Els test de comprensió lectora

Si mirem bibliografia sobre avaluació, segurament trobarem moltes crítiques aferrissades als test per les seves limitacions a l’hora de valorar la competència lectora dels alumnes i aspirants. He de reconèixer que no és un gènere didàctic que m’entusiasmi però per aquelles coses que té la vida, algun cop m’ha tocat preparar-ne algun  i entrar en contacte amb el meravellós món del test.

Després de fer-los servir de manera més o menys esporàdica, m’he adonat que, com tot a la vida, tenen les seves possibilitats didàctiques si es preparen amb un cert rigor.  Als alumnes els agraden, desenvolupen diverses estratègies lectores, són fàcils de corregir, es poden comentar a classe amb certa facilitat(com a mínim més que resums), se’n poden fer habitualemnt (per exemple jo sempre n’incloc un de breu en els controls ordinaris de 1r cicle d’ESO)

Una altra cosa ben diferent és valorar el percentatge d’encert que caldrà per superar-lo. Segons el nivell es pot exigir més o menys, tot i que sempre ha de ser més del 50% ni que sigui com a medura pedagògica: els lectors no poden estar satisfets si només entenen la meitat dels textos.

A continuació afegeixo unes quantes reflexions que m’han servit a l’hora de preparar test de lectura.

1. FORMAT fàcilment identificable per l’alumnat.

2. La durada global de l’activitat s’hauria d’encabir en una sessió ordinària de classe. Seria fantàstic que es pogués lligar amb una unitat didàctica de la matèria.

3. Cal que quedi clar el caràcter transversal de la lectura, amb la tipologia de textos, com pels temes.Varietat de textos

4. Les activitats aniran lligades a estratègies de lectura dels lectors.

5. En principi s’esperen respostes escrites i no objectives (tipus test).

6. Hi hauria d’haver una contextualització de les activitats, ja siguin redactades o exposades pel professor

TIPOLOGIA DE PREGUNTES:

a. activitats destinades a localitzar informació expressada de forma textual.

b. activitats destinades a localitzar informació expressada mitjançant una modificació lèxica o paràfrasi [reclamen una mínima inferència]

c. activitats on s’ha de produir una inferència amb el context proper del text i, per tant, comprendre globalment un fragment.

d. activitats on s’ha de produir una inferència que implica la comprensió global del text.

e. activitats on s’ha de produir una inferència relacionada amb coneixements del món o les pròpies vivències personals.

f. activitats on s’ha de produir una inferència relacionada amb una àrea d’estudi acadèmica [activació de coneixements previs]

g. activitats metalingüístiques.

h. activitats que activen coneixements literari.

Aquest article ha estat publicat en EXERCICIS, PRESENTACIONS, Test comprensió lectora. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.