Aquesta IV Olimpíada vam obrir dues modalitats més de participació:
- Elaboració d’un assaig en anglès, francès o alemany sempre que no fos llengua materna per a la preselecció a l’Olimpíada Internacional, per a alumnat de batxillerat.
- Anàlisi d’un dilema moral, per a alumnat de 4t d’ESO.
Un total de tretze estudiants de 4t d’ESO es van presentar per a la resolució d’un dilema moral al voltant de l’aplicació de les noves tecnologies a la identitat humana.
La nostra companya i col·laboradora, Lourdes Estrada, membre del Jurat de dilemes morals, ens va oferir aquest comentari i valoració del conjunt de respostes dels participants.
“En la modalitat de dilemes morals, es va plantejar el cas d’una noia de 18 anys d’un excel·lent rendiment acadèmic a qui els pares prometen el regal que ella desitgi com a recompensa al seu esforç en els estudis. Els pares queden perplexos davant del que ella els demana: no gens menys que una operació per augmentar la mida dels seus pits. Què haurien de fer els pares? Aquest era el dilema que s’havia de resoldre.
El jurat va constatar que els estudiants de 4t d’ESO que es van presentar a la prova van abordar aquest exercici de reflexió ètica molt seriosament, posant en joc tota la seva capacitat argumentativa i també d’empatia amb els diferents actors involucrats en el dilema. Destaquem especialment en la majoria d’exercicis:
- Un bon nivell d’expressió escrita
- L’esforç que demostren per mantenir una perspectiva objectiva a l’hora d’analitzar els pros i contres de cada opció
- El valor de la individualitat per a una convivència satisfactòria amb els altres
- El valor també de la llibertat individual
- L’esperit crític amb una valoració excessiva de l’aparença física
- La importància d’acceptar-se tal com un és i la necessitat de recórrer a ajuda psicològica per tenir un bon nivell d’autoestima
- La responsabilitat dels pares a l’hora d’accedir a un desig d’aquesta naturalesa per part de la seva filla
- La importància del diàleg entre pares i fills per entendre’s mútuament
- La importància d’acceptar que els regals tenen un límit
- L’accent en la vulnerabilitat com a una de les característiques que ens identifiquen com a humans
En resum, hi va haber una bona i rica diversitat d’idees que valorem molt positivament. Els dos exercicis, però, que hem seleccionat per a la fase oral, destaquen també per altres aspectes. El primer, per la profunditat dels arguments utilitzats, la relació que fa entre les seves reflexions i un corrent de pensament contemporani, la diferenciació entre valors principals i secundaris i una conclusió elaborada que inclou reflexions suggerents. El segon exercici destaca per una bona preparació en cadascuna de les parts del dilema: opcions possibles, arguments a favor i en contra, anàlisi dels valors i desenvolupament d’una solució, de la qual cal remarcar els aguts i encertats elements de reflexió que introdueix.”
Els dos finalistes, Sofia Medina i Pablo Rubio, van fer posteriorment la defensa oral, de la qual va quedar guanyador Pablo, que representarà a Catalunya en la modalitat de dilema moral a l’Olimpiada Filosófica de España, que se celebrarà a Múrcia els dies 5 i 6 de maig.