Tot i ser un gran defensor de la plataforma Moodle, la necessitat de canviar de centre diverses vegades els últims anys per raons personals (conciliació familiar), va portar-me a cercar altres recursos que permetessin disposar dels meus materials digitalment i en tot moment, a mi i als meus alumnes, allà on fos de manera immediata. Alhora vaig creure que, com a servidor públic, era la meva obligació moral de compartir el meu treball amb tothom perquè en fes el millor ús segons el criteri de cadascú. És per això que vaig crear els blogs (Portafoli, Fotobloc, Bibliobloc i Labobloc) i, també entre d’altres, vaig passar dels qüestionaris del Moodle als formularis de Google.
La gràcia dels qüestionaris del Moodle és que són autocorregits, la qual cosa té diversos avantatges, tant pel professor com per a l’alumne. Val a dir que des de fa forces anys els meus alumnes realitzen aquests qüestionaris a casa, amb tot el material que vulguin, com a activitats d’autoaprenentatge i no com a exàmens qualificadors…
I si substituïa el Moodle pels blogs, com m’ho havia de fer amb els qüestionaris? La resposta és Google + Flubaroo.
Google proporciona l’aplicació de formularis, que es poden compartir de diverses maneres (la meva opció era mitjançant un accés directe des d’un article al Bibliobloc). El problema era corregir les respostes i que els alumnes poguessin disposar dels resultats de manera immediata. La primera opció va ser la d’utilitzar el recurs propi de formularis Google, però després vaig descobrir Flubaroo:
Es tracta d’un complement dels fulls de càlcul de Google que, una vegada instal·lat, gestiona les respostes del formulari. El seu ús és ben senzill:
- Edites un formulari de Google amb les preguntes que vulguis del qüestionari.
- Després accedeixes a la pestanya de respostes del formulari i demanes que es generi un full de càlcul que registri totes les respostes.
- Des del full de càlcul creat automàticament, vas a “Complements” i et baixes el Flubaroo.
- Novament des del full de càlcul, selecciones Complements > Flubaroo > Activa autoqualificació (abans d’això, cal que el formulari disposi de dues respostes, una de les quals ha de ser el conjunt de les respostes correctes que s’utilitzaran per a avaluar les respostes dels alumnes).
- Després només s’han de seguir les indicacions per acabar de configurar el complement.
El Flubaroo permet que l’alumne rebi de manera immediata al seu correu electrònic el resultat numèric de la prova i se li indiqui quines han estat les respostes encertades i quines no. Els meus alumnes poden repetir tantes vegades com vulguin els tests com a mitjà d’autoregulació del seu propi aprenentatge. A mi m’arriben també tots els intents amb les notes obtingudes.
Avui al curs “Currículum i avaluació competencial. Àmbit cientificotecnològic (biologia i geologia, física i química)” la Rosa ens ha ensenyat un nou recurs, també complement dels formularis de Google. Es tracta del Corubrics, una eina d’en Jaume Feliu:
Només li he fet una ullada, però promet moltíssim, i és que permet que el professor avaluï els alumnes per mitjà d’una rúbrica (inserida com a formulari de Google) i, alhora, també permet que els alumnes s’autoavaluïn i es coavaluïn. I per acabar-ho d’arrodonir, és possible ponderar els tres resultats per a obtenir una qualificació, que pot ser enviada als alumnes per mitjà del correu electrònic. De seguida que en tingui ocasió penso provar-ho!
Deixa un comentari