Category Archives: Xarxa

Història de Nadal digital


http://www.youtube.com/watch?v=tgtnNc1Zplc

En efecte, la tesi final és clara: Os tempos mudam, o sentimento continua o mesmo. I la publicitat, també!
Vull dir que estem tots encantats donant sortida, enviant i rebent aquest vídeo, per altra part divertit i magnífic, que recull una pila de reclams publicitaris d’empreses dures en el món de la tecnologia i Internet.

Jo em pregunto si aquest vídeo anunciés Telefónica, El Corte Inglés, Iberia, Abertis i Microsoft… la comunitat 2.0 es dedicaria a enviar-lo a tort i a dret? Si acabés amb la marca La Caixa Exentric, també s’enllaçaria. Jo crec que no. Tenim una clara consciència de què és publicitat i màrqueting a la televisió, la premsa escrita o la ràdio. Però potser ens manca encara reflexió sobre la dimensió social i cultural de la societat del coneixement. És a dir, ens manquen competències digitals

Em sembla que ens prenem massa alegrement aquest tema a Internet, un mitjà molt poderós de publicitat i completament desregulat. La mitjana d’anuncis d’aquests deliciosos tres minuts és difícil de superar. No subestimem el poder viral que té la nostra contribució a la seva expansió. Crec que molts es sorprendrien.

‘Entrevista oberta’ sobre el Projecte #eduCAT1×1

Tal com s’explica en el bloc d’Educació, s’ha iniciat la tercera ‘Entrevista oberta’ a la ciutadania i està dedicada al projecte eduCAT1x1. Així doncs, fins el 13 de juliol, es podrà preguntar a Jaume Graells, director general de l’Educació Bàsica i Batxillerat, qüestions d’interès en relació al projecte eduCAT1x1.  Les deu preguntes més votades es respondran en el canal d’Educació a Youtube partir del 15 de juliol.

Com s’indica en el portal de la Generalitat:

“Per participar-hi cal tenir un compte de GMail i plantejar preguntes concretes sobre el Projecte eduCAT1x1. Qualsevol queixa o comentari no es tindrà en compte en el procés de participació. També és imprescindible mantenir en tot moment el respecte i no ofendre ni atemptar contra cap persona.”

Segurament no és l’espai per al professorat implicat, però segur que ho és de la ciutadania informada. No dubto que les respostes del director general m’interessaran, però, de fet, m’interessaran molt més les preguntes. Seran un termòmetre de quins temes preocupen a la ciutadania posada en les TIC en relació al projecte.

Debat obert

També és possible que els docents aprofitin aquesta oportunitat per a expressar les seves crítiques al projecte o a la gestió que en fem del desplegament. També serà, doncs, un termòmetre de l’estat del projecte.

Però igualment ho serà de la qualitat de la crítica que el projecte genera. I això també ho trobo molt interessant. Veurem què en surt de tot plegat.

Educació i tecnologies

Tasques urgents:

  • Difondre i compartir una visió més àmplia i profunda de les TIC potenciant les seves dimensions metodològiques i competencials.
  • Introduir elements de racionalitat i coneixement respecte a l’escàs impacte de les TIC en el paradigma educatiu.
  • Liderar i gestionar canvis educatius sistèmics, assumint que les TIC, encara que puguin arribar a ser-ho, no han estat fins ara agents del canvi.

L’agenda del dia a dia no ens hauria d’hipotecar l’agenda a mig termini o a llarg termini.

Jornada de protecció de dades

La reflexió sobre els nous hàbits socials nascuts al voltant de la xarxa és absolutament imprescindible. Afecta a tots els estaments socials i a totes les edats. Cadascuna amb la seva especificitat. La Comissió de Llibertats i Informàtica és una organització no governamental dedicada a la defensa del dret fonamental a la protecció de dades de caràcter personal. Juntament amb l’Agència Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) i el Departament d’Educació van organitzar una Jornada sobre la protecció de dades de caràcter personal entre els menors i adolescents en l’ús de les TIC. Van presentar-hi uns manuals adreçats a nens i joves sobre la gestió de les dades a la xarxa.

Un cop fullejats poden semblar paternalistes des d’un punt de vista dels joves áltament socialitzats en les tecnologies digitals. Però també poden ser considerats una bona eina per aquells que s’inicien a Internet. És possible que els primers lectors interessats siguin els docents que (encara) estan al marge de tot el món digital o els pares que no són conscients de com tots aquests temes afecten directament els seus fills.

A mi em sembla que per deixar constància de la importància del tema s’abusa de la perillositat i s’apel·la massa als sentiments, creant un clima poc adequat al coneixement i reflexió serena sobre els usos de la xarxa.

