Taller d’expressió escrita

Escriu un text en el gènere textual que se t’indica. Fes una brevíssima nota introductòria en què expliquis el context situacional que emmarca l’acte comunicatiu. Extensió: 75-100 mots.

a) Escriu un missatge de correu electrònic a un amic o amiga exposant-li els teus plans per a les vacances (o bé per al cap de setmana).

b) Redacta l’avís que un president o presidenta d’escala adreça a la comunitat de veïns.

c) Redacta un anunci comercial radiofònic i llegeix-lo a tota la classe.

d) Redacta una invitació a un casament / a una festa d’aniversari / a un còctel / a una inauguració…

null

Publicat dins de 1r de Batxillerat, Relats | 40 comentaris

L’escola: entre la crítica i la confiança

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LQHRaPRgn98[/youtube]

Publicat dins de Actualitat, Opinió | Deixa un comentari

Deures

Aquests són dies d’avaluacions i notes. Jo vinc ara mateix de buscar les de la meva filla i, com que ens han fet esperar molt, he tingut temps de sentir prou converses de passadís per adonar-me que, en la qüestió dels mestres, tampoc no plou mai a gust de tothom, i que aquell professor que a una mare li sembla un desastre, una altra el troba fantàstic; la mestra que tu penses que és massa exigent un altre pare creu que els ho deixa passar tot; el que és bo explicant, renya massa, l’altre no crida però no explica gens bé.

Però avui tots els pares i mares coincidien que els nens porten massa deures. He sentit explicar casos, que fan feredat, de nens i nenes de deu anys que a les onze de la nit encara estan fent deures. Això no pot ser de cap manera, entre altres coses perquè els nens a aquesta hora ja ha de fer estona que dormen, i els pares i les mares, si no dormen, fa estona que han acabat la jornada i miren la tele, llegeixen o escolten música escarxofats al sofà. L’etern problema dels deures! Ens morirem tots i encara estarem parlant de si els alumnes han de portar o no deures a casa, quants, de quines assignatures, i no sabrem exactament els deures per a què són, però tenint en compte que els alumnes ja s’han passat vuit hores a l’escola, una jornada de quaranta hores setmanals, em sembla que alguna cosa no s’està fent bé. El cert és que els deures cansen i angoixen els nens però també els pares, ja sigui perquè els fills no en volen fer i els han d’anar al darrere, o perquè són criatures hiperresponsables que s’obsedeixen a fer-los a la perfecció. En ambdós casos hi ha frustracions, nervis, i a vegades llàgrimes i tot. Sigui com sigui, els deures acaben massa sovint essent el centre de la vida de les famílies, sobretot en criatures que justegen. I si els deures ens asseguressin que els nens entenen el que llegeixen, doncs encara! Però l’informe PISA ens torna a dir que els nostres alumnes no comprenen gaire bé el que llegeixen al paper i a la pantalla digital. I mentrestant, això sí, pares i fills anem fent deures.

I ara perdoneu-me però us he de deixar: hem de repassar geometria i fer un parell de pàgines del quadern d’estiu.

Maria Mercè Roca, Diari Avui de l’1 de juliol del 2011

Publicat dins de Opinió | 1 comentari

Per a què serveix, un poema?

Avui fa una setmana em van convidar a xerrar sobre poesia en una escola, petita i modèlica, de l’interior del país. El centre, que va iniciar la seva activitat ara fa cinc anys, ocupa una caseta d’aquelles que en diuen aparellades. De fet, és pràcticament l’última casa del poble. Davant té un esplèndid camp de blat, que en aquesta època de l’any fa goig, amb aquell color torrat que asserena la mirada (sempre que en veig un, penso en els rostolls del poema Sensació, de Rimbaud, i em ve com un pessigolleig al peu).

Vaig començar la xerrada recordant una experiència pròpia de fa més de trenta anys: un concurs literari, convocat a la meva escola, el premi del qual era una rutilant bicicleta de cros. Tot i posar els cinc sentits en el meu text, no vaig aconseguir el premi. Vaig quedar finalista. Jo vaig escriure un poema la mar de florit sobre la mar. Manuel Liria –un noi del poble veí que, a desgrat del cognom, no anava amb el lliri a la mà– en va escriure un que es titulava El vent i el romaní. Va guanyar el poema més autèntic. Jo, a la platja, amb prou feines hi anava un o dos cops l’any. El noi de Sant Llorenç cada dia sentia el vent a la cara i podia arrencar una mata de romaní sempre que li vingués de gust. Explicava als alumnes de l’escola que el fet d’escriure ha de sorgir de la necessitat. I que, mirar-ho de fer per obtenir-ne un resultat concret, no serveix de res. Jo no coneixia prou la mar, i, doncs, els meus versos naixien morts. “Escriviu sobre allò que coneixeu. No feu versos bonics i prou”.

