PROGRAMA D’APRENENTATGE PERMANENT DE LA UNIÓ EUROPEA

Al bloc del Servei de Llengües del Departament podreu trobar tota la informació de la Convocatòria:

Ja ha sortit el calendari europeu de les accions COMENIUS, GRUNDTVIG, MAC i altres accions del PAP 2012. En breu es publicarà la convocatòria estatal i la catalana, que dóna les orientacions organitzatives per tal presentar els projectes i les sol·licituds des de la nostra Comunitat Autònoma, amb les especificacions per a cada una de les acccions.

[+] Legislació del programa PAP
[+] COMENIUS: xarxes, associacions, ajuts, formació, visites
[+] GRUNDTVIG: associacions, voluntariat, visites, formació

[+] MAC: Mobilitat d’Alumnat Comenius per estudiar a l’estranger
[+]ALTRES ACCIONS: es recomana llegir la Guia del Candidat i la convocatòria detalladament.

El Programa d’Aprenentatge Permanent de la Unió Europea recull els formularis en l’aplicatius on-line de referència. Cada acció s’ha de presentar de la manera establerta normativament.
Els projectes per a sol·licitar una Associació Comenius s’han d’introduir a l’aplicatiu, cal imprimir-los, signar-los i segellar-los per lliurar-lo a la OAPEE, el Departament d’Ensenyament i els SSTT i/o el Consorci d’Educació de Barcelona si escau. Per a resoldre qualsevoldubte:

[+] Consulteu els referents territorials o els Promotors Comenius en els Serveis Territorials i el Consorci d’Educació de Barcelona
[+] Correu per a donar resposta a les consultes i els dubtes no resolts.

També podeu consultar el Web de Gencat.cat:

Convocatòria pública de propostes del Programa d’Aprenentatge Permanent de la Unió Europea per al període 2012-2014. El Programa comprèn les accions següents:

  • Accions centralitzades, gestionades per la Comissió Europea:
    • Programa Jean Monet
    • Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci i Grundtvig: Projectes multilaterals, xarxes i mesures d’acompanyament
    • Programa transversal
  • Accions centralitzades, gestionades conjuntament per la Comissió Europea i per l’Organisme Autònom Programes Educatius Europeus (OAPEE):
    • Erasmus: Cursos intensius d’idiomes (EILC)
  • Accions descentralitzades, gestionades pel Departament d’Ensenyament:
    • Mobilitat individual d’alumnat Comenius
    • Comenius i Grundtvig: Formació permanent
    • Ajudanties Comenius
    • Comenius, Grundtvig: Associacions
    • Grundtvig: Seminaris
    • Grundtvig: Ajudanties, Projectes de voluntariat de persones adultes
    • Programa transversal, Activitat clau 1: Visites d’estudi
  • Accions descentralitzades, gestionades per l’Organisme Autònom Programes Educatius Europeus (OAPEE):
    • Leonardo da Vinci Mobilitat (Certificat de mobilitat Leonardo da Vinci inclòs)
    • Leonardo da Vinci: Associacions
    • Comenius Regio
    • Leonardo da Vinci: Projectes multilaterals de transferència d’innovació
    • Erasmus: Programes intensius, Mobilitat d’estudiants per a estudis i períodes de pràctiques (inclòs el certificat de pràctiques del consorci Erasmus) i mobilitat de personal (docència i formació del personal)

A qui va dirigit?

  • ?A docents i alumnes d’educació infantil, educació primària i educació secundària; docents i alumnes d’educación superior i de formació professional i professionals implicats en l’educació de persones adultes.
  • A les institucions que imparteixen aquests tipus de formació.
Aquest tràmit es pot trobar a:

Posted in AULA ORDINÀRIA, BEQUES I AJUTS, LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

DISPONIBLE EN LÍNIA EL DICCIONARI D’EDUCACIÓ

La versió en línia del Diccionari d’educació ja està disponible al web del TERMCAT. Aquest diccionari aplega i defineix prop de dos mil termes del món de l’educació i de les seves facetes: pedagogia general, pedagogia social, recerca educativa, organització i gestió educatives, orientació psicopedagògica, didàctica, educació especial i tecnologia de l’educació. Cada article conté, a més de la denominació catalana, els equivalents en castellà, francès i anglès, la definició i, sovint, una o més notes explicatives. L’obra és el resultat de la cooperació entre diverses institucions: el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, l’Institut d’Estudis Catalans, a través de la Societat Catalana de Pedagogia, el Govern d’Andorra, a través del Ministeri d’Educació i Cultura, i el TERMCAT. Per a més informació podeu consultar la nota de premsa i el vídeo de l’acte de presentació.

Posted in LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

JOCS EDUCATIUS INTERACTIUS PER A PRIMÀRIA

Recopilació de jocs educatius interectius per a primària fet per Antonio Angel Ruiz Molino

Posted in AULA ORDINÀRIA, CIÈNCIES NATURALS (EXPERIMENTALS), CIÈNCIES SOCIALS, LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

CONCURS MOTS PASSANTS EN FRANCÈS

El Departament de Filologia Francesa i Romànica de la Universitat Autònoma de Barcelona organitza, la setzena edició del concurs literari Mots Passants. L’objectiu d’aquest concurs és convidar als alumnes dels centres de secundària de Catalunya, de 14 anys o més, a produir un document escrit u oral en francès. Aquest document es pot presentar sota la forma de un conte, un relat curt o un curtmetratge.

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

JORNADA ANUAL PLA IMPULS LLENGUA FRANCESA

El proper divendres 4 de novembre de 2011 tindrà lloc la Jornada Anual de Suport al Pla d’impuls a la Llengua Francesa que des del 2008 es promou des del Servei de Llengües Estrangeres amb la col·laboració de diverses entitats i institucions, com l’Agregaduria cultural de l’Ambaixada de França, i l’Institut Francès de Barcelona, entre d’altres.. Lloc : Institut Francès de Barcelona.

[+] INSCRIPCIÓ: Qüestionari

[+] Programa provisional en català

[+] Programa provisional en francès

[+] Consulteu els vostres dubtes

Posted in LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

TERMCAT – Diccionaris en línia

Diccionaris en Línia

Des d’aquesta pàgina http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/ podeu accedir a una quarantena de diccionaris terminològics elaborats pel TERMCAT o amb el seu assessorament, agrupats en cinc grans sectors temàtics:

  • Ciències humanes
  • Ciències de la vida i de la salut
  • Ciències jurídiques i econòmiques
  • Esports
  • Tecnologies
Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

IX JORNADES DE LLENGÜES ESTRANGERES A SALOU

La 9a edició de les Jornades de llengües estrangeres tindrà lloc als INS Jaume I de  Salou el 24, 25 i 26 de novembre . Inscripció prèvia del 24 d’octubre al 4 de novembre.

https://sites.google.com/a/xtec.cat/jornadesllengues/

Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES, LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

ACTIVITATS DIDÀCTIQUES AMB L’HEMEROTECA DIGITAL

L’aparició de l’hemeroteca de La Vanguardia va propiciar que un grup de professorat s’animés a explorar aquest recurs, per utilitzar-lo didàcticament.

