Primeres passes

Els més petits de l’escola han descobert la robòtica mitjançant els blue-bots. Des dels primers descobriments: tocar les tecles, mirar els llums, o escoltar els sorolls que feien fins els últims dies de curs, els alumnes de P3, P4 i P5 han adquirit coneixements com:

  1. Treball de les figures geomètriques i lletres amb l’aplicació de la blue bot utilitzant les tablets.
  2. Programació amb el programa CODE mitjançant la PDI.
  3. Construcció de robots amb LEGO.
  4. Programació dels blue bots per treballar la numeració, transports, nom dels alumnes de la classe i els colors.

Fins i tot el grup de P5 van construir robots amb material de rebuig. Previ a la construcció del robot varen realitzar el disseny. I, el resultat final va coincidir amb el disseny que havien fet inicialment. Van quedar molt i molt macos.

Enllaços:

https://code.org/

https://www.bee-bot.us/emu/beebot.html

http://escolalaguardia.cat/iniciem-el-projecte-de-robotica/

 

COM ENS AJUDEN ELS ROBOTS DOMÈSTICS?

En iniciar el projecte de robòtica a l’escola, cicle inicial vam haver de respondre a una pregunta clau: “Per a què serveix un robot?”. Investigant, investigant… vam arribar a una conclusió: els robots ajuden a les persones a millorar la seva qualitat de vida. Les persones guanyem temps, evitem fer càrregues pesades i tasques repetitives.

És per això que vam considerar important conèixer diferents robots domèstics que podem trobar en el nostre dia a dia a casa.

Per parelles, els alumnes van triar el robot domèstic, van elaborar una fitxa tècnica de l’aparell, i, finalment, el dia de la mostra van  explicar i demostrar el funcionament de cadascun dels robots al visitants.

Al racó de processador d’aliments, els alumnes van oferir sucs naturals ecològics, realitzats amb el propi aparell demostrant que amb poc temps, poc esforç físic i sense necessitat d’utilitzar ni embrutar més estris, podem alimentar-nos de manera saludable.

La demostració del robot aspirador va donar a conèixer que només tenint el coneixement de programació de l’aparell, estalviem temps i esforços en mantenir qualsevol superfície neta.

El GPS es va presentar com alternativa als tradicionals mapes i guies de viatge, ja que actualment són presents als nostres cotxes, dispositius mòbils… i tal i com presentaven els propis alumnes encarregats de l’aparell, “és un invent que ha fet evolucionar a les persones i ens ajuda a no perdre’ns”.

L’espai on es trobava el microones estava força sol·licitat, ja que els visitants podien gaudir d’unes bones crispetes acabades de fer, mentre els explicaven que regulant potència i temps, és un robot domèstic que ens ajuda a cuinar més ràpidament.

Aprofitant que els infants de segon van realitzar un projecte de costura el darrer curs, es va considerar important presentar la màquina de cosir. Una eina que ens facilita les tasques de costura, arranjaments de roba i disseny de moda.

Aquesta mostra de robots domèstics ha deixat palès que l’escola és viva i activa, i que la vida quotidiana no deixa de ser un aprenentatge constant i significatiu.

 

 

BLUE-BOTS, UN RECURS DIDÀCTIC

Donat que a cicle inicial s’ha aprofundit bastant el treball amb els blue-bots, l’aprenentatge del seu funcionament ens ha facilitat l’aplicació per desenvolupar diferents continguts didàctics vinculats a les dimensions educatives.

Activitats com: “El joc de la serp”, que ens facilita el coneixement de la numeració, l’orientació, l’atzar i la lateralitat. “Practiquem la programació”, un joc per iniciar-se amb la programació del blue-bot mitjançant targetes de direccions, agafant les cartes i fent arribar el robot a la destinació de les nostres ordres. “Memory S / SS”, una activitat on s’havia d’aconseguir relacionar paraula amb imatge fent arribar al blue-bot a la recerca de les targetes. “Descobrim les peces de roba”, un joc de comprensió lectora, on has de llegir una frase i trobar de quina peça de roba es parla i de quin color fa referència.

Aquestes activitats només són quatre exemples de la infinitat de possibilitats d’adaptacions curriculars. El fet de tenir el blue-bot com a via i no només com a una finalitat, fa que els alumnes estiguin engrescats en el seu procés d’aprenentatge.

 

CODE.ORG… UNA EINA PER APRENDRE A PROGRAMAR

Dins de la primera mostra de robòtica de la nostra escola, els alumnes de cicle inicial han escollit, segons els seus propis interessos, a quina activitat volien participar.

