Com anem implementant el projecte

Nosaltres no partim d’una pregunta inicial sinó d’un centre d’interès o un tema que interessava als alumnes.

De coneixements previs n’hi havia força, però no en temes concrets com la gravació d’una pel·lícula, per tant, vam debatre molt de com ho hauríem de fer i quins rols hauria d’assumir cadascú. El que més ens preocupava era la implicació de tothom, de tots i cadascú per tal de poder tirar endavant la pel·lícula, ja que si algú no assumeix el seu rol difícilment podrem tirar endavant el nostre objectiu. Els alumnes són conscients de la seva evolució i de les diferents àrees que anem treballant. Anem fent moltes aturades per anar aclarint coses i per parlar i arribar a acords.

Ara mateix estem en el punt més important que és la de preparar-nos per la gravació. Hem estat un parell de sessions per veure si ho teníem tot a punt, per decidir què ens falta, si estem tots llestos,… emoció a flor de pell!

Treball en equip dels docents

El moment en què ens trobem sobretot són les sessions de formació del Grup impulsor. Però en molts altres moments quedem tutora i especialistes diferents per veure com i què es farà en les seves sessions.

El mestre sempre és allà per ajudar, guiar, i organitzar si cal. Els mateixos alumnes, però, s’organitzen molt bé. Hem arribat a un bon punt d’autonomia, creiem que pel fet de que estan molt motivats.

Quan s’acabi el projecte n’ haurem de fer una valoració, tant a nivell d’alumnes com de mestres.

Tallers de Maquillatge!

Aquesta setmana toca el torn del maquillatge. Ens visiten una mare de l’escola i una “maquilladora professional” dels Pastorets de Molins per donar-nos un cop de mà per quan les maquilladores hagin de maquillar als actors i actris la setmana vinent.

La mare ens ensenya com fer maquillatge de ferides, tot i que no el farem servir ja que no és una pel·lícula de terror. Li fa una ferida a la Laia molt convincent!

Quan acabem, aprofitem per treballar el text instructiu de com fer bé una ferida.

A la tarda ens visita la Cristina. Ens ensenya a fer algun maquillatge senzill perquè ens puguem maquillar entre nosaltres i després dóna consells a les maquilladores de la pel·lícula. Hauran de maquillar diferents personatges i caracteritzar-los, així que els consells ens van molt bé.

Aprofitar els coneixements de la gent que tenim aprop és un recurs moooolt útil.

 

Les 3 H: Hort, Hivernacle i Hotel d’insectes.

El  títol pel projecte; H&H&H (la que no sona). 

Ens vam trobar els 50 infants de P5 i els mestres van comentar les conclusions a les que havien arribat després de la conversa del darrer dia i els van proposar el repte de descobrir les 3 H.

Les tres H, perquè?  La conversa va donar molt de joc. Finalment els vam conduir fins a on volíem arribar : Hort, Hotel d’insectes i Hivernacle, aquesta seria la nostra proposta dels punts a desenvolupar en el nostre projecte. La nostra idea era crear un projecte que necessités de les altres parts per tirar endavant.

A partir d’aquesta proposta , els nens es van dividir en 3 equips de treball. Abans d’escollir en quina proposta es volien especialitzar, es van definir molt bé la tasca i les funcions de cada grup.

Conversa inicial: Què sabem? Cap a on anem?

Després d’haver acordat quin seria el nostre projecte ho tenim tots clar : Volem fer un hort!

I per fer un hort ens plantegem: què necessitem? Quines coses hem de tenir en compte?

Vam fer una conversa inicial per començar a organitzar-nos i  veure el que ja sabien dels horts i quins interessos i expectatives.

A partir de  la conversa vam veure quins eren els coneixements previs que tenien els infants i els mestres en vam prendre molt bona nota.

Amb tota aquesta informació els mestres vam fer un buidatge de la transcripció que ens va ajudar a visualitzar els 3 pilars importants del nostre projecte: Les 3 H.

L’hort a P5, el punt de partida.