D’aquesta manera, la iniciativa es va concretar en un grup de treball, que ha anat dissenyant activitats didàctiques, a partir de fonts trobades a les hemeroteques digitals.

En aquesta pàgina presentem algunes de les activitats realitzades, que han estat experimentades a les aules, amb la voluntat que puguin ser d’utilitat per a altres companys i companyes, quan vulguin utilitzar hemeroteques digitals.

Posted in LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

PUBLICACIÓ D’ITINERARIS CURRICULARS LLIGADES A TASQUES COMPETENCIALS

Després de presentar durant el III  Congrés  Escola  2.0, CEDEC posa a disposició de tota la  comunitat  educativa  una  mostra  dels  itineraris  curriculars  lligats  per  tasques  competencials  de  Llengua  i  Matemàtiques  de  3r  d’ESO. Amb la publicació de  les  primeres  de  les  dotze  unitats  que  formaran  els  itineraris  de  cadascuna  d’aquestes  matèries,  el  nostre  objectiu  és donar a conèixer per primera  vegada  aquests  recursos,  que  estan  sent  elaborats  pel  Centre  Nacional  i  que  aborden   d’una  manera   SENZILLA  i atractiva  les  competències  bàsiques.
També busquem la col · laboració dels nostres usuaris perquè, amb els seus suggeriments,  comentaris  i  aportacions  ens  ajudin a millorar  aquests  materials;  la  versió  definitiva  i completa  veurà  la  llum  en  els  pròxims  mesos.

Enllaç I: Unitats didàctiques del Itinerari Curricular de Matemàtiques 3r ESO
Enllaç II: Unitats didàctiques d’Itinerari Curricular de Llengua Castellana 3r ESO

Més informació

Posted in AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

ESTUDIANTS DE PRIMÀRIA I SECUNDÀRIA FAN DE PERIODISTES

Kiosk Jove. Edició 2011-2012 Un espai de participació de periodisme digital adreçat als centres educatius de primària i secundària de Catalunya.Un lloc per llegir l’actualitat informativa des d’un punt de vista diferent, amb la visió del jovent català. Els estudiants, guiats pel seu professorat, publiquen diàriament les notícies del barri, del poble i del municipi on es troba l’escola o l’institut. S’obre la segona edició del Kiosk Jove. En una fase pilot (abril 2009) es va obrir a 20 centres educatius, repartits geogràficament per tot el territori català. L’experiència va ser molt gratificant i els joves van treure a debat temes tan interessants i d’actualitat com l’ús de la burka a l’institut, les adiccions a Internet,

o entrevistes a periodistes, escriptors, cantants o alcaldes dels seus municipis. En la primera edició (2010-11) van participar un total de 72 centres que van enviar més de 500 continguts

en àudio, vídeo, text i fotografia i van obtenir un miler de visites. Qui pot participar i com? En aquesta segona edició (2011-12) que ara comença, esperem participin igual o més centres que l’any passat. Els interessats s’han de registrar en el període d’inscripció. El 324 es posarà en contacte personalment amb els tutors dels centres participants, per assistir a una reunió presencial explicativa de tot el projecte. Pàgina web: http://www.324.cat/kioskjove Certificat de formació: Es lliurarà un certificat de formació de 30 hores per al professorat inscrit que hagi participat en el projecte Kiosk Jove. Valor afegit: El 324 facilitarà accessos a visites a les instal·lacions de TV3 i Catalunya Ràdio per als alumnes del centre que hi participin. Alguns dels continguts de Kiosk Jove podrien veure’s en algun programa juvenil-infantil de TV3.

Posted in AULA ORDINÀRIA, CONVIVÈNCIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

JOC SOBRE LLENGÜES D’ORIGEN DELS CATALANS PER A 4t ESO I BATXILLERAT

El GELA (Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades) ha fet una nova proposta per donar a conèixer tot el patrimoni lingüístic en referència a la població catalana que prové de gairebé 200 estats. Es tracta d’un joc “Els Països dels Catalans” per conèixer les històries dels catalans i, en aquest cas, els seus llocs d’origen a través de les llengües. L’objectiu no és “guanyar”, sinó que vol, sobretot, despertar la curiositat. Per això el resultat depèn molt de l’atzar i poc dels coneixements previs. És important tenir això en compte perquè és un element fonamental del joc: No es tracta d’arribar al final, doncs, sinó de gaudir del trajecte. I el trajecte consisteix a donar deu pistes que ens permetin esbrinar de quin país es tracta. Tret d’algunes informacions estadístiques sobre nombres de població, les pistes són totes lingüístiques. El joc és adequat per a alumnes de 2n cicle de l’ESO i de Batxillerat. El Joc s’ha anat distribuint als centres on es fa batxillerat a través dels CRP (els centres de l’Hospitalet van ser els primers a rebre’l). D’aquesta manera hem arribat pràcticament a tot el territori de Catalunya, excepte els dos Vallès, el Garraf, el Barcelonès i part del Baix Llobregat. Atès que ens en queden alguns exemplars, però no tants com centres on encara no el tenen, han pensat que els podríem repartir segons la demanda. Els professors, el poden sol·licitar en nom del vostre centre mitjançant un missatge a gela@ub.edu. Un cop la demanda hagi exhaurit els exemplars disponibles, els portaran als CRP tan aviat com els sigui possible.

Podeu trobar més informació i algun exemple del joc al seu  web .

Posted in AULA ORDINÀRIA, CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

BLOCS DE DIVERSITAT LINGÜÍSTICA

A la página web del GELA (Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades) www.gela.cat s’ha obert una nova secció  de blocs que  tenen com a tema principal la diversitat lingüística. De moment, s’hi ha posat els cinc dels quals els n’arriben més visites a  la pàgina. Si en coneixeu d’altres, podeu fer arribar els nous enllaços perquè els poden afegir sempre que s’ajustin als criteris. La seva intenció és establir vincles amb persones i grups  interessats en la diversitat lingüística.

El GELA es va crear l’any 1992 amb l’objectiu de promoure la recerca en llengües amenaçades i donar a conèixer la diversitat lingüística i el seu valor. D’aleshores ençà, el GELA ha organitzat nombroses activitats en tres àmbits fonamentals: la recerca, l’educació, i la dinamització cultural. També ha publicat llibres i materials didàctics, ha organitzat exposicions, ha creat jocs i activitats, i ha col·laborat amb altres organismes i entitats en activitats relacionades amb els seus objectius.

