-
- Des de El Fil de les Clàssiques seguim en aquest blog els mites grecs i la seva pervivència arreu.

Institut Premià de Mar
Guanyadors “Mannequin Challenge” de “Merlí”
Baldufa de Bronze alumnes de secundària Edublogs 2015
Centaure d’or de Chiron 2015 blog col·lectiu
Aracne fila i fila
Literatura grega a escena
El cel dels mites
Itinerant la Barcelona més clàssica
Metamorfosejats!
El Fil de Medea
Cartellera de teatre clàssic de Barcelona
L’univers clàssic dels nostres mots
Categories
- Abandonament
- Actualitat
- Amor asexual
- Amor carnal
- Amor conjugal
- Amor correspost fins a la mort
- Amor donjuanesc
- Amor filantròpic
- Amor filial
- Amor fraternal
- Amor homosexual
- Amor incestuós
- Amor més enllà de la mort
- Amor narcisista
- Amor no correspost
- Amor obsessiu
- Amor per les estàtues
- Amor tràgic
- Amor venjatiu
- Amor xenòfil
- Arts
- Asexual
- Assetjament
- Canvi de sexe
- Càstig
- Cicles mítics
- Concurs
- Deesses
- Déus
- Escultura
- Esforç
- Etimologia
- Format teatral
- General
- Heroïnes
- Herois
- Kahoot
- Lectura textos
- Mitologia comparada
- Moda
- Monstres
- Morir per amor
- Personatges femenins
- Pervivència
- Pervivència en l'art
- Pervivència en la literatura espanyola
- Pervivència en la Literatura Italiana
- Pervivència en la pintura
- Pervivència literatura alemanya
- Pervivència literatura anglesa
- Pervivència Literatura llatinoamericana
- Pervivència publicitat
- Pintura
- Poesia
- Premsa
- Presentació
- Ràdio
- Rapte d'amor
- Sacrifici
- Sísif
- Teatre
- TV
- Venjança
- Videojocs
- Violència de gènere
Etiquetes
Afrodita Apol·lo Aquil·les Art Atena Bacus Cicle troià Cupido Dafne Demèter Deïtats Dionís Déus Europa Foment lectura Gamificació Hades Homer Hèlena Hèracles Hèrcules Kahoot Literatura llatina Ludificació Medea Metamorfosis Minerva Mitologia Narracions de mites clàssics Odissea Orfeu Ovidi Pandora Paris Persèfone Pervivència Plutó Poesia Prometeu Proserpina Píram i Tisbe Referents clàssics Ulisses Venus ZeusArticles recents
Enllaços d'interès
@AracneFil

Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative CommonsMeta
Les dones seductores i malèfiques de la mitologia
Les següents dones se les anomena seductores perquè utilitzen el poder de la seducció i la manipulació per aconseguir tot allò que es proposen, utilitzant la violència en moltes ocasions.
CIRCE
Circe va aparèixer a l’Odissea d’Homer. Vivia en una illa anomenada Eea i es dedicava a convertir en animals els mariners que passaven per la seva illa. Quan Odisseu va passar per Eea, Circe va convertir els seus tripulants en porcs. També apareix a les Argonàutiques d’Apol·loni de Rodes, on purifica Jàson i la seva neboda Medea després que aquests cometin un acte injust i siguin castigats per Zeus. Per últim, apareix al mite de Glauc i Escil·la. En aquest mite, Glauc demana a Circe que l’ajudi a enamorar a la nimfa Escil·la, que no el vol perquè té una aparença lletja. Circe s’acaba enamorant d’ell i converteix Escil·la en un monstre perquè Glauc no la vulgui més i l’estimi a ella.