El projecte de l’hort  a P5 (Vermells) neix de la proposta d’un dels alumnes, en el moment de conversa a la rotllana,  va proposar el tema a la resta del grup. De seguida  es van  motivar i engrescar amb la idea. El grup dels Vermells va tenir la necessitat de  compartir i fer partíceps del projecte a l’altre grup de P5. Tot va anar rodat, els nens i nenes dels Liles de seguida es van sumar a la proposta.

L’ HORT incentiva l’estudi i el coneixement d’hortalisses, plantes aromàtiques i treball de camp. L’hort és un petit espai on els alumnes poden observar i explorar les característiques dels diversos elements que formen part d’aquest ecosistema. Experimentar, provocar canvis, registrar les seves conseqüències i observar el procés de creixement de les plantes així com els animals que viuen amb aquestes.

L’equip impulsor de l’Escola La Sínia

Aquest curs, un grup de mestres de l’escola ens hem embrancat en una nova aventura. Teníem ganes d’aprofundir i descobrir noves oportunitats en l’avaluació dels projectes que portem a terme a les nostres aules.

No estem sols, comptem amb el recolzament del nostre claustre i formem part d’una xarxa d’escoles i instituts que volen treballar amb els projectes com a eina d’aprenentatge: La Xarxa de Competències Bàsiques .

La nostra escola treballa per projectes des de l’inici i això fa que el nostre punt de partida sigui diferent del de molts altres centres de la Xarxa de CB. . Hem establert un temps de reflexió pedagògica en els claustres on els mestres de tots els cicles hi som presents. Tenim clar que l’escola es construeix avançant de forma global des de P3 fins a 6è i en els claustres tothom té veu.

L’equip impulsor el formem mestres de tots els cicles de l’escola. Tenim la mirada centrada en tres grans objectius que es complementen:

Compartir les pràctiques pedagògiques amb docents de diferents nivells per enriquir el treball per projectes.

Diversificar els productes finals dels projectes .

I implicar a les famílies en els procés d’avaluació dels projectes.

En aquest bloc volem compartir amb vosaltres aquest camí, il·lustrant un projecte i compartint reflexions. Benvinguts a la nostra petita finestra a l’exterior.

Si us quedeu amb ganes de veure’n més, sempre podeu viatjar fins a la nostra web de centre i navegar pels apartats de nivells o projectes de centre.

Una nova metodologia

La finalitat de qualsevol projecte a l’aula és organitzar el treball per aconseguir que els alumnes siguin els protagonistes i fer-los responsables del seu propi aprenentatge.
Hem donat l’oportunitat de triar als nostres alumnes quins serien els temes més interessants a tractar o quins dels treballats anteriorment els han deixat amb ganes de saber-ne més. Després de parlar i fer pluja d’idees van considerar oportú treballar de manera més exhaustiva els invents.

Després d’uns dies de reflexió tothom va apuntar en un paper quines activitats o temes serien interessants a tractar durant el projecte. Finalment van sortir un total de 15 activitats amb temàtica molt diferent on tindríem oportunitat d’aprendre moltes coses, per exemple, el descobriment de la roba i com va canviar les nostres vides, el paper de la dona com a inventora, els transports (invenció de la roda o el cotxe), etc.

Per començar a estructurar una mica el tema, s’ha creat un mural gegant a classe on tots els alumnes poden observar sempre que ho considerin oportú quines són les curiositats respecte al tema, quines coses ja sabien i quines estan aprenent de noves. Així cada vegada que treballem el projecte recordem en quin punt estem i fins on volem arribar.