Posted in AULA ORDINÀRIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

BLOC ANGLÈS “COMPARTIR PER APRENDRE”

Al setembre s’ha iniciat un nou curs del bloc SHARING TO LEARN amb la benvinguda als centres de nova incorporació al projecte. El Bloc, dinamitzat des dels Serveis Territorials d’Ensenyament al Baix Llobregat, vol ser una eina que faciliti la tasca entre mestres, auxiliars i alumnes. Hi trobareu moltes activitats interessants, cançons preparades per escoltar, contes a punt de ser gaudits i molts recursos per al professorat del projecte i per als auxiliars. A partir d’ara, doncs, si voleu incloure alguna petita programació, activitat, informació lligada al projecte, un enllaç interessant…  ho podeu fer arribar a qualsevol de les dues adreces següents:dbeltra1@xtec.cat , dtbaix@xtec.cat. Aquesta eina pretèn dinamitzar el projecte i el treball en xarxa i
Posted in AULA ORDINÀRIA, BLOCS ANGLÈS, CLIL (Content and Language Integrated Learning), COMPARTIR EXPERIÈNCIES D'AULA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

ASSOCIACIÓ DE NARRADORS PROFESSIONALS A LES ESCOLES

L’ANP (associació de narradors professionals) forma part del catàleg d’activitats que Ensenyament proposa als centres per tal de poder triar activitats destinades als plans d’Entorn. Tot i que aquesta és una professió molt antiga, també ho és molt de desconeguda i val la pena que els centres educatius pugueu saber una mica més en què consisteix la seva feina. Per això us convido a visitar el seu web a:

Si voleu fer algun comentari podeu enviar un correu-e nfo@espinadelasardina.com, o fer una trucada als telèfons: 93.765.39.89 i 645.988.985  demanant per Assumpta Mercader.
Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

LES LLETRES DE LES CANÇONS PER APRENDRE ANGLÈS

Les cançons que més agraden als nostres alumnes i les seves lletres les podrem trobar al web de BATLIRYCS http://batlyrics.com/top_100_artists.html

BatLyrics es un buscador de letras de canciones, que consiste en una base de datos que contiene miles de letras de canciones y que te permite hacer las búsquedas más comunes, tanto por artista, titulo de la canción y una opción diferente que es que ingresas una parte de la letra y recibes el titulo de la canción, esta última opción es genial, pues a veces escuchamos fragmentos de canciones y no sabemos a que artista pertenecen.

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

CONTES PER APRENDRE MATEMÀTIQUES A EP I ESO

CONTES MATEMÀTICS INTERACTIUS de Liria Alonso

Los Cuentos Matemáticos responden al ambicioso proyecto de desarrollar la competencia lectora del alumnado mediante la lectura electrónica de un relato y la búsqueda de pistas en la Web para resolver las cuestiones matemáticas que en él se plantean.

Se pretende que sea la comprensión lectora la que determine el placer por la lectura y que, a su vez, sea ésta la que revierta en la adquisición de los conocimientos.

El proyecto ofrece, además de los relatos en sí mismos, que sería el material de Estudiantes, el Solucionario de las actividades y un material para Docentes que incluye una ficha resumen con destrezas, contenidos y competencias trabajadas, una introducción general, una propuesta metodológica y unas orientaciones para el desarrollo de las actividades.

Se dirige fundamentalmente al tercer ciclo de Educación Primaria y al primero de ESO.
Leer.es os invita a descubrir y disfrutar de este proyecto

Posted in AULA ORDINÀRIA, RECURSOS | Leave a comment

TRADUCCIONS AUTOMÀTIQUES EN LÍNIA DE LLENGUA CATALANA

Recull d’aplicacions per poder fer traduccions  automàtiques en línia: Web gencat

  • Traductor automàtic de l’occità. Generalitat de Catalunya
    Traductor automàtic en línia català-occità, occità-català, català-occità aranès, occità aranès-català, castellà-occità, occità-castellà, castellà-occità aranès i occità aranès-castellà
  • Traductor Google
    Traductor automàtic en línia que permet traduir entre el català i més de 40 llengües
  • Apertium
    Traductor automàtic en línia, de codi obert, català-aranès, aranès-català, català-castellà, castellà-català, català-anglès, anglès-català, català-francès i francès-català
  • Lucy LT – KWIK Translator
    Traductor automàtic en línia català-castellà, castellà-català, català-anglès, anglès-català, català-francès, francès-català, català-alemany i alemany-català
  • Opentrad
    Traductor automàtic en línia, de codi obert, català-castellà, castellà-català, català-anglès, anglès-català, català-francès i francès-català
  • Institut Cervantes
    Traductor automàtic en línia català-castellà i castellà-català
  • InterNOSTRUM
    Traductor automàtic en línia, de codi obert, castellà-català i català-castellà
  • LexPress
    Traductor automàtic en línia castellà-català
  • Salt (Generalitat Valenciana)
    Programari de traducció automàtica: castellà-valencià i valencià-castellà
  • Sishitra
    Traductor automàtic en línia castellà-valencià i valencià-castellà
  • Traductor en línea Softcatalà
    Traductor automàtic en línia, de codi obert, de català-castellà, castellà-català, català-anglès, anglès-català, català-francès, francès-català, català-portugués i portuguès-català. Té l’opció d’escollir la varietat valenciana per a la traducció.
Posted in AULA ORDINÀRIA, BUTLLETINS ON LINE, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

Recursos Digitals per ensenyar, aprendre i treballar.

És un treball que van desenvolupant a la ZER l’Eral de Lleida(escoles d’Alcanó, Alfés, Sarroca, Sunyer i Torrebesses) consistent en un dipòsitd’enllaços per a treballar els continguts curriculars amb activitats digitals per a l’Educació Primària. Van crear la pàgina com a conseqüència del plantejament sobre l’ús de les TIC a l’escola.

https://sites.google.com/a/xtec.cat/rdzereral/Van definir com a línia de treball que l’escola compatibilitzaria el treball de llibre-llibreta amb el treball TIC. Els recursos estan ordenats per per nivells i matèries, tots tenen una imatge i una petita explicació del continguts, l’enllaç va directament a l’activitat.

Posted in AULA ORDINÀRIA, CIÈNCIES NATURALS (EXPERIMENTALS), CIÈNCIES SOCIALS, LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

WEB DE RECULL DE CONTES AMB RECURSOS PEDAGÒGICS

El Web presenta un Recull de Contes amb la voluntat que es pensi, es parli, es creï i,

en definitiva, es defensin els Drets dels Infants. A més d’una bona lectura, esperen que sigui un bon recurs pedagògic per als esplais i per a tothom qui vulgui explicar d’una manera diferent quins són els drets dels més menuts. Si voleu saber més sobre el web: www.esplac.cat

http://www.esplac.cat/vetaqui/Aquí trobareu recollits tots els contes il·lustrats presentats al concurs, per tal que no us en perdeu cap, ja que cadascun d’ells és una oportunitat d’entendre millor els drets dels infants. A l’apartat de Recursos trobareu materials pels monitors i monitores, educadors i educadores i famílies; a banda d’algunes idees per treballar els contes i apunts sobre com aprofundir en el contingut pedagògic dels contes. A més a més, us proposen una llista de títols clàssics que poden contribuir a aquest treball. La llista està oberta! Segur que vosaltres també coneixeu contes que tracten un tema tant important com aquest! Si voleu fer arribar les idees a ciutadania@esplac.cat les actualitzaran a aquest llistat.