Circe (1906) de Meyer ALTSON (National Gallery of Victoria, Melbourne)
LES SIRENES
Les sirenes són criatures belles però perilloses. A la mitologia grega són conegudes per seduir els mariners amb les seves dolces veus, i així provocar que es tiressin al mar causant la seva mort. Han estat mencionades en l’Odissea d’Homer, en la qual l’heroi i la seva tripulació tenen una trobada amb elles en el camí de tornada a Troia. Actualment, si pensem en una sirena ens imaginem una criatura mig dona mig peix, però en la mitologia eren representades com aus, amb braços i ales. Segons alguns historiadors tenen origen a la mitologia egípcia, i arriben a Grècia en el període oriental de l’art grec.
Les sirenes servien a Persèfone. Quan la van raptar, van ser les encarregades d’anar a rescatar-la. A partir d’aquí existeixen dues versions. La primera diu que Demèter (mare de Persèfone) les va castigar amb ales per no ser capaç de rescatar la seva filla. L’altra versió explica que van ser les sirenes que li van demanar ser alades per facilitar la seva cerca.
En les aventures d’Odisseu, com he dit abans, apareixen. Aquest havia estat advertit per Circe de la capacitat que tenien per a seduir els mariners i provocar la seva mort, i va manar a la seva tripulació que es tapessin les oïdes amb cera. En canvi, ell volia escoltar-ho, i va demanar ser lligar al pal major del vaixell i que no el deslliguessin encara que ho supliqués. Quan van passar, Odisseu va suplicar als seus mariners que el deixessin lliure, però no ho van permetre i van poder passar sense ser afectats pels cants.
Clara Ruiz i Alba Moreno
Publicat dins de Amor tràgic, Amor venjatiu, General, Herois
1 comentari
Dones pèrfides de la mitologia
No totes les dones de la mitologia són iguals. N’hi ha algunes, però que destaquen per ser molt pèrfides.
MEDEA
Medea era neboda de Circe. Apareix al mite de Jàson i els argonautes, on Jàson s’enamora perdudament d’ella a causa de la intervenció d’Afrodita, Hera i Atena. Medea representa la crueltat en una dona, ja que mata els seus fills. Amb això, es converteix en una bruixa, una bàrbara, una dona que es rebel·la contra l’establert. S’oposa a la imatge de la dona compromesa amb el seu espòs. Les bruixes resulten sempre personatges sinistres en la literatura, éssers temibles capaços de destruir els homes i cometre crims horribles. Hècate era la deessa de la bruixeria i Medea a la Còlquida n’era la seva sacerdotessa.
LES GREES
Eren germanes de les gorgònies, van néixer sent ancianes i amb els cabells grisos. Els seus noms eren Dinos (temor) Enió (horror) i Pefredo (alarma). Només tenien un ull i una dent, que anaven compartint entre elles. El mite relata que Perseu, en cerca de Medusa, roba a les grees el casc d’invisibilitat d’Hades. Perseu els va robar l’ull i el va llençar al riu Tritonis.
LES DANAIDES
Dànau era bessó d’Egipte, ambdós bessons de Posidó. Egipte va tenir 50 fills i Dànau 50 filles. Des de molt petits, s’odiaven mútuament i el seu pare va haver de separar-los i enviar-los a ciutats diferents. Quan el seu pare va morir, no van tardar a barallar-se per veure qui aconseguia el tron, i la deessa Atena va aconsellar a Dànau que fugís a Argos perquè si no les coses acabarien malament per a ell i les seves filles. Va aconseguir convertir-se en rei, i alguns dies després de la seva coronació, va rebre la visita dels seus 50 nebots. Volien posar la pau entre els dos germans, i per aconseguir-ho, van proposar unir-se en matrimoni amb les seves 50 cosines. Dànau va acceptar, però va entregar una daga a cadascuna de les seves filles, perquè durant la nit de bodes els matessin. Totes van accedir a cometre l’assassinat, menys una, Hipermnestra, que es va negar a matar el seu marit Linceu perquè l’havia respectat durant la seva nit de noces. Egipte, temerós i adolorit per la mort dels seus fills, va fugir a Aroe on va morir.
Per a Zeus, les 49 danaides no havien comès cap crim perquè havien seguit les ordres del seu pare. En canvi, Hipermnestra va ser encapçalada. Això sembla una mira irònic, tenint en compte que és la que més valors morals va tenir i la que va fer la decisió més civilitzada. Afrodita es va commoure pel seu amor a Linceu i va aconseguir que deixessin lliure a Hipermnestra. L’inconvenient que tot aquest pla va tenir per Dànau és que ningú no volia casar-se amb les seves filles perquè temien ser assassinats, encara que al final va aconseguir-ho. A partir d’aquí, existeixen dues versions. En la primera, Linceu, l’únic fill supervivent, va acabar venjant la mort dels seus germans i va matar Dànau. En l’altra, el perdona i viuen en pau.
A pesar del perdó inicial de Zeus a les 49 germanes, quan van morir, els jutges de l’inframón les van condemnar a treure aigua d’un pou i omplir un recipient sense fons per la resta de l’eternitat.
- Hi ha avui en dia dones així de pèrfides i seductores?
- Coneixes més dones pèrfides i seductores de la mitologia?
Clara Ruiz, Paula Gijón, Joako Alvarez i Alba Moreno
Publicat dins de Amor venjatiu, Cicles mítics, General, Herois
Etiquetat com a Dones, Dones guerreres
Deixa un comentari
Sant Feliu de Girona i el sarcòfag del rapte de Prosèrpina
Des de molt antic es va venerar a Girona Sant Fèlix, o Feliu, que fou un màrtir d’origen nord africà que va viure a l’època de Dioclecià. Aquesta devoció va aplegar una comunitat de canonges al voltant del sant i de l’espai de devoció que es va formar al lloc del seu martyrium, fora muralla. Més endavant en el mateix indret s’hi va afegir la devoció a sant Narcís.
A l’interior de la nau de l’església de Sant Feliu s’hi troben vuit sarcòfags encastats a l’absis central o presbiteri, aquests sarcòfags procedien d’alguna necròpolis situada al lloc, i al llarg del camí i fora de la porta nord de la ciutat romana, fora muralles, a tocar la Via Augusta tal com confirmen les excavacions arqueològiques practicades. Un d’aquests sarcòfags, fet amb marbre de Paros, representa el rapte de Proserpina per Plutó i és de finals del segle II dC.
Una composició similar del rapte de Prosèrpina la podem trobar en diferents sarcòfags distribuïts per la geografia europea com els situats a Barcelona, al Museu Arqueològic de Tarragona, el de Walters Art Museum procedent de Roma, el del Museu d’Història de l’Art de Viena, el de la Catedral d’Aquisgrà, que fou la tomba de Carlemany, o el del Palau Barberini, a Roma.
Per què creieu que hi ha tants sarcòfags amb el rapte de Prosèrpina? En coneixeu d’altres?
Mercè Otero-Vidal
Publicat dins de Amor més enllà de la mort, General, Pervivència en l'art, Rapte d'amor
Etiquetat com a Girona, Persèfone, Proserpina, Referents clàssics, Sarcòfag
1 comentari
Circe, la fetillera
- Qui és Circe?
- En quins tres episodis mítics de la literatura grega la trobem?
- Observa aquest detall d’una peça de ceràmica grega i digues qui és qui?
- Quina relació té amb Picus? En què el transforma?
- Com Odisseu va fer front a l’encanteri de Circe?
- Quina relació podria tenir la flor de neu (Galanthus nivalis), que actua com antídot pels anticolinèrgics, que produeixen amnèsia i al·lucinacions, amb la planta μῶλυ moly?

- Quina és la pervivència de Circe arreu?
[
Clara Ruiz
2n Batx. Grec
Publicat dins de Amor carnal, Amor obsessiu, Amor venjatiu, Cicles mítics, General, Herois, Lectura textos, Pervivència
Etiquetat com a Circe
3 comentaris