També han decidit entre tots com volen treballar el projecte, estan acostumats a treballar de manera molt individual, per aquest motiu han decidit que la majoria de tasques siguin en grup, ja que d’aquesta manera poden millorar aspectes com la negociació, valors de respecte, solidaritat i democràcia. Amb aquestes premisses sempre presents, han decidit entre tots els nens i nenes, quines activitats realitzaran i quina és l’organització més adient per portar-les a terme. De les 15 activitats que s’han plantejat de manera inicial s’ha organitzat al grup de la següent manera:

Distribució 25 alumnes per realitzar activitats del projecte “Els invents”

Historical inventions

A l’assignatura d’anglès i al llarg de dues sessions més una altra d’informàtica, s’han treballat alguns inventors i els seus invents mitjançant una fitxa on es parlava d’alguns invents antics i contemporanis, dels seus inventors i de la funció de cada invent. Mitjançant una sèrie de pistes i la feina en equip -aquesta feina es podia fer en petits grups- els alumnes han repassat ’estructures gramaticals simples (You can) i repetitives ja treballades i, a l’hora, i de forma inconscient, fer servir una estructura gramatical complexa (passive voice) que normalment no es faria servir amb alumnes d’aquest nivell.

Amb aquesta fitxa els alumnes han pogut descobrir mitjançant la interacció amb els seus companys alguns inventors i els seus invents i, a la vegada, descobrir i fer servir de forma activa una estructura gramatical complexa. Han construït un coneixement transversal doncs no només han pogut practicar la primera llengua estrangera sinó que també han adquirit coneixements relacionat amb l’àrea de medi i que podran aplicar directament al projecte que es du a terme.

S’han fet servir alguns invents que ja havien treballat prèviament amb la seva tutora per facilitar la identificació d’un contingut familiar en una llengua estrangera.

Per tal de poder assolir aquests continguts i familiaritzar-se amb les estructures lingüístiques treballades s’ha fet una fitxa, en col·laboració amb l’aula d’informàtica en la que els alumnes han agafat la identitat d’un inventor i han recordat el que van inventar. A l’aula d’anglès s’ha llegit en veu alta i les millor treballades s’han exposat al passadís davant de l’aula d’anglès.

Aquestes senzilles activitats han contribuit de forma activa al desenvolupament per part de l’alumne, de diferents competències relacionades amb les dimensions de comunicació oral, comprensió lector, expressió escrita, dimensió literària i plurilingüe i intercultural.

Per poder portar a terme aquesta tasca s’ha hagut de fer una petita coordinació amb la tutora, que és qui dirigeix tot el projecte, i amb l’especialista d’informàtica per poder valorar entre tots tres la adequació dels continguts i si era prou factible tenint en compte els coneixements previs i les habilitats dels alumnes a tercer curs de primària.

Planifiquem els invents

Per a dur a terme aquest projecte, la tutora de tercer de primària, curs en què el desenvoluparem, va fer una pluja d’idees en una sessió de tutoria per tal de triar amb els alumnes el tema a treballar: “Es invents”.

Amb l’objectiu d’aprofundir en els invents més rellevants de la història, aquest tema ens permet treballar aspectes molt variats com ara el pas del temps i com ha influït en els canvis de la societat. L’objectiu final marcat pels propis nens és el de crear una petita exposició a l’escola amb els invents que ells ideïn i creïn amb l’ajuda de les seves famílies.

S’estableix, doncs, de manera conjunta amb els alumnes la línia de treball a seguir. Es posa en comú allò que es treballarà i com se’ls avaluarà i se’ls fa partícips del mateix procés d’avaluació proposant-los que elaborin alguns dels documents d’avaluació que s’empraran: rúbriques i fulls autoavaluatius i coavaluatius.

Més activitats…

GUIÓ

Vam aconseguir uns guions originals d’una sèrie de televisió per poder mirar un bon model. Hem pogut veure com són les acotacions, quan parlen els personatges… Hem comparat el guió amb el capítol i hem pogut veure que el guió no sempre és fidel, hi ha una petita part d’improvització per part dels actors.

Vam estar mirant uns curts que parlaven de com gravar un curt i els alumnes van fer el comentari de que “els actors eren molt dolents”. Vam decidir que havíem de fer alguna cosa abans de començar a gravar així que hem decidit fer una sessió amb la mestra d’Educació Física, la Maite, de propostes per treballar les expressions facials i corporals quan fem d’actors.

Com que és un curt de suspens, haurem de treballar cares de sorpresa, de por…

El curt que hem vist: https://www.youtube.com/watch?v=82GATR-dNTI

 

ASSAJEM EL GUIÓ!!!!