Category Archives: eduCAT1x1

Eix ensenyament del pla de Govern 2011-2014

L’educació: aposta de país

Aquest eix es divideix en 6 àmbits, els quals tenen un total de 15 objectius.

Àmbits

  • 2.1 Dret a l’educació
    – Millorar la satisfacció de les famílies en l’elecció de l’escola dels seus fills i filles.
    – Facilitar i promoure la implicació de la família en el seguiment de l’evolució acadèmica i personal de l’alumne.
    – Desenvolupar el Servei d’Educació de Catalunya amb la col·laboració de la iniciativa social.
  • 2.2 Èxit escolar
    – Establir la competència lectora com a eix vertebrador de l’aprenentatge.
    – Identificar els problemes i les dificultats d’aprenentatge de l’alumne, i promoure la seva atenció immediata.
    – Potenciar el talent al llarg de tot el sistema educatiu.
  • 2.3 Centres de qualitat
    – Prioritzar l’aprenentatge de les competències bàsiques.
    –  Millorar la formació inicial i contínua dels professors i especialment dels equips directius del centre, en el marc de l’autonomia de centre.
    – Establir uns horaris escolars més eficients i adaptats a les necessitats de les famílies
    – Fomentar el bon comportament en els centres.
  • 2.4 Formació professional
    – Promoure la Formació professional.
    – Potenciar la formació d’adults.
  • 2.5 Adminsitració educativa
    – Fer de l’administració educativa una administració eficaç i transparent.
  • 2.6 Universitat
    – Impulsar mesures que millorin l’eficàcia i l’eficiència del sistema universitari català.
    – Desenvolupar un model universitari que opti per l’excel·lència, la captació de talent i la internacionalització de les institucions universitàries, la seva oferta acadèmica i l’ R+D.

Pla de Govern 2011-2014

He trobat aquestes dues referències a les TIC: en el 2.3 diu “Promoure l’aplicació de formes d’aprenentatge associades a l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació”. I en el punt 2.5, diu “Dissenyar nous models d’edificis i equipaments escolars més versàtils i funcionals, adequats a les TIC i que incorporin nous espais i entorns d’aprenentatges.”
Vol dir això “descongel·lar” el Projecte eduCAT1x1? Significa incorporar els 100 centres que van fer totes les gestions per a incorporar-se al projecte fa cinc mesos? Significa obrir la digitalització als centres de primària que volien participar-hi? Tot indica que no. Més aviat confirma que la digitalització de les aules ha deixat de ser una prioritat a ensenyament.

Els vídeos per a la ciutadania del Projecte eduCAT1x1

Entre el Departament i Talència vam fer uns vídeos per a explicar què és el Projecte eduCAT1x1 a les persones que no en formen part, a la ciutadania en general. És una visió institucional a grans trets, no una visió detallada o crítica. Segur que hi  manquen coses, persones, punts de vista… però és una fotografia possible de com està el projecte o de com estava fa uns mesos, quan es va fer la gravació i la producció.

A mi em va tocar sortir i, no puc negar-ho, em fa força vergonya de trobar-me ara a la pantalla de l’ordinador. Sort que hi ha molts altres agents: alumnes, docents, pares, tècnics…

Però per altra part, crec que en aquest projecte hi ha moltes persones que s’hi han compromès personalment, que hi han “posat la cara” de veritat, tot i que no surten en el vídeo. Moltes persones anònimes que s’hi han compromès, en el seu centre, en la seva comunitat educativa, en el seu equip docent. Molts alumnes i famílies, també.

Vídeos del Projecte eduCAT1x1

Vídeos del Projecte eduCAT1x1

http://www.presentacio.educat1x1.cat/

Perquè no tots els que hi participen hi estan compromesos. Ni als centres, ni a l’administració, no ens enganyem. N’hi ha molts que hi participen, certament, però no n’hi ha tants que s’hi comprometen. Recordeu que la gallina participa quan fa un ou i que el porc es compromet quan fa un pernil. Fer de gallina és fàcil; si fas de porc, t’hi van moltes coses. De fet, després de comprometre’t, et canvia la vida. Després de comprometre’t amb la digitalització et canvia el teu centre i la teva aula. Ja sabem que aquest projecte no és el millor, però és el possible i només amb el compromís de molts arribarà a bon port.

És per aquestes persones compromeses en la digitalització de les aules que em sembla que cal aguantar aquest rubor que et fa aparèixer en els vídeos. Encara que només sigui una forma indirecta de donar-los sincerament les gràcies pel seu esforç invisible i fonamental, el que produeix canvis i millores.

Una visió actualitzada del Projecte eduCAT1x1

El Projecte eduCAT1x1 va estar concebut per anar evolucionant a mesura que es va implementant. Això significa una concepció en “beta permanent” amb tots els avantatges d’incorporació de millores, rectificacions, etc. i els desavantatges de la provisionalitat, de les incerteses, dels canvis, etc.

Malgrat que aquest projecte es fruit del treball distribuït de moltes i moltes persones, David Medina, com a Cap del Servei d’Innovació i Recerca i Xavier Kirchner, com a director d’IMAE i impulsor del projecte, són les dues persones que congrien l’eduCAT1x1. Clar que no és la visió del projecte, però indubtablement és una de les més rellevants.

És per això, que us convido a visualitzar la darrera versió d’aquest marc conceptual del Projecte eduCAT1x1 que conec. Es tracta d’una exposició feta en la Universitat Pompeu Fabra, en el marc del Màster de Formació del Professorat en Matemàtiques. Podríem dir que és un estat de la qüestió, amb les seves llums i ombres, segons la visió de dos dels seus màxims responsables, que no és poc en uns moments d’incertesa respecte a la seva continuïtat.

No sé si és prou entenedor per a persones que no estan immersos en el Projecte eduCAT1x1, ja que falta l’exposició pública que ells dos van fer. Jo hi visc completament immers -nit i dia!- i, a cada transparència, hi afegiria una explicació, una glossa, un comentari, una ampliació. O una crítica.

Espero que a tu també et desperti les neurones! 🙂

D’educació a ensenyament, de moment

Hi ha una estudiada ambigüitat en l’arribada del nou govern a la Generalitat. Per una part, una declaració explícita de continuïtat. En educació és ben clara la tasca de desplegament de la LEC que haurà d’assumir Irene Rigau, la nova consellera. Una llei, per cert, que és ben seva i que Ernest Maragall gairebé ha imposat al col•lectiu docent, assumint-ne el cost polític. Per altra part, accions amb caràcter més simbòlic, que apunten a un cert “desmantellament” del llegat socialista, com ara la setmana blanca, el calendari escolar o el nom del departament. Una mica en la línia de la limitació de velocitat, les càmeres a les comissaries dels mossos o l’impost de successions.

Probablement, amb el Projecte eduCAT1x1 ens trobarem en un escenari semblant. Una continuïtat necessària de la digitalització de les aules i de la millora de les infraestructures tecnològiques dels centres i una gestualitat de cara a posar de manifest la voluntat de fer un nou vestit al projecte tal com ha estat implementat aquests divuit mesos.

Perquè un afebliment o discontinuïtat en el desplegament del Projecte eduCAT1x1 seria un error de primera magnitud. La millora de les infraestructures TIC dels centres i la seva connectivitat, el desplegament de recursos educatius digitals, la necessària reconversió professional dels docents en la societat del coneixement o l’apropament de l’escola a la societat són propòsits irrenunciables que poden ser vehiculats a través d’aquest projecte.

Tinc l’esperança que aquest inicial joc polític i gestual vingui, en pocs dies, acompanyat d’una proposta coherent i aplicable per a donar continuïtat al projecte i per a redreçar-ne aquells aspectes que són clarament millorables. Amb tots els canvis de persones i estructures que es considerin necessaris, per descomptat.

Més de 600 centres, 100.000 alumnes i famílies, 5.000 docents hi estan involucrats en el seu dia a dia. A més a més de nombrosos formadors, empreses, fabricants, proveïdors, distribuïdors, etc. Això exigeix més que gestos o desmantellament. Exigeix decisions responsables i valentes. Crec que molts les esperem.


Visit Projecte eduCAT1x1

‘Entrevista oberta’ sobre el Projecte #eduCAT1×1

Tal com s’explica en el bloc d’Educació, s’ha iniciat la tercera ‘Entrevista oberta’ a la ciutadania i està dedicada al projecte eduCAT1x1. Així doncs, fins el 13 de juliol, es podrà preguntar a Jaume Graells, director general de l’Educació Bàsica i Batxillerat, qüestions d’interès en relació al projecte eduCAT1x1.  Les deu preguntes més votades es respondran en el canal d’Educació a Youtube partir del 15 de juliol.

