L’educació és un conjunt de processos d’ensenyament – aprenentatge en el que intervenen molts factors, comportant-se com un sistema complexe i, per tant, difícil de definir i més encara de determinar.
Aquests mesos de presentació i aprovació dels nous Decrets d’Ordenació dels Ensenyaments d’Educació Bàsica i de Batxillerat han sortit a la llum, en un context ja desenvolupat de transformació educativa que implica un canvi de paradigma educatiu, els 6 Vectors del nou currículum que han de permetre avançar cap a un model educatiu de qualitat.
De fet, per assolir l’horitzó de qualitat educativa hem de considerar l’Educació de forma polièdrica, des de diversos punts de vista que marquen diferents camins cap a l’assoliment d’aquest marc de qualitat educativa. Que hi hagi diversos camins no significa, però, que tinguem la facultat d’escollir un sol camí, els hem d’agafar tots!
Ara mateix disposem de diversos instruments d’orientació que ens permeten definir diferents perspectives de l’educació i ens dibuixen diferents camins per anar millorant la qualitat dels processos d’ensenyament – aprenentatge. Ho podríem sintetitzar en la següent seqüència numèrica:
7 · 7 · 4 · 6 · 17
- 7 principis de l’aprenentatge (2010)
- 7 dimensions de la transformació educativa (2021)
- 4 eixos del marc d’escola avançada (2016)
- 6 vectors del currículum (2022)
- 17 objectius de desenvolupament sostenible (2015)
No hem d’escollir un camí, els hem d’agafar tots!
Al Servei de Formació i Desenvolupament Professional de la Subdirecció general d’Innovació i Formació del Departament d’Educació, l’equip tècnic està desenvolupant les 7 competències professionals docents que han de permetre actualitzar la pràctica professional del docent, però no vull fer spoiler, així que quan ho tinguin publicat ja l’incorporarem…
I per què he ordenat la seqüència 7 · 7 · 4 · 6 · 17 d’aquesta manera, que ni és en ordre numèric creixent ni tampoc segueix un ordre cronològic de publicació? Doncs he volgut fer-ho així perquè al meu entendre segueix una lògica útil per a la pràctica docent i de centre:
7 principis de l’aprenentatge | van de com s’han de dissenyar els entorns d’aprenentatge | Com fer |
7 dimensions de la transformació educativa | van de quins aspectes de la pràctica docent i de centre cal canviar per tal d’adaptar-nos a una nova manera d’entendre l’educació | Què fer |
4 eixos del marc d’escola avançada | van dels punts clau del centre on es pot produir el canvi de model educatiu | On incidir |
6 vectors del currículum | van d’allò que cal potenciar en l’educació perquè la societat esdevingui més lliure i justa | Per on transitar |
17 objectius de desenvolupament sostenible | van del que cal assolir per salvar el món, el planeta i les societats que hi vivim | A on arribar |
7 principis de l’aprenentatge (2010)
La recerca sobre la naturalesa de l’aprenentatge a través de la cognició, l’emoció i la biologia va permetre reconèixer 7 principis transversals que haurien d’orientar la creació dels entorns d’aprenentatge del segle XXI:
L’alumnat és el centre de l’aprenentatge
Les activitats d’aprenentatge s’han de centrar en la cognició i el coneixement de l’alumnat perquè pugui construir el seu aprenentatge a través del compromís i de l’exploració activa per mitjà de l’aprenentatge orientat, l’aprenentatge per l’acció, l’aprenentatge cooperatiu, l’aprenentatge basat en la investigació i l’aprenentatge servei.
L’entorn d’aprenentatge ha d’afavorir l’autoregulació de l’alumnat per desenvolupar habilitats metacognitives, per autoavaluar-se i optimitzar l’adquisició i l’ús del coneixement, per controlar les seves emocions i motivacions durant el procés d’aprenentatge, i gestionar bé el temps d’estudi, fixant-se objectius específics i personals elevats.
