Activitats interdisciplinars dins del projecte

A llengua castellana hem relacionat un taller realitzat per personal de l’AMB, amb l’explicació del cicle de l’aigua. Els nens i nenes han realitzat diferents experiments, on podien diferenciar l’aigua dolça i salada. Després han observat els diferents passos que segueix l’aigua per ser potable i arribar a les nostres cases i fonts.

A llengua anglesa hem treballat les diferències entre materials naturals i artificials. Mitjançant un dossier amb petites activitats els alumnes han après nou vocabulari relacionat amb la matèria. També han fet servir aquest vocabulari per realitzar cartolines explicatives per a aplicar-les a una altra activitat.

En aquestes dues sessions de llengües s’han emprat recursos digitals i jocs amb la PDI.

Treballem la recepta de cuina: La coca de sucre

Prèviament, es proposa a l’alumnat que vagin a la cuina de casa quan els seus pares estiguin preparant el dinar o el sopar i que responguin les preguntes següents:

– De quina manera canvien els aliments quan es cuinen?

– I quan els tallem?

– I quan els congelem?

– I en descongelar-los?

– Observeu alguna altra transformació?

Posteriorment, i ja a l’aula, entre tots hem posat en comú les respostes a les preguntes formulades el dia anterior. Amb tota la informació recollida, i després de fet un bon anàlisi, considerem oportú fer una coca! Quina gana

Ens dividim per grups no massa nombrosos i cadascun fa la seva pròpia recepta.

Un cop elaborada la portem a la cuina de l’escola per coure-la.

I una estoneta després… Sorpresa! Que bé que han quedat (algunes millor que d’altres…!).

Finalment ens les mengem i provem també les dels altres grups.

El veredicte final és que han quedat boníssimes! A més, ens ha ajudat a comprovar com pot canviar la matèria.

Anem al laboratori de l’institut

En aquesta sessió els alumnes van anar al laboratori de l’institut de la nostra zona per treballar la massa i el volum dels materials. Per fer-ho van utilitzar balances per pesar diferents objectes, ampolles, gots, …

Al final de la sessió, van arribar a les següents conclusions:

1) Els líquids tenen un volum fix però no tenen forma pròpia

2) Els sòlids tenen forma pròpia i el seu volum no canvia

3) Els gasos no tenen volum fix ni forma pròpia.

Aquí us deixem una pregunta per pensar… Què pesa més un quilo de plom o un quilo de palla?

Avaluació projecte H&H&H

Durant tot el procés s’ha anat reflexionant amb els nens sobre el treball que anaven portant a terme.
En molts dels casos hem hagut d’anar buscant solucions a dificultats o situacions amb les que no comptaven.
El fet de reflexionar i trobar solucions als diferents reptes ha estat una part important d’aquesta avaluació formativa.
L’avaluació final s’ha fet de forma explícita a l’hora de portar a terme “La veu dels alumnes” . En aquesta avaluació els alumnes havien d’explicar als altres tot el procés del que havien fet i quines situacions havien viscut a l’hora de portar-lo a terme.
El grup d’alumnes de l’hort va fer una valoració insitu, van anar a l’hort i entre ells van analitzar el resultat de tot el seu treball.

El nostre mercat medieval

Els alumnes, en grups i gràcies al treball col·laboratiu, van crear:

-Anuncis medievals amb totes les dades necessàries informant del mercat medieval i simulant la grafia de l’època.

-Cartells d’alerta de la pesta negra amb informació sobre els símptomes i les conseqüències

-Escuts heràldics tot combinant la simbologia dels seus diferents cognoms i creant un escut inèdit.

-Decoració per al mercat amb el bestiari medieval

-Recepta medieval verificant que els ingredients i les mesures fossin adients a l’època

-Menjar medieval per vendre al mercat a la resta d’alumnes i professorat

Com ho hem implementat?

Els alumnes han treballat el crèdit de síntesi de 2n per grups de manera col·laborativa, respectant uns acords i desenvolupant uns rols, per, partint del seu coneixement previ i de les seves capacitats, poder fer front a totes les tasques requerides per a muntar el mercat medieval.

En les diferents tasques han hagut de desenvolupar l’argumentació, l’anàlisi, la recerca d’informació i finalment la creació. El fet de crear productes tangibles per al mercat els ha animat i els ha donat un sentit d’assoliment i progrés. Han comprès que la seva feina ha merescut la pena i han aconseguit muntar unes parades medievals de les quals han gaudit tant el professorat com la resta d’alumnat.

Ens presentem!

L’Institut Martí Dot és un institut públic situat a Sant Feliu de Llobregat amb 4 línies d’ESO, 2 línies de Batxillerat i cicles formatius de cuina, pastisseria i productes alimentaris.

Aquest és el primer curs que comencem a la Xarxa de Competències Bàsiques i els professors que hi hem participat ens hem centrat en:

-Aprendre dels projectes i canvis que estan realitzant altres centres de la xarxa

-Modificar els crèdits de síntesi per tal que el treball sigui més competencial i cooperatiu

-Crear sinèrgies entre diferents departaments per engegar petits projectes

Esperem continuar treballant el curs vinent per tal que el grup impulsor vagi creixent, poder estendre aquesta cultura d’aprenentatge continu i encetar més projectes engrescadors

L’Aprenentatge per Projectes

A l’Institut Bernat el Ferrer, aquest és el tercer curs que implementem l’aprenentatge per projectes a l’horari de l’alumnat.

Hem treballat amb 26 membres del professorat que ho han fet voluntàriament.

S’han planificat els projectes i preparat les activitats de manera cooperativa en reunions setmanals de cada equip docent de projectes formada per tots els professors que hi intervenen.