Molts anys després d’allò, quan ja començava a guanyar-me la vida escrivint, vaig aconseguir un premi de poesia marinera a Vilanova. ¿Com s’entén? ¿M’havia enamorat del mar, en aquest temps? No, però havia après a fer sonar una mica millor l’instrument literari. “Segona lliçó: si mai heu de parlar d’una cosa que no coneixeu prou, com a mínim apreneu a dominar la llengua i els recursos retòrics.” Els nois reien. “Però, a veure, ¿quina funció trobeu que fa, un bon poema?”

Un poema –i ja pot ser bo!– no ens serveix per reparar l’aixeta que degota. Ni per arribar a final de mes (la poesia és incompatible amb l’obtenció de diners). Només sabem que, des del moment que uns versos autèntics han absorbit la nostra atenció, llavors ja no ens en podem estar mai més. A partir d’aquell instant d’anunciació, la lectura de poesia s’integra en la nostra vida, per fer-la més densa, més conscient, més rica.

Va parlar una noia: “Jo, per exemple, quan veig ginesta al bosc, penso en aquell poema que diu: «La ginesta altra vegada…»”. Maragall, és clar! A mi, doncs, em ve al cap el poema d’Espriu cantat per Raimon: “Ara digueu: la ginesta floreix…”. Per tant, la bona poesia ens és útil per prendre consciència de les coses, per fer-les encara més reals. A mi –els vaig aclarir– només m’interessa la poesia que ens acompanya. Vinyoli va escriure: “Vàrem emprendre un llarg, difícil, / perillós camí. I estimàvem les coses / –fossin neu o fang, / rosada o constel·lació. / I les fèiem nostres per causa / de l’amor que ens havia ensenyat com anostrar-les” (molts dels alumnes se sabien de memòria el poema Joc, del mateix autor; ja he escrit que és una escola modèlica). “Ara substituïu la paraula amor per la paraula poesia. També la poesia pot tractar de tot: de la neu i del fang (l’immaculat i el més brut); de la rosada arran d’herba i de les estrelles inabastables; tot. També la poesia és una ascensió lenta, que no acaba mai. Però, al cap i a l’últim, ens serveix per anostrar-nos les coses.

I ens proporciona imatges perdurables, que ja no ens abandonen mai més. Objectiva emocions. Ens interpel·la. Ens fereix (el poema –va deixar escrit William Carlos Williams– són unes tisores obertes). Potser no vam arribar a conclusions definitives. Però vaig tenir la impressió que molts d’aquells nois ja eren víctimes del dolç verí que jo intentava definir.

Jordi Llavina, diari Avui 9 de juny del 2011

Publicat dins de Opinió, Poesia | 1 comentari

Projecte Eines – Castellnou Edicions

PROJECTE EINES – LLENGUA CATALANA I LITERATURA
de Joan Marc Ramos i Joan Busquets (coords.), Irene Vall i Jordi Clopés.

Nou projecte que fa un pas endavant en l’ensenyament-aprenentatge de la llengua i que està fonamentat en un enfocament comunicatiu de la llengua i la literatura seguint les directrius del Marc europeu comú de referència per a l’aprenentatge, l’ensenyament i l’avaluació de llengües.

Publicat dins de Actualitat, General | Deixa un comentari

El misantrop de Molière

El dijous 26 de maig anirem al Teatre Nacional de Catalunya a veure El misantrop de Molière, la gran comèdia clàssica sobre la hipocresia humana.

El misantrop és una de les peces més brillants de Molière, i el seu protagonista excel·leix entre tots els arquetips humans que poblen la literatura dramàtica universal.

Alceste és un home tocat per una aversió profunda a tot allò que respira i es mou al seu voltant, però té la virtut de resistir-se a qualsevol interpretació unívoca: si d’una banda és difícil que no simpatitzem amb la seva crítica hilarant i implacable de la hipocresia, la mediocritat i la petulància que l’envolten, de l’altra també costa passar per alt les seves febleses i contradiccions, la seva condició de botxí i de víctima al mateix temps. Sorprèn comprovar com, tot i haver estat escrita al segle XVII, El misantrop no ha perdut vigència. D’alguna manera, la societat continua oferint motius de sàtira i ridiculització que encaixen perfectament amb la divertida peça de Molière.

És, precisament, amb la voluntat decidida de subratllar-ne la vigència i la modernitat que Georges Lavaudant ha revisat aquest clàssic universal, i ho fa amb un text traduït, a la Sala Gran del TNC i amb un equip de pesos pesants de l’escena catalana actual.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/xJguWxJM22w" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Publicat dins de 3r d'ESO, Teatre | Deixa un comentari