L’aprenentatge és de naturalesa social
L’organització de l’aprenentatge ha de basar-se en la interacció social de l’alumnat a través del treball cooperatiu en grup, organitzat i estructurat de manera adient per aconseguir resultats, també a nivell conductual i afectiu, i promoure la recerca personal i l’aprenentatge autònom a mesura que els estudiants evolucionen.
Les emocions són part integral de l’aprenentatge
L’aprenentatge resulta de la interacció dinàmica de l’emoció, la motivació i la cognició i, per tant, cal promoure les creences positives sobre un mateix i dissenyar entorns que potenciïn la motivació per afavorir el coneixement eficaç i el desenvolupament de competències.
L’aprenentatge ha de tenir en compte les diferències individuals
Els entorns d’aprenentatge s’han d’adaptar per reflectir les diferències individuals i preestablertes, de maneres sostenibles tant per a cada alumne com per al grup. Així, cal tenir en compte que cada alumne parteix de diferents coneixements previs, i procedeix d’entorns diferents, en especial pel que fa a la seva llengua i procedència cultural i social, però també difereixen en capacitats, en el concepte d’aprenentatge, en estils i estratègies d’aprenentatge, en interès i motivació, en creença sobre l’eficiència pròpia i emocions…
L’esforç de tot l’alumnat és clau per a l’aprenentatge
Cal estimular cada alumne perquè superi el seu nivell i capacitat, preferentment de manera col·laborativa, els estudiants amb un rendiment alt ajudant els estudiants amb rendiments més baixos, tot evitant la sobrecàrrega i els sistemes desmotivadors basats en la monotonia, la por i la pressió excessiva.
L’avaluació continuada afavoreix l’aprenentatge
Cal que l’entorn d’aprenentatge sigui molt clar pel que fa a allò que s’espera dels alumnes, a allò que fan i a per què ho fan. L’avaluació formativa ha de ser substancial, regular i proporcionar un feedback pràctic, que orienti tant als alumnes com als docents.
Aprendre és construir connexions horitzontals
L’aprenentatge ha de proporcionar un coneixement que es pugui traslladar a situacions noves, desenvolupant la capacitat dels alumnes de veure connexions entre l’entorn d’aprenentatge formal, l’entorn més ampli i la societat en general.
7 dimensions de la transformació educativa (2021)
La síntesi del conjunt de models, eines i rúbriques, encaminades a definir des de diferents perspectives com ha de ser l’educació del segle XXI, i que va recollir l’equip tècnic de la Subdirecció General d’Innovació i Formació al 2021, va permetre identificar les 7 dimensions de la transformació educativa. Aquestes 7 dimensions han estat implementades per més de 600 centres de tota Catalunya als llarg dels últims 3 anys, des de centres referents en transformació educativa i centres del programa d’innovació d’Acceleració de la Transformació Educativa (PAcTE/ExC), a altres centres de les Xarxes Territorials de Transformació Educativa, que els ha servit per modificar o enriquir el propòsit de centre de manera polièdrica o multidimensional en un clar horitzó de canvi de model educatiu:
Desenvolupament personal i social
És necessari mobilitzar totes les dimensions de l’ésser humà; el voler com actitud, el saber des del coneixement, el poder que implica fer una acció i el projectar que ens apropa cap a la millora educativa.
Acompanyament a l’aprenent
És necessari vetllar per una acollida de qualitat, una orientació constant i acompanyament de l’aprenent, sigui alumne o docent, a través d’un pla de centre per garantir la seva autonomia, el pensament crític i la comunicació amb la resta de la comunitat educativa.
Personalització dels aprenentatges
La personalització de l’aprenentatge és necessària per garantir un sistema inclusiu i d’equitat en el que cada alumne esdevingui responsable del seu aprenentatge i assoleixi l’èxit educatiu.
Organització i gestió flexible de centre
El centre ha d’organitzar-se i gestionar-se de manera flexible, dinàmica i oberta des d’una perspectiva de lideratge transformador que potenciï com a cultura de centre el treball en xarxa de manera col·laborativa, des de l’exercici de cadascú a favor dels objectius de la institució, amb autonomia i responsabilitat compartida, amb la finalitat de contribuir al desenvolupament de les condicions per a la millora dels processos d’ensenyament i aprenentatge de tots els membres de la comunitat educativa.