Posted in AULA ORDINÀRIA, CONVIVÈNCIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

PARTICIPACIÓ PER AL 1r BATXILLERAT EN UN PROGRAMA DE MODEL DE PARLAMENT EUROPEU

MODEL DE PARLAMENT EUROPEU: És un programa educatiu l’objectiu del qual és fomentar en els joves la consciència de ciutadania europea i la cultura de debat parlamentari constructiu, a través de la recreació de sessions parlamentàries entre estudiants. En aquestes sessions els joves poden expressar les seves idees, escoltar les dels altres, dialogar, debatre i assolir consensos sobre diversos temes d’actualitat. El programa ofereix als alumnes la possibilitat de sentir-se europarlamentaris per uns dies i és una eina a disposició del professorat per treballar les competències bàsiques establertes per a l’educació obligatòria. El Patronat d’Honor del programa Model de Parlament Europeu està compost pels expresidents del Parlament Europeu Sr. José María Gil-Robles, Sr. Enrique Barón i Sr. Josep Borrell.  A QUI S’ADREÇA? Poden participar en el programa estudiants de 1r de Batxillerat i de 1r de Cicles Formatius de Grau Mig, de 16 i 17 anys de tot el territori nacional.Bases de participació 2011/2012

Posted in AULA ORDINÀRIA, CIÈNCIES SOCIALS, CONVIVÈNCIA, PREMIS I CONCURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

16è PREMI DE LITERATURA «PROTAGONISTA JOVE» per a l’ESO i el Batxillerat

El Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil (ClijCAT), en col·laboració amb l’Associació Catalana d’Amics del Llibre Infantil i Juvenil, convoca el 16è Premi de Literatura «Protagonista Jove» amb el propòsit d’estimular la lectura d’imaginació en els nois i noies. A tal efecte, una comissió d’experts en literatura per a joves ha seleccionat els vuit llibres en català, quatre per a cada grup d’edat, que presentem en aquestes Bases a tots els centres d’ESO, de Batxillerat i biblioteques de Balears, Catalunya i País Valencià.La selecció de llibres s’ha fet d’entre els publicats entre el juliol de 2010 i el juny de 2011.L’objectiu del Premi de Literatura «Protagonista Jove» és aconseguir que el major nombre possible de joves llegeixin els llibres seleccionats; es constitueixin com a Jurat dins de cada centre o biblioteca, i els presentin i defensin davant dels seus companys i, entre tots, anomenin el que consideren millor. Es pretén que la veu dels joves es faci sentir, donant-los l’oportunitat de funcionar com a Jurat amb repercussió més enllà del centre escolar i de la biblioteca.PER PARTICIPAR-HI. INSCRIPCIÓ ELECTRÒNICA:Caldrà formalitzar la inscripció omplint el formulari de participació que hi ha en la web del ClijCAT (en aquesta enllaç).Si us plau, llegiu atentament les instruccions de la pàgina d’inscripció. Hi ha informació important a tenir en compte tant del procés d’inscripció, com del procés de votació electrònica. La pàgina d’inscripció romandrà activa fins al dia 31 de desembre del 2011.Telèfon de contacte: Sra. Margarida Mateu. Tel. 93 487 45 25 (matins) correu-e: protagonista@clijcat.cat Secretària Tècnica del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil (ClijCAT)

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

XVII CONCURS EL GUST PER LA LECTURA

Per a Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat: El Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics convoca el XVII Concurs El Gust per la Lectura, basat en la lectura i treball de les obres, i els dossiers didàctics corresponents, tractades en el seminari de formació que ha seguit el professorat durant el curs 2010-2011. En aquesta edició hi ha 5 categories diferents (A, B, C, D i E), d’acord amb les agrupacions de nivells educatius de l’alumnat participant. En cada categoria es podrà participar únicament en les obres i dossiers que s’especifiquen.Les categories i dossiers són els següents:Categoria A. Alumnat de cicle mitjà d’educació primària

  • Dolors Garcia Cornellà: L’atzur màgic de l’enigma
  • Mercè Galí: El flautista d’Hamelín
  • Michael Ende: El secret de la Lena
  • Categoria B. Alumnat de cicle superior d’educació primària

  • Dolors Garcia Cornellà: Els brons a les fondalades tenebroses
  • Llegim imatges
  • Michael Ende: En Jim Boto i en Lluc el maquinista
  • Categoria C. Alumnat de 1r i 2n d’educació secundària obligatòria

  • Maite Carranza: El clan de la lloba
  • Charles Dickens: Oliver TwistCategoria D. Alumnat de 3r i 4t d’educació secundària obligatòria
  • Maite Carranza: Paraules emmetzinades
  • Charles Dickens: Oliver Twist
    Categoria E. Alumnat de batxillerat
  • Màrius Torres: Antologia poètica.
  • Per a l’alumnat d’educació primària, s’estableix una única modalitat de treball en grup. Per a l’alumnat d’educació secundària obligatòria i per a l’alumnat de batxillerat, s’estableix una modalitat individual i una altra de grup. Independentment de la modalitat de treball escollida, l’obra i/o dossier s’ha de teballar amb tot el grup classe.
  • Inscripció: Del 3 d’octubre al 7 de novembre de 2011

    Instruccions per a fer la inscripció

    Bases del concurs

    Dossiers didàctics

    Activitats per als participants
    Amb l’objectiu d’incentivar la participació de l’alumnat i del professorat en el concurs, i de correspondre a l’esforç que això representa, el Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics oferirà als grups d’alumnes participants una sèrie d’activitats relacionades amb les obres que treballaran. Més endavant podreu trobar en aquesta mateixa pàgina informació sobre l’oferta d’activitats i com demanar-les.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS, RECURSOS | Leave a comment

    NOVA EDICIÓ DE “VOLTEM PEL MÓN” PER A L’ALUMNAT NOUVINGUT

    “Voltem pel món” és una activitat col·laborativa entre professorat i alumnat al voltant de competències transversals en general, especialment les comunicatives. L’activitat va adreçada a l’alumnat nouvingut amb un nivell de llengua suficient per accedir a les activitats proposades i per ampliar-ne el contingut. Està previst fer dos grups, un de primària i un altre de secundària. A partir de la interpretació de textos audiovisuals i escrits, de diferents tipologies textuals, els alumnes fan activitats col·laboratives de comprensió, de construcció de textos, de recerca i elaboració d’informació, de coneixement de l’entorn. L’aula virtual i les TIC s’utilitzen com a instruments d’accés a la informació i de construcció del coneixement, TAC. En aquesta edició s’inclouran també activitats plurilingües.

    La metodologia d’aprenentatge es basa en tècniques de treball per projectes, treball cooperatiu, treball en equip i en la construcció del coneixement. – Inscripció: del 24 d’octubre al 12 de novembre de 2012 .  – Consulta de les adjudicacions de l’activitat: a partir del 21 de novembre de 2012.  – Inici de l’activitat: 1 de desembre de 2012. http://www.xtec.cat/crp-esplugues/voltem/

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS, RECURSOS | Leave a comment

    VIII CERTAMENT NACIONAL INFANTIL I JUVENIL DE LECTURA EN VEU ALTA

    Des del curs 2004-05, la Fundació Enciclopèdia Catalana organitza el CERTAMEN NACIONAL INFANTIL I JUVENIL DE LECTURA EN VEU ALTA. La idea d’aquesta iniciativa té l’origen a Alemanya, on se celebra des de fa molts anys un certamen de característiques semblants amb un gran èxit i una gran acceptació tant de la comunitat educativa com de la societat civil. Llegim en veu alta: a tot arreu i en tot moment, és l’eslògan i el nom de la campanya engegada per Stiftung Lesen (Fundació Lectura) i el setmanari Die Zeit.La lectura i l’escriptura són considerades eines primordials i bàsiques de la resta d’aprenentatges i, per tant, han de constituir un objectiu d’atenció preferent durant tota l’etapa d’educació obligatòria. La dedicació específica a activitats de descodificació lectora no s’haurien de limitar a l’Educació Primària, sinó que hauria de ser un objectiu que es prolongués al llarg de l’Educació Secundària, en la qual les activitats de comprensió lectora haurien de continuar tenint un paper destacat.