Nens i nenes de primer i segon s’han organitzat per fer la demostració de com programar amb la web “code.org”. Tal i com explicava la persona que ha anat rebent als assistents a la mostra, els infants es trobaven endinsats dins la web que els fa realitzar una sèrie de jocs i activitats, que es dificulten per nivell a mida que es va avançant, que permet aprendre a programar. Al cap i a la fi, programar vol dir emetre unes ordres dins d’unes possibilitats d’acció per aconseguir un objectiu final. Aquesta planificació, fa que practicant ens proporcionarà una plasticitat neuronal que ens ajudarà a programar qualsevol aspectes de la vida, robot, màquina, creació de programes informàtics… en un futur proper.

Us animem a obrir el següent enllaç i veure el ventall de possibilitats que educadors i alumnes tenim al nostre abast per aprendre a programar: https://code.org/
Com us ha anat? Expliqueu-nos la vostra experiència.

Podem fer robots?

Aquestes són les passes que vam consensuar per dur a terme el projecte, Podem fer robots?

– Quin càrrec tindrem cadascú dins del grup.
– Fer propostes sobre el que volem crear.
– Idear el que volem construir.
– Dissenyar- ho.
– Posar-ho en comú per millorar-lo.
– Fer el prototip.
– Presentar-ho a l’escola.

Descobrim els robots amb el Lego We Do 2.0

Els alumnes de 3r van engegar el projecte de robòtica molt il•lusionats i motivats. Les primeres sessions van ser de contacte amb el material amb el qual es disposarien a treballar. L’escola va dotar als alumnes amb 5 jocs complerts de LEGO WE-DO 2.0.
Els nens i nenes de 3r es van organitzar per grups donant molta importància al treball cooperatiu. Cada membre del grup tenia un rol dins de la programació de la sessió: un buscava les peces necessàries del robot, un altre controlava l’Ipad, etc.
Cada grup experimentava amb el muntatge dels robots que proposava el programa i posteriorment el feien funcionar. Aquests robots, amb l’ajuda dels alumnes, eren capaços, amb motors i connexions via bluetooth amb l’Ipad, de desplaçar-se endavant, endarrere. Els alumnes van descobrir que muntant 2 robots i sincronitzant els seus motors respectivament, podien arribar, fins i tot, a fer girs, pujar rampes i també experimentar amb diferents velocitats.

Conforme s’anaven fent sessions , els alumnes, anaven proposant nous reptes tal com la invenció de nous robots amb la seva pròpia imaginació i el muntatge d’aquests peça a peça. Després d’uns mesos va arribar el gran dia de la I Mostra de Robòtica de l’Escola La Guàrdia. Els alumnes de 3r van gaudir molt ensenyant a les famílies tot el que havien après durant aquests mesos. Les que van venir aquell dia a l’escola van gaudir molt veient les explicacions i demostracions que els nens i nenes havien preparat.

Aquests alumnes continuaran durant el curs vinent proposant, experimentant i donant via lliure a la seva imaginació. Podran relacionar tots aquests coneixements adquirits amb els continguts proposats pel Currículum de Primària.

PRODUCTE FINAL “La Sireneta”

El nostre treball té una temàtica ben definida que és el conte de La Sierena i partint d’aquest centre d’interès, ens hem plantejat diferents aspectes a treballar. Pel que fa al producte final, el nostre projecte no té només un. En té de diferents, però podem diferenciar dues fites clares dins del nostre projecte.

PRIMERA: TALLERS DE LA SIRENETA

La primera serien els productes finals que surten de cada taller realitzats durant la setmana de carnestoltes.

  • Andersen

En aquest tallers els alumnes havien de conèixer una mica les obres d’Andersen i els de Cicle Superior, representar algun fragment d’aquestes obres.

 

  • Dinamarca 

En aquest tallers els nens descobrien Dinamarca. Mitjançant vídeos coneixien la localització, les ciutats importants, gastronomia, costums i llocs emblemàtics. També van treballar els Viking i els seus símbols.

  • Els fons marí

          Conèixer els habitants del fons marí. Confeccionar entre tots un joc de preguntes i respostes sobre el fons marí per coneixeu-ho millor

En aquest tallers els alumnes s’endinsaven dins del fons marí per conèixer totes les espècies que podem trobar. Mitjançant un  jocs de preguntes i respostes, els alumnes han d’anar buscant les informacions per descobrir totes les coses que té amagat el mar.