Ecosistema educatiu en els aprenentatges
El centre s’ha de deslocalitzar pedagògicament obrint-se a un entorn educatiu estès i en xarxa amb la participació i la coresponsabilitat de tota la comunitat educativa i la integració dels agents de proximitat.
Metodologies d’aprenentatge per a la vida
El centre i els docents han de promoure el desenvolupament de competències per a la vida de l’alumnat a través d’un model pedagògic inclusiu, innovador i plural que parteixi de les necessitats reals de l’alumne i fomenti la presa de decisions i la participació activa d’aquest com a actor principal del seu aprenentatge.
Cultura avaluativa com a motor d’aprenentatge i de transformació educativa
L’avaluació ha de ser un mecanisme d’autoregulació i aprenentatge, de millora professional i personal i de transformació educativa, lligada a la pràctica reflexiva mitjançant l’autoavaluació i la coavaluació on participa tota la comunitat educativa, entenent l’escola com una organització que aprèn.
4 eixos del marc d’escola avançada (2016)
El marc d’escola avançada agrupa 4 eixos interconnectats que, en el seu conjunt, van ser concebuts el 2015 per descriure l’horitzó comú de canvi per als centres educatius compromesos amb la transformació de l’escola. Al meu entendre, aquests 4 eixos, ara actualitzats per les 7 dimensions de la transformació educativa (2021) que incorporen elements tan transcendents com la Rúbrica d’Equitat (2017), entre d’altres, no deixen de tenir importància per al centre en tant que determinen els 4 principals focus d’intervenció al centre per fer realitat el canvi de model educatiu:
Propòsit de centre
El propòsit educatiu de centre ha de donar resposta a l’objectiu i als reptes fonamentals de l’educació a la nostra societat i en el context del centre, concretats en la visió de centre, i ha d’orientar les accions en el desenvolupament de competències per a la vida, per aprendre a ser, per aprendre a conèixer, per aprendre a fer i per aprendre a conviure.
La reflexió sobre el propòsit de centre és essencial per tal de definir l’horitzó i el camí propi de centre per fer realitat el canvi de model educatiu. Aquesta reflexió orienta, també, la resta de focus d’intervenció al centre.
Pràctiques d’aprenentatge
Les pràctiques d’aprenentatge s’han de basar en el coneixement existent de com les persones aprenen i, per tant, s’han de fonamentar en la recerca, tot incorporant els 7 principis de l’aprenentatge a la pràctica educativa de manera constant i transversal.
avaluació
L’avaluació s’ha de basar en el desenvolupament global de la persona, incloent les dimensions cognitiva, emocional i ètica, i ha de centrar-se en el desenvolupament de les competències per a la vida. Ha de ser també un instrument clau per a millorar sistemes, processos i experiències d’aprenentatge en el seu conjunt.
Organització
El centre educatiu ha de ser obert, versàtil i reflexiu, capaç d’actualitzar-se i de prendre decisions autònomes, basades en l’evidència. Ha de ser un centre innovador i convertir-se en una organització que aprèn, on alumnat, docents i famílies són també aprenents, i per això ha d’obrir-se i interrelacionar-se amb l’entorn per crear sinergies i millorar el capital professional, social i cultural.
6 vectors del currículum (2022)
El nou currículum d’educació bàsica defineix 6 vectors que permeten orientar la pràctica docent per aconseguir una societat més justa i democràtica, cohesionada, inclusiva, on sigui possible la igualtat d’oportunitats i la igualtat real i efectiva, una societat fonamentada en una ciutadania crítica, activa i constructiva, que doni resposta a les aspiracions personals i col·lectives:
Aprenentatges competencials
El currículum s’ha d’orientar a un aprenentatge profund i funcional que es pugui utilitzar en entorns diferents, perduri en el temps i permeti resoldre problemes en tot tipus de context.