Com s’indica en el portal de la Generalitat:

“Per participar-hi cal tenir un compte de GMail i plantejar preguntes concretes sobre el Projecte eduCAT1x1. Qualsevol queixa o comentari no es tindrà en compte en el procés de participació. També és imprescindible mantenir en tot moment el respecte i no ofendre ni atemptar contra cap persona.”

Segurament no és l’espai per al professorat implicat, però segur que ho és de la ciutadania informada. No dubto que les respostes del director general m’interessaran, però, de fet, m’interessaran molt més les preguntes. Seran un termòmetre de quins temes preocupen a la ciutadania posada en les TIC en relació al projecte.

Debat obert

També és possible que els docents aprofitin aquesta oportunitat per a expressar les seves crítiques al projecte o a la gestió que en fem del desplegament. També serà, doncs, un termòmetre de l’estat del projecte.

Però igualment ho serà de la qualitat de la crítica que el projecte genera. I això també ho trobo molt interessant. Veurem què en surt de tot plegat.

Competències digitals i aprenentatge

Voldria donar aquí les gràcies a totes les persones que per diferents vies (fins i tot NO digitals!) han valorat positivament la 20a sessió web dedicada a les competències digitals i l’educació reglada. També a Jordi Graells que va demanar-me de participar en una sessió web el juliol de 2008 i que per moltes raons, aquesta col·laboració no va ser possible fins ara. Gràcies per la confiança. Que el guió de la sessió estigués acordat fa gairebé dos anys, quan ni existia el projecte EDUCAT1x1, indica que hi ha temes que segueixen un ritme molt més pausat del que a vegades ens dóna a entendre el nostre lector de feeds. O, si ho voleu, que hi ha persones que ens entossudim a mantenir un tempo més moderat, a favor de fer-lo més sostingut, més durador. Penso, sincerament, que l’educació és una carrera de fons, no apte per esprínters o aventurers. Queda molt per fer!

Més informació a la web de la Generalitat i una síntesi You Tube. [!!]

EduCAT1x1, apunts per a la gestió del canvi

Degut a la incorporació de nombrosos centres al Projecte eduCAT1x1, torno a compartir sessions d’acompanyament amb els docents. Això suposa un grau considerable de treball afegit i de desgast personal, però és per a mi indispensable per a dues raons. Em permet estar en contacte directe amb els docents i els centres que visito i copsar la implantació real del projecte, amb una barreja indestriable de problemes, pors i il·lusions. I, per altra part, em consola de l’allunyament de les aules i dels alumnes i esdevé una mena de succedani de tot de coses que fins fa ben poc han constituït la meva identitat professional. No puc sinó expressar el meu agraïment a tothom i, molt especialment, a aquells amb els que comparteixo el somni d’una millora educativa.

Formació pels Serveis Educatius

Hem acabat el curs adreçat als professionals dels serveis educatius que faran l’assessorament als centres EduCAT1x1. Finalitza una setmana esgotadora al Citilab, que arrencarà amb una nova ampliació del llistat de tasques i responsabilitats al voltant del Projecte EducCAT1x1.

Correspon als assistents destacar-ne els aspectes positius, assenyalar les mancances i proposar millores pel que sembla que serà una propera i imminent segona edició.

Aquesta voràgine d’intervencions, accions, trobades… és perillosa. Fàcilment podem perdre el control del projecte, en una acceleració desgovernada que no beneficia a ningú.

En música el tempo no és, com alguns pensen, la regularitat del compàs. El tempo és l’equilibri de la densitat harmònica amb la cadència de la pulsació. Per això la pulsació ha de ser variable, controlada subtilment pel músic, en atenció permanent, per a mantenir el tempo.

En aquest projecte ens juguem el control del tempo en el tractament subtil dels sentiments i de les emocions dels agents, més que no pas en l’execució que, segur, serà millorable.

Eso que se conoce como la òpera from bmir on Vimeo.

Això vaig voler dir, al final de la presentació de la xarxa de de docents.