Sisena sessió del Curs de didàctica i temàtic El poder del mite

La sessió del passat 5 de novembre va anar a càrrec de Jose Díez, professor de Filosofia de la Ciència de la Facultat de Filosofia de la UB, el qual va abordar la qüestió sobre si la ciència havia fet enrere el mite. Va començar fent referència a un lloc comú conegut per tots nosaltres: el pas del mite al logos, que donava per fet que el sorgiment del pensament racional havia deixat enrere el mite, cosa que en un sentit molt important el ponent va afirmar que havia estat així. Però que no semblava tan clar quan examinem els objectius del mite i de la ciència i comprovem que, dels diferents tipus de mites, n’hi ha que comparteixen finalitat amb la ciència.  Per què la ciència hauria de ser una forma de coneixement millor que el mite? Per respondre això va considerar necessari precisar què és això que anomenem “realitat”, així com  el significat del terme “objectivitat”. Si la ciència és millor que el mite per a explicar els fenòmens naturals és perquè “la ciència maximitza l’objectivitat de les nostres creences sobre fets”. Podria, tot i així presentar algun element mitològic? Calia, per tant, aclarir què volem dir amb “objectivitat” i també fer referència als tres problemes que suposa, i que són el problema del realisme, el de la intersubjectivitat i el de la racionalitat i el progrés científic. Si no fos possible l’objectivitat , llavors els sofistes, l’idealisme, el constructivisme sociològic, el pragmatisme constructiu i fins i tot D. Trump podrien estar encertats. A aquestes opcions el ponent no va tenir cap mena de dubte a l’hora de qualificar-les com a “frivolisme”: relativisme, perspectivisme i postveritat serien les postures que en formarien part. Aquí va fer un apart per destacar que podem sostenir creences per moltes raons, com fer-nos la vida més còmoda, fàcil o més feliç, però no pretendre imposar-les als altres. Les creences científiques, en canvi, tot i no garantir la veritat (són falsables i topem amb el problema de la inducció), si són millors que les creences amparades en el mite o altres formes de pensament màgic, és perquè estan justificades, malgrat la dificultat de provar , però no de refutar. Es podrà dir que, com el mite, la ciència postula entitats invisibles per explicar fenòmens observables. La clau es troba en que la ciència contrasta les seves afirmacions amb prediccions arriscades i exitoses que se segueixen de l’aplicació rigurosa del seu mètode. I és aquí on cap mite arriba i on podem trobar el fonament de les nostres creences si volem que siguin racionals.

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Sisena sessió del Curs de didàctica i temàtic El poder del mite

  1. olimpiada1 diu:

    Comentari de Pol Marzougoug:
    La sessió a càrrec del Jose Díez em va semblar molt interessant. Tal com acostuma a fer en les seves lliçons, no només ens va aportar la seva àmplia expertesa en el tema, sinó també la seva sorprenent capacitat per identificar els problemes filosòfics amb tots els seus matisos i implicacions, valorar les fortaleses i les debilitats de cadascun dels punts de vista en joc, desemmascarar les falses pretensions de determinats discursos, reconèixer alhora les seves parts de raó, i en definitiva, proporcionar-nos un mapa molt acurat del terreny intel·lectual. Tot i que ell mateix va començar advertint que parlaria molt de ciència i poc de mite, i efectivament va ser així, per a mi les referències que va fer al possible estatut “mitològic” de la ciència, sobretot cap al final de la conferència i en resposta a algunes de les nostres preguntes, justifiquen la seva inclusió en el curs.

    L’únic defecte que, des del meu punt de vista, va tenir la seva intervenció és que la presentació de PowerPoint va ser criminal. Al marge de l’aspecte estètic, que penso que hauria d’haver estat molt més cuidat, el fet que les diapositives incloguessin tanta lletra resultava força confús, perquè almenys jo no podia evitar voler llegir tot el text però sense perdre la pista del que ell anava dient, la qual cosa no era còmode, i penso que tot plegat va fer que quedés una mica deslluït. Crec que hauria estat millor que no hagués utilitzat cap presentació. I si vol fer-ne servir una però no vol que sigui visualment molt elaborada, em sembla que seria preferible limitar-se a escriure els conceptes i les tesis més importants, unint-les en tot cas amb algunes línies i fletxes per deixar més clares les seves relacions mútues.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *