Elogi de l’educació lenta

trobat_temps_perdut

ELOGI DE L’EDUCACIÓ LENTA
Joan Domènech Francesch
Editorial Graó

DECÀLEG PER A UNA EDUCACIÓ LENTA
1.Decidir. En comptes de mirar constantment el rellotge i organitzar el temps, és important decidir cap on volem anar, per què volem educar, què pretenem i compartir-ho amb la comunitat d’alumnes amb la qual treballem (o també en l’àmbit familiar).
2. Implicar. Posar els mitjans per tal que, en un procés democràtic, la implicació del professorat, dels infants i joves i les seves famílies, siguin els aspectes clau en la construcció d’un projecte educatiu.
3. Prioritzar. Saber analitzar i distingir quins són els aspectes importants i quins són els urgents. Decantar-se, sempre que es pugui, per treballar els aspectes importants de l’educació. Deixar de banda aquelles parts del currículum, de l’organització, de la vida de l’aula i de l’escola que no són ni urgents ni importants. Fer un plantejament semblant en l’àmbit familiar.
4. Saber perdre el temps amb activitats que no estiguin organitzades ni estructurades o que no siguin previsibles.
5. Donar prou temps perquè l’alumnat sigui creatiu en les activitats que realitza.
6. Cultivar la paciència i la perseverança, com també basar-les en la premissa que els infants i els joves trobin sentit a les activitats que fan, que els proposem o que els encarreguem.
7. Saber viure, ser positiu. Donar exemple de vida i incorporar el sentit de l’humor a l’eduació. Donar exemple de respecte envers la diversitat de ritmes.
8. Gaudir del moment, de les activitats desenvolupades i que tenen sentit, i no estar condicionat constantment pel programa que cal complir, per les proves que cal efectuar o pels resultats que cal obtenir. A la família, no comparar els fills i les filles amb altres infants o joves de la seva edat.
9. Simplificar els programes escolars. Limitar els objectius que es pretenen assolir en cada curs, a fi de poder aprofundir en cada aprenentatge.
10. Basar els canvis en un coneixement profund de les potencialitats i de les debilitats de tots els sectors de la comunitat educativa, singularment, els infants i joves. Escoltar-los.

Aquest article ha estat publicat en General, Opinió. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Elogi de l’educació lenta

  1. Cesc diu:

    ELOGI D’UN CANVI RÀPID

    Actualment el sistema educatiu és pèssim: els alumnes que no volen fer res campegen impunament pel sistema i priven d’una educació de qualitat als que sí que volen aprendre. El que cal fer és canviar el sistema i no seduir el personal amb paraules com gaudir el moment, saber viure, ser positiu…

    Què s’ha de fer amb els que boicotegen les classes reiteradament?

    Cesc

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *