Els alumnes de 1r de Batx. de llatí van fer a finals del primer trimestre i aprofitant els últims dies abans de les vacances, un treball en grup sobre el conte “Caperula Rubra”. L’objectiu era traduir el text en llatí ( 1ra i 2na declinació), reconstruir el conte a partir del text ( el tenien desordenat) i fer una audició (es van repartir els personatges ) . Com us havia dit, publico les imatges de la vostra feina i la part oral queden el divendres per gravar-la.
A mi m’ha tocat el paper del cor dels animals. El meu paper és amb català perquè al ser un cor, és molt difícil que ens sapiguem coordinar i més en llatí. Per tant, vam decidir que els cors, tant de dones com d’animals. Vam haver de fer dos cors perquè no hi havien prous papers per tots els alumnes de la classe i també és una manera de donar-li més vivacitat a l’obra, i per influència grega, ja que totes les obres gregues tenen cor.
“COR D’ANIMALS: Caperula, Caperula…NOOOO! El bosc no és perillós!!! Els animals són alegres, les flors són molt boniques i li donen vida!!! El bosc no és perillós, només el llop és dolent perquè té gana, petita Caperula, però vés tranquil·la, camina contenta, avui hi són els caçadors i et protegiran!!!”
A la classe de llatí hem fet l’obra de teatre de la “caperula rubra” , la caputxeta vermella en llatí.
Jo faig el paper de l’àvia i dic el següent:
“Quis portam pulsat”
“Intra,intra Caperula!”
venator 1:
“Salve, parva Caperula Rubra.”
“Nos captare volumus lupum qui per silvam currit. Caute procede, parva Caperula Rubra. Vale!”
Cor d’animals:
“Caperula, Caperula… NOOO! El bosc no és perillós! Els animals són alegres, les flors molt boniques i li donen vida! El bosc no és perillós, només el llop és dolent perquè té gana, petita Caperula, peró vés tranquil·la, camina contenta, avui hi són els caçadors i et protegiran!”
Aquesta obra l’ hem feta per treballar la primera i la segona declinació. Els meus papers són el de “venator 1″ i el de” cor d’animals”. Aquesta obra m’ha agradat ja que el curs passat també la vam fer a llatí.
Els alumnes de l’assignatura de llatí de 1r de Batxillerat de l’Ies Puig-reig, hem fet una obra de teatre adaptada a l’història de la caputxeta vermella “caperula rubra”.
El paper que m’ha tocat representar, ha estat el de caputxeta vermella, i aquest és el meu guió:
CAPERVLA:
-Quid est mater?
-Vale, mater!
-Quam fatigata sum! Iter longum est ad villam ubi avia mea habitat. Necesse est sedere.
-Ita vero. Facio longum iter…
-Ad villam ubi avia mea habitat. Alimenta et vinum porto, in media silva habitat, prope fontem.
-Vale!
-Salvete amici.
-Valete!
-Tocus, tocus, tocus!
-O avia mea, magnas auras habes!
-O avia mea, magnos oculos habes!
-O avia mea ingentes dentes habes!
M’ha agradat molt fer aquesta acitvitat, ja que és divertida, creativa, i t’ajuda a aprendre!
Múnia Coll.
A mi m’ha tocat fer el “Cor d’animals”.
Una de les raons de que em toqués fer el cor, es que no hi havien prous papers per a tothom, i un altre motiu va ser, que amb un cor en la representació queda més elaborat.
COR D’ANIMALS: Caperula, Caperula… NOOOOO!!!! El bosc no es perillós!!! Els animals són alegres, les flors són molt boniques i li donen vida!!! El bosc no es perillós, només el llop és dolent perquè té gana, petita Caperula, però vés tranquil·la, camina contenta, avui hi són els caçadors i et protegiran!!!!
VENATOR 2
– “Quo ambulas Caperula ?”
– “Lupus est mortus, et tu parva Caperula Rubra, secura es!”
Els “venatores” estàn caminant pel bosc i adverteixen a la “Caperula” que vagi amb compte, que hi ha un llop rondant pel bosc. Quan el llop es vol menjar la “Caperula”, els “venatores” apareixen, maten el llop i salven la “Caperula” i la seva àvia.
Penso que tot i que els caçadors no tenen un paper massa important si ens referim a diàleg, són molt importants per tal de que el conte tingui un final feliç.
Els alumnes de 1r de batxillerat estem portant a terme l’obra de la “Caperula Rubra”(caputxeta Vermella) per practicar la 1r i 2n declinació, el present i el pretérit imperfect d’indicatiu, per treballar-ho de manera més didàctica i divertida. A mi em va tocar fer el “Cor de dones”, aquest era per donar més vivacitat i per influéncia grega, cal dir que ara aixó no existeix ,però nosaltres ho hem posat.
Cor de Dones: “Caperula, Caperula vés directa a casa la teva avia i no et paris en lloc. Agafa el camí més curt, agafa el camí més curt. El bosc és perillós, el bosc molt perillós, els animals fan por, els animals tenen gana. No parlis amb ningú no escoltis a ningú. El llop, el llop….!!
El cor de dones, surt més o menys a la meitat de la obre per donar-hi vivacitat a aquesta, es la consciència de la Caperula del que li ha dit la seva mare.
A mi m’agradat molt, i crec que s’está aconseguint el objectiu.
A la classe de llatí a 1r de batxillerat hem fet l’ obra de la “Caperula Rubra”(caputxeta vermella) amb l’ objectiu de practicar el present i pretèrit imperfet d’ indicatiu i la primera i segona declinació.
I aquest es el meu paper ,que és el “cor de dones “que serveix per donar més diversitat i és influència grega :
“Caperula ,caperula ves directa a casa de la teva avia i no et paris en lloc. Agafa el cami mes curt agafa el cami mes curt .El bosc es perillos ,el bosc es molt perillos!! Els animals fan por, els animals tenen gana sobretot el llop. .No miris a ningu , no escoltis a ningu . El llop, el llop!
Fer aquest paper m’ ha agradat bastant, ens indica més o menys la conciència de la mare.
LLástima Victòria les faltes d’ortografia, vigila!!
A la classe de llatí hem interpretat tots els alumnes el conte de la “Caperula Rubra” (Caputcheta vermella) i ami m’ha tocat fer de mare encara que jo també ho volia ser.
La part que he de dir jo es la següent:
“Mater: Meheu! Mater mea est infirma et habitat sola in media silva. Mitto ad eam alimenta et vinum.
Sed…ubi est filia mea? Caperula! Caperula!
Mater: Caperula, filia mea, necesse est te aviam tuam visitare, quod infirma est.
Ecce! Alimenta et vinum praeparavi. Age! Vesti parvam caperulam rubram!
Porta alimenta et vinum per silvam ad aviam. Festina et ne tardes. Avia te esperat.
Mater: Vale, Caperula!
M’alegra molt que hagi anat tan bé! I que aquest text us sigui útil (penso que és el de la versió que vaig fer fa molts anys…). No sé si coneixeu el video que també fa servir aquest text. Ho podeu veure aquí:
http://www.youtube.com/watch?v=fXz49sA5Xfk
Salutacions cordials.
Lluís.
Enhorabona! Això pinta molt bé, col·laboradors de L’empremta d’Orfeu, i segur que us ho vàreu passar molt bé i vàreu aprendre molt de llatí. A Aracne fila i fila, tenim, a l’espera de la vostra, la divertida interpretació dels alumnes d’Amposta:
http://blocs.xtec.cat/aracnefilaifila/2010/01/21/caperula-rubra/
ja comentareu què us ha semblat. A nosaltres ens va agradar molt.
i a El Fil de les Clàssiques, també hi trobareu la d’una alumna de Lluís Inclán de Figures:
http://blocs.xtec.cat/elfildelesclassiques/2008/03/26/caperula-rubra/
Feliciter!
Moltes gràcies Lluís pel teu comentari, nosaltres comencem ara, però amb moltes ganes. El divendres fem l’audició aprofitant que a l’ins tenim el projecte “Micròfons a l’aula” i el passaran per la ràdio de Puig-reig.
Rocío
Moltes gràcies Margalida pel teu comentari, nosaltres comencem ara, però amb moltes ganes. El divendres fem l’audició aprofitant que a l’ins tenim el projecte “Micròfons a l’aula” i la passaran per la ràdio de Puig-reig.
Rocío