    El certamen està organitzat en dos grans grups d’acord amb les dues etapes d’escolaritat obligatòria: l’educació primària i l’educació secundària obligatòria.  La inscripció comença l’1 de setembre i finalitza el 14 d’octubre de 2011 emplenant el formulari que trobareu al seu web on també hi podreu trobar un banc de  recursos (guies, tallers i graelles de valoració de lectures): http://www.enciclopedia.cat/certamen/htm/home.htm

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS, RECURSOS | Leave a comment

    REVISTA EN ANGLÈS ON LINE PER A EDUCACIÓ: ZOOM IN ON THE USA

    El Zoom in on the USA és publicació mensual creada pels Centres de Recursos Informatius de l’Ambaixada dels EUA a Madrid i del Consolat General dels EUA a Barcelona.  Allà mateix trobareu un enllaç per fer la subscripció gratuïta , si esteu interessats/des.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, BUTLLETINS ON LINE, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

    VIDEOS DE RELATS DE NENS/ES EN LLENGUA ANGLESA

    Projectes en xarxa

    Novetats

    Espai on es recull un gran nombre de vídeos de relats de nens i nenes. En llengua anglesa
    Smories

    Our kids have always loved reading to each other and are transfixed when other children read them stories. They are also obsessed with the internet and will make their way to youtube any time they get their hands on a computer.

    We thought a website that had a continuous flow of new stories, read aloud by kids, would make a healthier destination than so much of the stuff out there. Imagine you’re stuck in traffic and need to keep a miniature person entertained in the back. Access a playlist of smories stories from your i-phone and voila…

    Once we had the idea for a site that publishes stories for kids read by kids, we also thought it would be a great unthreatening forum for showcasing unpublished stories. This allows writers to test their work in a straightforward and transparent way, hopefully giving them exposure which they might otherwise not have received.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, BUTLLETINS ON LINE, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

    WEBQUESTES EN LLENGUA ANGLESA PER A PRIMÀRIA I SECUNDÀRIA

    WEBQUESTA – Novetats

    PROJECTES EN XARXA

    A WebQuest Resource Page

    Recull en llengua anglesa de webquestes adreçat al professorat d’educació primària i secundària.

    Western Washington University

    Posted in AULA ORDINÀRIA, BUTLLETINS ON LINE, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

    NOU WEB DEPARTAMENT: FAMÍLIA I ESCOLA. JUNTS X L’EDUCACIÓ

    Una de les línies estratègiques del Govern de la Generalitat de Catalunya és promoure la implicació de la família en el seguiment de l’evolució acadèmica i personal dels seus fills. És en aquest marc que el Departament d’Ensenyament posa en funcionament el nou web “Família i escola: junts per l’educacióadreçat a les famílies amb la finalitat de posar al seu abast informació, orientacions i recursos per millorar la seva implicació en el procés escolar i educatiu dels seus fills i filles. Les informacions escolars que trobareu actualment fan referència a les etapes d’educació infantil, primària i secundària obligatòria. Properament s’incorporarà la informació referent a la resta d’etapes educatives.

    El web http://www20.gencat.cat/portal/site/familiaescola/ s’estructura en els següents apartats:

    Benvinguda i presentació
    Escolaritat

    • Etapes educatives
    • Preguntes més freqüents
    • Participació i compromís
    • Formació per a famílies
    • Lleure i activitats extraescolars
    • Serveis i tràmits

    Educar i créixer en família

    • Hàbits saludables
    • Temps de família

    Recomanacions
    Decàleg per a pares i mares

    • Decàleg
    • Enquesta d’autoconeixement

    Enllaços d’interès

    Posted in RECURSOS | Leave a comment

    POSAR EN CONTACTE DIFERENTS GRUPS-CLASSE

    CLASSE X CLASSE: Espai per posar en contacte diferents grups-classe per realitzar activitats conjuntes. Les propostes, un cop validades, es publicaran al Tauler de Classe x Classe

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, RECURSOS | Leave a comment

    TEATRE INTERACTIU EN ANGLÈS

    Amb Clever Pants Productions: tenim la possibiltat de treballar el teatre, l’oralitat, lectura expressiva i altres accions comunicatives en llengua anglesa. En el seu lloc web podrem accedir a la Newsletter mensual de manera gratuïta, així com

    a la informació sobre els nous Shows per al 2001-12 i totes les dates dels Tours.

    Més informació a James humber (00 34) 652 119248 james@clever-pants.com
    www.clever-pants.com

     

    Posted in BUTLLETINS ON LINE, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

    SIMPOSI INTERNACIONAL: La Literatura que acull: infància, immigració i lectura. 17, 18 i 19 de novembre de 2011

    Ja fa temps que l’acollida dels infants i adolescents nouvinguts és un repte molt present a la comunitat educativa. En aquest context, el Grup de recerca GRETEL s’ha dedicat darrerament a explorar les grans possibilitats de la literatura com a instrument d’acollida, de reconstrucció de la identitat i de representació cultural al llarg d’aquest procés. L’actuació didàctica a les aules d’acollida, la producció de llibres infantils que aborden aquesta temàtica i ofereixen una representació de les societats multiculturals, els diferents usos de la literatura en les activitats d’acollida i la resposta dels infants, especialment en la discussió i interpretació d’àlbums il·lustrats, són aspectes situats en el centre d’aquest debat.
    Tot seguint aquesta línia es convoca ara un Simposi Internacional per oferir els resultats de la recerca en aquest camp, i també facilitar eines concretes d’intervenció que incideixin en la millora de la tasca educativa.
    Objectius:
    1.- Presentar i discutir els avenços recents de la recerca didàctica sobre l’ús de la literatura en el procés d’ acollida d’infants immigrants, especialment pel que fa a les activitats d’interpretació d’àlbums il·lustrats.  2.- Presentar anàlisis de la producció de literatura infantil i juvenil que contempli els processos migratoris i/o sigui especialment recomanable en el procés d’acollida dels nouvinguts.  3.- Intercanviar experiències d’ús dels llibres infantils i juvenils a l’aula i en context no escolar que es proposin afavorir el procés d’acollida cultural i lingüística dels nouvinguts.  4.- Promoure la recerca sobre educació literària en situacions escolars multilingües i interculturals.
    La quota d’inscripció al Simposi és de 50€ (30€ per als estudiants amb acreditació).  El període d’inscripció serà fins el 30 de setembre. Aquesta quota dóna dret a un CD- ROM amb les actes del Simposi.
    El Simposi tindrà lloc a la Casa de Convalescència – UAB, St. Antoni Maria Claret, 171, 08041 Barcelona, edifici modernista de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (www.uab-casaconvalescencia.org).
    Aquest Simposi es convoca dins del Projecte de recerca I+D: EDU 2008-0213/EDUC, finançat pel Ministerio de Educación y Ciencia. Podeu trobar més informacions a www.gretel.catUniversitat Autònoma Barcelona Departament Didàctica de la Llengua, Literatura i Ciències Socials Facultat de Ciències de l’Educació Edifici G5, Despatx 104 08193 Bellaterra- Cerdanyola +34 93 586 82 55

    Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

    CELEBRACIÓ DEL DIA EUROPEU DE LES LLENGÜES. 26 DE SETEMBRE

    Somescola.cat convida els centres educatius a sumar-se a la celebració del Dia Europeu de les Llengües i a organitzar una activitat sobre La paraula en Català que més m’estimo.