El vídeo que trobareu a continuació, que forma part d’una campanya de sensibilització feta per www.protegeles.com és una mostra del que explico.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/iiTXEFKLbmE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Linkedin, de franc?

Pel que fa a les condicions d’ús:

No tienes que entregar ningún material a LinkedIn, pero si lo haces (incluyendo contenidos, ideas, conceptos, técnicas e información generados por el Usuario) nos otorgas, tal como lo haces al suscribir este Contrato, el derecho no exclusivo, irrevocable, perpetuo, a nivel mundial, ilimitado, sujeto a cesión o sublicencia, totalmente pagado y libre de derechos de regalías para copiar, mejorar, distribuir, publicar, eliminar, retener, agregar, utilizar, comercializar dicho material, mediante cualquier forma conocida o que pueda ser descubierta en el futuro, sin que sea necesario otro consentimiento, notificación y/o compensación de ninguna índole.

Pel que fa als drets de Copyright dels usaris:

Esta licencia incluye, entre otros, el derecho de LinkedIn a reproducir, representar, adaptar, traducir, digitalizar, utilizar para fines publicitarios, ya sean comerciales o no, sublicenciar o transferir el contenido relacionado con cada Usuario (esto incluye información, fotos, descripciones, criterios de búsqueda, etc.) sobre todos o parte de los Servicios y/o en cualquier lista de correos de LinkedIn y, en general, a través de cualquier medio de comunicación (correo electrónico, SMS, MMS, WAP, Internet, CD Rom o DVD).

Un exemple sobre els “serveis gràtis” que ofereixen les empreses a la xarxa.

Que cadascú tregui les seves conclusions.

Ni nadius, ni residents… competents digitals.

Una competència és la combinació d’habilitats pràctiques i cognitives interrelacionades amb coneixements, valors, actituds i emocions, els quals són mobilitzats conjuntament per actuar de manera eficaç i eficient. Un competent digital, en conseqüència, és aquella persona que és capaç de fer això amb uns mitjans i en un context digital. I això no té res a veure amb la data de naixement, amb les hores d’exposició a la xarxa o amb l’ús concret de determinats dispositius, eines o jocs.

La capacitat de mobilitzar molts tipus de coneixements, d’afrontar situacions i problemes en l’àmbit digital i tecnològic, de regular la dimensió cognitiva i emocional en funció d’uns interessos, cobra el seu veritable sentit si és tractada en el marc del saber i no de la dimensió generacional.

Tothom pot ser competent digital: només cal que n’aprengui. Sembla senzill i ho hem complicat a base de bé!

Competència digital

He desenvolupat una mica més el tema dels nadius digitals en el blog en castellà.

UrbanLabs al Citilab de Cornellà

Tres conferències (Esteve Almirall, Alberto Ortiz de Zárate, Michel Bauwens) + quinze presentacions breus + sis grups de treball = 100 persones inquietes i creatives a UrbanLabs en el Citilab.

Taller UrbanLabs educació digital

Enric Sanabre em va proposar d’encarregar-me del taller d’educació digital. Un repte i un compromís. No sóc la persona adequada per a valorar-ho, però jo vaig aprendre moltes coses. I en vaig pensar d’altres.

Si no coneixes Citilab et pensaràs que és un niu de tecnòlegs, pero no és veritat: és un exemple de bona pedagogia que posa al centre les persones i els seus projectes.

Cinc idees clau sobre l’escola a PodCamp Barcelona 2008

Podcamp Barcelona 2008

Cinc idees clau sobre l’escola que els no-docents haurien de cosnèixer per a poder pensar i opinar sobre educació per compte propi. Una conversa encetada al Podcamp Barcelona 2008

1. L’escola contribueix a la custòdia, a la socialització (enculturació) i a l’aprenentatge en igual proporció. Cap d’aquestes dimensions no és exclusiva de l’escola.

2. L’escola és alhora una institució i un servei. La satisfacció dels usuaris està sempre subordinada al grau de respecte als principis educatius i ètics que fonamenten la institució escolar.

3. L’escola implica tothom però amb demandes antagòniques. És un sistema de naturalesa inestable.

4. L’escola es veu afectada per accions en tres àmbits que són paral•lels: les estructures i el management, els continguts i les finalitats, i el paradigma educatiu.

5. L’escola no pot canviar-se a si mateixa. Cap dels seus actors i agents no està preparat per a una educació que encara no existeix.

 

 

El Masnou, Barcelona 26-28/9/08
Centre cultural Ca n’Humet
Carrer de Fontanills, 77-79