Treball cooperatiu a l’aula

Abans de començar a treballar en grup de forma cooperativa, l’alumnat va fer una llista d’aquells dubtes que li van sortir a les primeres sessions. Amb aquesta llista de dubtes, van elaborar un guió de treball (amb ajuda del mestre). Entre els diferents punts que van sortir al guió, alguns es van treballar directament a classe amb ajuda de vídeos, mapes i, altres es van treballar en grups de treball i buscant la informació a internet.

Quan les classes es dedicaven a treballar de manera cooperativa, la següent sessió es destinava a fer posades en comú sobre la informació trobada i els aprenentatges realitzats, així com contrastar la informació.

Exemple de guió de treball:

Començo a conèixer el meu poble: SVH

Després de trobar tota la informació sobre el poble, conèixer la seva història, el seu escut, el seu ajuntament, realitzar mapes, gràfics de barres, conèixer jocs i danses tradicionals, aprendre vocabulari en anglès,… l’alumnat estava dividit entre diferents maneres de plasmar tot allò que havia aprés i descobert sobre el seu poble. Les idees anaven des de fer un lapbook i presentar-lo a les famílies (ho van fer amb un altre projecte posterior), fins a fer una maqueta de Sant Vicenç i dibuixar les cases modernistes que té el poble.

Així va ser, els nens i nenes es va posar mans a l’obra i van construir una maqueta dels seu poble.

I després van dibuixar algunes de les cases modernistes que tenim a Sant Vicenç dels Horts.

 

Visita a l’ajuntament de Sant Vicenç dels Horts

El projecte està arribant a la seva recta final.

L’alumnat ha construït la maqueta del seu poble:

I ha dibuixat les cases modernistes que ens podem trobat pels seus carrers:

Ara tocava visitar l’ajuntament i entrevistar a la seva alcaldessa. Una tècnica de l’ajuntament va explicar, al nens i nenes, totes aquelles coses que ells i elles ja sabien perquè havien investigat sobre el poble. La única novetat va ser, poder entrar a l’ajuntament, seure a les butaques de la sala de plens i entrevistar a l’alcaldessa.

Per cert, l’article fet per l’alumnat de 3r per la revista de la nostra escola, va estar dedicat a la visita a l’ajuntament i al nostre projecte.

Avaluem el projecte

Primerament, ha hagut una avaluació formativa que s’ha fet setmanalment i que permet la reflexió del grup de treball. L’alumnat també s’han avaluat dins del mateix grup.

 Tant l’alumnat com el mestre avaluen una sèrie de ítems per avaluar el procediment.

I per acabar, el mestre valora el desenvolupament del procés i els resultats aconseguits.

La veu dels alumnes

Amb la finalitat de conèixer quina era la valoració que en feien els alumnes sobre els tallers, vam elaborar una senzilla enquesta on els alumnes havien de dir si els havia agradat o no cada un dels sis tallers i, en el cas que diguessin que no, què és el que canviarien.

 

  • Aquesta és l’enquesta que els alumnes van omplir individualment

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Aquestes graelles  són el buidatge de les valoracions dels alumnes d’un grup-classe en concret.

 

 

En general, els van agradar tots els tallers per l’aspecte lúdic amb què estaven plantejats.

 Pel que fa la cloenda del projecte (representació del conte de “La Sireneta” per part dels alumnes d’infantil i primària amb coreografia a Carnestoltes), val a dir que els agrada molt, tant als alumnes com a les famílies que venen a gaudir de l’espectacle.

Què hem avaluat del projecte de “La Sireneta”

Si bé és veritat que el resultat de cada un dels tallers ha estat gratificant i satisfactori tant per als mestres com per als alumnes, en general, no hem realitzat una avaluació exhaustiva, sinó que hem posat en comú els resultats per valorar-los i hem fet ús de l’observació directa exceptuant:

  • El taller d’anglès a tots els cicles, el ball a cicle mitjà i superior i l’elaboració de la disfressa a cicle superior.

Pel que fa a la cloenda del projecte (representació del conte de La Sireneta per part dels alumnes d’infantil i primària amb coreografia a Carnestoltes), no tothom ha fet l’avaluació del treball artístic realitzat per els alumnes (disfressa i ball), com anteriorment he dit.

Tenim clar que, de cara al curs vinent, s’ha de contemplar l’avaluació des dels diferents àmbits.

Avaluem el projecte de “La Sireneta”

Sabem que l’avaluació ha de ser una part molt important del procés d’aprenentatge dels alumnes i que ha d’haver un procés reflexiu per part seva tot adonant-se què han fet, com i amb quina finalitat, tot essent coneixedors dels criteris i indicadors d’avaluació i quines han estat les seves fortaleses i febleses durant el procés. Però som conscients que aquest és l’apartat que no hem dut a terme com cal, ja que potser, més que un projecte, han estat unes jornades culturals on hem treballat de manera més lúdica temes relacionats amb l’eix transversal de “La Sireneta” i diferents àmbits d’aprenentatge.

La raó és que una part del nostre projecte (els tallers a primària) es va dur a terme durant 3 dies en sessions d’una  hora i mitja per taller, de manera que cada un d’ells es repetia 6 vegades per tal que els nens del cicle els fessin tots sis. Amb una sessió d’hora i mitja no dóna temps a reflexionar gaire sobre el procés, sinó només a plantejar-lo i dur-lo a terme.

 

 

Avaluació sobre el projecte de la Lola Anglada

 

Avaluació formativa: Aquella avaluació en què les decisions les pren fonamentalment el professorat.

Diari de grup

Observacions fetes a classe

Avaluació formadora: Aquella avaluació en què les decisions les pren fonamentalment l’alumnat.

Rúbriques de treball en equip.

Avaluació qualificadora: Aquella avaluació en què les decisions comporten la diferenciació dels graus d’aprenentatge i per tant, que permeten l’orientació.

Com ho hem implementat?

La implementació del projectes es va fer durant el primer trimestre del curs, d’aquesta manera ens permetia al professorat i a l’alumnat fer propostes de millora. El fet que el projecte impliqués a gairebé totes les matèries i a altres classes de l’ESO, a més també havíem de coincidir amb el Grup de recerca Local… així doncs, vam buscar el moment exacte per poder realitzar de manera còmoda i sense entrebancs, per això vam procurar que fos durant el primer trimestre, just abans de les vacances de Nadal.

Els alumnes visitant l’exposició de la Lola Anglada organitzada pel Grup de recerca local

Els alumnes visitant l’exposició de la Lola Anglada organitzada pel Grup de recerca local

Els alumnes confegint el còmic que repassa l’estada de la Lola Anglada a Cervelló

Els alumnes confegint el còmic que repassa l’estada de la Lola Anglada a Cervelló