    Tota la comunitat educativa pot participar-hi aportant la paraula en català que més s’estimen i emprant diferents mitjans com dibuixos, fotografies i les noves tecnologies o simplement dient-la o escrivint-la.

    Les aportacions de cada centre seran recollides al web de Somescola.cat. Tothom podrà contribuir així a donar suport al model d’escola catalana vigent.

    Més informació i tramesa dels vostres materials

    Somescola.cat al facebook.

    Més informació al Servei de Llengües del Departament: http://blocs.xtec.cat/diallengues/2011/09/la-paraula-en-catala-que-mes-mestimo/

    El Ministerio de Educación també presenta propostes interessants per poder treballar amb l’alumnat durant el Dia Europeu de  les Llengües, el proper dilluns, 26 de setembre: 1.- En la página Web del DEL (http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/JEL_en.asp) encontraréis algunas novedades con respecto a su contenido: recursos educativos, materiales de divulgación, juegos para jóvenes principiantes, etc. 2.- Actividades relacionadas con las lenguas que se hablan en Europa: http://edl.ecml.at/LanguageFun/LanguageQuiz/tabid/1873/language/en-GB/Default.aspx), con una novedad, el lenguaje de signos. 3.- El  juego “talk to me” – “parle-moi”: http://edl.ecml.at/Portals/33/game/talktome.html. 4.- El Consejo de Europa solicita que aquellos profesores, centros o instituciones que organizan actividades relacionadas con esta celebración, registren sus iniciativas en la base de datos de actividades en la página el Web del DEL, estas servirán como modelo para otros profesionales en toda Europa: (http://edl.ecml.at/Events/EventsDatabase/tabid/1772/language/fr-FR/Default.aspx). 5.- También se puede votar por la actividad más innovadora, en:

    http://edl.ecml.at/Events/EventsDatabase/tabid/1772/language/en-GB/Default.aspx El período de votación estará abierto durante un mes, de 22 de septiembre a 21 de octubre. El resultado se anunciará en noviembre. El día 26 se publicará una declaración conjunta de la Comisión Europea y del Consejo de Europa, que aparecerá en: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/JEL_en.asp En el caso de que os interesen materiales relacionados con este evento, se pueden descargar en: http://edl.ecml.at/Participate/Materials/tabid/1769/language/en-GB/Default.aspx 6.- La Comisión Europea publica un cartel conmemorativo en su página Web, se puede descargar el PDF: http://ec.europa.eu/languages/ 7.- En la página Web del Ministerio hay una contribución a esta celebración: http://cedec.ite.educacion.es/.8.- Algunas de las excelentes iniciativas se llevan a cabo en vuestras Comunidades. No dejéis de enviar las que os parezcan más relevantes, a la página del CELM: http://edl.ecml.at/Participate/Promoteyourevent/tabid/1768/language/en-GB/Default.aspx

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, PREMIS I CONCURSOS, RECURSOS | Leave a comment

    LLIBRE DE RONDALLES MARROQUINES

    ‘Contes de l’altra riba. Manual del rondallaire intercultural’

    Montserrat Cendra, filòloga especialitzada en contes del Magreb, recull en aquest llibre una quarantena de rondalles marroquines, procedents de la tradició oral, recollida a peu d’aula o bé a partir de recopilacions escrites. Es tracta d’una publicació útil per a docents i educadors en general, que conté un estudi introductori, comentaris i suggeriments pedagògics. L’autora classifica cada conte per edat, valors, llargada i tipus.

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

    PROJECTES BILIOTECA ESCOLAR “PUNTEDU”

    Els projectes de biblioteca escolar “puntedu” tenen per objecte organitzar el funcionament i la dinamització de la biblioteca escolar com a eina bàsica i habitual per al desenvolupament de les competències bàsiques, especialment la competència lectora i la competència informacional, les àrees curriculars i el foment de la lectura, amb especial èmfasi en la comprensió lectora.

    A qui va dirigit?

    A centres que imparteixen ensenyaments d’educació infantil, educació primària, educació secundària, educació especial i formació de persones adultes. Els centres poden ser de titularitat del Departament d’Ensenyament, de titularitat municipal i de titularitat privada en règim de concert.

    Els centres educatius que han obtingut l’ajut per al projecte “puntedu” en alguna convocatòria anterior no es poden acollir a aquesta convocatòria.

    Posted in PREMIS I CONCURSOS, RECURSOS | Leave a comment

    CONCURS JUVENES TRANLATORES 2011 de la Comissió Europea

    S’ha obert el període d’inscripció en el concurso JUVENES TRANSLATORES de la Comissió Europea – Direcció General de Traducció (DGT): El Concurs té com a objectius:
    1.- Fomentar los idiomas y la traducción
    Si los europeos tenemos que estar unidos en la diversidad, como reza el lema de la UE, tenemos que ser capaces de entender otras lenguas además de la nuestra.
    Nuestro concurso de traducción, Juvenes Translatores, ya en su quinta edición, está para ayudar a todos los que estéis deseosos de aprender idiomas.
    A la larga, aprender idiomas nos acerca unos a otros y nos hace entender otras culturas. Y a vosotros, los adultos de mañana, os hará más fácil estudiar y trabajar en otros lugares de Europa.
    Juvenes Translatores también potencia el interés por los estudios de traducción y por atender la necesidad creciente de traductores en Europa.
    2.- Ayudar a profesores y alumnos:
    El concurso ha alcanzado una gran popularidad: el 99% de los centros participantes en las anteriores ediciones querrían repetir.
    Algunos centros incluso han organizado sus propias pruebas de preselección para poder mandar al concurso a sus mejores alumnos. También el entusiasmo va en aumento: tanto profesores como alumnos nos envían fotos e incluso nos escriben contándonos su experiencia en Juvenes Translatores.
    3.- Fomentar actividades conjuntas con centros extranjeros:
    Inesperadamente, Juvenes Translatores ha sido también un trampolín para otros tipos de iniciativas lingüísticas.
    Por ejemplo, después del segundo concurso, un profesor de francés que daba clase en Gotemburgo (Suecia) organizó, con gran éxito, un intercambio escolarJuvenes Translatores con Francia y España.
    La idea ha calado, y actualmente otros centros están haciendo lo mismo con resultados parecidos.
    Los centros interesados en iniciativas como esta pueden recurrir también al hermanamiento virtual (e-twinning).

