAT1x1 a les persones que no en formen part, a la ciutadania en general. És una visió institucional a grans trets, no una visió detallada o crítica. Segur que hi  manquen coses, persones, punts de vista… però és una fotografia possible de com està el projecte o de com estava fa uns mesos, quan es va fer la gravació i la producció.

A mi em va tocar sortir i, no puc negar-ho, em fa força vergonya de trobar-me ara a la pantalla de l’ordinador. Sort que hi ha molts altres agents: alumnes, docents, pares, tècnics…

Però per altra part, crec que en aquest projecte hi ha moltes persones que s’hi han compromès personalment, que hi han “posat la cara” de veritat, tot i que no surten en el vídeo. Moltes persones anònimes que s’hi han compromès, en el seu centre, en la seva comunitat educativa, en el seu equip docent. Molts alumnes i famílies, també.

Vídeos del Projecte eduCAT1x1

Vídeos del Projecte eduCAT1x1

http://www.presentacio.educat1x1.cat/

Perquè no tots els que hi participen hi estan compromesos. Ni als centres, ni a l’administració, no ens enganyem. N’hi ha molts que hi participen, certament, però no n’hi ha tants que s’hi comprometen. Recordeu que la gallina participa quan fa un ou i que el porc es compromet quan fa un pernil. Fer de gallina és fàcil; si fas de porc, t’hi van moltes coses. De fet, després de comprometre’t, et canvia la vida. Després de comprometre’t amb la digitalització et canvia el teu centre i la teva aula. Ja sabem que aquest projecte no és el millor, però és el possible i només amb el compromís de molts arribarà a bon port.

És per aquestes persones compromeses en la digitalització de les aules que em sembla que cal aguantar aquest rubor que et fa aparèixer en els vídeos. Encara que només sigui una forma indirecta de donar-los sincerament les gràcies pel seu esforç invisible i fonamental, el que produeix canvis i millores.

La tercera renovació pedagògica

El vídeo recull el discurs d’Irene Rigau, Consellera d’Ensenyament, en la sessió inaugural del curs de formació en direcció de centres educatius en la seva primera edició. Reflexiona sobre la funció directiva i les polítiques educatives del nou govern, fonamentant-les en l’ideari de la LEC. La direcció política de l’educació eé defensada en base a la legitimitat democràtica que emana del Parlament.

Exposa la consellera que la LEC ha estat legitimada pel Parlament de Catalunya amb un 85% de suport parlamentari. I això obliga a la seva aplicació. Que els sindicats s’oposessin al Parlament i en demanessin la seva retirada fou, en paraules de la Consellera, “una experiència inexplicable”. No sé si aquesta és la manera de recuperar el diàleg amb els docents i els sindicats, però el temps ho dirà.

Per altra part, em sembla que el discurs val la pena de ser escoltat i reflexionat: política educativa, autonomia de centres, funció directiva, ensenyament públic, formació dels docents, etc. La Consellera té una visió de la política educativa que vol. Això em sembla magnífic, tot i que no és la meva, és la que han votat els catalans.

Però la LEC no és la finalitat, és el mitjà. L’eina per a fer “la tercera renovació pedagògica“. No us perdeu els darrers cinc minuts del discurs. Déu ni do, l’ambició de la nostra Consellera.

Em quedo pensant en la crida a la tercera renovació pedagògica, que serà metodològica i organitzativa segons Irene Rigau.

Doncs, vinga, tots a treballar fort.

Una visió actualitzada del Projecte eduCAT1x1

El Projecte eduCAT1x1 va estar concebut per anar evolucionant a mesura que es va implementant. Això significa una concepció en “beta permanent” amb tots els avantatges d’incorporació de millores, rectificacions, etc. i els desavantatges de la provisionalitat, de les incerteses, dels canvis, etc.

Malgrat que aquest projecte es fruit del treball distribuït de moltes i moltes persones, David Medina, com a Cap del Servei d’Innovació i Recerca i Xavier Kirchner, com a director d’IMAE i impulsor del projecte, són les dues persones que congrien l’eduCAT1x1. Clar que no és la visió del projecte, però indubtablement és una de les més rellevants.

És per això, que us convido a visualitzar la darrera versió d’aquest marc conceptual del Projecte eduCAT1x1 que conec. Es tracta d’una exposició feta en la Universitat Pompeu Fabra, en el marc del Màster de Formació del Professorat en Matemàtiques. Podríem dir que és un estat de la qüestió, amb les seves llums i ombres, segons la visió de dos dels seus màxims responsables, que no és poc en uns moments d’incertesa respecte a la seva continuïtat.

No sé si és prou entenedor per a persones que no estan immersos en el Projecte eduCAT1x1, ja que falta l’exposició pública que ells dos van fer. Jo hi visc completament immers -nit i dia!- i, a cada transparència, hi afegiria una explicació, una glossa, un comentari, una ampliació. O una crítica.

Espero que a tu també et desperti les neurones! 🙂

D’educació a ensenyament, de moment

Hi ha una estudiada ambigüitat en l’arribada del nou govern a la Generalitat. Per una part, una declaració explícita de continuïtat. En educació és ben clara la tasca de desplegament de la LEC que haurà d’assumir Irene Rigau, la nova consellera. Una llei, per cert, que és ben seva i que Ernest Maragall gairebé ha imposat al col•lectiu docent, assumint-ne el cost polític. Per altra part, accions amb caràcter més simbòlic, que apunten a un cert “desmantellament” del llegat socialista, com ara la setmana blanca, el calendari escolar o el nom del departament. Una mica en la línia de la limitació de velocitat, les càmeres a les comissaries dels mossos o l’impost de successions.

Probablement, amb el Projecte eduCAT1x1 ens trobarem en un escenari semblant. Una continuïtat necessària de la digitalització de les aules i de la millora de les infraestructures tecnològiques dels centres i una gestualitat de cara a posar de manifest la voluntat de fer un nou vestit al projecte tal com ha estat implementat aquests divuit mesos.

Perquè un afebliment o discontinuïtat en el desplegament del Projecte eduCAT1x1 seria un error de primera magnitud. La millora de les infraestructures TIC dels centres i la seva connectivitat, el desplegament de recursos educatius digitals, la necessària reconversió professional dels docents en la societat del coneixement o l’apropament de l’escola a la societat són propòsits irrenunciables que poden ser vehiculats a través d’aquest projecte.

Tinc l’esperança que aquest inicial joc polític i gestual vingui, en pocs dies, acompanyat d’una proposta coherent i aplicable per a donar continuïtat al projecte i per a redreçar-ne aquells aspectes que són clarament millorables. Amb tots els canvis de persones i estructures que es considerin necessaris, per descomptat.

Més de 600 centres, 100.000 alumnes i famílies, 5.000 docents hi estan involucrats en el seu dia a dia. A més a més de nombrosos formadors, empreses, fabricants, proveïdors, distribuïdors, etc. Això exigeix més que gestos o desmantellament. Exigeix decisions responsables i valentes. Crec que molts les esperem.


Visit Projecte eduCAT1x1