  

  • Les sirenesEntre tots descobrirem quan hi ha de veritat amb això del mite de les sirenes amb diferents activitats ven divertides.
  • Decoració de tota l’escola amb la temàtica del mar

 

Transformem l’escola amb un mar, ple d’animals i fins i tot un vaixell pirata.

 

 

 

 

 

 

  • Under the sea

Ampliem el vocabulari, en anglès, relacionat amb el fons marí. I els més grans, fan una redacció a algú dels personatges.

SEGONA: REPRESENTACIÓ DEL CONTE.

El segon producte final i molt més col·lectiu va ser la celebració del carnestoltes amb la representació, pels pares, del conte de La Sireneta, on els alumnes lluïen les disfresses que havien confeccionat, amb l’ajuda de les famílies, i el ball que s’havien preparat.

 

 

 

 

AVALUACIÓ DEL PROJECTE

Al final de cada sessió hem posat en comú els resultats amb els alumnes i ho hem representat visualment en un plafó. D’aquesta manera queden recollits els objectius. El plafó, està situat al vestíbul de cicle inicial de manera que els alumnes ho veuen i s’aturen sovint a llegir-ho.

Per a l’avaluació final s’ha fet amb tot el grup classe una sessió  on s’han tret conclusions de com ha anat i què s’ha fet al llarg de totes les sessions. La mestra ha anat preguntant als alumnes aspectes treballats per anar avaluant el grau de coneixement de cada alumnes. També s’ha fet un recull de tots els reptes i què ha fet cada grup. 

Autoavaluació grup impulsor

Com a grup impulsor hem fet una sessió on cada grup ha explicat el desenvolupament del projecte a l’aula. Hem fet un recull de dificultats sorgides durant la implementació del projecte i una autoavaluació del nivell d’implicació de cada membre.

Queda pendent traspassar les conclusions i les propostes de millora a la resta del claustre per a la implementació de projectes de cara al curs vinent.

De totes maneres cada projecte queda recollit per escrit en unes carpetes per a que els tutors del curs vinent tinguin material per començar a treballar.

 

Producte final. Quin ús tenen les plantes aromàtiques?

ACTIVITAT: FEM EL REPTE!!

Distribuïm els alumnes en 4 grups. Cada grup fa el seu repte amb les indicacions que porten de casa. (l’Escola ha de preveure el material prèviament)

  1. 1er repte: Bosses d’Olor

 

 

 

 

 

 

Material:

  • Roba de sac

  • Arròs

  • Corda

  • Grapes

  • Menta trossejada, espígol

    2on repte: Repel·lent de mosquits

    Material:

    • Alcohol 96º (per macerar l’alfàbrega durant una setmana)
    • Aigua destil·lada
    • Potets amb vaporitzador
    • Gotes de llimona oli essencial o bé citronella.

3er repte: Ambientador d’espígol

Material:

  • Alcohol 96º amb espígol macerat durant una setmana
  • Aigua destil·lada
  • Potets amb difusor
  • Oli essencial d’espígol

4rt repte: Sabó de Romaní

Material:

  • Glicerina sòlida
  • Branquetes de romaní
  • Oli essencial
  • Motlles de silicona

 

 

 

Repte : Per què les nenes tenen el cabell llarg?

Planificació

La planificació de la tasca del repte és senzilla: A partir d’una inquietud o pregunta inicial, s’intenta despertar un interès col·lectiu pel tema, partint d’una conversa i el llançament de preguntes obertes sobre les diferents maneres d’obtenir la informació: Internet, preguntant a alguna persona experta, Biblioteca, etc…

I ens emplaçament a un altre moment en que algú hagi fet algun descobriment. És el moment de les exposicions on els infants comparteixen amb els seus companys una informació veraç i contrastada que ens resol o acosta a la resolució de la pregunta que volem resoldre.

Paral·lelament a aquests traspassos d’informació, a l’escola s’experimenta i contrasta el que arriba de casa.

El producte final és l’aprenentatge que cada nen/a ha fet i ha vivenciat amb aquest procés de recerca i reflexió.

Quan s’acaba el treball, les famílies reben de mans dels seus fills/es un full on es documenta el procés de cada repte. Algunes fotos i simbologia acordada facilita que els infants puguin explicar-ho amb les seves paraules. Per exemple, la conclusió sempre està al final dins d’una estrella taronja.

A la classe queda una còpia plastificada de cada repte a mode de recull (agafat amb anelles) que els nens poden consultar ja que ho guardem al calaix de la biblioteca d’aula.