    Més informació a la pàgina: http://ec.europa.eu/translatores/

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

    IMPULS A L’ANGLÈS

    Lluitar contra el fracàs escolar, enfortir la FP, reforçar l’anglès i apostar per la digitalització, eixos d’un nou curs escolar que comença amb normalitat

    Un total de 65.599 alumnes més que l’any passat es beneficiaran del nou impuls que el Departament dóna a l’anglès. Això vol dir que 65.599 alumnes més que el curs anterior estudiaran anglès

    El Departament d’Ensenyament va presentar el dia 07 de setembre les principals novetats per al proper curs escolar 2011-2012:

    Pel que fa a l’Anglès, el nou impuls de l’anglès suposarà que un total de 65.599 alumnes més que el curs anterior puguin aprendre aquesta tercera llengua. Així, en els estudis de FP, 86.566 alumnes faran anglès, fet que significa 62.982 alumnes més que en el curs anterior. S’han creat 3 noves Escoles Oficials d’Idiomes –Cornellà, Rubí, Barcelona-. El conjunt de les EOI de Catalunya ofereix 26.130 places d’anglès, fet que suposa 660 places més que l’any passat. A més, l’oferta de les EOI semipresencial s’incrementa en 270 places. Per altra banda, s’incrementen en 1.687 els alumnes que és previst matricular en l’anglès a distància de l’Institut Obert de Catalunya.

    Posted in LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

    NOVETATS BATXILLERAT: DICTATS EN LÍNIA

    Dictats en línia

    A continuació trobareu un total de 188 dictats en línia, que corresponen als nivells intermedi, de suficiència i superior.
    Cada dictat es compon d’un text escrit (arxiu PDF) i d’una audició o enregistrament sonor (arxiu MP3).

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

    ITINERARIS DE LECTURA

    Presentació

    El programa “Itineraris de Lectura”, que coordina la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament, és una activitat que, des de 1998, promociona la literatura catalana i el foment de la lectura en l’àmbit de l’ensenyament primari, secundari i d’adults.

    A les habituals visites dels autors a les aules a partir del curs 2009-2010 s’augmenta l’oferta i s’afegeix una nova línia: els “Itineraris de Lectura en veu alta” que consisteix en la presència al centre d’un actor o actriu que llegirà en veu alta una antologia de textos treballada prèviament a classe pels alumnes.

    • Termini de presentació de sol·licituds per al curs 2011-2012 obert: des del 7 de juny fins al 30 de setembre.

    Modalitats d’Itineraris

    Dades estadístiques del programa
    Dades comparatives Itineraris de Lectura 1998-2009 [PDF, 33,57 KB.]

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

    CONCURS DE PODCAST- CONTES DEL MÓN

    La 3era EDICIÓ del CONCURS de PODCAST – CONTES del MÓN S’OBRE als PAÏSOS CATALANS i ESTRENA AUTOGESTIÓ! INSCRIVIU-VOS!

    L’Associació COMSOC – Comunicació Social obre el tercer “Concurs de podcast – Contes del Món” amb web www.contesdelmon.org als centres educatius i alumn@s de Primària i Secundària dels territoris de parla catalana: Andorra, Catalunya, Catalunya Nord, Franja de Ponent, Illes Balears, i País Valencià. Durant el curs 2011/12 animeu-vos a enregistrar en mp3 contes arrelats als pobles de la Terra. Si els vostres contes estan entre els 24 finalistes formaran part del “Llibre i disc dels Contesdelmon.org”, els emetran diverses “Ràdios amigues” i a més els explicaran per viles i ciutats animadors de l’AMAPEI i del grup Ara va de bo en el marc d’una “Diada dels Contes del Món”. Ja podeu omplir el formulari d’inscripció!

    El periode d’inscripció finalitza el divendres 30 de setembre del 2011 i per primera vegada caldrà assumir una quota que permetrà donar continuïtat a una iniciativa que combina tradició oral i noves tecnologies, llengua catalana i cultures nouvingudes.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

    MATERIAL ON-LINE D’INTERCULTURALITAT

    Al Web http://www.ethicseducationforchildren.org//es prodreu trobar un Projecte de caràcter Educatiu i Didàctic  sobre la Interculturalitat elaborat per una ONG Japonesa amb el suport de la UNESCO i la UNICEF.  El material està editat però també es pot descarregar completament des del web. Està pensat per treballar a l’educació formal, no formal i informal. Es divideix en dos mòduls:  1. Comprendre’s a un mateix i als altres i 2. Transformar el món junts. Es treballen principalmetn quatre valors: Respecte, Empatia, Responsabilitat i Reconciliació.
    El contacte d’aquesta ONG a Espanya és Laura López Bech i el seu correu és: llopez@arigatou.ch

     

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, RECURSOS | Leave a comment

    DIA EUROPEU DE LES LLENGÜES

    Celebració a Madrid d’un seminari en el Dia Europeu de les Llengües 2011: Seminari organitzat per l’OAPEE en celebració del 10è aniversari del Dia Europeu de les llengües.

    El 2001, Any Europeu de les llengües, el Consell d’Europa i la Comissió Europea van establir la celebració anual del Dia Europeu de les Llengües cada 26 de setembre, per tal de difondre el reconeixement de la riquesa lingüística i cultural com un tret fonamental de la identitat europea.

    Cada any, en aquesta data, es fan activitatS de valoració del plurilingüisme a Europa, fent palesa la diversitat cultural i lingüística dels seus habitants. A les escoles i instituts, aquesta és una jornada de celebració que cal mantenir, amb la joia de la comunicació, l’aprenentatge generalitzat d’idiomes i el reconeixement de la diversitat de parles i cultures de la comunitat educativa.  Des d’aleshores, aquesta jornada es dedica a difondre i reconèixer la riquesa lingüística i cultural de la societat, com un tret fonamental de la identitat europea. 

    Animeu-vos a participar virtualment amb idees i activitats a l’escola!

    [+] Programa del seminari
    [+] Web de referència
    [+] Dia Europeu de les llengües: Francès, Anglès
    [+] Documentació de la Comissió Europea: Francès, Anglès.
    [+] Documents del Consell d’Europa: Francès, Anglès.

    Més informació a :

    http://blocs.xtec.cat/diallengues/2011/09/seminari-a-madrid-2011/


    Posted in AULA ORDINÀRIA, PREMIS I CONCURSOS | 1 Comment

    UNA REVISIÓ D’APLICACIONS I SERVEIS GRATUÏTS

    A punt de començar el curs convé fer una revisió d’aquelles aplicacions i serveis en línia que ens poden ser d’utilitat a l’aula: eines per crear activitats i continguts didàctics, per a la creació de presentacions, pissarres compartides, creació de videotutorials, compartir fitxers, etc. Us recomanem dos reculls, classificats i comentats, a tenir en compte:

    1. L’espai “Crea” del portal edu365.
    2. L’entrada “Herramientas de autor y aplicaciones web gratuitas” del bloc “Cuaderno intercultural“.
    Posted in AULA ORDINÀRIA, RECURSOS | Leave a comment

    IX JORNADES DE TUTORS/RES D’AULA D’ACOLLIDA

    Els propers dies 7 i 8 de setembre al SE d’Esplugues es realitzarà el Seminari de Formació de 15 hores de durada per als Nous Tutors d’Aula d’Acollida del Baix Llobregat.