Perspectiva de gènere
El currículum ha de fer efectiva l’educació integral de les persones, trencar amb els estereotips de gènere i superar les desigualtats i les discriminacions, i eradicar la violència.
Universalitat del currículum
El currículum ha d’incorporar el disseny universal per a l’aprenentatge i la personalització dels aprenentatges per garantir l’èxit educatiu per a tothom.
Qualitat de l’educació de les llengües
El currículum ha de garantir el domini de la llengua per comprendre la realitat, expressar el pensament, raonar i compartir el coneixement, i relacionar-nos en contextos plurilingües i interculturals.
Ciutadania democràtica i consciència global
El currículum ha de promoure la ciutadania democràtica i la consciència global per assolir una societat més justa capaç de treballar en equip amb respecte i actitud constructiva per promoure canvis i afrontar nous reptes.
Benestar emocional
El currículum ha d’afavorir el benestar de l’aprenent, en harmonia i tranquil·litat, i ajudar a fer front les dificultats i superar-les en positiu.
17 objectius de desenvolupament sostenible (2015)
El 2015 un total de 193 països van subscriure l’Agenda 2030, que ens compromet a adaptar els nostres esforços en matèria de desenvolupament amb l’objectiu de promoure la prosperitat tot protegint el planeta per aconseguir un desenvolupament sostenible. Els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) són universals, transformadors i inclusius i descriuen els principals reptes relacionats amb el desenvolupament als quals s’enfronta la humanitat per garantir una vida sostenible, pacífica, pròspera i equitativa arreu del món per a tothom, ara i en el futur. Els objectius aborden reptes mundials decisius per a la supervivència de la humanitat.
L’Educació per al Desenvolupament Sostenible (EDS) permet als alumnes prendre decisions informades i emprendre accions responsables per a la integritat mediambiental, la viabilitat econòmica i una societat justa per a les generacions presents i futures. També permet dissenyar situacions d’aprenentatge amb sentit a través de reptes reals d’àmbit local o global:
Fi de la pobresa
Posar fi a la pobresa en totes les seves formes arreu del món.
Fam zero
Posar fi a la fam, aconseguir la seguretat alimentària i la millora de la nutrició i promoure l’agricultura sostenible.
Salut i benestar
Garantir una vida sana i promoure el benestar per a tothom a totes les edats.
Educació de qualitat
Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge permanent per a tothom.
Igualtat de gènere
Aconseguir la igualtat entre els gèneres i empoderar totes les dones i nenes.
Aigua neta i sanejament
Garantir la disponibilitat d’aigua i la seva gestió sostenible i el sanejament per a tothom.
Energia neta i assequible
Garantir l’accés a una energia assequible, segura, sostenible i neta per a tothom.
Treball digne i creixement econòmic
Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l’ocupació plena i productiva i el treball digne per a tothom.
Indústria, innovació i infraestructures
Construir infraestructures, promoure la industrialització inclusiva i sostenible i fomentar la innovació.
Reducció de les desigualtats
Reduir la desigualtat als països i entre països.
Ciutats i comunitats sostenibles
Aconseguir que les ciutats i els assentaments humans siguin inclusius, segurs, resilients i sostenibles.
Consum i producció responsables
Garantir modalitats de consum i producció sostenibles.
Acció climàtica
Adoptar mesures urgents per combatre el canvi climàtic i els seus efectes.
Vida submarina
Conservar i utilitzar de manera sostenible els oceans, els mars i els recursos marins per al desenvolupament sostenible.
Vida terrestre
Protegir, restaurar i promoure l’ús sostenible dels ecosistemes terrestres, gestionar sosteniblement els boscos, lluitar contra la desertificació, aturar i invertir la degradació de les terres i aturar la pèrdua de biodiversitat.
Pau, justícia i institucions sòlides
Promoure societats pacífiques i inclusives per al desenvolupament sostenible, la provisió d’accés a la justícia per a tothom i la construcció d’institucions eficaces, responsables i inclusives a tots els nivells.
Aliança pels objectius
Consolidar i revitalitzar l’Aliança Mundial per al Desenvolupament Sostenible.
Deixa un comentari