    DESCRIPCIÓ: El curs es proposa donar als tutors i tutores d’aula d’acollida reflexions i eines per organitzar les aules d’acollida. Es treballaran aspectes tècnics i didàctics tan pel que fa a l’acollida d’alumnes al centre com el procés d’integració i de l’adquisició de la llengua d’aprenentatge. OBJECTIUS: Reflexionar i aprofundir en metodologies i recursos diadàctics sobre els àmbits de la llengua, aspectes interculurals i de cohesió socials. CONTINGUT: Les activitats del seminari aniran adreçades a aportar recursos i metodologies en els àmbits de la llengua, a partir de propostes de treball cooperatiu i amb els recursoTIC.  Igualment es proporcionaran orientacions i elements de reflexió sobre els aspectes relacionats amb l’acollida emocional de l’alumnat nouvingut. Més informació Codi d’activitat per a la inscripció: 3000010555

    7/9/2011 – 8/9/2011 (15 hores) de 9:00h a 14:00h
    CRP del Baix Llobregat VIII
    Cedres, 38 (Esplugues de Llobregat
    Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL | Leave a comment

    VIII CERTAMEN NACIONAL INFANTIL I JUVENIL DE LECTURA EN VEU ALTA

    Fundació Enciclopèdia Catalana organitza un Certamen dirigit als centres educatius de Catalunya per a promocionar la lectura entre l’alumnat de cicle mitjà de primària, cicle superior de primària i ESO.Ja és oberta la inscripció. Podeu formalitzar-la a través del formulari que trobareu al web www.certamendelecturaenveualta.cat La inscripció finalitza el 14 d’octubre. En el bloc també hi trobareu Recursos per a treballar la lectura a l’aula.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS, RECURSOS | Leave a comment

    SUBVENCIÓ PER A L’ALUMNAT ESTRANGER

    Subvencions per al suport a l’acollida i l’aprenentatge de la llengua catalana de l’alumnat estranger de nova incorporació:

    Subvencions per finançar la retribució d’hores de professorat de suport dedicat a l’acollida i l’aprenentatge de la llengua catalana de l’alumnat estranger que s’ha incorporat, des de setembre de l’any 2009, per primera vegada al sistema educatiu de Catalunya, en els ensenyaments de cicles mitjà i superior d’educació primària i en els ensenyaments d’educació secundària obligatòria.

    A qui va dirigit?

    A centres educatius privats concertats de Catalunya que compleixin els requisits.

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, BEQUES I AJUTS, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

    PLA D’IMPULS A LA LECTURA

    El Departament d’Ensenyament, amb l’objectiu de lluitar contra el fracàs escolar, reforçarà el domini de la lectura a través del Pla d’Impuls de la Lectura en totes les àrees i matèries com a eina d’aprenentatge:

    El Pla d’Impuls de la Lectura que està elaborant el Departament d’Ensenyament tindrà 3 eixos principals:

    * L’aprenentatge de la lectura, on es desenvoluparà la capacitat de llegir, comprendre i analitzar textos. L’objectiu és analitzar la forma d’ensenyar a llegir i amb quins materials es fa.
    * L’ús de la lectura per l’aprenentatge: un cop assolida la lectura, desenvolupar la capacitat d’usar-la com a eina d’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements,
    * L’hàbit lector: desenvolupar l’hàbit de llegir i desvetllar els gustos personals per gaudir de la lectura.

    Aquest pla es desenvoluparà fins el 2014 i es concretarà a cada servei territorial amb una actuació per 45 àrees geogràfiques en 4 nivells d’actuació:

    * Centres de referència. Els centres amb pràctiques excel·lents actuaran com a centres de referència i aplicaran un Pla de lectura.
    * Centres prioritzats per a l’Impuls de la Lectura. Cada curs es seleccionaran centres per àrea geogràfica amb resultats baixos en llengua en què es desenvoluparà una acció d’assessorament i formació.
    * Centres amb intenció d’elaborar un Pla de Lectura
    * Centres d’implementació progressiva d’actuacions d’impuls de la lectura. Centres ordinaris que rebran actuacions generals de suport per incorporar, de manera progressiva, actuacions concretes per tal de millorar la competència lectora del seu alumnat.

    Posted in LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

    FORMACIÓ ON-LINE eTwinning 2.0

    El Servei de Llengües Estrangeres del Departament d’Educació en el seu bloc http://blocs.xtec.cat/projectesinternacionals/2011/08/26/formacio-etwinning-2011-2012/ ha publicat la nova convocatòria de preinscripció del curs de formación online eTwinning 2.0, a càrrec de la xarxa de l’ITE d’iniciativa estatal.
    Cal fer la preinscripció del 5 al 12 de setembre:
    [+] Preinscripció on-line
    [+] Dubtes i consultes sobre els cursos eTwinning online centralitzats

    També estaran disponibles altres cursos de formació sobre aules digitals, recursos educatius virtuals, metodologies específiques i eLearning:
    [+] Altres cursos de l’ITE i de l’Escola 2.0
    [+] Més informació sobre projectes eTwinning a Catalunya« Bones pràctiques: selecció PAP 2010-11

    Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES, LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

    JORNADES “ENSENYAR I APRENDRE LLENGÜES EN EL CONTEXT ACTUAL”

    jorPodreu trobar la informació i el material de les ponències corresponents a la 1a Jornada d’intercanvi d’experiències pedagògiques entre els territoris de parla catalana ENSENYAR I APRENDRE LLENGUA EN EL CONTEXT ACTUAL, que es va fer a Tortosa els dies 21 i 22 de gener de 2011,  en aquest lloc web: http://primerajornadaterritoris.blogspot.com/ .

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CURSOS I CONFERÈNCIES, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

    UNA PRÀCTICA PEDAGÒGICA: L’AJUDA ENTRE IGUALS

    Anàlisi d’una modalitat de pràctiques d’aprenentatge servei

    ajuLa tesi de Maribel de la Cerda (Universitat de Barcelona) pren com a objecte d’estudi l’ajuda entre iguals, una modalitat educativa de pràctiques d’aprenentatge servei i d’educació en valors. Es tracta d’una investigació centrada en aquelles activitats en què els educadors aprofiten una diferència entre alumnes per institucionalitzar una relació d’ajuda. da. Pràctiques que a banda d’incidir sobre qüestions acadèmiques originen alguns dinamismes pedagògics que considerem bàsics per al creixement i per a la construcció personal de l’alumnat. La recerca neix amb dues pretensions fonamentals. En primer lloc, es planteja conèixer, observar, descriure i analitzar les pràctiques que s’utilitzen als centres educatius per afavorir les relacions interpersonals i els vincles afectius entre iguals. En segona instància, es proposa retornar a la comunitat educativa una fotografia d’allò observat per contribuir a millorar la pràctica pedagògica.

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

    JORNADES COMENIUS AL PALAU FALGUERA de SANT FELIU

    PROGRAMA D’APRENENTATGE PERMANENT (PAP). El 31 de maig de 2011 es van realitzar unes Jornades Comenius on diversos Centres del Baix Llobregat que ja participen en el PAP van presentar les seves experiències com a models de bones pràctiques. Podeu consultar aquestes presentacions a: https://sites.google.com/a/xtec.cat/jornades/comenius
    pap
    View more presentations from Baix
    Posted in BEQUES I AJUTS, LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment